Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EDAG Light Car Sharing: Pro život ve městě

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Německá EDAG Group si pro rok 2011 připravila další evoluci svého projektu Light Car. Vedle nového designu vznikla i vize využití tohoto elektromobilu.

Pro letošní veletrh v Ženevě si vývojáři firmy Edag připravili nový koncept, který má prolomit bariéru mezi soukromou a veřejnou dopravou. Základem tohoto plánu je elektřinou napájené vozidlo, které si budou moci všichni pronajmout a zároveň si ho nebude muset nikdo koupit.

Výzkumy zaměřené na mladou generaci ukázaly, že 80 % lidí mezi 18 a 29 lety nemá potřebu vlastnit automobil pro jízdu ve městě, kde bydlí. Na druhou stranu 90 % dotázaných ve věku od 14 do 29 let si nedokáže představit svůj život bez mobilního telefonu nebo internetu.

Tak jako verze z roku 2009 i nový člen rodiny Light Car komunikuje s prostředím pomocí velkých světelných ploch na povrchu vozu. Tentokrát však vůz ukazuje jestli je volný, nebo zamluvený a také aktuálně dostupný dojezd. Prototyp používá soubor baterií uložených v sendvičové podlaze, kde jsou chráněny při případné nehodě.

Klíčovou roli v plánovaném sdílení vozu hraje internet a tzv. chytré telefony. Budoucí operátor sdílených vozů bude pomocí GPS sledovat polohu vozů a sdělení polohy potencionálnímu zákazníkovi. Bude tedy schopen informovat zákazníka jaké vozy jsou dostupné a dovést ho k nejbližšímu pomocí navigačního systému ve smartphonu. Rezervace se bude uskutečňovat pomocí internetu a zákazníkovi zajistí přístup k vozu elektronický Bluetooth klíč.

Kromě dojezdu bude vůz informovat také o stavu nabití baterií, určovat ideální dobu pro nabití a oznámí operátorovi, že je třeba dát vůz do servisu. Dále vůz umožní operátorovi umísťovat na povrch zadního okna světelnou reklamu.

V případě cesty mimo město, vyhledá systém potřebné spoje a kromě kompletního harmonorgamu také třeba zarezervuje nebo zakoupí lístky. To vše pomocí smartphonu.

Použití vozu bude placeno po minutách a v ceně budou zahrnuta i nezbytná pojištění pro danou cestu.

Vnější panely karoserie konceptu EDAG Light Car jsou z kompozitních materiálů a lehkých plastů. Některé komponenty, jako například nárazníky, jsou z plastů, kterým lze po nárazu vrátit původní tvar.

Kromě postraních dveří, má automobil také vstup zadní stěnou. Šest sedadel ve dvou řadách orientovaných zády k sobě má umožnit maximální využití zavazadlového prostoru v případě neobsazených zadních sedadel. Celková výška 1,9 m má zajistit snadné nastupování i vystupování z vozu.

Vzhledem k tomu, že nový EDAG Light Car je konceptem vozu, který je určen pro sdílení mnoha zákazníky není vybaven úložnými prostory v palubní desce a dveřích. Kromě volantu, akcelerátoru a brzdy má řidič k ovládání vozu k dispozici jen páčku směrových světel. Na palubní desce má být jen displej informující o základních informacích jako je rychlost, stav nabití, navigace, nastavení topení, funkce světel a stěračů.

Doplňkové funkce jako je přístup na internet mohou být zaúčtovány jako volitelné doplňky a využívány jako aplikace na mobilním telefonu nebo jiném zařízení klienta.

Maximální dojezd elektromobilu má být 100 km, maximální rychlost 100 km/h. Podvozek je založen na EDbase platformě, kterou EDAG Group navrhla v loňském roce speciálně pro elektromobily. Životnost vozu je prodloužena možností snadno měnit části exteriéru i interiéru (kokpit, sedadla, nárazníky, baterie atp.).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
9. 2. 2011 22:33
Tohle se nikdy neujme
Tvůrci nechápou, že tento systém by byl snad horší než MHD. Auto je o svobodě (i když stále omezovanější) a tu tady nějak nevidím. Mělo by to smysl, jen pokud by auto umělo samo řídit a projet město, stačilo by si vždy nejbližší přivolat tam kde zrovna budu. Tvar a koncepce taky nanic, je to neaerodynamické, moc široké a celkově velké, do města nepraktické.