Erik Carlsson (1929-2015): Zemřel Mr. Saab

 

Odešla legenda automobilových soutěží, Švéd Erik Carlsson. Jeho život byl pevně spjat se značkou Saab.

Současným fanouškům automobilových soutěží jméno Erik Carlsson nic moc neříká. Nenajdete jej v žádných statistikách světového šampionátu. Stačí se ale podívat do výsledků prestižních podniků v padesátých a šedesátých letech minulého věku a určitě na něj narazíte. Případně vytáhnout z knihovny nějakou motoristickou publikaci staršího data vydání včetně těch od našich autorů. Carlsson byl před půlstoletím skutečnou megahvězdou. Narodil se 5. března 1929 v Trollhättanu, takže je naprosto jasné, na jakých vozech jezdil. Jako správný lokální patriot se po druhé světové válce upsal tehdy začínajícímu Saabu.

Saaby s malými dvoudobými tříválci 0,75 a později 0,84 l byly slabé a pomalé, byť se laděním vždy podařilo dostat nějaký ten kilowatt navíc oproti sériové verzi. Zbytek musel Carlsson nahrazovat svým jezdeckým uměním. Pomáhalo mu v tom i brzdění levou nohou, tuto techniku vypiloval k dokonalosti, když současně šlapal na prostřední i pravý pedál. Zatáčky tak projížděl kontrolovaným smykem (auta měla samozřejmě přední pohon). Přitom obrovitý Seveřan zabíral uvnitř docela dost místa, měřil 190 cm a v době své největší slávy vážil 105 kg. Každý začátek byl těžký, nezřídka končil v kotrmelcích, proto si vysloužil přezdívku „Carlsson på taket“ (na střeše). Jednou na Safari musel tento trik použít záměrně, aby se dostal z hlubokého bahna. S minimálně poškozeným vozem pokračoval dál.

Slavnou africkou soutěž sice nikdy nevyhrál, skončil nejlépe druhý v roce 1964. Ale vítězil jinde, třeba ve finské Rallye 1000 jezer (1957) a doma ve Švédsku (1959), v obou případech ještě s typem 93. V téže sezóně bojoval také o titul mistra Evropy. V Portugalsku málem skončil pod vlakem, protože ve tmě přehlédl přejezd, auto opět při brzdění několikrát převrátil, ale nakonec i přes vleklé problémy s elektrikou dojel třetí, což mu zaručilo celkový triumf v seriálu. Jenže dvojice penalizací, z nichž jednu dostal za bílé startovní číslo na černém pozadí, jej srazila na osmičku a korunovace nového šampiona se nekonala... Správná kombinace byla mimochodem opačná.

Nejvíce se proslavil za volantem typu 96. Patřila mu řecká Acropolis (1961), třikrát za sebou vyhrál britskou RAC Rally (1960–1962) a dvakrát Rallye Monte Carlo (1962 a 1963). Náročnou zimní soutěž absolvoval v roce 1961 dokonce s kombíkem typu 95, protože tehdejší regule zvýhodňovaly těžší vozy! 3. března 1963 si švédský hromotluk vzal v Londýně za manželku Pat Moss (1934-2008), také soutěžní jezdkyni a navíc sestru Stirlinga Mosse, věčného korunního prince formule 1. Účastnil se úspěšně maratonů z belgického Lutychu do Sofie a zpět, zkusil i australské soutěže a legendární Baja 1000 v Mexiku. Nezapomínejme na triumf v italské Rally dei Fiori 1964, dnes se tento podnik jmenuje Sanremo dle centra konání. Možná se mezi čtenáři najde i nějaký pamětník jeho vítězství v 8. ročníku Rallye Vltava 1967, už s vidlicovým čtyřválcem pod kapotou. Vypilovaný jízdní styl, o kterém spolu s manželkou napsali i knihu, ukázal tehdy také našim fanouškům...

Během své kariéry prováděl různé kousky, které by dnes určitě neprošly. Například jednou v Británii potřeboval díl do svého soutěžního auta a na parkovišti objevili s mechanikem a spolujezdcem sériový Saab 96. Součástku vymontovali, ale samozřejmě bez vědomí majitele, který ovšem záhy dorazil a příliš nadšený nebyl... Jak už to tak ale bývá, všechno nakonec dopadlo dobře, protože tovární jezdec Saabu přece musel pokračovat dál! S oním vlastníkem si pak dlouhé roky dopisoval. Na jiné soutěži poškodil blatník a dveře, ale za to se tenkrát dávaly trestné body. Proto unavené části karoserie rychle s kopilotem vyměnili za ty z náhradního vozu, jenže zbytek auta museli ještě umýt. Vodu k dispozici neměli, ale benzinu bylo dost...

Po ukončení aktivní kariéry působil Erik Carlsson v roli ambassadora Saabu, přezdívka zmíněná v titulku tedy seděla. Provozoval také závodnickou školu. Jeho bývalý chlebodárce se mu v roce 2010 odvděčil limitovanou edicí modelu 9-3 s jeho jménem. Legendární jezdec odešel z tohoto světa 27. května 2015 v krásných 86 letech. Čest jeho památce!

JAKE.AUTO.CZ: Saab 9-3 druhé generace (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
Zdroj: Carscoops, ewrc.cz, Wikipedia
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou

Číňany koupené torzo automobilky Saab se nadechuje k…

NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku? NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?

Saaby 9-3 s elektrickým pohonem poputují do Číny. Zakázka…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…