Erik Carlsson (1929-2015): Zemřel Mr. Saab

 

Odešla legenda automobilových soutěží, Švéd Erik Carlsson. Jeho život byl pevně spjat se značkou Saab.

Současným fanouškům automobilových soutěží jméno Erik Carlsson nic moc neříká. Nenajdete jej v žádných statistikách světového šampionátu. Stačí se ale podívat do výsledků prestižních podniků v padesátých a šedesátých letech minulého věku a určitě na něj narazíte. Případně vytáhnout z knihovny nějakou motoristickou publikaci staršího data vydání včetně těch od našich autorů. Carlsson byl před půlstoletím skutečnou megahvězdou. Narodil se 5. března 1929 v Trollhättanu, takže je naprosto jasné, na jakých vozech jezdil. Jako správný lokální patriot se po druhé světové válce upsal tehdy začínajícímu Saabu.

Saaby s malými dvoudobými tříválci 0,75 a později 0,84 l byly slabé a pomalé, byť se laděním vždy podařilo dostat nějaký ten kilowatt navíc oproti sériové verzi. Zbytek musel Carlsson nahrazovat svým jezdeckým uměním. Pomáhalo mu v tom i brzdění levou nohou, tuto techniku vypiloval k dokonalosti, když současně šlapal na prostřední i pravý pedál. Zatáčky tak projížděl kontrolovaným smykem (auta měla samozřejmě přední pohon). Přitom obrovitý Seveřan zabíral uvnitř docela dost místa, měřil 190 cm a v době své největší slávy vážil 105 kg. Každý začátek byl těžký, nezřídka končil v kotrmelcích, proto si vysloužil přezdívku „Carlsson på taket“ (na střeše). Jednou na Safari musel tento trik použít záměrně, aby se dostal z hlubokého bahna. S minimálně poškozeným vozem pokračoval dál.

Slavnou africkou soutěž sice nikdy nevyhrál, skončil nejlépe druhý v roce 1964. Ale vítězil jinde, třeba ve finské Rallye 1000 jezer (1957) a doma ve Švédsku (1959), v obou případech ještě s typem 93. V téže sezóně bojoval také o titul mistra Evropy. V Portugalsku málem skončil pod vlakem, protože ve tmě přehlédl přejezd, auto opět při brzdění několikrát převrátil, ale nakonec i přes vleklé problémy s elektrikou dojel třetí, což mu zaručilo celkový triumf v seriálu. Jenže dvojice penalizací, z nichž jednu dostal za bílé startovní číslo na černém pozadí, jej srazila na osmičku a korunovace nového šampiona se nekonala... Správná kombinace byla mimochodem opačná.

Nejvíce se proslavil za volantem typu 96. Patřila mu řecká Acropolis (1961), třikrát za sebou vyhrál britskou RAC Rally (1960–1962) a dvakrát Rallye Monte Carlo (1962 a 1963). Náročnou zimní soutěž absolvoval v roce 1961 dokonce s kombíkem typu 95, protože tehdejší regule zvýhodňovaly těžší vozy! 3. března 1963 si švédský hromotluk vzal v Londýně za manželku Pat Moss (1934-2008), také soutěžní jezdkyni a navíc sestru Stirlinga Mosse, věčného korunního prince formule 1. Účastnil se úspěšně maratonů z belgického Lutychu do Sofie a zpět, zkusil i australské soutěže a legendární Baja 1000 v Mexiku. Nezapomínejme na triumf v italské Rally dei Fiori 1964, dnes se tento podnik jmenuje Sanremo dle centra konání. Možná se mezi čtenáři najde i nějaký pamětník jeho vítězství v 8. ročníku Rallye Vltava 1967, už s vidlicovým čtyřválcem pod kapotou. Vypilovaný jízdní styl, o kterém spolu s manželkou napsali i knihu, ukázal tehdy také našim fanouškům...

Během své kariéry prováděl různé kousky, které by dnes určitě neprošly. Například jednou v Británii potřeboval díl do svého soutěžního auta a na parkovišti objevili s mechanikem a spolujezdcem sériový Saab 96. Součástku vymontovali, ale samozřejmě bez vědomí majitele, který ovšem záhy dorazil a příliš nadšený nebyl... Jak už to tak ale bývá, všechno nakonec dopadlo dobře, protože tovární jezdec Saabu přece musel pokračovat dál! S oním vlastníkem si pak dlouhé roky dopisoval. Na jiné soutěži poškodil blatník a dveře, ale za to se tenkrát dávaly trestné body. Proto unavené části karoserie rychle s kopilotem vyměnili za ty z náhradního vozu, jenže zbytek auta museli ještě umýt. Vodu k dispozici neměli, ale benzinu bylo dost...

Po ukončení aktivní kariéry působil Erik Carlsson v roli ambassadora Saabu, přezdívka zmíněná v titulku tedy seděla. Provozoval také závodnickou školu. Jeho bývalý chlebodárce se mu v roce 2010 odvděčil limitovanou edicí modelu 9-3 s jeho jménem. Legendární jezdec odešel z tohoto světa 27. května 2015 v krásných 86 letech. Čest jeho památce!

JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 druhé generace (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman přijal zástupce čínských firem, mezi nimi i šéfa CITIC Zeman přijal zástupce čínských firem, mezi nimi i šéfa CITIC

Prezident Miloš Zeman přijal dnes desítku zástupců…

Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy

České a slovenské podnikatele čeká v následujících letech…

Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Kde je dno Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Kde je dno

Míra nezaměstnanosti podle dat ministerstva práce a…

Výbuch ve škole v krymské Kerči si vyžádal mrtvé a desítky zraněných Výbuch ve škole v krymské Kerči si vyžádal mrtvé a desítky zraněných

Deset mrtvých a zhruba 50 zraněných si podle předběžné…

 
Zdroj: Carscoops, ewrc.cz, Wikipedia

Štítky Saab WRC Malé vozy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

 



Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo! Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Evropský trh v září 2018: Jedničkou Opel, Volkswagen předstihly i BMW a Mercedes

Evropský trh v září 2018: Jedničkou Opel, Volkswagen předstihly i BMW a Mercedes

Dnes 13:59

Zářijové statistiky silně ovlivnily nové emisní normy. Těžily z toho Toyota, Kia nebo Hyundai, které se vyšvihly do top 10 značek.




Blesk.cz

Epidemiolog o drahé léčbě Kadeřávkové z Ulice: Jen koupená naděje!

Epidemiolog o drahé léčbě Kadeřávkové z Ulice: Jen…

Krásná Anna Kadeřávková (21) ze seriálu Ulice nejspíš trpí zbytečně! S lymskou boreliózou se sice léčí na…

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

 

iSport.cz

Šilhavého (ne)chtěné změny. Jankto pálil šance, Pavlenka neměl nárok

Šilhavého (ne)chtěné změny. Jankto pálil šance,…

Udělat výrazný řez v sestavě i po výhře 2:1 na Slovensku? Moc trenérů se do toho nepouští, nový kouč národního…

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova zbytečná ztráta

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova…

Nadějím na první místo ve skupině Ligy národů vystrojila Ukrajina smuteční hostinu. Český národní tým prohrál…

 

Reflex.cz

Češi jsou čtvrtí největší knihomolové na světě. Vědci zjistili, jak užitečné je být při dospívání obklopen knihami

Češi jsou čtvrtí největší knihomolové na světě.…

Studie vědců z Australian National University a University of Nevada zjistila, že dospělí, kteří mají…

Ondráčka: Babiš pláče, ve skutečnosti ale řídí Agrofert a jde o miliardy, konečně máme důkazy

Ondráčka: Babiš pláče, ve skutečnosti ale řídí…

Premiér Babiš vs. Transparency International, souboj se vyostřuje a přesouvá na evropské hřiště. Šéf české…