Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

 

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.

Enzo Ferrari se narodil v severoitalské Modeně 18. února roku 1898, i když v dokladech měl uvedeno datum 20. února 1898. Za touto malou nesrovnalostí údajně stojí sněhové bouře, které neumožnily jeho otci oznámit příslušnému úřadu narození syna.

Krátce před svými desátými narozeninami navštívil Enzo se svým otcem a starším bratrem závod Coppa Florio. O rok později už se malý Ferrari vypravil sám sledovat řidiče, soutěžící na trati z Modeny do Ferrary. Díky těmto zážitkům se rozhodl, že chce být automobilovým závodníkem.

Během první světové války sloužil Enzo Ferrari v italské armádě. Během roku 1916 jeho otec i starší bratr podlehli chřipkové epidemii a on sám se nakazil o dva roky později. Smrti tehdy unikl jen o vlásek.

Ferrari slaví sedmdesátiny. Toto jsou nejvýznamnější milníky jeho historie

Koncem první světové války se Enzo vrátil domů, ale rodinný podnik se mu bez otce a bratra oživit nepodařilo. Začal si proto hledat práci v automobilovém průmyslu. V automobilce Fiat, v níž chtěl pracovat, jako automechanik byl odmítnut, ale získal místo testovacího řidiče u společnosti C.M.N. (Costruzioni Meccaniche Nazionali) v Miláně.

Z pozice testovacího jezdce se mu podařilo propracovat i na závodní dráhy a v roce 1919 startoval v závodě Parma-Poggio di Berceto, v němž dojel čtvrtý. V následujícím roce se Enzo stal továrním jezdcem závodního týmu automobilky Alfa Romeo a v jeho barvách například v roce 1924 zvítěžil v prvním ročníku náročného závodu Coppa Acerbo.

Ve dvacátých letech, přesněji 28. dubna 1923, se Enzo Ferrari oženil s tanečnicí Laurou Dominicou Garellovou, s níž měl jediného manželského syna. Alfredo Ferrari přezdívaný Dino se narodil 19. ledna roku 1932. Enzo Ferrari se v něm doslova viděl a posílal ho do nejlepších škol a přál si, aby syn, nadějný konstruktér, jednou převzal vedení firmy.

Veterán Auto.cz a jeho pohledy do historie značky Ferrari

Enzo Ferrari prakticky po celá dvacátá léta dvacátého století působil jako závodní jezdec značky Alfa Romeo. Rok 1923 vedle svatby přinesl ještě jeden důležitý milník. Ferrari získal vzpínajícího se hřebce. Toho měl na svém letounu během první světové války hrabě Francesco Baracca a populárnímu závodníkovi jej darovala matka tohoto leteckého esa. Ferrari umístil koně na žlutý štít (barva Modeny) a přidal písmena SF, která znamenají Scuderia Ferrari.

Svou vlastní stáj pak založil v roce 1929 a v roce 1932 po narození již zmiňovaného syna ukončil svou závodnickou kariéru. Nadále již figuroval jako manažer, který se staral o vývoj vozů a závodní jezdce. V této roli slavil v první polovině třicátých let úspěchy například s vozem Alfa Romeo Tipo B P3.

Ve druhé polovině třicátých let se Enzo Ferrari se značkou Alfa Romeo rozešel. Jedním z důvodů byla skutečnost, že její vozy již nedokázaly konkurovat závodním vozům německých značek Auto Union a Mercedes-Benz. Na přelomu třicátých a čtyřicátých let si proto založil svou vlastní firmu Auto Avio Construzioni (AAC), z níž se v roce 1947 zrodila automobilka Ferrari.

Enzo Ferrari a jeho šest nejlepších aut

Enzo Ferrari začal slavit se závodními i cestovními vozy, nesoucími jeho jméno, první úspěchy. Mezi ty největší na počátku historie jeho automobilky patří rok 1952, kdy se Alberto Ascari s Ferrari stal poprvé mistrem světa formule 1.

Během padesátých let se mladé automobilové značce dařilo, ale v červnu roku 1956, kdy na svalovou dystrofii zemřel Dino Ferrari, jejího zakladatele postihla rána, z níž se již nikdy úplně nevzpamatoval.

Enzo Ferrari na památku svého syna na veřejnosti od té doby nesundával černé sluneční brýle a pojmenoval po něm v šedesátých a sedmdesátých letech řadu závodních i osobních vozů. Enzo měl sice ještě syna Piera, který se narodil v roce 1945 z nemanželského vztahu, vztah k němu ale nebyl nikdy tak silný.

Ferrari a jeho superstroje: Od 288 GTO až po LaFerrari

Ferrari, přezdívaný Il Commendatore a proslulý autoritativním stylem řízení, se od Dinovy smrti upnul ještě více k firmě. Ta ale přestávala být hlavně výrobcem závodních vozů a z továrny v Maranellu stále častěji vyjížděly vozy pro běžné silnice.

Enzo sice měl ke svým zákazníkům rezervovaný vztah - říkal, že jsou to často snobové, kterým příliš nejde o automobil s perfektními jízdními vlastnostmi - na druhou stranu ale pomáhali financovat závodní stáj. Finanční problémy sice nakonec koncem 60. let přivedly firmu do náruče koncernu Fiat, ale její zakladatel si i přesto nad ní udržel svůj vliv.

Enzo Ferrari zemřel 14. srpna roku 1988 ve věku 90 let v Maranellu. Oficiálně bylo jeho úmrtí oznámeno až o dva dny později, protože Enzo chtěl tímto krokem kompenzovat o dva dny posunutou registraci data svého narození.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku padl akviziční rekord V Česku padl akviziční rekord

Obchodníci loni uzavřeli 135 transakcí, nejvíce…

Paříž chce integrovat automobilky Renault a Nissan Paříž chce integrovat automobilky Renault a Nissan

Delegace francouzské vlády informovala Tokio, že hodlá…

Zdravých kanceláří v Česku přibývá Zdravých kanceláří v Česku přibývá

Kancelářská výstavba prochází proměnou. Budovy se stávají…

U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda U lidovců mi chybí mladý drzý člen, co by dal straně dynamiku, říká Cyril Svoboda

Poradce Andreje Babiše a bývalý šéf KDU-ČSL Cyril Svoboda…

 

Štítky Ferrari Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 





 
Poškozené dopravní značky: V jakých případech si jimi nemusíme řídit?

Poškozené dopravní značky: V jakých případech si jimi nemusíme řídit?

Dnes 07:00

Ne všechny dopravní značky jsou celoročně v plné kondici. Musejí se motoristé řídit značením, které je nejasné, poškozené, nečitelné, nebo zakryté? A komu si stěžovat?




Blesk.cz

Princ Harry s těhotnou Meghan se stěhují. Došly jim peníze?

Princ Harry s těhotnou Meghan se stěhují. Došly jim peníze?

Loni v květnu se princ Harry (34) s vévodkyní Meghan (37) přestěhovali do rozlehlého sídla Cotswolds Farmhouse…

S kouřením přestaňte ze dne na den, radí expertka. Varuje i před e-cigaretami

S kouřením přestaňte ze dne na den, radí expertka.…

Každé šesté úmrtí v Česku je spojené s kouřením cigaret. I když není snadné závislost na nikotinu překonat, není…

 

iSport.cz

Skvělý Chytil opět skóroval a pomohl k výhře, Pastrňák s asistencí

Skvělý Chytil opět skóroval a pomohl k výhře,…

Útočník Filip Chytil skóroval v NHL ve druhém zápase za sebou a gólem pomohl New York Rangers k výhře 3:2 v…

Čert vytažený do nebe. Černík o hráčské kariéře i Naganu

Čert vytažený do nebe. Černík o hráčské kariéře i Naganu

Kariéru vítkovické legendy Františka Černíka (65) trefně vystihuje hláška jeho bývalého spoluhráče z národního…

 

Reflex.cz

Před 50 lety začali stavbaři razit první tunel pražského metra

Před 50 lety začali stavbaři razit první tunel…

Úvahy o výstavbě podzemní dráhy v Praze se datují už do posledních let 19. století, plány na metro se znovu…

Co do nás hustí reklamy: Poctivost nade vše

Co do nás hustí reklamy: Poctivost nade vše

S poctivostí nejdál dojdeš? Možná… Pokud ovšem nemáte na mysli výraz poctivost v tuzemské reklamní branži. Jeho…