Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromechanický posuv sedadel. Kdy se poprvé objevil v autě? A jak funguje?

Tomáš Dusil
Diskuze (41)
Změna polohy sedadel za pomoci elektromechanického ovládání je i dnes stále záležitostí zejména vozů vyšší třídy. Mnohdy ještě příplatkovou. K čemu je to dobré a proč se to více nerozšířilo?

První elektromechanické ovládání sedadel se v osobních autech objevilo jak jinak než v zámoří, a to už ve 40. letech. Šlo však o jednoduchou funkci pouhého podélného posuvu, navíc sedadlo řidiče bylo tehdy vcelku s tím spolujezdce, čili šlo vlastně o lavici. Možnost změnit „na tlačítko“ polohu ve čtyřech směrech uvedl v roce 1955 Ford Thunderbird. A již na sklonku 50. let uměl americký automobilový průmysl nabídnout plně elektromechanicky stavitelné sedadlo. Tedy v šesti či dokonce osmi směrech. V zásadě tak jako u dnešních aut.

Američané byli vždycky mistři v otázce nabídky automobilové výstroje. Tamní výrobci totiž vždy kladli důraz hlavně na pohodlí řidiče a posádky. Navíc to automobilky neměly tak těžké, neboť řada systémů a výstroje byla vyvinuta pro potřeby americké armády, leteckého či kosmického průmyslu. A tato odvětví byla a jsou v USA tradičně na nejvyšší úrovni. Jinak by se sotva mohli na konci 60. let procházet lidé po povrchu Měsíce a o 12 let později letět první raketoplán STS.

Zpět k ovládání sedadel. Ve snaze ještě více zpříjemnit řidiči život, vzniklo první nastavování sedadel s pamětí, a to u již zmíněného Fordu v roce 1957. Šlo však o jakýsi analogový systém, který s tím, co známe z pozdějších let, měl jen málo společného. Paměťové ovládání sedadel nabídnul dle některých pramenů jako první Cadillac, a to v roce 1981. Mohl to být ale také Mercedes-Benz třídy S W126 ze stejné doby.

S motorky v útrobách

Elektromechanické ovládání sedadel přijde vhod zejména tam, kde auto střídá více řidičů. Pokud s ním jezdí pouze jedena osoba, patrně jde o věc nepříliš potřebnou. Na druhou stranu v porovnání s mechanicky ovládaným sedadlem lze s pomocí elektriky jemněji nastavit jeho polohu, a to díky odlišně provedené aretaci.

U plně elektromechanicky ovládaného sedadla najdete v jeho útrobách čtyři elektromotorky. Jeden pohybuje sedadlem dopředu/dozadu, druhý mění výšku sedadla v přední části sedáku, třetí v zadní a nakonec čtvrtý mění sklon opěradla. Pokud je některá z funkcí nahrazena manuálním ovládáním, je adekvátně tomu snížený počet elektromotorů. U některých aut bylo navíc možné měnit elektricky rovněž hlavovou opěrku, což ale znamená použití pátého elektromotorku.

Ovladače sedadel jsou nejčastěji umístěné na vnější straně sedáku (Audi, BMW od 90. let, Porsche). V minulosti však bývaly také na středovém tunelu (BMW z 80. let, Rolls-Royce/Bentley z 80 až 90. let) či na boku středového tunelu (Jaguar XJ40) či na dveřích ve tvaru sedadla řidiče (Mercedes-Benz, Lincoln). Pohyb sedadla v požadovaném směru se děje na základě činnosti elektromotoru a přenáší se přes převodovku na takzvané ohebné hřídele. Jde o univerzální řešení.

Uložte si svoji polohu

Takzvané programovatelné elektromechanické nastavování sedadla umožňuje uložit do paměti řídicí jednotky zvolenou polohu a tu následně vyvolat stisknutím jediného tlačítka. Často se používá i v kombinaci s elektrickým nastavováním sklonu sloupku řízení a také vnějšími zpětnými zrcátky.

Pokud je použito ovládání sedadla s pamětí, je zpětné hlášení o jeho poloze řešeno přes potenciometry, případně koncové spínače. Díky nim může znát řídicí jednotka okamžitou polohu jednotlivé části sedadla. Při vyvolání paměti dochází k pohybu každé části sedadla tak dlouho, dokud není dosažena poloha, jež souhlasí s předvolenou (uloženou) polohou v paměti řídicí jednotky.

Elektromechanické ovládání sedadel ve spojení s pamětí nabízí i další funkce. Třeba při vypnutí zapalování, případně otevření řidičových dveří, může sedadlo řidiče zcela odjet do nejzazší polohy, čímž mu usnadní vystupování/nastupování.

Popisované ovládání sedadel má však i nevýhody. Pokud selže, můžete mít problém s vozem jet, nehledě na to, že oprava může být docela drahá. Někdy bývá zmiňováno, že u verzí s elektromechanickým nastavením sedadel nelze to řidičovo spustit tak nízko jako u verze s manuálním ovládáním. To samozřejmě záleží na výrobci vozidla a konkrétním modelu. To spolu s cenou a prostorovými nároky na ovládání stojí za tím, proč se s tímto prvkem výstroje setkáváme stále pouze u větších aut a téměř vždy jde o příplatkovou položku výbavy.

Tomáš Dusil
Diskuze (41)
20. 3. 2017 12:42
Re: prva fotka - Medved
K výměně oleje skutečně není třeba rozebírat interiér. To jen když chytrého inženýra napadne dát pod sedačku baterii a podaří se ti ji zabít. Po pravdě moc nevěřím tomu, že by to pak drželo pohromadě tak dobře jako předtím. Po jednom rozebrání asi ano, ale proč to riskovat, pokud nikde nic neskřípe a nevrže. Nemluvě o riziku, že někde něco poškodím. Jsem příliš velký perfekcionista a opravdu mě štve, když si poničím něco, na čem mi záleží (což souvisí; ta únava ve spojích je poškození, nedokonalost). Nebo někdo jiný - pak mám alespoň koho seřvat.

Naštěstí mám servis, kterému věřím, takže to sám dělat nemusím. S manuálem (člověk nikdy neví, jaký chyták si vymyslí) není na výměně oleje a filtru nic těžkého. Jen je to ztráta času. Chápu, že to někoho může bavit, obzvláště na veteránech. Já se vyblbnu jinde.
Avatar - Barrichello
20. 3. 2017 08:58
Re: prva fotka - Medved
To já vím že si v tom neumíte vyměnit ani olej :-)

Ale všichni tu největší odborníci na auta >:D >:D
19. 3. 2017 22:28
Re: prva fotka - Medved
Uhodl jsi, že normálně na autě nesundám jediný panel. Vzhledem k tomu, že například SL má stahování střechy udělané přes sběrnici, bych čekal, že tak budou dělat víc věcí (vzdálený ovládací panel si o to říká). Přístup to není zrovna neobvyklý (myšleno obecně). Ve dveřích by pak byl modul, ke kterému by byly připojené spínače a který by se staral o komunikaci se zbytkem auta. A pořád by mohlo jít do sedačky víc kabelů, to se nevylučuje.
Avatar - Barrichello
19. 3. 2017 17:02
Re: prva fotka - Medved
No když chceš o něčem debatovat, je dobrý vědět jak to vypadá. Já to měl sundaný u Alera i Stratuse a sedačky sem vyndaval v Aleru, když sem je měnil za kožený
19. 3. 2017 13:11
Re: Článek je nedostatečný.
Tak někdy zkus variantu komfort sedaček v bmw E60.

Kromě těch bočnic opěradla má ještě navíc i ovládání tzv. ramenní opěry - tj. kromě standardního sklonu opěradla ještě i nezávisle upravitelnou změnu úhlu horní poloviny opěradla. Bederní opěra lze nastavit v dolní části a i v horní části. ;-) Takhle vypadá ovládací prvek [odkaz] .

Tááák, taky jsem si nakonec poměřil pindíka. >:D