Euro NCAP otestoval mikroauta pro patnáctileté. Totální propadák!
Když v roce 2014 organizace Euro NCAP otestovala minivozítka pro mladé řidiče (tzv. quadricycle), potvrdilo se, že nehýří zrovna vysokou úrovní bezpečnosti. Nyní Euro NCAP provedl nárazové testy u dalších takových aut. Propadla také.
Euro NCAP chtěl pomocí opětovných crash testů zjistit, co se v segmentu aut primárně určených pro řidiče od 15 let za dva roky změnilo. Hodnocení úrovně bezpečnosti těchto aut totiž bylo nedávno zpřísněno. Přestože výsledky nejsou nijak zázračné, k mírnému zlepšení bezpečnosti přece jen došlo. Nulu hvězdiček jako Club Car Villager LSV a Ligier IXO JS v roce 2014 tentokrát nikdo nezískal, Chatenet CH30 pak dokonce obdržel hned dvě hvězdičky, stejně jako před dvěma lety Renault Twizy.
Ve srovnání s běžnými osobními automobily jsou ale výsledky stále špatné. Způsobeno je to tím, že na tato autíčka se vztahují méně přísné normy než na standardní osobáky. Přestože je úroveň bezpečnosti těchto aut slabá, platné normy splňují. Euro NCAP tyto mírné normy kritizuje a upozorňuje majitele těchto autíček, aby na ně mysleli.
Na nízkou úroveň bezpečnosti přitom Euro NCAP upozorňuje právě provedenými crash testy. Ty Euro NCAP provedl podle pravidel, kterými hodnotí i běžná osobní auta. Testované mikrovozy v něm dosáhly na maximálně dvě hvězdičky, přitom ne o tolik větší Smart ForTwo v roce 2014 obdržel v hodnocení Euro NCAP hned čtyři hvězdy. Právě ve srovnání se Smartem je bezpečnost mikroaut opravdu nízká.
„Je zklamání vidět, že mikroautům stále chybí základní bezpečnostní prvky, které jsou běžné u miniaut. Kvůli nevybídnutí výrobců udělat více vytváří zákonodárci mylný dojem, že tato vozidla jsou vhodná pro daný účel,“ říká k výsledkům Michiel van Ratingen, generální sekretář Euro NCAP.
Mikroautům chybí například i takový základní prvek, jako je airbag. Pouze Microcar M.GO je nafukovacím vakem řidiče vybaven, a to pouze za příplatek. V jeho případě ale bezpečnosti moc nepomohl, kvůli minimální tuhosti karoserie je airbag neúčinný a ve finále působí jen jako marketingové lákadlo. Van Ratingen si přitom myslí, že k výraznému vylepšení bezpečnosti by mohly stačit jen minimální konstrukční změny, které by ani tolik nezvýšily cenu takového auta nebo jeho hmotnost.
Jak již bylo řečeno, na nejlepší výsledek tentokrát dosáhl Chatenet CH30. I tak však Euro NCAP upozorňuje na nízkou ochranu hlavy řidiče při čelním nárazu a nízkou úroveň ochrany oblasti hrudníku při bočním nárazu. Hlava figuríny totiž při čelním nárazu narazila do volantu. Nejhůře dopadl Aixam Crossover GTR, u něhož jeden ze šroubů zadního zavěšení trefil palivovou nádrž. Podle Euro NCAP by při vážnějším nárazu mohl šroub nádrž prorazit, a proto Aixamu doporučuje tuto část vozidla přepracovat.