Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Subaru Levorg – Co ta ochrana posádky?

David Bureš
Diskuze (15)
Subaru Levorg sice v hodnocení nárazových Euro NCAP dostalo plný počet hvězd, ochrana posádky ale byla hodnocena spíše jako průměrná.

Euro NCAP zveřejnilo nejnovější výsledky svých již tradičních nárazových zkoušek. Mezi účastníky posledního kola testů bylo i Subaru Levorg, kompaktní kombi oceňované za svoje jízdní vlastnosti. V případě ochrany posádky má ale jisté mezery, a to přestože v hodnocení Euro NCAP získalo plný počet pěti hvězd.

Subaru Levorg se sice prodává v Evropě již od loňského roku, testů Euro NCAP se ale zúčastnilo až nyní. Přece jen z celkového evropského pohledu se jedná o marginální model, navíc se zúčastnil až inovovaných testů podle nové metodiky (více na konci článku).

Do testu byl nasazen model GT-S se zážehovou šestnáctistovkou, jehož pohotovostní hmotnost dle měření činila 1574 kilogramů. Výsledky pak lze aplikovat na všechny nabízené verze tohoto kombíku, který je ostatně na starém kontinentu dostupný s jediným agregátem.

Automobil byl vybaven předními, bočními i hlavovými airbagy, nechyběl ani kolenní airbag řidiče. Tato kombinace tak chrání hlavu posádky vpředu i vzadu a oblast pánve a trupu vpředu. Bezpečnostní výbava dále čítala tříbodové bezpečnostními pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem. Systém uchycení dětských autosedaček Isofix se však nachází jen na zadních sedačkách. Z elektronických pomocníků nechybí v základu aktivní brzdění a udržování vozu v jízdním pruhu, naopak omezovač rychlosti pro levorg dostupný není.

Ochrana dospělých

V ochraně dospělých levorg sice získal 35 bodů, což odpovídá v dané kategorii 92 %, bližší výsledky ale ukazují mezní ochranu řidiče a cestujících vzadu u čelních nárazů, a to z důvodu vyšší komprese oblasti hrudníku. V ostatních oblastech byla ochrana posádky převážně adekvátní. V případě bočního nárazu však levorg získal plný počet bodů, v závažnějším nárazu na sloup byla ochrana oblasti hrudníku adekvátní.

Kabina každopádně zůstala po nárazu stabilní, přičemž auto poskytuje podobnou úroveň ochrany osobám různé postavy. Fungování systému automatického brzdění bylo hodnoceno jako dobré.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
Test Čelní – deformace Čelní – celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Levorg 7,2 7 15,6 2,3 3 35 92%

subaru euroncap novemodely video nizsistredni subaru euroncap novemodely video nizsistredni

Ochrana dětí

Také v případě ochrany dětí není úroveň bezpečnosti nejvyšší. Na figurínách dítěte ve věku šesti let byly při čelním nárazu odhaleny vysoké síly působící na krk a decelerace hrudníku, což bylo hodnoceno jako mezní a slabá ochrana těchto částí těl. V případě desetiletého dítěte je poskytovaná ochrana hodnocena jako dobrá, až na oblast krku (mezní). S bočním nárazem problém nebyl.

Euro NCAP však ocenilo automatické vypnutí airbagu spolujezdce v případě použití autosedačky proti směru jízdy. Výhodou je i fakt, že do levorgu je možné správně instalovat všechny autosedačky, pro něž je vůz navržen.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Levorg 12 8 9 12 41 83%

Ochrana chodců

Co se týče ochrany chodců, je na tom levorg převážně dobře. Kapota poskytuje hlavám chodců dobrou úroveň ochrany, samozřejmě s výjimkou tuhých A sloupků, jež jsou snad u všech vozů hodnoceny z hlediska ochrany chodců jako „špatné.“ Ochrana poskytovaná nohám chodců je však v některých částech přídě slabá, zatímco ochrana oblasti pánve je ve všech případech dobrá. Subaru bylo oceněno také za funkci automatického brzdění s detekcí chodců, díky kterému se auto v rámci testování dokázalo vyhnout překážkám za různých situacích.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Automatické brzdění Celkem
Jednotky body body body body body %
Levorg 16,1 4,5 6 5 31,7 75%

Bezpečnostní systémy

Hodnocení bezpečnostních systémů má v rámci aktualizované metodiky větší váhu, což levorgu přineslo body. Euro NCAP se líbil standardně dodávaný pomocník pro jízdu v jízdním pruhu, který jemně vrátí automobil do potřebného směru. Funkce automatického brzdění pak funguje i v dálničních rychlostech, přičemž v některých z testovaných situací se automobil plně vyhnul nárazu. V jedné kolonce ale u levorgu přesto svítí nula, vozu totiž zcela chybí omezovač rychlosti, jehož přítomnost Euro NCAP hodnotí.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Levorg 0 3 2,7 2,6 8,3 68%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Subaru Levorg dostalo v celkovém hodnocení Euro NCAP plný počet pěti hvězd, a to navzdory horší ochraně posádky, a to jak dospělých, tak dětí. Figuríny dospělých totiž ukázaly při čelním nárazu vyšší komprese oblasti hrudníku, zatímco u figurín dětí byly zaznamenány vyšší síly působící na jejich krk a decelerace oblasti hrudníku. Dvojí hodnocení nebylo potřeba, protože levorg nabízí bohatou výbavu bezpečnostních asistentů už v základu.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Levorg 35 92% 41 83% 31,7 75% 8,3 68% 82,00%
Počet hvězd *****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %. Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%
David Bureš
Diskuze (15)
6. 9. 2016 12:42
Re: Porovnej..
Tiez je dolezite pozriet si aj videa, lebo pri mnohych autach po naraze so 40% prekritim dojde ku kontaktu hlavy vodica a B stlpiku, ale tento sekundarny naraz uz nie je hodnoteny. Niektore auta pri silnom celnom naraze rozbinu aj zavesove airbagy, prave koli tomu aby hlavy cestujucich neprisli ku kontaktom so stlpikmi.
6. 9. 2016 11:35
Re: Porovnej..
Proto, jak jsou testy nastavené, se vyplatí podívat na ně podrobně, ne jen se nechat vést hvězdičkami a procenty. Vždy mi ta metodika připadala zvláštní. Testy jsou ovlivněny také např. těmi elektronickými systémy. Navíc do toho vstupuje faktor velikosti aut, jak upozorňuje samotný Euroncap. Auta nejsou zařazena do stejné kategorie, takže výsledky se nedají plně porovnat. Pěkný den.
6. 9. 2016 11:17
Re: Porovnej..
Díky za konstruktivní kritiku. Já čtu, že ochrana dospělejch pasažérů je u Levorgu 92%, u Superbu 86%. Pokud to znamená, že je Superb vlastně lepší, asi je v tý metodice něco dost blbě, žejo.
EDIT: Leč pravdou je, že celý tři body získal Levorg oproti Superbu za auto brždění, toho jsem si všiml až teď. Takže oprava, Levorg čistě v nárazu nedopadl líp, ale srovnatelně, případně kapku hůř než Superb.
6. 9. 2016 11:06
Re: Porovnej..
To, co jste napsal, samozřejmě není pravda, stačí se na test podívat podrobně.
5. 9. 2016 21:13
Re: Porovnej..
Vždyť je to vysvětlené - není v základní výbavě ve všech zemích.

"An autonomous emergency braking system is available on the Superb, as standard in some countries and as an option in others. Its performance in Euro NCAP's low-speed 'city' tests was good but the system did not qualify for scoring as it is not standard equipment throughout Europe."

A u Fabie: "An autonomous emergency braking system is available as an option. This works at low speeds typical of city driving but as it is not standard equipment it was not included in the assessment."