Duben 2005: dovozcům kraluje Hyundai!
Dubnový žebříček dovozců osobních automobilů vede poprvé v historii korejská značka Hyundai. Prodeje za první čtyři měsíce vzrostly a tak po dvou slabších měsících se nálada obchodníků zlepšuje...
Během dubna se dostal český trh opět nad loňské absolutní počty nově registrovaných automobilů, srovnáváme-li kumulované údaje za první čtyři měsíce roku. Vzhledem k trvající nemožnosti jednoznačné identifikace "přestavbových" vozidel kategorie N1 zveřejňujeme nadále společné počty registrovaných osobních a lehkých užitkových automobilů.
Do konce dubna bylo u nás do provozu zaregistrováno 50679 nových osobních a lehkých užitkových automobilů (OA+LUV), což je o více než 4 % vyšší číslo. Český trh je nadále významně ovlivňován dovozy ojetých automobilů ze zahraničí, kterých se letos zatím zaregistrovalo více než v roce 2004. Konkrétně jde o 43054 ojetých vozidel, které jejich majitelé přihlásili do provozu, tzn. meziroční více než třicetiprocentní nárůst. Připomeňme, že první čtyři měsíce v minulém roce byly posledními před vstupem České republiky do EU. Podíl ojetých dovážených automobilů na celkovém trhu tvoří letos 45,9 % proti lońským 40,3 %.
Z naší první tabulky je vidět první dvacítka značek seřazená dle výsledků letošních prvních čtyř měsíců. U každé značky je vedle celkového počtu zaregistrovaných automobilů (OA+LUV) uveden také podíl lehkých užitkových vozidel. Pouze u několika značek došlo meziročně ke snížení tohoto podílů, osobní vozy v provedení N1 konečně začala ve větším měřítku nabízet také Škoda. Celkový podíl LUV na trhu nových automobillů činí 20,1 %.
Nejprodávanější značky na českém trhu, leden-duben 2005, Zdroj: SDA | |||||||
Značka | OA+LUV 2005 | podíl LUV | OA + LUV 2004 | podíl
LUV |
rozdíl 2005-2004 [ks] | rozdíl 2005-2004 [%] | |
1. | Škoda | 19617 | 5,9% | 19094 | 0,4% | +523 | +2,7% |
2. | Renault | 3522 | 22,6% | 2797 | 24,6% | +725 | +25,9% |
3. | Volkswagen | 3512 | 41,1% | 3292 | 36,0% | +220 | +6,7% |
4. | Ford | 3212 | 44,1% | 3343 | 37,0% | -131 | -3,9% |
5. | Peugeot | 2656 | 31,1% | 3243 | 26,5% | -587 | -18,1% |
6. | Hyundai | 2085 | 14,2% | 1791 | 13,2% | +294 | +16,4% |
7. | Opel | 2074 | 24,4% | 1796 | 23,9% | +278 | +15,5% |
8. | Citroën | 1773 | 34,5% | 1979 | 34,7% | -206 | -10,4% |
9. | Toyota | 1429 | 15,1% | 1545 | 12,7% | -116 | -7,5% |
10. | Fiat | 1258 | 34,7% | 1477 | 25,6% | -219 | -14,8% |
11. | Kia | 957 | 35,2% | 622 | 37,1% | +335 | +53,9% |
12. | Seat | 905 | 13,7% | 1147 | 8,2% | -242 | -21,1% |
13. | Dacia | 874 | 1,3% | 136 | 44,9% | +738 | +542,6% |
14. | Mercedes-Benz | 844 | 53,8% | 830 | 57,3% | +14 | +1,7% |
15. | Audi | 746 | 14,7% | 495 | 17,8% | +251 | +50,7% |
16. | Nissan | 740 | 40,8% | 921 | 32,1% | -181 | -19,7% |
17. | Chevrolet | 663 | 0,0% | 710 | 0,0% | -47 | -6,6% |
18. | Mazda | 660 | 18,2% | 967 | 9,4% | -307 | -31,7% |
19. | Honda | 590 | 11,7% | 545 | 0,0% | +45 | +8,3% |
20. | BMW | 529 | 32,5% | 331 | 18,4% | +198 | +59,8% |
Celkem | 50679 | 20,1% | 48556 | 16,2% | +2123 | +4,4% |
Prodej automobilů v jednotlivých měsících roku 2005 a v odpovídajícím období roku 2004 je přehledně zachycen v grafu.
Druhá tabulka představuje výsledek snažení dealerů v letošním čtvrtém měsíci. Kdybychom tabulku sestavili jen z registrací nových osobních automobilů, první místo by patřilo poprvé v historii českého trhu s automobily korejské značce Hyundai, která se rozhodla do roku 2006 dobýt všechny významnější evropské trhy. Výrazně roste také sesterská Kia a na dveře první desítky již klepe také ostře sledovaná Dacia.
Nejprodávanější značky na českém trhu (OA+LUV), duben 2005, Zdroj: SDA | |||||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | OA+LUV 2004[ks] | rozdíl
2005-2004[ks] |
rozdíl 2005-2004[%] | |
1. | Škoda | 6800 | 5792 | +1008 | +17,4% |
2. | Volkswagen | 1103 | 954 | +149 | +15,6% |
3. | Ford | 1021 | 934 | +87 | +9,3% |
4. | Hyundai | 839 | 563 | +276 | +49,0% |
5. | Renault | 784 | 737 | +47 | +6,4% |
6. | Peugeot | 718 | 1010 | -292 | -28,9% |
7. | Opel | 539 | 460 | +79 | +17,2% |
8. | Citroën | 511 | 597 | -86 | -14,4% |
9. | Toyota | 457 | 402 | +55 | +13,7% |
10. | Kia | 390 | 118 | +272 | +230,5% |
11. | Fiat | 385 | 440 | -55 | -12,5% |
12. | Dacia | 324 | 99 | +225 | +227,3% |
13. | Seat | 304 | 374 | -70 | -18,7% |
14. | Mercedes-Benz | 255 | 245 | +10 | +4,1% |
15. | Audi | 242 | 150 | +92 | +61,3% |
16. | Mazda | 226 | 277 | -51 | -18,4% |
17. | Nissan | 223 | 248 | -25 | -10,1% |
18. | Honda | 215 | 184 | +31 | +16,8% |
19. | Chevrolet | 213 | 242 | -29 | -12,0% |
20. | Suzuki | 169 | 72 | +97 | +134,7% |
Celkem | 16517 | 14474 | +2043 | +14,1% |
V dalších tabulkách jsou výsledky nejúspěšnějších automobilů v jednotlivých třídách za měsíc duben.
Mezi mini vozy se čeká hned na trojici nejmenších z Kolína, a tak na pořadí Panda, Picanto, Atos není nic neobvyklého. Již tento týden se potkáme se třetím z kolínských trojčat: Citroënem C1, jeho sourozence Toyotu Aygo a Peugeot 107 jsme již krátce vyzkoušeli.
Mini vozy (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Fiat PANDA | 127 |
2. | Kia PICANTO | 135 |
3. | Hyundai ATOS | 79 |
4. | Chevrolet MATIZ | 34 |
5. | Suzuki WAGON | 29 |
6. | Opel AGILA | 21 |
7. | Citroën C2 | 11 |
8. | Renault TWINGO | 9 |
9. | Smart | 8 |
10. | Ford KA | 3 |
V nejprodávanější třídě malých vozů je na prvním místě nedostižná Fabia, jejíž prodej je nově podporován verzí s možností odpočtu DPH (262 ks z celkového počtu 4096 vozů).
Malé vozy (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Škoda FABIA | 4096 |
2. | Hyundai GETZ | 390 |
3. | Peugeot 206 | 327 |
4. | Renault THALIA | 300 |
5. | Ford FIESTA | 218 |
6. | Volkswagen POLO | 216 |
7. | Toyota YARIS | 196 |
8. | Citroën C3 | 183 |
9. | Ford FUSION | 153 |
10. | Chevrolet KALOS | 119 |
Nižší střední třída má dovozového krále a tahouna prodejů značky Dacia-model Logan. Podle našich informací, se o něj zajímá stále více lidí, včetně těch, kteří byli zpočátku poněkud nedůvěřiví. Na třetím místě žebříčku třídy není Volkswagen Golf nýbrž jeho odvěký rival Opel Astra, což lze snad připsat nevídané dubnové akci Opelu podporující prodeje.
Nižší střední třída (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1929 |
2. | Dacia Logan | 312 |
3. | Opel ASTRA | 250 |
4. | Volkswagen GOLF | 244 |
5. | Ford FOCUS | 178 |
6. | Peugeot 307 | 176 |
7. | Hyundai ACCENT | 158 |
8. | Toyota COROLLA | 120 |
9. | Mazda 3 | 109 |
10. | Renault MEGANE | 106 |
Volkswagen přichystal konkurentům vražedný mix doprodejů starého Passatu a nového Passatu a tak se tento model první pozice ve střední třídě ani na konci životního cyklu nevzdal. V našem prvním krátkém setkání (jízdní dojmy) i v pravidelném testu (TEST:Nový Volkswagen Passat 2.0 TDI) potvrdil nový Passat své kvality, chyby vskutku není snadné najít, takže pak už rozhodnutí závisí především na peněženkách.
Význam tohoto modelu pro český trh ukazuje také zájem čtenářů Auto.cz, kteří v diskuzním fóru u našich jízdních dojmů z nového Passatu vložili přes 440 příspěvků.
Střední třída (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Volkswagen PASSAT | 150 |
2. | Mazda 6 | 71 |
3. | Peugeot 407 | 62 |
4. | Renault LAGUNA | 60 |
5. | Audi A4 | 59 |
6. | Ford MONDEO | 58 |
6. | Toyota AVENSIS | 58 |
8. | Opel VECTRA | 47 |
9. | BMW 3 | 37 |
10. | Subaru LEGACY | 36 |
Vyšší střední třída hlásí klid, vede Superb, v závěsu za ním jsou manažerské modely od Audi, BMW a Mercedesu. 17 z dvaceti Allroadů bylo v dubnu přihlášeno jako vozidlo kat. N1 s odpočtem DPH.
Vyšší střední třída (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Škoda SUPERB | 174 |
2. | Audi A6 | 74 |
3. | BMW 5 | 30 |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 20 |
5. | Mercedes-Benz E | 20 |
6. | Peugeot 607 | 15 |
7. | Volvo 60 | 9 |
8. | Volvo 80 | 9 |
9. | Volvo 70 | 8 |
10. | Jaguar S-TYPE | 3 |
Měsíce kralování Audi A8 mezi luxusními limuzínami střídá sportovní elegance CLS od Mercedesu a jen málokomu asi vadí, že pod chytlavými tvary je technika bližší spíše menšímu, ale snad až příliš obyčejnému Mercedesu E. Test Mercedesu CLS 350 jsme zveřejnili na konci letošní zimy.
Luxusní vozy (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Mercedes-Benz CLS | 14 |
2. | Audi A8 | 8 |
3. | BMW 7 | 6 |
4. | Mercedes-Benz S | 3 |
5. | Volkswagen PHAETON | 2 |
6. | Jaguar XJ | 1 |
Hyundai jakoby už konečně povolil menší sestře Kia "rozjet" prodej nového Sportage ve velkém. Apríl byl měsícem SUV se značkou Kia-prodávaly se jak nové Sportage (48 ks ze 65 bylo prodáno jako LUV), tak i starší, ale stále atraktivní Sorenta. Renesanci prožívá Honda CR-V díky odpočtům DPH (34 ks z dubnových 49) a skvělému dieselu (celkem v dubnu prodáno 34 kusů). Test Hondy CR-V 2.2 i-CDTi.
Terénní vozy (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Kia SPORTAGE | 65 |
2. | Honda CR-V | 49 |
3. | Hyundai TUCSON | 42 |
4. | Kia SORENTO | 35 |
5. | Subaru FORESTER | 35 |
6. | Volkswagen TOUAREG | 34 |
7. | BMW X 3 | 33 |
8. | Volvo XC90 | 32 |
9. | Hyundai SANTAFE | 31 |
10. | Toyota RAV4 | 26 |
Neuvěřitelně husto je ve třídě velkoprostorových vozů, kde je současně hodnoceno přes 50 různých modelů. Zákazníci zájem rozdělují poměrně rovnoměrně i v první desítce, jak je vidět z naší poslední tabulky.
MPV (OA+LUV), duben 2005, zdroj: SDA | ||
Značka | OA+LUV 2005[ks] | |
1. | Ford Focus C MAX | 50 |
2. | Volkswagen TOURAN | 48 |
3. | Opel ZAFIRA | 37 |
4. | Opel MERIVA | 32 |
4. | Renault MEGANE SCENIC | 32 |
4. | Toyota COROLLA VERSO | 32 |
7. | Citroën XSARA PICASSO | 31 |
8. | Mercedes-Benz A | 27 |
9. | Honda FR-V | 24 |
9. | Renault MODUS | 24 |