17.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Elektromechanický posuv sedadel. Kdy se poprvé objevil v autě? A jak funguje?

 

Změna polohy sedadel za pomoci elektromechanického ovládání je i dnes stále záležitostí zejména vozů vyšší třídy. Mnohdy ještě příplatkovou. K čemu je to dobré a proč se to více nerozšířilo?

První elektromechanické ovládání sedadel se v osobních autech objevilo jak jinak než v zámoří, a to už ve 40. letech. Šlo však o jednoduchou funkci pouhého podélného posuvu, navíc sedadlo řidiče bylo tehdy vcelku s tím spolujezdce, čili šlo vlastně o lavici. Možnost změnit „na tlačítko“ polohu ve čtyřech směrech uvedl v roce 1955 Ford Thunderbird. A již na sklonku 50. let uměl americký automobilový průmysl nabídnout plně elektromechanicky stavitelné sedadlo. Tedy v šesti či dokonce osmi směrech. V zásadě tak jako u dnešních aut.

Američané byli vždycky mistři v otázce nabídky automobilové výstroje. Tamní výrobci totiž vždy kladli důraz hlavně na pohodlí řidiče a posádky. Navíc to automobilky neměly tak těžké, neboť řada systémů a výstroje byla vyvinuta pro potřeby americké armády, leteckého či kosmického průmyslu. A tato odvětví byla a jsou v USA tradičně na nejvyšší úrovni. Jinak by se sotva mohli na konci 60. let procházet lidé po povrchu Měsíce a o 12 let později letět první raketoplán STS.

Zpět k ovládání sedadel. Ve snaze ještě více zpříjemnit řidiči život, vzniklo první nastavování sedadel s pamětí, a to u již zmíněného Fordu v roce 1957. Šlo však o jakýsi analogový systém, který s tím, co známe z pozdějších let, měl jen málo společného. Paměťové ovládání sedadel nabídnul dle některých pramenů jako první Cadillac, a to v roce 1981. Mohl to být ale také Mercedes-Benz třídy S W126 ze stejné doby.

S motorky v útrobách

Elektromechanické ovládání sedadel přijde vhod zejména tam, kde auto střídá více řidičů. Pokud s ním jezdí pouze jedena osoba, patrně jde o věc nepříliš potřebnou. Na druhou stranu v porovnání s mechanicky ovládaným sedadlem lze s pomocí elektriky jemněji nastavit jeho polohu, a to díky odlišně provedené aretaci.

U plně elektromechanicky ovládaného sedadla najdete v jeho útrobách čtyři elektromotorky. Jeden pohybuje sedadlem dopředu/dozadu, druhý mění výšku sedadla v přední části sedáku, třetí v zadní a nakonec čtvrtý mění sklon opěradla. Pokud je některá z funkcí nahrazena manuálním ovládáním, je adekvátně tomu snížený počet elektromotorů. U některých aut bylo navíc možné měnit elektricky rovněž hlavovou opěrku, což ale znamená použití pátého elektromotorku.

Ovladače sedadel jsou nejčastěji umístěné na vnější straně sedáku (Audi, BMW od 90. let, Porsche). V minulosti však bývaly také na středovém tunelu (BMW z 80. let, Rolls-Royce/Bentley z 80 až 90. let) či na boku středového tunelu (Jaguar XJ40) či na dveřích ve tvaru sedadla řidiče (Mercedes-Benz, Lincoln). Pohyb sedadla v požadovaném směru se děje na základě činnosti elektromotoru a přenáší se přes převodovku na takzvané ohebné hřídele. Jde o univerzální řešení.

Uložte si svoji polohu

Takzvané programovatelné elektromechanické nastavování sedadla umožňuje uložit do paměti řídicí jednotky zvolenou polohu a tu následně vyvolat stisknutím jediného tlačítka. Často se používá i v kombinaci s elektrickým nastavováním sklonu sloupku řízení a také vnějšími zpětnými zrcátky.

Pokud je použito ovládání sedadla s pamětí, je zpětné hlášení o jeho poloze řešeno přes potenciometry, případně koncové spínače. Díky nim může znát řídicí jednotka okamžitou polohu jednotlivé části sedadla. Při vyvolání paměti dochází k pohybu každé části sedadla tak dlouho, dokud není dosažena poloha, jež souhlasí s předvolenou (uloženou) polohou v paměti řídicí jednotky.

Elektromechanické ovládání sedadel ve spojení s pamětí nabízí i další funkce. Třeba při vypnutí zapalování, případně otevření řidičových dveří, může sedadlo řidiče zcela odjet do nejzazší polohy, čímž mu usnadní vystupování/nastupování.

Popisované ovládání sedadel má však i nevýhody. Pokud selže, můžete mít problém s vozem jet, nehledě na to, že oprava může být docela drahá. Někdy bývá zmiňováno, že u verzí s elektromechanickým nastavením sedadel nelze to řidičovo spustit tak nízko jako u verze s manuálním ovládáním. To samozřejmě záleží na výrobci vozidla a konkrétním modelu. To spolu s cenou a prostorovými nároky na ovládání stojí za tím, proč se s tímto prvkem výstroje setkáváme stále pouze u větších aut a téměř vždy jde o příplatkovou položku výbavy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament Neznámí hackeři zaútočili na britský parlament

Britský parlament se stal terčem kybernetického útoku.…

Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily Toyota v Boleslavi ukázala auto na vodík, ostatní ale sází spíš na elektromobily

V poslední době opanovaly diskuze o alternativních…

Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating Eurozóna uvolnila další peníze Řecku, tomu tak stoupá úvěrový rating

Mezinárodní ratingová agentura Moody ?s zlepšila v závěru…

Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni Více kamionů, více příjmů. Na mýtu se vybralo víc než loni

Na mýtném se v květnu od kamionů a autobusů vybralo…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Elektromechanický posuv sedadel. Kdy se…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Poslechněte si zvuk Lamborghini Urus na Nürburgringu. Je to vůbec ještě Lambo?

Poslechněte si zvuk Lamborghini Urus na Nürburgringu. Je to vůbec ještě Lambo?

Dnes 17:50

Karoserie Lamborghini Urus je stále ještě maskovaná, o zvuku ale máme docela jasno už nyní.




Blesk.cz

Oběti požáru v Londýně dostanou luxusní byty: Není to fér, stěžují si budoucí sousedé

Oběti požáru v Londýně dostanou luxusní byty: Není…

Oběti požáru londýnského věžáku Grenfell tower, při kterém zemřelo na sedmdesát lidí, dostanou od města nové…

Dva výbuchy za tři minuty: Útoky v Pákistánu zabily 73 lidí

Dva výbuchy za tři minuty: Útoky v Pákistánu zabily 73 lidí

Počet obětí na lidských životech po třech separátních pátečních útocích v Pákistánu během noci a soboty vzrostl…

 

iSport.cz

Slovenky jsou temperamentnější než Češky, směje se trenér Svoboda

Slovenky jsou temperamentnější než Češky, směje se…

Ať už mistrovství Evropy v basketbale žen dopadne jakkoliv, on bude nejúspěšnějším Čechem. Českým trenérem…

Šilhavý po výhře: Jugas potvrdil kvality, o Pavlenkovi se jedná

Šilhavý po výhře: Jugas potvrdil kvality, o…

První zápas Slavie v přípravě, první výhra. Jaroslav Šilhavý mohl při utkání s Žižkovem poprvé sledovat v…

 

Reflex.cz

Být policajtem, to je vyražení

Být policajtem, to je vyražení

Výsledek vyšetřování: policii nevadí civil z Hradu v nabouraném BMW. Mně taky ne. Ale vadí mi ta bouračka, vadí…

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší pravděpodobnost těhotenství, ukázal výzkum

Ženy, které si špatně čistí zuby, mají nižší…

Tým vědců z Helsinské univerzity testoval vztah mezi zvýšenou přítomností bakterií ve slinách žen a mírou jejich…