Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLS 350 - sladké mámení

Libor Zezulka
Spojit sportovní výkony a eleganci kupé s vlastnostmi čtyřdveřového sedanu zní možná jako šílený nápad. Mercedes tento nápad realizoval a pojmenoval ho CLS.

Spojit sportovní výkony a eleganci kupé s vlastnostmi čtyřdveřového sedanu zní možná jako šílený nápad. Mercedes tento nápad realizoval a pojmenoval ho CLS. Zda se automobilce podařilo spojit „nespojitelné“ jsme zjišťovali s verzí 350 CLS.

Ženeva 2003. Mercedes-Benz právě zahájil tiskovou konferenci, na jejímž konci odhalí zcela nový a slovy automobilky revoluční model CLS. Před novináře seskupené v těsném šiku předstupují ředitelé techničtí i marketingoví a snaží se žurnalistům vysvětlit, v čem spočívá neodolatelnost „céeleska“. Někteří se zájmem poslouchají, jiní zájem předstírají, všichni se však nemohou dočkat, až z auta spadne krycí plachta.

Trocha napětí, umělá mlha a CLS svýma velikýma očima pohledí do tváří překvapených zástupců médií. „Vypadá to vážně jako kupé, ale přitom to má čtyři dveře,“ zahájí za mnou dialog jeden francouzský novinář. Rozumím mu, ale na debatu nemám sílu a raději se věnuji zkoumání záhybů karoserie a interiéru. Můj první dojem? Nic moc. Takový velký sedan, který si hraje na kupé a uvnitř vypadá jako Jaguár.

Ženevu jsem opouštěl s tím, že CLS není zatracení hodný, ale určitě mě nebude budit v noci ze spaní. Ve Švýcarsku jsem potkal i zajímavější kousky. Jenže vjemů bylo mnoho a mozek pracuje chaoticky. Už v teple domova se pohled na některé novinky mění. Znám fakta, znám pozadí. Přesto jsem i v případě CLS řekl – počkám si na reálný test za pár let a uvidím.

Vábení kupé

A tak jsem čekal a čekal. Uběhlo jaro, léto, podzim a teprve na sklonku zimy se objevila v kalendáři poznámka: Mercedes-Benz CLS 350 – předženevské číslo. Bylo jasné, že nová hvězda v souhvězdí mercedesu konečně zamíří do Zlína. Na základě této poznámky jsem začal o CLS znovu uvažovat a hledat v regionu bratříčky. Zatímco třída S, E, C i A se u nás zabydlela, CLS zatím zůstává spíše v autosalonech.

Ačkoliv ctím individualitu jedince a považuji hodnocení designu za čistě subjektivní záležitost, nemohu se ubránit dojmu, že skrz na skrz zakulacené CLS vypadá fantasticky, a to přesto, že jsem mu v Ženevě v roce 2003 nepřišel na chuť.

Nyní stačil krátký pohled na vyzývavou přední část a především elegantní siluetu s pomalu stoupající kapotou, na poměry mercedesu menším čelním sklem, zakulacenou střechou, ještě menším zadním sklem a klesající částí zadní zakončenou ostrou odtrhovou hranou a brzdové světla z LED diod, abych objevil kouzlo písmen CLS. Najednou jsem nepochyboval o tom, že ve Stuttgartu vymysleli originální automobil, který bourá hranice zažitého.

Pokud pominu reakce typu: „ta boční okénka mi připomínají tank“, „vypadá to divně“ atd., mohu zodpovědně prohlásit, že CLS se na cestě neztratí a ačkoliv vás nebude okolní svět vůbec zajímat, okolní svět se bude nesmírně zajímat o vás. Tolik obdivných pohledů a otočených hlav jsem dlouho nezažil a mírou vyvolaného zájmu CLS vystoupalo na samý vrchol přitažlivosti pro okolí.

Majitelé tříd E, C i S se nemohli vynadívat a několikrát mě zastavili na parkovišti s jiskřičkami v očích. Častá otázka na rozměry docela přesně vystihla filosofii auta a umístění na trhu. Přestože některé zdroje uvádí, že CLS stojí na úrovni třídy S, není tomu tak. Mercedes v první řadě nechce ani slyšet o spojení s „obyčejnými“ sedany či kombi, ale připouští pouze označení kupé, a v druhé řadě se CLS rozměry postavilo mezi třídu E a třídu S.

Pro demonstraci nejlépe poslouží čísla. Třída S měří na délku 5038 mm (pokoří tedy psychologickou pětimetrovou hranici), na šířku 1855 mm a na výšku 1444 mm (rozvor činí 2965 mm). Třída E si vystačí s délkou 4818 mm, šířkou 1822 mm, výškou 1452 mm a rozvorem 2854 mm. Dosud nevyřčený fakt, že model CLS vychází z platformy třídy E, potvrzuje shodný rozvor 2854, délka 4913 mm, šířka 1873 a nízká výška 1403 mm už naznačuje, že se CLS vydalo vlastní cestou.

Luxus v sportovním kabátě

Pro kupé většinou nejsou rozměry nejdůležitějším faktorem, na palubě se standardně počítá se spolujezdcem a řidičem, který upřednostňuje sportovní jízdu. Kouzlo CLS a důvod, proč mercedes považuje své dítko za výjimečný talent, spočívá právě v odlišení od běžných kupé a to jednak vnitřním prostorem a možností nastupovat čtyřmi dveřmi. Jak to ale bývá, praxe se od superlativů na papíře trochu liší, alespoň v otázce vnitřního prostoru.

Otevření bezrámových dveří ukáže typický prvek kupé, elektricky se dovírající okénka. Čtyři dveře znamenají čtyři elektricky se dovírající okénka. Přestože těsnění u oken napovídá opak, ani ve vysokých rychlostech neproniká do interiéru aerodynamický hluk ve zvýšené míře, otázkou zůstává, jak dlouho tento stav potrvá. Nastupování se pohodlím podobá více sedanu než kupé, pouze vzadu vyžaduje prudce klesající střecha zvýšenou opatrnost.

Když jednou nasednete budete fascinováni. Palubní deska obšitá jemnou kůží a obložená luxusním dřevem, prvky leštěného hliníku, perforovaná kůže na sedadlech, prostě ráj na zemi. Až vám ovšem přestanou přecházet z toho luxusu oči, začnete se možná trochu divit, proč se hlava dotýká stropu a kolena se nebezpečně blíží sedadlu řidiče. Odpověď je jednoduchá. Sedíte na zadních sedadlech, CLS kormidluje 186 cm vysoký řidič a hlavně, vezete se v čtyřdveřovém kupé.

U kupé se zkrátka musí počítat s tím, že koncepce karoserie vyžaduje určité oběti a nejdůležitější z nich je méně místa pro spolujezdce na zadních sedlech. Na věc se ale můžeme podívat i z jiné strany. Klasické kupé si může nechat o takovém prostoru pouze zdát, jenže CLS není klasické kupé. S čím tedy poměřovat? Tak či tak na přebytek místa na zadních sedadlech zapomeňte. To místa vepředu budete mít spoustu.

Zavazadlový prostor nemá na vnitřní poměry špatné proporce. Objem 505 litrů se skamarádí s několika středně velikými zavazadly, ostatně šířka 103 cm, výška 45 cm a hloubka 100 cm hovoří za vše. Delšího cestování se obávat nemusíte.

Mercedes se vším všudy

Když jsem v Ženevě v roce 2003 nahlížel do interiéru CLS, nemohl jsem se ubránit dojmu, že mi připomíná Jaguar. Tato podobnost mi přišla na mysl i v průběhu testu. Vrchní část obšitá černou kůží a horní polovina obložená luxusním dřevem se tvarově zcela odlišuje od současných modelů mercedesu a skutečně připomíná Jaguár. Spodní polovina obšitá jemnou šedou kůži a středová konzola vykládaná dřevem, to je ovšem typický mercedes.

Také ovládací prvky pochází z kategorie známých. Systém Comand s barevnou obrazovkou a DVD přehrávačem i navigací, rozměrná tlačítka, CD přehrávač chytře ukrytý za vysouvacím panelem s tlačítky vyhřívání a odvětrávání sedadel či systému ESP, to všechno jsme poznali v ostatních třídách. I proto jsem si připadal za volantem CLS jako doma. Odlišení od sourozenců zajišťují výdechy ventilace, tvarování dveří nebo dlouhý středový tunel.

Máme tu i přístrojovou desku mírně překrytou decentní kapličkou tvořenou třemi rozměrnými kruhovými přístroji s dominantním rychloměrem s bíle posvíceným displejem uprostřed. Při odezírání údajů se nesetkáte s jedinou překážkou, ani pokud bojujete s horším zrakem. Ovládání systémů Comand probíhá tradičními tlačítky po stranách displeje, dotykový displej zůstal definitivně u ledu. A je to tak dobře.

S ovládáním pomáhá zdokonalený multifunkční volant. Zdokonalení spočívá v oválných, měkčích a příjemnějších tlačítkách, která nekladou odpor a přesně reagují na stisk. Jejich pomocí můžete nastavit charakteristiku osvětlení, pohrát si s intenzitou ambientního světla, respektive celým vnitřním osvětlením. Snad jediný přehmat udělali stuttgartští, když nahradili vynikající systém ovládání sedadel na dveřích ovládáním na rohu sedadla.

Narozdíl od intuitivního ovládání na dveřích musíte hledat tlačítka pod nohama a se zapuštěnými ovladači bojovat o pozici za volantem. Škoda té změny. Naštěstí sedadla samotná hýčkají tělo nadpozemským komfortem a pomocí dostatečného bočního vedení a dlouhého sedáku vzbuzují v posádce pocity lehkosti a bezpečnosti. Ptáte-li se na odkládací plochy, mám pro vás netypickou odpověď. Příjemné překvapení.

Kapsy na dveřích sice postrádají hloubku, ale na rozdíl od mnoha konkurentů se usadily rovněž na zadních dveřích, nedostatečný objem přihrádky na straně spolujezdce zachraňuje hluboká přihrádka pod loketní opěrkou a další přihrádka umístěná těsně za řadicí pákou. Pokud stále nemáte pocit, že CLS je luxusní, hi-tech automobil hodný nejvyšších poct, jsou pro vás připraveny drobnosti typu osvětlení venkovního nástupního prostoru, osvětlení prostoru u nohou při otevření předních i zadních dveří, možnost regulace intenzity světla na zadních sedadlech atd.

Hlas zpěváka, tělo kulturisty

I sebelepší design z automobilu sportovní kupé neudělá, k dosažení této mety potřebujete i patřičně vyladěný podvozek a silný motor. O podvozku se zmíním dále, šanci dostane nejdříve motor. Testovaná verze CLS 350, která nenese označení základní, ukrývá pod kapotou nový zážehový šestiválec s objemem 3.5 litru, který si odbyl premiéru v novém SLK. Motor poskytuje výkon 200 kW/272 k při 6000 ot/min a točivý moment 350 Nm od 2400 do 5000 ot./min.

Hliníkový agregát je vybaven řadou zlepšení proti předchůdci. Šestiválec má poprvé variabilní nastavení sacích a výfukových vačkových hřídelů, které ovládají 24 ventilů a dále hořčíkové sací potrubí s proměnlivou délkou, na jehož konci jsou nově konstruované klapky, které optimalizují proudění v sacím traktu při všech otáčkách motoru. To údajně snížilo spotřebu šestiválce o 0,2 l/100 km. Jednotka splňuje s rezervou emisní normu Euro 4.

Usilovná práce inženýrů a řada dílčích zdokonalení z jednotky přímo čiší. Otočením klíčku v zapalování probudíte spící šelmu, která dokáže lehounce našlapovat i svištět s větrem o závod. Jednotka se chová příkladně v nízkých i vysokých rychlostech, hladina hluku se v středním spektru otáček pohybuje na minimální úrovni, bez přehánění motor téměř neuslyšíte. O akustický zážitek se stará pouze patřičně naladěný výfuk.

Pokud se rozhodne s plynovým pedálem trochu pohrát, probudíte v agregátu zvířecí sklony, ze zadních partiích se ozve jadrný zvuk výfuku a CLS vystřelí vpřed. Šestiválec pějící v nízkých otáčkách líbezné pianissimo přepne na agresivnější fortissimo reprezentované krásným zvonivým hlasem, který pohladí smysly.

Dostatečný sportovní potenciál daný vysokým výkonem a nízko položeným točivým momentem rozvazuje řidiči CLS ruce, neboť se může stejně tak ploužit krajinou a vychutnávat si komfortní jízdu, jako svižně zdolávat kopcovitý terén, bezpečně předjíždět, sprintovat na dálnici a také řešit krizové situace. Síla motoru se přenášela na vozovku skrze sedmistupňovou automatickou převodovku, která se v mercedesech objevila teprve nedávno.

Změna převodů probíhá hladce, konečně můžete zapomenout na cukání a dlouhé prodlevy známé z starších automatů. Rychlosti se mění velmi rychle, mezi aktuálním zařazeným stupněm a stupněm požadovaným není velká prodleva. Při kickdownu automat za sebou rychle naskládá rychlosti, takže slyšíte, jak například přeskočí šestý a pátý rychlostní stupeň a okamžitě zrychlujete na stupeň čtvrtý. Na změnu polohy plynového pedálu reaguje převodovka velmi rychle.

Je potěšující, že automat projevuje větší snahu chápat řidiče, např. v kopci stačí chvíli přidržet plynový pedál a otáčky automaticky vyskočí nahoru, takže můžete i bezpečně předjíždět. Při sportovním režimu převodovka změní charakteristiku a chová se skutečně sportovně. Rychlosti mění rychleji, ale za doprovodu mírného škubnutí. Spotřeba nevybočuje z průměru obvyklého v této objemové kategorii, na konci testu jsme naměřili průměrnou hodnotu 12,5 litru na 100 km jízdy.

Při ostré sportovní jízdě si motor řekne o téměř 17 litrů, ve městě můžete jezdit za 13-15 litrů. Upřednostňujete-li pohodovou jízdu a budete s plynovým pedálem zacházet šetrně, dočkáte se průměrné spotřeby okolo 11 litrů.

Sportovní vznášedlo

Máte pocit, že takový kalibr jako Mercedes-Benz CLS nemůže existovat bez vzduchového odpružení Airmatic DC? Omyl. Testované CLS 350 se vydalo zdolávat zimou poničené české vozovky s „obyčejným“ podvozkem a 18palcovými koly s nízkoprofilovými pneumatikami a přes zdánlivě smrtelnou kombinaci uspělo. Ani nízký profil pneumatik nezabránil CLS, aby vyžehlilo stovky nerovností na vozovkách a vytvořilo příjemné cestovní klima.

Malinké, větší díry podvozek eliminoval s klidem stoika a nedopustil, aby se posádka uvnitř cítila chybami druhých jakkoliv dotčena. Jízda se tímto změnila v komfortní plavbu zcela nezávislou na okolních vlivech, přičemž jediným indikátorem pohybu se staly odvalující se pneumatiky a zvuk výfuku a motoru. Komfortně-sportovní podvozek ukázal své kvality také v zatáčkách a jistě držel příčný směr, dokud se automobil neocitl na kluzkém povrchu.

I nepatrně zhoršená adheze a mírné uskočení zádě okamžitě aktivuje stabilizační systém, který ubere dramaticky výkon a automobil srovná. Na sportovní kupé se blikající ikonka stabilizačního systému objevuje zbytečně často, ale v zimním období pomůže relativně bezpečně zvládnout zasněžené úseky. Poháněná zadní náprava má bohužel své vrozené limity (mokro, sníh, led), které se především v prudkých kopcích velmi těžko překonávají.

Sportovní zážitek zpočátku narušuje charakteristika parametrického řízení, které nemá problém s přesností, ale v zatáčkách citelně tuhne, na což si budete chvíli zvykat. V adaptaci vám jistě pomůžete optimálně široký a příjemně měkký věnec volantu potažený kůží. Na výsledném vynikajícím jízdním požitku mají nemalou zásluhu elektrohydraulické brzdy SBC.

Úkol splněn

Mercedes-Benz věnoval mnoho úsilí a peněz do vývoje automobilu, který nabídne typický luxus německých limuzín zabalený v sportovním kabátě se čtyřmi dveřmi…a uspěl. CLS vypadá zvenčí úplně jinak, než většina automobilů na cestě i než sourozenci, ale uvnitř je typickým mercedesem se všemi luxusními prvky, hýčkavým podvozkem a silným motorem. Pokud máte dostatek peněz a chcete „něco jiného“, zajděte si do autosalonu mercedesu. Mají tam něco právě pro vás.

Libor Zezulka
Mercedes-Benz CLS
Cena základní sestavy 1 799 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, brzdový asistent BAS, automatická 7stupňová převodovka, automatická klimatizace THERMATIC, automatická regulace odrazovisti vnitřního a levého vnějšího zrcátka, bederní opěrka v sedadle u řidiče, centrální dálkové zamykání s imobilizérem a plovoucím kódem, čidlo zatížení sedadla spolujezdce pro deaktivaci airbagu, dešťový senzor, determální skla se zeleným tónováním, dřevěné doplňky interiéru v provedení "matový ořech", dvoustupňové airbagy vpředu včetně bočních a okenních airbagů, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el.ovládaná boční okna 4x, el.ovládání sedadel, el.sklápění opěrek hlavy vzadu, elektronická brzdová soustava (SBC tm) s rozjezdovým asistentem SBC hold, ESP, mlhová světla vpředu a vzadu, multifunkční kožený volant, palubní počítač, parametrické řízení, popelník vzadu, projektorové reflektory, rádio Audio MB 20 CD vč.antény, reproduktorů a možnosti volby telefonních čísel, střední loketní opěrka vpředu s poličkou odvětrávaná světelný senzor k aktivaci světlometů při snížení viditelnosti (jízda v tunelu), světla ve dveřích při výstupu, tempomat, úchyty pro připevnění nákladu v zavazadlovém prostoru, vícestupňové airbagy pro řidiče,spolujezdce, boční vpředu a okenní, vnitřní osvětlení Ambiente vč.čtecích lampiček, vyhřívané trysky ostřikovačů, výškově a podélně nastavitelný volant, zásuvka vzadu 12V Kč
Cena testované sestavy 2 215 376 Kč
Výbava testované sestavy metalíza šedá perlit (+ 34.030,-), kůže šedá čedičová (+ 47.948,-), parkovací systém (PTS) (+ 27.170,-), vak na lyže (+ 7.414,-), příprava pro mobilní telefon včetně hadsfree sady (+ 20.232,-), komfortní sedadla vpředu včetně vyhřívání a větrání (+ 41.643,-), sedmistupňová automatická převodovka (+ bez příplatku,-), řazení rychlostních stupňů na volantu (+ 8.250,-), COMAND APS s DVD navigací (+ 103.124,-), aktivní bi-xenonové světlomety (+ 55.613,-), CD přehrávač ve středovém tunelu (+ 17.163,-), vyhřívané ostřikovače (+ 5.790,-), ochrana vnitřního prostoru a proti odtažení (bez příplatku). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 200 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2400 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 7.8 / 10.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 0
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1427 / 383
Rozměr pneu: 245/45 R18
Mercedes-Benz CLS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4913
b) šířka (mm): 1873
c) výška (mm): 1403
d) rozvor (mm): 2854
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1230
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano