Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva:EDAG Light Car – Open Source – Snesitelná lehkost světla

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Německá vývojářská společnost EDAG představuje na 79. Ženevském autosalonu studii s názvem Light Car – Open Source.

Koncept využívá několika nových technických řešení. Karoserie je například zhotovena z tzv. basalt fibre, tedy lehkého materiálu na bázi přírodních minerálů. Ten je lehčí než například hojně používaný karbon nebo hliník, je také stoprocentně recyklovatelný. Podvozek je pak modulární koncepce, tedy umožňuje snadnou výměnu různých druhů karoserií dle potřeby.

Délka studie odpovídá dnešním malým vozům, dosahuje zhruba čtyř metrů, šířka pak činí 1,70 m. Díky své konstrukci ovšem vozidlo disponuje velkorysým rozvorem náprav 2,90 m, který je srovnatelný se současnými luxusními automobily. Konstruktéři se totiž vrátili ke kořenům – elektromotory jsou umístěné v kolech. Myšlenka nikterak nová, naopak, tato koncepce se objevila například u elektromobilu Lohner-Porsche v roce 1900. Samozřejmě, vývoj za 110 let pokročil mílovými kroky a k napájení slouží veskrze moderní lithiové baterie, které by měly zaručit dojezd až 150 km. V kolech je také integrován systém, který sdružuje řízení, brzdy a zavěšení, vůz postrádá klasické převodné ústrojí i jakékoli mechanické vazby.

Studie také využívá nejmodernější diodovou techniku OLED (Organic Light Emitting Device). Diodami s vysokou svítivostí a kontrastem je vůz doslova protkán, jsou použity jak v předních světlometech, tak i ve světelném vějířovitém panelu na zádi. Jejich tvar i velikost navíc může nastavit přímo řidič zevnitř vozu. Kromě toho automobil disponuje systémem, který zobrazuje varovné signály na zadní stěnu, ta tedy slouží jako projekční plátno. Ostatní řidiči se tak mohou včas dozvědět o případných dopravních či rychlostních omezeních, zácpách a jiných potenciálních nebezpečích. O veškerém dění vpředu jsou informováni tím nejjednodušším způsobem – pomocí dopravních značek.

Na závěr ještě jedna zajímavost – interiér, či spíše kokpit. Přístrojový panel je plně konfigurovatelný, takže si řidič může zvolit rozvržení, jaké chce a na které je zvyklý, nastavit lze i velikost jednotlivých budíků. Jistě, tato funkce nápadně připomíná to, co známe z pracovních ploch našich počítačů.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
7. 3. 2009 11:25
Re: basalt fibre
jj, carbon ujde, neuvěřitelně tenkej a pevnej materiál, mám z něj helmu na motorku. Akorát na auta se myslím nehodí tak dobře jako železo - to se při nárazu mačká pomalu. Tyhle moderní materiály dlouho drží na 100%, deformují se jen minimálně a potom prasknou...
5. 3. 2009 14:49
Re: non disk or disk error
... reset bude ze spod auta hned vedle Li-Ion článku Sanyo. Malé červené tlačítko na špendlík.
Avatar - hattori_hanzo
5. 3. 2009 13:55
Re: non disk or disk error
No co,uděláš trojhmat spojka-výstražný-levej blinkr,zrestartuješ a jedeš dál! ;-)
Avatar - Atomas
5. 3. 2009 13:15
Re: LED
Masivnější výroba by tuto technologii jistě zlevnila. Pamatuješ reklamu, kdy mladí lidé koukali na LCD TV pověšenou na stěně a stála 500.000? Dnes je stejná úhlopříčka za 20 tácků. U LEDek by to bylo stejné...
5. 3. 2009 12:35
Re: LED
"Obyčejné" LED GU10 mám doma taky, některé svítí líp, některé hůř, ale průměrně to je pořád slabé. To co nabídne 36LEDek na našich žárovkách zvládne jedna 4čipová LED dioda. Akorát ta cena...

To, že jsou ceny nadsazené o tom žádná.