Trumpova vláda ruší pokuty za emise. Dlouhodobě se však mnoho nezmění
Konec pokut za nadlimitní emise v USA de facto znamená, že limity jsou jen číslem na papíře a systém emisních kreditů, který byl pro výrobce elektromobilů zdrojem snadného zisku, přestává fungovat.
Návrh zákona o americkém rozpočtu, který schválila tamní vláda a teď už čeká jen na všechny patřičné podpisy včetně podpisu prezidenta Donalda Trumpa, zavádí zásadní změny ve flotilových emisních limitech pro automobilky působící na americkém trhu. Konkrétně – mimo jiných změn – ruší pokuty za nadlimitní emise.
Tím v podstatě činí limity spotřeby, a tedy emisí CO2, určené standardy CAFE (Corporate Average Fuel Economy) bezzubými. Spolu s tím se také stávají bezcenné emisní kredity, které automobilky s příliš vysokým flotilovým průměrem spotřeby nakupovaly od firem vyrábějících pouze elektromobily, jako je Tesla. Ta každoročně na kreditech utržila stovky milionů dolarů.
Pro Teslu to tedy znamená vyschnutí jednoho z toků peněz, přinejmenším dočasně. Proč dočasně? Donald Trump nebude u moci věčně a je dost dobře možné, že jeho nástupce všechno zase zavede v platnost.
Právě proto je také namístě opatrnost po stránce toho, co budou ve střednědobém a dlouhodobém horizontu automobilky v USA nabízet. Auta, jejich verze a motory, které vstoupí na trh, se plánují několik let dopředu; automobilky už teď ví, co budou prodávat v letech 2028–2030, jen si tyto informace bedlivě střeží.
V USA jsou prezidenti voleni na čtyřletá funkční období a jeden člověk může úřad zastávat jen dvakrát. Pokud se tedy nezmění ústava, Donaldu Trumpovi skončí období v roce 2029 a znovu kandidovat nebude moci. Kdo bude jeho nástupcem a jak se bude stavět k otázce nuceného snižování emisí, je zatím ve hvězdách.
Že tedy automobilky na základě čerstvého rozhodnutí americké vlády zcela ustoupí od elektromobilů, je velmi nepravděpodobné. Na druhou stranu, v posledních měsících jsme svědky postupného útlumu plánů na houfný přechod na elektromobilitu – ovšem to kvůli zákaznickým preferencím spíš než nějakému rozvolňování pravidel shora.
Během následujících pár let však přesto možná uvidíme větší podíl objemných spalovacích motorů v amerických portfoliích různých automobilek, nebo alespoň pomalejší tempo downsizingu. Za pět, šest let však může přijít rázný konec všemu, co není hybridní.

zdroj: Carbuzz | zdroj foto: Cadillac, Lexus | zdroj videa: Auto.cz