Evropský trh v roce 2013: Pořadí v jednotlivých segmentech
V loňském roce se na evropských trzích prodalo 12,3 milionu automobilů, což byl meziroční propad o zhruba dvě procenta. Nejprodávanějším vozem se stala evropská stálice – Volkswagen Golf. Jakým vozům se ale dařilo v jednotlivých segmentech?
Statistiky evropských prodejů v jednotlivých segmentech zveřejnil server Left-Lane, který při jejich tvorbě vycházel z více zdrojů: z dat analytické společnosti JATO Dynamics, dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) a prodejních dat automobilek. Statistiky zahrnují data z 28 evropských států, z důležitých trhů chybí pouze Rusko.
Nejvíce aut prodaných v Evropě patří do segmentu nižší střední třídy. Loni se na starém kontinentu prodalo 2.790.440 kompaktů, což je pětiprocentní meziroční nárůst. Stále oblíbenější jsou SUV – polepšila si o devět procent. Naopak obliba střední třídy klesá – v roce 2013 si tento segment meziročně pohoršil o 15 procent.
Třída minivozů
Mezi minivozy jasně vládne Fiat, dvojice nejprodávanějších aut v tomto segmentu pochází z italské stáje – první je stylová 500, za ní následuje praktičtější Panda. Třetí sourozenec této dvojky, Lancia (Chrysler) Ypsilon, byl sedmý. Výrazně si polepšil třetí Volkswagen Up!, o 14 procent. Segment letos čeká velká mezigenerační obměna – přijede nový Renault Twingo i nové kolínské trio, všem těmto modelům loni výrazně klesly prodeje.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě miniaut | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Fiat 500 | 158.918 | 145.700 | 9% |
2. | Fiat Panda | 152.727 | 185.010 | -17% |
3. | Volkswagen Up! | 130.039 | 113.827 | 14% |
4. | Renault Twingo | 78.432 | 92.517 | -15% |
5. | Smart Fortwo | 65.226 | 69.759 | -6% |
6. | Hyundai i10 | 60.324 | 66.623 | -9% |
- | CELKEM | 1.208.431 | 1.227.402 | -2% |
Třída malých aut
Malá auta jsou po kompaktech nejoblíbenější vozy v Evropě, jejich prodeje ale loni klesly o sedm procent. Nejúspěšnější pětka modelů byla mezi deseti vůbec nejprodávanějšími vozy na evropských trzích. Fordu Fiesta, VW Polo a Opelu Corsa loni mírně klesly prodeje, na což Polo a Corsa letos zareagují modernizací. Škoda Fabia je sedmým nejprodávanějším vozem v segmentu, loni si však pohoršila o 11 procent. Na vzestupu je celkově osmá Dacia Sandero, která si meziročně polepšila o 65 procent.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě malých aut | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Ford Fiesta | 292.715 | 305.071 | -4% |
2. | Renault Clio | 283.749 | 246.672 | 15% |
3. | VW Polo | 264.763 | 286.167 | -7% |
4. | Opel/Vauxhall Corsa | 240.005 | 264.076 | -9% |
5. | Peugeot 208 | 237.266 | 160.047 | 48% |
6. | Toyota Yaris | 163.326 | 172.601 | -5% |
- | CELKEM | 2.707.388 | 2.898.103 | -7% |
Nižší střední třída
Kompaktům vládne evropská jednička Volkswagen Golf, který je zároveň jediným ze dvou modelů z nejlepší šestky, jejichž prodeje meziročně vzrostly. Tím druhým je jeho sourozenec – Audi A3, které si meziročně polepšilo o 28 procent. Nejlepší pětku uzavírá Škoda Octavia, která sdílí s Golfem a A3 platformu MQB. Z prémiových značek jsou v top šestce dva zástupci – vedle A3 ještě BMW řady 1. Mercedes-Benz třídy A si pak se 131.258 registracemi vedl lépe než třeba Peugeot 308 (99.697 prodaných kusů), Hyundai i30 (97.865) či Kia Cee’d (86.743).
Evropský trh – registrace nových aut v nižší střední třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | VW Golf | 462.527 | 430.088 | 8% |
2. | Ford Focus | 225.102 | 241.329 | -7% |
3. | Opel/Vauxhall Astra | 198.449 | 237.297 | -16% |
4. | Audi A3/S3/RS3 | 167.804 | 131.269 | 28% |
5. | Škoda Octavia | 165.027 | 175.428 | -6% |
6. | BMW řady 1 | 152.808 | 153.791 | -1% |
- | CELKEM | 2.790.440 | 2.661.053 | 5% |
Střední třída
Střední třídě vládne prémie. V nejlepší čtveřici jsou zástupci všech tří německých prémiových značek, mezi ně se dostal pouze druhý Volkswagen Passat. Nejlépe si v této třídě loni vedlo BMW řady 3 s 201.026 prodanými kusy, což je meziroční nárůst o 15 procent. Za šestým Peugeotem 508 skončilo Volvo S60/V60 s 53.772 registracemi, které tak mělo vyšší prodeje než Ford Mondeo (50.180 registrací) nebo Škoda Superb (42.215).
Evropský trh – registrace nových aut ve střední třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | BMW řady 3 | 201.026 | 175.022 | 15% |
2. | VW Passat | 156.025 | 194.738 | -20% |
3. | Audi A4/S4/RS4 | 128.270 | 141.875 | -10% |
4. | Mercedes-Benz třídy C | 120.285 | 159.190 | -24% |
5. | Opel/Vauxhall Insignia | 77.127 | 95.450 | -19% |
6. | Peugeot 508 | 56.324 | 81.886 | -31% |
- | CELKEM | 1.149.252 | 1.350.116 | -15% |
Vyšší střední třída
V segmentu ovládaném prémiovými značkami zvítězilo BMW řady 5, na záda mu ale dýchá Mercedes-Benz třídy E. Mezi sportovně laděnými modely vyhrál Mercedes-Benz CLS (15.139 registrací), za ním se seřadily Audi A7 Sportback (8.986) a BMW řady 6 (8.549). Luxusní elektromobil Tesla Model S dosáhl asi 3.600 prodaných kusů.
Evropský trh – registrace nových aut ve vyšší střední třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | BMW řady 5 | 107.307 | 117.262 | -8% |
2. | Mercedes-Benz třídy E | 106.559 | 98.142 | 9% |
3. | Audi A6/S6/RS6/Allroad | 82.883 | 98.891 | -16% |
4. | Volvo V70/XC70 | 40.260 | 45.253 | -11% |
5. | Jaguar XF | 20.414 | 19.157 | 7% |
6. | Mercedes-Benz CLS | 15.139 | 12.797 | 18% |
- | CELKEM | 398.035 | 420.603 | -8% |
Luxusní třída
Jasnou jediničkou mezi luxusními vozy byl loni Mercedes-Benz třídy S, jehož prodeje i díky nové generaci vzrostly o pětinu. S-Klasse na druhou příčku odsunulo stárnoucí BMW řady 7. Nejluxusnější vůz této kategorie vůbec – Rolls Royce Phantom – má na svém kontě 120 prodaných exemplářů.
Evropský trh – registrace nových aut v luxusní třídě | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Mercedes-Benz třídy S | 8.736 | 7.299 | 20% |
2. | BMW řady 7 | 5.980 | 8.173 | -27% |
3. | Porsche Panamera | 5.679 | 7.543 | -25% |
4. | Audi A8/S8 | 5.486 | 6.803 | -19% |
5. | Jaguar XJ | 2.287 | 2.325 | -2% |
6. | VW Phaeton | 1.793 | 2.260 | -21% |
- | CELKEM | 31.909 | 35.657 | -19% |
Třída MPV a užitkových vozů
Segment velkoprostorových automobilů klesá, Evropané přesedají do SUV. Největší zájem je o středně velká MPV – všech šest nejprodávanějších modelů spadá do této podkategorie. Na vzestupu jsou malá MPV – prodeje rostly Fiatu 500L (74.536 registrací), Fordu B-Max (68.557) nebo Citroënu C3 Picasso (59.799), celkem si tato podkategorie polepšila o devět procent. Naopak mezi velkými MPV si meziročně pomohly jen Seat Alhambra (+2 %) a SsangYong Rodius (+ 70 %). Španěl dosáhl 19.385 prodaných kusů, Jihokorejec 951 kusů.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě MPV a užitkových vozů | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Renault Scénic | 109.985 | 130.895 | -16% |
2. | Ford C-Max | 98.219 | 110.095 | -11% |
3. | VW Touran | 91.725 | 106.868 | -14% |
4. | Citroën C4 Picasso | 85.666 | 78.088 | 10% |
5. | Opel/Vauxhall Zafira | 85.206 | 96.368 | -12% |
6. | Peugeot 3008 | 81.398 | 95.393 | -15% |
- | CELKEM | 1.551.247 | 1.624.951 | -4% |
Třída SUV
Automobilky průběžně rozšiřují nabídku svých SUV a není to žádné překvapení, tento segment rostl o devět procent. Jedničkou byl Nissan Qashqai, který se probojoval i do nejlepší desítky ze všech modelů. Nejvíce se dařilo malým SUV – prodeje v této podkategorii vzrostly o 81 procent, což ale bylo dáno i rozšířením nabídky o několik modelů. U velkých SUV je trend opačný – propadly se o 24 procent.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě SUV | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Nissan Qashqai | 201.722 | 207.515 | -3% |
2. | VW Tiguan | 142.523 | 151.517 | -6% |
3. | Nissan Juke | 106.411 | 101.440 | 5% |
4. | Kia Sportage | 90.342 | 83.023 | 9% |
5. | Hyundai ix35 | 88.831 | 87.963 | 1% |
6. | Dacia Duster | 87.681 | 101.452 | -14% |
- | CELKEM | 2.096.225 | 1.928.347 | 9% |
Třída supersportů a vozů GT
Jedničkou mezi supersporty a vozy kategorie gran turismo byl i loni Bentley Continental GT. Za ním je typický italský supersport – Ferrari 458 Italia, který v prodejích překonal i levnějšího a slabšího maranellského bratra – Ferrari California. Pomalu končící Mercedes-Benz SLS AMG si pohoršil o 47 procent. Statistiky této kategorie nicméně nejsou úplně – ve výčtu chybí například McLaren MP4-12C a Bugatti Veyron.
Evropský trh – registrace nových aut ve třídě GT a supersportů | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 2013 [ks] | Prodeje v 2012 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Bentley Continental GT/GTC | 1.657 | 1.837 | -10% |
2. | Ferrari 458 Italia | 1.236 | 1.498 | -17% |
3. | Audi R8 | 1.021 | 1.046 | -2% |
4. | Aston Martin V8/V12 Vantage | 742 | 753 | -1% |
5. | Ferrari F12 | 624 | 82 | 661% |
6. | Mercedes-Benz SLS AMG | 576 | 1.089 | -47% |