Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v lednu 2010: Pořadí modelů, značek a zemí

Aleš Dragoun
Diskuze (184)
Evropský trh s novými automobily vykazuje oproti prvnímu měsíci loňského roku pozitivní nárůst. Situace však není tak růžová, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Data společnosti JATO ukazují oproti prvnímu měsíci loňského roku nárůst 14,9 %, musíme vzít ovšem v úvahu kromě jiného ten fakt, že se jedná pouze o nové osobní vozy, užitkové nejsou zahrnovány. Loňská srovnávací základna byla velmi nízká, což je jedním z faktorů, které ovlivňují pozitivní meziroční změnu.

Nejprodávanějším modelem byl v lednu Volkswagen Golf, který dosáhl přes 41 tisíc vozů. Následuje jej Ford Fiesta (necelých 39 tisíc). Vrchol evropského žebříčku se tedy nemění. Oba automobily si polepšily zhruba o 20 %, to ale není nic proti třetímu Cliu. Jeho registrace vzrostly takřka dvojnásobně (přes 90 %), ze 17 tisíc loňských na 32 tisíc letošních. Daří se také novému Polu (+71,5 %).

První desítce i nadále dominují malé vozy, je jich tam celkem šest (Fiesta, Clio, Polo, Punto, 207 a Corsa), jsou navíc seřazeny za sebou. Golf není jen celkovou evropskou jedničkou, ale i nejprodávanějším autem nižší střední třídy, následují jej Focus a Mégane. Jediným minivozem v Top 10 zůstává stále Fiat Panda.

Registrace automobilů v Evropě - Pořadí modelů - leden 2010
PořadíModel1/20101/2009ZměnaTržní podíl
1.VOLKSWAGEN GOLF41 25534 42419,80%3,79%
2.FORD FIESTA38 60231 79021,40%3,55%
3.RENAULT CLIO32 40117 02790,30%2,98%
4.VOLKSWAGEN POLO31 72518 49471,50%2,91%
5.FIAT PUNTO27 44717 11960,30%2,52%
6.PEUGEOT 20725 56825 3520,90%2,35%
7.OPEL/VAUXHALL CORSA22 99319 42518,40%2,11%
8.FORD FOCUS22 38022 3080,30%2,06%
9.FIAT PANDA21 95317 53225,20%2,02%
10.RENAULT MEGANE21 61013 02166,00%1,98%
-Celkem1 088 794947 74014,90%100,00%

Rovněž mezi značkami patří triumf Volkswagenu, který jako jediný překročil hranici 100.000 kusů, a to dosti výrazně. Těsně pod ní skončil Renault, následuje jej Ford. Francouzský výrobce opět vykazuje poměrně velký skok směrem kupředu (+61 %). Výrazně si polepšily také automobilky Peugeot a Fiat, registrace obou se zvýšily o více než 20 %. Naopak Audi je na tom jako jediné hůře než loni s poklesem -1,3 %. Nejprodávanější japonskou a jedinou neevropskou značkou v mezi nejlepšími je Toyota.

Registrace automobilů v Evropě - Pořadí značek leden 2010
PořadíZnačka1/20101/2009ZměnaTržní podíl
1.VOLKSWAGEN121 336105 37015,20%11,14%
2.RENAULT99 02961 51961,00%9,10%
3.FORD96 47489 8507,40%8,86%
4.PEUGEOT82 01767 26821,90%7,53%
5.FIAT80 25766 07021,50%7,37%
6.CITROEN69 99659 94916,80%6,43%
7.OPEL/VAUXHALL68 73165 7114,60%6,31%
8.TOYOTA58 44949 95717,00%5,37%
9.AUDI45 68446 270-1,30%4,20%
10.BMW38 13937 7241,10%3,50%
-Celkem1 088 794947 74014,90%100,00%

Jan Linhart ze společnosti KPMG Česká republika k lednovým statistikám prodejů nových automobilů v Evropě řekl: “Lednové prodeje ukazují určité oživení ve srovnání s lednem 2009, ale stále jsou pod úrovní z ledna 2008. Ačkoliv tedy údaje na první pohled vypadají optimisticky, skutečnost je trochu jiná - výrobci automobilů tak spíše v oživení doufají, než aby ho skutečně pocítili.“

Letošní vývoj odhaduje takto: “Situace v únoru se zřejmě od té lednové nebude příliš lišit. V následujících měsících však pravděpodobně prodeje ve srovnání s rokem 2009 poklesnou. Důvodem bude hlavně efekt, který v roce 2009 vyvolalo šrotovné. To způsobilo nárůst prodejů právě během roku 2009 v řadě evropských zemí. Většina těchto podpor však již skončila, a proto se v roce 2010 projeví skutečný pokles poptávky. Ten bude navíc umocněn i tím, že díky šrotovnému řada kupujících uspíšila pořízení nového vozu a koupila jej o rok dříve.“

Na závěr se pojďme podívat na situaci na jednotlivých trzích. Největším totiž tentokrát není Německo. V Itálii se prodalo v prvním měsíci letošního roku přes 207 tisíc nových osobních automobilů a patří jí tak pomyslné zlato. Vzhledem k nárůstu přes 30 % není divu. Německý trh je druhý (181 tisíc), ale ten si naopak o více než 4 % pohoršil. Následují Francie a Velká Británie. Česká republika je těsně za první patnáctkou, JATO zveřejňuje statistiky celkem 27 evropských trhů.

Na závěr vzpomeňme spíše perličky. Největším skokanem je globálně nepříliš významné Norsko, které je v pořadí těsně za Českou republikou. Tamní trh vzrostl o více než 80 %, z 5,3 tisíce na necelých 9,7 tisíc vozů. Opačné statistice vévodí stejně nevýznamné Maďarsko, kde se nových osobních aut prodalo ve srovnání s lednem 2009 o polovinu méně.

Registrace automobilů v Evropě podle zemí - leden 2010
PořadíZemě1/20101/2009ZměnaPodíl na trhu
1.Itálie207 427159 38130,10%19,05%
2.Německo181 189189 385-4,30%16,64%
3.Francie171 478149 37214,80%15,75%
4.Velká Británie145 479112 08729,80%13,36%
5.Španělsko74 10859 37424,80%6,81%
6.Nizozemsko62 90756 06612,20%5,78%
7.Belgie49 37647 6903,50%4,53%
8.Řecko26 58520 22531,40%2,44%
9.Polsko25 35926 660-4,90%2,33%
10.Rakousko20 88218 99210,00%1,92%
11.Švýcarsko20 00417 70413,00%1,84%
12.Irsko16 59715 7995,10%1,52%
13.Švédsko15 52311 29937,40%1,43%
14.Finsko12 33911 5436,90%1,13%
15.Portugalsko11 7248 99430,40%1,08%
16.Česká republika10 8138 84522,20%0,99%
17.Norsko9 6975 35381,20%0,89%
18.Dánsko9 3967 80120,40%0,86%
19.Slovinsko5 0504 57210,50%0,46%
20.Slovensko3 6003 5990,00%0,33%
21.Lucembursko3 5363 15712,00%0,32%
22.Maďarsko2 9705 974-50,30%0,27%
23.Kypr9771 487-34,30%0,09%
24.Estonsko6951 017-31,70%0,06%
25.Litva613742-17,40%0,06%
26.Lotyšsko382496-23,00%0,04%
27.Island88126-30,20%0,01%
-Celkem Evropa1 088 794947 74014,90%100,00%

Aleš Dragoun
Diskuze (184)
24. 2. 2010 20:21
Re: ej ale vam rusaci dali
Don't be evil
24. 2. 2010 09:28
Re: EUROESA
Jossalito, nevím...

V kontextu tabulky a lednu je největší evropský trh italský (rozhodně to není první a ani poslední měsíc, kdy to tak bylo a je).

Možná sis nevšiml, ale diskuze a článek je o lednu, nikoliv o minulém roce (jak chybně uvádíš).

Takže... měl by sis než něco napíšeš protřít oči (vdíš zbytečně rudě), protože pak tady mezi normálními diskutéry vypadáš za píp (nemusíš si ještě víc škodit asi tak).

Všechny čísla co sem uvedl jsou dohledatelná na internetu. Takže ani špetka demagogie, jen pravda. Demagogii tady bohužel předvádí jen jeden.

Jinak to omezení výroby Fiat chystá snad ze všech automobilek nejmenší. >:-[] Takže tady se jedná spíše o úspěch. I v tom článku samozřejmě uvádějí, že taková škodovka k podobnému kroku přikročila mnohem dřív. A jen pro tvou info. Šrotovné v Itálii pravděpodobně bude. >:D
Avatar - Plautus
24. 2. 2010 08:19
Re: ej ale vam rusaci dali
Každopádne to nie je len o tom, že je to relatívne nákladný šport na výstroj či časové nároky (zo začiatku i na rodičov, ktorí decká vozia na tréningy)...je to i o tom, o čom sme sa bavili s jossalitom. Syn známych je v juniorke Slovana a na ľad ho tréner posiela minimálne len preto, že rodičia neprinášajú klubu sponzorské dary, akokoľvek je talentovanejší od tých, ktorých rodičia klub sponzorujú...to vieš, počas zápasov sedia v hľadisku práve i tí rodičia a tí, ktorí tie peniažky klubu dávajú chcú vidieť svoje deti na ľade a aj ich vidia, pretože tréner si ich nedovolí na ľad neposlať, klub sa o sponzorské príspevky pripraviť nechce...
23. 2. 2010 18:22
Re: prodejce
Do konce března je 5. dv. za 15 000,-. a v Německu je za 16 000,- Eur. Stejné ceny jako Megane. Německo a Británie jsou přitom pro Ford v podstatě domácí trhy.
23. 2. 2010 17:16
Re: prodejce
Škodu sem teď nepleť, porovnáváme Ford x Renault.

S tím Focusem to byl marnej pokus, najdi si ceník, novej začíná na Ł17,870 ;-)