Euro NCAP 2013: Mitsubishi Outlander PHEV – Pět hvězd i pro plug-in hybrid
Ve své třetí generaci podstoupilo Mitsubishi Outlander se vznětovým motorem testy Euro NCAP koncem loňského roku. Letos bylo otestováno plug-in hybridní provedení Outlander PHEV, které především díky své vyšší hmotnosti absolvovalo většinu hlavních testů, včetně testu ESC. Protože se změnil způsob testování ochrany chodců, byly i tyto testy provedeny znovu.
Předmětem testu bylo Mitsubishi Outlander PHEV, plug-in hybrid vybavený dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem a elektromotorem, s výbavou Intense+, pětidveřovou karoserií SUV, pohotovostní hmotností 1810 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována po směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka FAIR G0/1S, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací po směru jízdy.
crashtest mitsubishi euroncap hybrid novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce. Mitsubishi poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích. Údaje z čidla na řidičově holenní kosti poukázaly na mezní ochranu této části těla.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů. Při nárazu na sloup prokázal vůz mezní ochranu hrudníku.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,7 | 86% | 8 | 100% | 6,9 | 86% | 3,3 | 83% | 32 | 88% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín při dynamických testech získal Outlander maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy figurín dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a míra ochrany hrudníku byla vyhodnocena jako přiměřená. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny sedačkami před kontaktem s interiérem vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasnou představu o jeho stavu. Na nebezpečí umístění dětské autosedačky na přední sedadlo bez předchozího vypnutí airbagu je v autě dostatečně upozorněno.
Mistubishi zaktualizovalo uživatelskou příručku o seznam sedaček vhodných pro použití v Outlanderu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,3 | 93% | 7 | 88% | 12 | 75% | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Naopak přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu pánevní oblasti chodců a nezískala ani jeden bod. Povrch kapoty poskytuje chodcům převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu, v okolí čelního skla je ochrana špatná.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 17,1 | 71% | 0 | 0% | 6 | 100% | 23 | 64% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Mitsubishi Outlander je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro přední i zadní sedadla a omezovač rychlosti, který splňuje požadavky Euro NCAP pro svou kategorii.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mitsubishi Outlander PHEV má velmi dobré výsledky v ochraně cestujících, včetně dětí. Prostor pro zlepšení je zejména v ochraně chodců.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 88% | 41 | 84% | 23 | 64% | 7 | 81% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |