Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Ford Mustang – S rozšířenou výbavou si polepšil na tři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (33)
Ford Mustang byl mezi prvními vozy, jejichž hodnocení organizace Euro NCAP zveřejnila začátkem letošního roku a ohromil tehdy ziskem pouhých dvou hvězd. Nové hodnocení přidává jednu hvězdu navíc.

Ford Mustang z testů Euro NCAP koncem letošního ledna odjížděl s hodnocením v podobě pouhých dvou hvězd. Mateřská automobilka s tímto hodnocením samozřejmě nemohla být spokojená, a proto provedla jisté úpravy, jejichž cílem je jeho vylepšení, což se do jisté míry zdařilo.

Ford u vozů modelové řady Mustang objednaných od července letošního roku provedl několik změn ve standardní výbavy, do níž zařadil systémy autonomního nouzové brzdění s detekcí chodců a varováním před nárazem. Podle oficiálních materiálů Euro NCAP došlo i na úpravy bezpečnostních pásů a airbagů řidiče i předního spolujezdce. Tato úprava stojí za přehodnocením v lednu zveřejněných výsledků a udělení trojice hvězd.

Předmětem testu byl Ford Mustang GT 5.0 s dvoudvéřovou karoserií kupé a pohotovostní hmotností 1768 kg.

Bezpečnostní výbava obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní, boční, hlavové i kolenní airbagy pro řidiče s předním spolujezdcem a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro jejich sedadla. Vůz byl dále vybaven aktivní kapotou, systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů. Omezovač rychlosti součástí výbavy nebyl.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix XP a pro desetileté dítě žádná sedačka instalována nebyla.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín řidiče a předního spolujezdce indikují dobrou ochranu jejich kolen i stehen. Při původním testu nebyla funkce čelních airbagů stoprocentní a tlak v řidičově airbagu nebyl dostatečný, aby zabránil střetu hlavy s volantem. Podobný problém měl i čelní airbag řidiče, což je u obou čelních airbagů již odstraněno samotnou automobilkou.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana hrudníku řidiče dostatečná, zatímco u cestujícího na zadním sedadle, jenž klouzal pod bezpečnostním pásem, byla špatná, což platí i pro stehna a pánev, zatímco ochrana hlavy byla slabá.

Při bočním nárazovém testu získal Ford Mustang plný počet bodů za ochranu všech kritických částí těl své posádky.

Při náročnějším bočním nárazu na sloup byla ochrana hrudníků posádky dostatečná a ochrana ostatních části těl byla hodnocena jako dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.

Ford Mustang je v případě vozů objednaných od července letošního roku standardně vybaven systémem automatického nouzového brzdění, jenž při testech v rychlostech odpovídajících městskému provozu fungoval dobře. Nicméně systém nebyl hodnocen, protože pasivní ochrana vozu před nárazem byla nedostatečná.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 6,9 4,7 14,9 1,2 0 27,7 72%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla figurína desetiletého dítěte usazena na pomocný polštář a s ohledem na omezený vnitřní prostor byly testy s touto figurínou provedeny samostatně. Ochrana poskytnutá desetiletému dítěti při tomto typu nárazu byla vyhodnocena jako dostatečná, i když ramenní popruh klouzal mezi paží a klíční kostí a Ford Mustang byl proto penalizován.

V případě figuríny šestiletého dítěte při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana hlavy dobrá a hrudníku mezní.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla s výjimkou hlavy figuríny desetiletého dítěte, u níž je hodnocení špatné, protože došlo ke kontaktu s obložením sloupku C.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, splňují požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 9,6 4 0 2,2 15,8 32%

Ochrana chodců

Ford Mustang je vybaven aktivní kapotou, což znamená, že se zvedne, když senzory v nárazníku zaznamenají srážku s chodcem, aby zabránila srážce jeho hlavy i těla s motorem uloženým pod ní. Při testech bylo prokázáno, že systém funguje a kapota poskytuje dobrou ochranu chodcům různých výšek v prakticky celé své ploše.

Ford prokázal, že systém pracoval robustně pro různé stoupání chodců a přes rozsah rychlostí, a proto byly testy provedeny ve zvýšené (nasazené) pozici. Výsledky testů byly dobré téměř na celém povrchu kapoty.

Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a dostal maximální počet bodů. K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že byla špatná ve všech testovaných oblastech.

Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců zvládne vedle chodců detekovat i další vozidla a při testech předvedl dobrý výkon.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 21 0 6 5,8 32,8 78%

Asistenční systémy

Ford Mustang má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pouze pro přední sedadla.

Pro vozy objednané od července letošního roku zavedený systém automatického nouzového brzdění byl v testech provedených při dálničních rychlostech označen Euro NCAP jako dobrý. Téměř ve všech testovaných rychlostech dokázal zabránit kolizi a v případech, v nichž se to nepovedlo, zmírnil následky nehody.

Standardní výbava nyní zahrnuje i systém sledování jízdního pruhu, ale řidičem nastavitelný omezovač rychlosti v ní chybí.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Asistenční systémy 0 2 2,7 2,7 7,4 61%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Ford Mustang sice poskytuje dostatečnou a ve velké míře i dobrou ochranu svým cestujícím na předních sedadlech, ale v případě pasažérů na zadních sedadlech je situace výrazně horší, což se týká dospělých i dětí.

Původní hodnocení v podobě dvojice hvězd se nyní povedlo vylepšit na tři hvězdy díky rozšíření standardní výbavy o systémy autonomního nouzové brzdění s detekcí chodců a varováním před nárazem. Ford má u modelu Mustang i přesto podle posledního hodnocení organizace Euro NCAP hodně prostoru pro výrazné vylepšení nabídky aktivní i pasivní bezpečnosti.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 28 72% 15,8 32% 33 78% 7,4 61% 63%
Počet hvězd ***

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (33)
6. 7. 2017 22:44
Re: 3 hvězdy
Atmosféra se upravuje ze všeho nejhůř. Ano, najdou se i blázni, co čipují atmosféru...
6. 7. 2017 22:42
Re: 3 hvězdy
Co to meleš proboha:) otevřeš mu plíce, objem ničím nenahradí, čím větší objem tím to jde snadněji:)))
To jsou moudra! Ukaž mi jak výfuk a sání udělají 50 kobyl:)
6. 7. 2017 22:40
Re: 3 hvězdy
Ano, Akrapovič garantuje pro 335i např 7 koní:)
Kde máš to měření kterým ses tu oháněl?
Avatar - CHerokee
6. 7. 2017 20:11
Re: 3 hvězdy
Jasné že jo...čím větší objem, tím je to snadnější....jak mu otevřeš plíce.
Avatar - CHerokee
6. 7. 2017 20:10
Re: 3 hvězdy
20 přidává KN, krom toho to výrobce i garantuje. Špičkové výfukové soustavy přidávají i více než 30 koní (u Bavoráků to svého času dělal Akrapovič). A to jsem nedělal svody. Ono objem ničím nenahradíš. V USA o těchto věcech nelžou, páč by je hned žalovali.