ED Design Torq: Bezpilotní závoďák z Itálie
Už před bezmála třiceti lety se v motoristických médiích (i těch československých) objevily úvahy, jak dlouho budou ještě v závodních vozech sedat piloti. Píšeme rok 2015 a z automobilových závodníků se díkybohu ještě nestali ti, kteří sedí na boxové zídce a ovládají své modely v „životní velikosti“. Technika jde však stále kupředu a na druhou stranu počítačové hry se zdokonalily tak, že umožňují virtuálním pilotům stát se opravdovými – viz Nissan GT Academy.
Italský ED Design však představí v Ženevě prototyp autonomního závodního auta nazvaný Torq (jméno je odvozeno z výrazu „torque“ pro točivý moment). Víme toho o něm zatím velmi málo. Futuristická okřídlená střela vypadá na prvním zveřejněném teaseru spíše jako z Batmana a nemá žádná okna, dokonce ani čelní sklo. Množství aerodynamických ploch pochopitelně není samoúčelné, přítlak je na uzavřené trati zatraceně důležitý.
Zatím není jasné, zda uvnitř bude sedět pasažér a jen se poveze. Nejspíš ano, místo je tu dokonce pro dva... Jenže studie má na druhou stranu střechu, nejde o uzavřený spider, takže posádka nic ven neuvidí! Interiér by měl být prost jakýchkoli ovládacích prvků, ale přece jen, co když nějaké ty snímače a elektronika selžou? Navrhovali je přece jen lidé... Koncept je poháněn elektromotorem zatím neznámého výkonu, jistě dostatečného.
ED Design má v plánu vypsat spolu se sponzory a partnery celou závodní série takových aut. Zda se nakonec uskuteční, je v současné chvíli pochopitelně ve hvězdách. Takových plánů zná automobilová historie bezpočet a v mnoha případech skončilo jen u té vize. Otázkou je také, zda by se na jednotvárné závody bezpilotních aut vůbec někdo díval, notabene se jich účastnil. V okruhových kláních současných vozů sice hraje jezdec druhořadou roli, na jeho bedrech leží zhruba 20 % výkonu, ale pořád je lidský faktor přítomen... A z něj pramení chyby, které dávají ději na trati patřičné koření.