Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Jaguar XE – Za pět navzdory průměrné ochraně řidiče

David Bureš
Diskuze (13)
Nový kočičí sedan střední třídy získal v hodnocení Euro NCAP plný počet hvězd. V ochraně posádky má ale jisté mezery.

Jaguar se letos po šesti letech vrátil do střední třídy, když uvedl na trh model XE. Novinka se ve srovnání s předchůdcem v lecčems liší, ať už povedenějším designem nebo jinou poháněnou nápravou. Zapracovalo se také na bezpečnosti.

XE tak v nárazových testech Euro NCAP získal plný počet pěti hvězd, zatímco někdejší X-Type obdržel v roce 2002 hvězdy čtyři. Euro NCAP X-Type ale víceméně chválil, Jaguar totiž jako první auto dostalo automatické vypnutí airbagu spolujezdce, pokud systém rozpoznal umístění autosedačky na předním sedadlu.

Letos se nárazových testů zúčastnilo XE ve verzi Prestige s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou, které vážilo 1.569 kilogramů (pohotovostní hmotnost). Bezpečnostní výbava byla kompletní, XE je standardně dodáváno s aktivní kapotou, systémem automatického brzdění v různých rychlostech, omezovačem rychlosti i asistentem pro jízdu v pruzích.

Ochrana dospělých

Po čelním nárazu zůstala kabina XE stabilní. Hodnoty změřené figurínami ukázaly dobrou ochranu kolen posádky, v čelním nárazu částí přídě však byla zjištěna je průměrná ochrana hrudní části těla řidiče. V případě nárazu částí šíře auta byl výsledek obdobný – ochrana oblasti kolen dobrá, u hrudníku přiměřená. XE pak poskytuje podobnou úroveň ochrany pro osoby různých výšek a postav.

V případě bočního nárazu získalo XE plný počet bodů. U nárazu na sloup byla ochrana posádky dobrá, až na oblast hrudníku, která byla hodnocena jako přiměřená. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je u řidiče a spolujezdce dobrá, u cestujících vzadu však jen průměrná.

jaguar euroncap novemodely premioveznacky video strednitrida jaguar euroncap novemodely premioveznacky video strednitrida

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých6,87,915,71,92,935,392%

Ochrana dětí

V hodnocení ochrany 18měsíčního dítěte obdržel Jaguar XE plný počet bodů. Ochrana tříletých dětí ale byla hodnocena jako přiměřená, důvodem bylo naměřené vyšší napětí v oblasti krku figuríny. Při bočním nárazu však figuríny zůstaly na svých místech, riziko kontaktu těla dítěte s částmi kabiny je tudíž minimální. Auto dostalo body také za přehlednou výstrahu vypnutého airbagu spolujezdce a za bezproblémovou montáž běžných typů dětských autosedaček.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí1210,561240,582%

Ochrana chodců

Stejně jako větší XF i XE disponuje aktivní kapotou, která se v případě střetu s chodcem zvedne a snižuje tak riziko kontaktu těla chodce s tvrdými partiemi motorového prostoru. Systém funguje za různých rychlostí a rozezná osoby různých postav. Z tohoto důvodu byla ochrana poskytována kapotou hodnocena převážně jako dobrá. Tradičně byla problémem dolní hrana čelního skla a A sloupky (špatná ochrana), ochrana v místech přední hrany kapoty je smíšená, část byla hodnocena jako dobrá, část jako slabá.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců19,24,2629,481%

Bezpečnostní systémy

Jaguar XE je standardně vybaven všemi bezpečnostními asistenty sledovanými Euro NCAP, proto v oblasti elektronických pomocníků nastřádal hodně bodů. Funkčnost automatického brzdění byla hodnocena jako dobrá.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem 
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,33312,410,782%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Pět hvězd je u automobilů luxusních výrobců v posledních letech více méně povinností, Jaguar XE se však nenechal úkolem vystrašit a na toto hodnocení dosáhl. V ochraně posádky má však jisté mezery. Figuríny naznačily průměrnou ochranu hrudníku řidiče v případě čelního nárazu a průměrnou ochranu krční páteře cestujících vzadu při nárazu zezadu.

Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky35,392%40,582%29,481%10,782%86,80%
Počet hvězd*****

David Bureš
Diskuze (13)
Avatar - Pekelná Micinka
7. 12. 2015 13:16
Cube
Boční airbag real life test :-) [odkaz]
Avatar - Blue Sun
7. 12. 2015 12:34
Re: podobne spatny vysledek u ridice ma i BMW X1
Jo, s tím plně souhlasím.
Jinak šel jsem do auta jen nalepit dálniční známku a první, co bylo, automaticky připoutat... pak si říkám: "a jak se asi přes ten pás dostaneš ke sklu, co?"
7. 12. 2015 12:04
Re: podobne spatny vysledek u ridice ma i BMW X1
mysli euromasy ??
>:D >:D >:D
7. 12. 2015 12:04
Re: podobne spatny vysledek u ridice ma i BMW X1
samozrejme ze ne.
nevim který auto, ale kvůli tomu ze nemelo signalizaci nezapnutych bezpečnostních pasu a to snad ještě u spolujezdce, + nejakou podobnou kokotinu tak místo 5* dostalo jen 4*.
jako zakaznik bych se musel hodne snazit abych jsi zjistil proc jen 4* a ne 5*.
přitom třeba pro me je ten udaj k nicemu, ja se poutam, i když na dvorku potrebuju popojet o 2 metry, protože jsem na to zvyklej a nepripoutanej si pripadam divne a dokud nejsou všichni pripoutani, tak se nerozjedu
7. 12. 2015 12:03
Re: podobne spatny vysledek u ridice ma i BMW X1
Masám jsou nějaké hvězdy úplně ukradené :-)