Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ED Design Torq: Bezpilotní závoďák z Itálie

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Italská firma ED Design přiveze do Švýcarska koncept závodního vozu, který vlastně vůbec nepotřebuje osobu za volantem. Má tohle smysl?

Už před bezmála třiceti lety se v motoristických médiích (i těch československých) objevily úvahy, jak dlouho budou ještě v závodních vozech sedat piloti. Píšeme rok 2015 a z automobilových závodníků se díkybohu ještě nestali ti, kteří sedí na boxové zídce a ovládají své modely v „životní velikosti“. Technika jde však stále kupředu a na druhou stranu počítačové hry se zdokonalily tak, že umožňují virtuálním pilotům stát se opravdovými – viz Nissan GT Academy.

Italský ED Design však představí v Ženevě prototyp autonomního závodního auta nazvaný Torq (jméno je odvozeno z výrazu „torque“ pro točivý moment). Víme toho o něm zatím velmi málo. Futuristická okřídlená střela vypadá na prvním zveřejněném teaseru spíše jako z Batmana a nemá žádná okna, dokonce ani čelní sklo. Množství aerodynamických ploch pochopitelně není samoúčelné, přítlak je na uzavřené trati zatraceně důležitý.

Zatím není jasné, zda uvnitř bude sedět pasažér a jen se poveze. Nejspíš ano, místo je tu dokonce pro dva... Jenže studie má na druhou stranu střechu, nejde o uzavřený spider, takže posádka nic ven neuvidí! Interiér by měl být prost jakýchkoli ovládacích prvků, ale přece jen, co když nějaké ty snímače a elektronika selžou? Navrhovali je přece jen lidé... Koncept je poháněn elektromotorem zatím neznámého výkonu, jistě dostatečného.

ED Design má v plánu vypsat spolu se sponzory a partnery celou závodní série takových aut. Zda se nakonec uskuteční, je v současné chvíli pochopitelně ve hvězdách. Takových plánů zná automobilová historie bezpočet a v mnoha případech skončilo jen u té vize. Otázkou je také, zda by se na jednotvárné závody bezpilotních aut vůbec někdo díval, notabene se jich účastnil. V okruhových kláních současných vozů sice hraje jezdec druhořadou roli, na jeho bedrech leží zhruba 20 % výkonu, ale pořád je lidský faktor přítomen... A z něj pramení chyby, které dávají ději na trati patřičné koření.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)