Euro NCAP 2011: Opel Zafira Tourer – Pět hvězd pro třetí Zafiru
Nové MPV z Rüsselsheimu předvedlo velmi dobré výsledky v ochraně dospělých i dětí a na poli asistenčních systémů, ale v případě ochrany chodců jej zradila kapota. V příštím roce by výsledek 53 % v této katogerii na pátou hvězdu nestačil.
Předmětem testu byl Opel Zafira Tourer 2.0l Diesel CDTI Enjoy s karoserií pětidveřové MPV, s pohotovostní hmotností 1702 kg a s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu simulující 18měsíční dítě instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe plus, pro figurínu představující 3leté dítě pak autosedačka Britax Römer Duo plus instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a top tether a orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami prokázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Při bočním nárazu byla ochrana všech částí těla řidiče i spolujezdce dobrá. Při nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako mezní.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,1 | 94% | 8 | 100% | 7,3 | 91% | 3,4 | 85% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě figuríny dostatečně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.
Airbag spolujezdce je možno vypnout a na sedadlo umístit dětskou autosedačku proti směru jízdy. Řidič má dobrý přehled o stavu airbagu.
Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu je upozorněno permanentním štítkem na sluneční cloně.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 11,2 | 93% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,2 | 96% | - | - |
36 měsíční | 10,3 | 86% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,3 | 91% | - | - |
Vozidlo | - | 7 | 54% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 83% |
Ochrana chodců
Ochrana ve všechny oblastech možného nárazu hlavy dospělého byla špatná, naproti tomu oblasti možného nárazu dětské hlavy poskytují převážně dobrou.
Hrana kapoty naopak poskytuje špatnou ochranu ve všech testovaných oblastech.
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla převážně dobrá, místy špatná.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14 | 58% | 0 | 0% | 4,9 | 82% | 19 | 53% |
Asistenční systémy
Opel Zafira splňuje požadavky Euro NCAP elektronickým stabilizačním systémem v základní výbavě. Dále je vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech. Omezovač rychlosti je však pouze za příplatek.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Nové MPV z Rüsselsheimu předvedlo velmi dobré výsledky v ochraně dospělých i dětí a na poli asistenčních systémů, ale v případě ochrany chodců jej zradila kapota. V příštím roce by výsledek 53 % v této katogerii na pátou hvězdu nestačil.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 40 | 83% | 19 | 53% | 6 | 86% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |