Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EDAG v Ženevě 2009

25. 9. 2009 • 15:54
16
Zobrazit náhledy (16)
Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car Light Car

Německá vývojářská společnost EDAG představuje na ženevském autosalonu studii s názvem Light Car - Open Source.

Light Car - Open Source - Snesitelná lehkost světla

Koncept využívá několika nových technických řešení

Německá vývojářská společnost EDAG představuje na ženevském autosalonu studii s názvem Light Car - Open Source.

Light Car - Open Source - Snesitelná lehkost světla

Koncept využívá několika nových technických řešení. Karoserie je například zhotovena z tzv. basalt fibre, tedy lehkého materiálu na bázi přírodních minerálů. Ten je lehčí než například hojně používaný karbon nebo hliník, je také stoprocentně recyklovatelný. Podvozek je pak modulární koncepce, tedy umožňuje snadnou výměnu různých druhů karoserií dle potřeby.

Délka studie odpovídá dnešním malým vozům, dosahuje zhruba čtyř metrů, šířka pak činí 1,70 m. Díky své konstrukci ovšem vozidlo disponuje velkorysým rozvorem náprav 2,90 m, který je srovnatelný se současnými luxusními automobily. Konstruktéři se totiž vrátili ke kořenům - elektromotory jsou umístěné v kolech. Myšlenka nikterak nová, naopak, tato koncepce se objevila například u elektromobilu Lohner-Porsche v roce 1900. Samozřejmě, vývoj za 110 let pokročil mílovými kroky a k napájení slouží veskrze moderní lithiové baterie, které by měly zaručit dojezd až 150 km. V kolech je také integrován systém, který sdružuje řízení, brzdy a zavěšení, vůz postrádá klasické převodné ústrojí i jakékoli mechanické vazby.

Studie také využívá nejmodernější diodovou techniku OLED (Organic Light Emitting Device). Diodami s vysokou svítivostí a kontrastem je vůz doslova protkán, jsou použity jak v předních světlometech, tak i ve světelném vějířovitém panelu na zádi. Jejich tvar i velikost navíc může nastavit přímo řidič zevnitř vozu. Kromě toho automobil disponuje systémem, který zobrazuje varovné signály na zadní stěnu, ta tedy slouží jako projekční plátno. Ostatní řidiči se tak mohou včas dozvědět o případných dopravních či rychlostních omezeních, zácpách a jiných potenciálních nebezpečích. O veškerém dění vpředu jsou informováni tím nejjednodušším způsobem - pomocí dopravních značek.

Na závěr ještě jedna zajímavost - interiér, či spíše kokpit. Přístrojový panel je plně konfigurovatelný, takže si řidič může zvolit rozvržení, jaké chce a na které je zvyklý, nastavit lze i velikost jednotlivých budíků. Jistě, tato funkce nápadně připomíná to, co známe z pracovních ploch našich počítačů.

Aleš Sleeper Dragoun


Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku