Evropský trh: Fiat je jedničkou i dvojkou mezi miniauty
Stylový městský hatchback Fiat 500 je i v sedmém roce své kariéry prodejním hitem – loni si v Evropě našel 160 tisíc nových majitelů. To levnější Panda si meziročně pohoršila o 18 %, přesto je se 152 tisíci kusy jasnou dvojkou segmentu.
Fiat je dle dat JATO Dynamics současně nejúspěšnějším výrobcem miniaut na evropském trhu, má v součtu 312 tisíc registrovaných kusů. Druhý je koncern Volkswagen, jeho trojčata Up!, Citigo a Mii v součtu dosáhla na 202 tisíc ks. Kolínská automobilka TPCA, která vyrábí Toyoty, Peugeoty a Citroëny, si v loňském roce v Evropě připsala 176 tisíc ks.
Největším odbytištěm miniaut je již tradičně Itálie, tamní trh loni pořídil čtvrt milionu nových miniaut. Proti 414 tisícům z roku 2008 je to ale hluboký propad. Během stejného období klesl i segment miniaut v celé Evropě – z 1,5 na 1,1 milionu kusů. Před čtyřmi lety byly prodeje vyhnané do rekordních výšin šrotovným, loni se naopak projevilo oslabení italského trhu a trend, kdy se zákazníci snaží za stejnou sumu pořídit větší model.
Letošní rok by ovšem mohl přinést alespoň krátkodobý obrat, chystá se totiž uvedení nové generace Citroënu C1, Peugeotu 108, Renaultu Twingo, Smartu a Toyoty Aygo. Hyundai i10 přitom prošel generační obměnou až v závěru roku, uvedení nového modelu se proto také projeví až letos.
15 nejprodávanějších minivozů v Evropě za rok 2013 | ||
Poř. | model | ks |
1 | Fiat 500 | 160 015 |
2 | Fiat Panda | 152 404 |
3 | VW Up! | 129 754 |
4 | Renault Twingo | 77 714 |
5 | Smart ForTwo | 65 458 |
6 | Toyota Aygo | 63 770 |
7 | Hyundai i10 | 61 425 |
8 | Citroën C1 | 56 786 |
9 | Peugeot 107 | 55 242 |
10 | Kia Picanto | 50 713 |
11 | Ford Ka | 50 213 |
12 | Opel/Vauxhall Adam | 45 800 |
13 | Škoda Citigo | 44 292 |
14 | Chevrolet Spark | 37 319 |
15 | Seat Mii | 28 297 |