Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2013: Pořadí v jednotlivých segmentech

David Bureš
Diskuze (30)
Mezi nejmenšími vozy vládne v Evropě Fiat, ve střední třídě se zase daří německé prémiové trojce.

V loňském roce se na evropských trzích prodalo 12,3 milionu automobilů, což byl meziroční propad o zhruba dvě procenta. Nejprodávanějším vozem se stala evropská stálice – Volkswagen Golf. Jakým vozům se ale dařilo v jednotlivých segmentech?

Statistiky evropských prodejů v jednotlivých segmentech zveřejnil server Left-Lane, který při jejich tvorbě vycházel z více zdrojů: z dat analytické společnosti JATO Dynamics, dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) a prodejních dat automobilek. Statistiky zahrnují data z 28 evropských států, z důležitých trhů chybí pouze Rusko.

Nejvíce aut prodaných v Evropě patří do segmentu nižší střední třídy. Loni se na starém kontinentu prodalo 2.790.440 kompaktů, což je pětiprocentní meziroční nárůst. Stále oblíbenější jsou SUV – polepšila si o devět procent. Naopak obliba střední třídy klesá – v roce 2013 si tento segment meziročně pohoršil o 15 procent.

Třída minivozů

Mezi minivozy jasně vládne Fiat, dvojice nejprodávanějších aut v tomto segmentu pochází z italské stáje – první je stylová 500, za ní následuje praktičtější Panda. Třetí sourozenec této dvojky, Lancia (Chrysler) Ypsilon, byl sedmý. Výrazně si polepšil třetí Volkswagen Up!, o 14 procent. Segment letos čeká velká mezigenerační obměna – přijede nový Renault Twingo i nové kolínské trio, všem těmto modelům loni výrazně klesly prodeje.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě miniaut
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Fiat 500 158.918 145.700 9%
2. Fiat Panda 152.727 185.010 -17%
3. Volkswagen Up! 130.039 113.827 14%
4. Renault Twingo 78.432 92.517 -15%
5. Smart Fortwo 65.226 69.759 -6%
6. Hyundai i10 60.324 66.623 -9%
- CELKEM 1.208.431 1.227.402 -2%

Třída malých aut

Malá auta jsou po kompaktech nejoblíbenější vozy v Evropě, jejich prodeje ale loni klesly o sedm procent. Nejúspěšnější pětka modelů byla mezi deseti vůbec nejprodávanějšími vozy na evropských trzích. Fordu Fiesta, VW Polo a Opelu Corsa loni mírně klesly prodeje, na což Polo a Corsa letos zareagují modernizací. Škoda Fabia je sedmým nejprodávanějším vozem v segmentu, loni si však pohoršila o 11 procent. Na vzestupu je celkově osmá Dacia Sandero, která si meziročně polepšila o 65 procent.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých aut
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Ford Fiesta 292.715 305.071 -4%
2. Renault Clio 283.749 246.672 15%
3. VW Polo 264.763 286.167 -7%
4. Opel/Vauxhall Corsa 240.005 264.076 -9%
5. Peugeot 208 237.266 160.047 48%
6. Toyota Yaris 163.326 172.601 -5%
- CELKEM 2.707.388 2.898.103 -7%

Nižší střední třída

Kompaktům vládne evropská jednička Volkswagen Golf, který je zároveň jediným ze dvou modelů z nejlepší šestky, jejichž prodeje meziročně vzrostly. Tím druhým je jeho sourozenec – Audi A3, které si meziročně polepšilo o 28 procent. Nejlepší pětku uzavírá Škoda Octavia, která sdílí s Golfem a A3 platformu MQB. Z prémiových značek jsou v top šestce dva zástupci – vedle A3 ještě BMW řady 1. Mercedes-Benz třídy A si pak se 131.258 registracemi vedl lépe než třeba Peugeot 308 (99.697 prodaných kusů), Hyundai i30 (97.865) či Kia Cee’d (86.743).

Evropský trh – registrace nových aut v nižší střední třídě
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. VW Golf 462.527 430.088 8%
2. Ford Focus 225.102 241.329 -7%
3. Opel/Vauxhall Astra 198.449 237.297 -16%
4. Audi A3/S3/RS3 167.804 131.269 28%
5. Škoda Octavia 165.027 175.428 -6%
6. BMW řady 1 152.808 153.791 -1%
- CELKEM 2.790.440 2.661.053 5%

Střední třída

Střední třídě vládne prémie. V nejlepší čtveřici jsou zástupci všech tří německých prémiových značek, mezi ně se dostal pouze druhý Volkswagen Passat. Nejlépe si v této třídě loni vedlo BMW řady 3 s 201.026 prodanými kusy, což je meziroční nárůst o 15 procent. Za šestým Peugeotem 508 skončilo Volvo S60/V60 s 53.772 registracemi, které tak mělo vyšší prodeje než Ford Mondeo (50.180 registrací) nebo Škoda Superb (42.215).

Evropský trh – registrace nových aut ve střední třídě
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. BMW řady 3 201.026 175.022 15%
2. VW Passat 156.025 194.738 -20%
3. Audi A4/S4/RS4 128.270 141.875 -10%
4. Mercedes-Benz třídy C 120.285 159.190 -24%
5. Opel/Vauxhall Insignia 77.127 95.450 -19%
6. Peugeot 508 56.324 81.886 -31%
- CELKEM 1.149.252 1.350.116 -15%

Vyšší střední třída

V segmentu ovládaném prémiovými značkami zvítězilo BMW řady 5, na záda mu ale dýchá Mercedes-Benz třídy E. Mezi sportovně laděnými modely vyhrál Mercedes-Benz CLS (15.139 registrací), za ním se seřadily Audi A7 Sportback (8.986) a BMW řady 6 (8.549). Luxusní elektromobil Tesla Model S dosáhl asi 3.600 prodaných kusů.

Evropský trh – registrace nových aut ve vyšší střední třídě
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. BMW řady 5 107.307 117.262 -8%
2. Mercedes-Benz třídy E 106.559 98.142 9%
3. Audi A6/S6/RS6/Allroad 82.883 98.891 -16%
4. Volvo V70/XC70 40.260 45.253 -11%
5. Jaguar XF 20.414 19.157 7%
6. Mercedes-Benz CLS 15.139 12.797 18%
- CELKEM 398.035 420.603 -8%

Luxusní třída

Jasnou jediničkou mezi luxusními vozy byl loni Mercedes-Benz třídy S, jehož prodeje i díky nové generaci vzrostly o pětinu. S-Klasse na druhou příčku odsunulo stárnoucí BMW řady 7. Nejluxusnější vůz této kategorie vůbec – Rolls Royce Phantom – má na svém kontě 120 prodaných exemplářů.

Evropský trh – registrace nových aut v luxusní třídě
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Mercedes-Benz třídy S 8.736 7.299 20%
2. BMW řady 7 5.980 8.173 -27%
3. Porsche Panamera 5.679 7.543 -25%
4. Audi A8/S8 5.486 6.803 -19%
5. Jaguar XJ 2.287 2.325 -2%
6. VW Phaeton 1.793 2.260 -21%
- CELKEM 31.909 35.657 -19%

Třída MPV a užitkových vozů

Segment velkoprostorových automobilů klesá, Evropané přesedají do SUV. Největší zájem je o středně velká MPV – všech šest nejprodávanějších modelů spadá do této podkategorie. Na vzestupu jsou malá MPV – prodeje rostly Fiatu 500L (74.536 registrací), Fordu B-Max (68.557) nebo Citroënu C3 Picasso (59.799), celkem si tato podkategorie polepšila o devět procent. Naopak mezi velkými MPV si meziročně pomohly jen Seat Alhambra (+2 %) a SsangYong Rodius (+ 70 %). Španěl dosáhl 19.385 prodaných kusů, Jihokorejec 951 kusů.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě MPV a užitkových vozů
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Renault Scénic 109.985 130.895 -16%
2. Ford C-Max 98.219 110.095 -11%
3. VW Touran 91.725 106.868 -14%
4. Citroën C4 Picasso 85.666 78.088 10%
5. Opel/Vauxhall Zafira 85.206 96.368 -12%
6. Peugeot 3008 81.398 95.393 -15%
- CELKEM 1.551.247 1.624.951 -4%

Třída SUV

Automobilky průběžně rozšiřují nabídku svých SUV a není to žádné překvapení, tento segment rostl o devět procent. Jedničkou byl Nissan Qashqai, který se probojoval i do nejlepší desítky ze všech modelů. Nejvíce se dařilo malým SUV – prodeje v této podkategorii vzrostly o 81 procent, což ale bylo dáno i rozšířením nabídky o několik modelů. U velkých SUV je trend opačný – propadly se o 24 procent.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě SUV
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Nissan Qashqai 201.722 207.515 -3%
2. VW Tiguan 142.523 151.517 -6%
3. Nissan Juke 106.411 101.440 5%
4. Kia Sportage 90.342 83.023 9%
5. Hyundai ix35 88.831 87.963 1%
6. Dacia Duster 87.681 101.452 -14%
- CELKEM 2.096.225 1.928.347 9%

Třída supersportů a vozů GT

Jedničkou mezi supersporty a vozy kategorie gran turismo byl i loni Bentley Continental GT. Za ním je typický italský supersport – Ferrari 458 Italia, který v prodejích překonal i levnějšího a slabšího maranellského bratra – Ferrari California. Pomalu končící Mercedes-Benz SLS AMG si pohoršil o 47 procent. Statistiky této kategorie nicméně nejsou úplně – ve výčtu chybí například McLaren MP4-12C a Bugatti Veyron.

Evropský trh – registrace nových aut ve třídě GT a supersportů
Poř. Model Prodeje v 2013 [ks] Prodeje v 2012 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Bentley Continental GT/GTC 1.657 1.837 -10%
2. Ferrari 458 Italia 1.236 1.498 -17%
3. Audi R8 1.021 1.046 -2%
4. Aston Martin V8/V12 Vantage 742 753 -1%
5. Ferrari F12 624 82 661%
6. Mercedes-Benz SLS AMG 576 1.089 -47%
David Bureš
Diskuze (30)
Avatar - Emel
25. 2. 2014 13:52
Re: EUROGARÁŽ
A Polo 4 od Pola 5?

Já se o auta zajímám, tak u většiny modelů rozlišuju i facelifty...
25. 2. 2014 12:28
Re: EUROGARÁŽ
Niekedy mam problem rozlisit Polo od Golfa a Rapid od Octavie. O Audi ani nepisem ;-)
Avatar - Emel
25. 2. 2014 11:21
Re: EUROGARÁŽ
Ty máš problém rozlišit čtvrtou generaci Pola od páté? :-O
25. 2. 2014 10:36
Re: EUROGARÁŽ
Zrovna u vw bych si netroufl tvrdit co je novinka a co ne, pac design se meni jen minimalne jak pri faceliftu. Lidi jsou zvykli vw kupovat, proto ma cisla jake ma a jestli je na zacatku nebo na konci prodeje je skoro fuk. Kdo pozna rozdil mezi 6, 7 Golfem? Lidi jdou pro Golfa ;-) To same plati u Pola
Avatar - Emel
25. 2. 2014 09:57
Drobná překvapení
Vida vida, zajímavá čísla... co mě překvapilo:
- Fiesta se drží parádně
- A3 asi dělá vrásky všem mainstreamovým výrobcům, kteří hledí na výsledky D3 ve střední a přemýšlejí, jestli se to může stát i v kompaktech
- velký propad celé střední třídy... jasně, Passat i Mondeo čekají na nástupce... bude zajímavé, jestli se jim podaří zareagovat na nástup prémie
- Éčko před Audi a víceméně na číslech 5... to ten facelift tolik změnil?
- Juke jako #3 SUV... já myslel, že je to okrajová úchylka :-)