Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Kia Rio – Dvě hodnocení s rozdílem dvou hvězd

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Organizace Euro NCAP pro Kia Rio zveřejnila dvě různá hodnocení. Podle prvního dosáhl tento vůz pouze na tři hvězdy a podle druhého, do nějž se promítlo vybavení systémy AEB, má plný počet pěti hvězd.

Kia Rio patří podobně jako menší model Picanto mezi vozy, které jsou vybaveny systém automatického nouzového brzdění jen za příplatek. Proto si podle současných pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od loňského roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Kia Rio je jedním z vozidel, kterého se toto dvojí bodování týká. Se standardní výbavou má tento model tři hvězdičky, zatímco při doplnění výše zmíněných systémů získává pět hvězd.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí.

Předmětem testu bylo Kia Rio 1.2 GLS s karoserií pětidvéřový hatchback a pohotovostní hmotností 1040 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro první i druhou řadu sedadel.

Volitelnou výbavou vozu jsou pak systémy automatického nouzového brzdění a sledování jízdního pruhu, které byly ve výbavě vozu oceněného pěti hvězdami, zatímco omezovač rychlosti, který je rovněž v nabídce příplatkové výbavy, nebyl v žádném z testovaných vozů.

Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Römer KidFix II XP a pro desetileté Graco Junior III.

crashtest kia euroncap novemodely video malevozy crashtest kia euroncap novemodely video malevozy

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Airbag řidiče nebyl zcela nafouknut a podle toho bylo upraveno hodnocení ochrany hlavy, které je ale i přesto dostatečné. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Kia Rio prokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana řidiče i cestujícího na zadním sedadle vyhodnocena jako dobrá, resp. v případě hrudníku dostatečná.

Kia Rio dosáhla maximálního počtu bodů v obou bočních nárazových testech a poskytovala při nich své posádce dobrou ochranu všech kritických oblastí jejich těl.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá mezní ochrana krční páteře.

Kia Rio má pouze v rámci příplatkového paketu dostupný systém automatického nouzového brzdění, což se promítlo do celkového hodnocení. Euro NCAP pak uvádí, že u vozu, jenž jím byl vybaven, tento systém v rychlostech typických pro městský provoz fungoval dobře a zabraňuje kolizím.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní - deformace Čelní - celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 6,8 7,6 16 2 0/3 32,4/35,4 85/93

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny šestiletého dítěte vyhodnocena v oblasti hrudníku jako mezní a krku figuríny desetiletého dítěte dostatečná ale jinak byla ochrana obou figurín dobrá.

Při testu bočního nárazu byla ochrana obou figuríny dětských cestujících dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasné informace o jeho aktuálním stavu.

Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 14,4 8 7 11,8 41,2 84%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou a dostatečnou ochranu, zatímco její kraje mezní a slabou ochranu jeho hlavě. V oblasti v okolí A sloupků je pak ochrana špatná.

Nárazník získal maximální počet bodů a na všech testovaných místech poskytoval dobrou ochranu nohám chodců. Stejného výsledku dosáhla oblast, v níž dochází nejčastěji ke kontaktu s pánví chodce.

Volitelný automatický systém nouzového brzdění předvedl, že dokáže detekovat chodce i další možné překážky.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy AEB Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana chodců 14 6 6 0/3,8 26/29,8 62/71

Asistenční systémy

Standardní výbavou Kia Rio je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Systém automatického nouzového brzdění je k dispozici pouze v rámci příplatkového paketu a jeho výsledky v testech provedených při dálničních rychlostech označuje Euro NCAP jako dobré.

Bezpečnostní paket obsahuje také systém varování při neúmyslném vyjetí z jízdního pruhu.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Asistenční systémy 0 3 0/1,5 0/2,6 3/7,1 25/59

Celkový výsledek: Tři a pět hvězd

Euro NCAP testoval Kia Rio ve standardním provedení i s příplatkovým paketem, zahrnujícím systémy automatického nouzového brzdění a varování před neúmyslným vyjetím z jízdního pruhu. Díky tomu je pro něj uváděno dvojí hodnocení.

V kategoriích ochrany dospělých i dětských cestujících a rovněž v ochraně chodců předvedl model Rio vyrovnané výkony na dobré úrovni. Plného počtu pěti ovšem dosahuje pouze s příplatkovými asistenčními systémy.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 32,4/35,4 85/93 41,2 84% 26/29,8 62/71 3/7,1 25/59 68/80
Počet hvězd ***/*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - lvy
8. 9. 2017 16:21
Re: Takže hodnocení k ničemu.
Tak zrovna před chvílí, jedu do kopce, vpravo autobusová zastávka, kde zrovna stojí autobus. Jedu normálně v pruhu a najednou auto dupne na brzdy, ABS jen cvrká a já se děsím nečekané návštěvy v kufru. Naštěstí to dobře dopadlo, ale lekl jsem se teda řádně. Nedovedu si to moc představit v zimě, to by to asi dopadlo špatně.
8. 9. 2017 12:24
Re: Takže hodnocení k ničemu.
Co máš za auto, že to tak dobře nefunguje? Já s tím problém nemám, fungují spolehlivě. Jak mám rozumět těm tvým neúspěšným zásahům? Že před jedním chodcem zastavíš
a deset jsi jich už přejel?
Avatar - lvy
8. 9. 2017 11:02
Re: Takže hodnocení k ničemu.
Problém je v tom, že na jeden úspěšný zásah je často mnoho neúspěšných resp. zcela špatných.Takže já to vypínám a zapínám např. jen v noci, kdy už skoro spím abych dojel jen někam na odpočívadlo a prospal se. Jde hlavně o to, že se na tyto systémy nelze spolehnout.
8. 9. 2017 08:00
automaticke zastaveni
Myslim si, ze třeba automaticke zastaveni u kraje vozovky, když se ridici udela nevolno nebo usne by mělo byt povinne uz z vyroby bez priplatku, při nevolnosti zavolat automaticky pomoc...a to místo třeba blbych ventilku na hlidani tlaku v pneu, který vam při prurazu uz nepomohou, jelikož dobry ridic by to mel poznat na jizde a před jizdou si ma každý vuz zkontrolovat......rikam to hlavne z duvodu, ze jiz par lidi z mého okoli zemrelo za volantem prave kvůli usnuti a nebo nevolnosti...kdy pak vleteli třeba do dalšího vozu a zavinili ještě vetsi ztraty...také jsme na naší lince ozivovali pana, který dostal infarkt, nastesti se to stalo u nas a ne na silnici...
7. 9. 2017 19:53
Re: Takže hodnocení k ničemu.
Mne neobtěžují. Front assist zachránil bábu která mi nečekaně z chodníku skočila do cesty. Auto brzdilo dřív než jsem dal nohu z plynu.