Erik Carlsson (1929-2015): Zemřel Mr. Saab

 

Odešla legenda automobilových soutěží, Švéd Erik Carlsson. Jeho život byl pevně spjat se značkou Saab.

Současným fanouškům automobilových soutěží jméno Erik Carlsson nic moc neříká. Nenajdete jej v žádných statistikách světového šampionátu. Stačí se ale podívat do výsledků prestižních podniků v padesátých a šedesátých letech minulého věku a určitě na něj narazíte. Případně vytáhnout z knihovny nějakou motoristickou publikaci staršího data vydání včetně těch od našich autorů. Carlsson byl před půlstoletím skutečnou megahvězdou. Narodil se 5. března 1929 v Trollhättanu, takže je naprosto jasné, na jakých vozech jezdil. Jako správný lokální patriot se po druhé světové válce upsal tehdy začínajícímu Saabu.

Saaby s malými dvoudobými tříválci 0,75 a později 0,84 l byly slabé a pomalé, byť se laděním vždy podařilo dostat nějaký ten kilowatt navíc oproti sériové verzi. Zbytek musel Carlsson nahrazovat svým jezdeckým uměním. Pomáhalo mu v tom i brzdění levou nohou, tuto techniku vypiloval k dokonalosti, když současně šlapal na prostřední i pravý pedál. Zatáčky tak projížděl kontrolovaným smykem (auta měla samozřejmě přední pohon). Přitom obrovitý Seveřan zabíral uvnitř docela dost místa, měřil 190 cm a v době své největší slávy vážil 105 kg. Každý začátek byl těžký, nezřídka končil v kotrmelcích, proto si vysloužil přezdívku „Carlsson på taket“ (na střeše). Jednou na Safari musel tento trik použít záměrně, aby se dostal z hlubokého bahna. S minimálně poškozeným vozem pokračoval dál.

Slavnou africkou soutěž sice nikdy nevyhrál, skončil nejlépe druhý v roce 1964. Ale vítězil jinde, třeba ve finské Rallye 1000 jezer (1957) a doma ve Švédsku (1959), v obou případech ještě s typem 93. V téže sezóně bojoval také o titul mistra Evropy. V Portugalsku málem skončil pod vlakem, protože ve tmě přehlédl přejezd, auto opět při brzdění několikrát převrátil, ale nakonec i přes vleklé problémy s elektrikou dojel třetí, což mu zaručilo celkový triumf v seriálu. Jenže dvojice penalizací, z nichž jednu dostal za bílé startovní číslo na černém pozadí, jej srazila na osmičku a korunovace nového šampiona se nekonala... Správná kombinace byla mimochodem opačná.

Nejvíce se proslavil za volantem typu 96. Patřila mu řecká Acropolis (1961), třikrát za sebou vyhrál britskou RAC Rally (1960–1962) a dvakrát Rallye Monte Carlo (1962 a 1963). Náročnou zimní soutěž absolvoval v roce 1961 dokonce s kombíkem typu 95, protože tehdejší regule zvýhodňovaly těžší vozy! 3. března 1963 si švédský hromotluk vzal v Londýně za manželku Pat Moss (1934-2008), také soutěžní jezdkyni a navíc sestru Stirlinga Mosse, věčného korunního prince formule 1. Účastnil se úspěšně maratonů z belgického Lutychu do Sofie a zpět, zkusil i australské soutěže a legendární Baja 1000 v Mexiku. Nezapomínejme na triumf v italské Rally dei Fiori 1964, dnes se tento podnik jmenuje Sanremo dle centra konání. Možná se mezi čtenáři najde i nějaký pamětník jeho vítězství v 8. ročníku Rallye Vltava 1967, už s vidlicovým čtyřválcem pod kapotou. Vypilovaný jízdní styl, o kterém spolu s manželkou napsali i knihu, ukázal tehdy také našim fanouškům...

Během své kariéry prováděl různé kousky, které by dnes určitě neprošly. Například jednou v Británii potřeboval díl do svého soutěžního auta a na parkovišti objevili s mechanikem a spolujezdcem sériový Saab 96. Součástku vymontovali, ale samozřejmě bez vědomí majitele, který ovšem záhy dorazil a příliš nadšený nebyl... Jak už to tak ale bývá, všechno nakonec dopadlo dobře, protože tovární jezdec Saabu přece musel pokračovat dál! S oním vlastníkem si pak dlouhé roky dopisoval. Na jiné soutěži poškodil blatník a dveře, ale za to se tenkrát dávaly trestné body. Proto unavené části karoserie rychle s kopilotem vyměnili za ty z náhradního vozu, jenže zbytek auta museli ještě umýt. Vodu k dispozici neměli, ale benzinu bylo dost...

Po ukončení aktivní kariéry působil Erik Carlsson v roli ambassadora Saabu, přezdívka zmíněná v titulku tedy seděla. Provozoval také závodnickou školu. Jeho bývalý chlebodárce se mu v roce 2010 odvděčil limitovanou edicí modelu 9-3 s jeho jménem. Legendární jezdec odešel z tohoto světa 27. května 2015 v krásných 86 letech. Čest jeho památce!

JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 druhé generace (přehled všech testů a dalších článků)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů Hodnota nejdražší firmy světa může brzy přesáhnout bilion dolarů

Apple se v roce 2018 pravděpodobně stane první…

 
Zdroj: Carscoops, ewrc.cz, Wikipedia

Štítky Saab WRC Malé vozy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo! Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Rychlé kolo s Porsche Cayenne S: I SUV může být zábavné!

Dnes 15:21

Počátkem ledna jsme v redakční garáži měli vzácnou společnost – Porsche Cayenne S. Příležitost jsme využili k dalšímu ostrému pokusu v Bělé pod Bezdězem.




Blesk.cz

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“ popsal svědek z hořícího hotelu v Praze

„Báli jsme se výbuchu, elektřina stále fungovala,“…

Situace během požáru v hotelu Eurostars David v centru Prahy byla v sobotu 20. ledna nepřehledná. Milan Markovič…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Tři zápasy ve třech dnech! Aspoň jsem byl rozchytaný, smál se Kořenář

Tři zápasy ve třech dnech! Aspoň jsem byl…

Po slušně zvládnutém mistrovství světa do 20 let si jihlavský brankář Josef Kořenář připisuje i první minuty v…

 

Reflex.cz

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi zraněnými je i několik cizinců

Požár hotelu v Praze nepřežili čtyři lidé, mezi…

Sobotní požár hotelu v centru Prahy má už čtyři oběti. Dva mladí cizinci - jednadvacetiletý Němec a o rok mladší…