20.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Exkluzivní rozhovor s Martinem Kolocem: Z Buggyry chceme vytvořit globální značku

Exkluzivní rozhovor s Martinem Kolocem: Z Buggyry chceme vytvořit globální značku

Martina Koloce, zakladatele týmu Tatra Buggyra Racing, jsme vyzpovídali bezprostředně po skončení letošní Rallye Dakar. Mimo jiné nám nastínil další vývoj značky Buggyra.

Martin Koloc má závodění v krvi. Rodák z Roudnice nad Labem byl v devadesátých letech minulého století fenoménem okruhových závodů tahačů (v letech 1995 až 1996 se stal šampionem Evropského poháru kamionů v kategorii Race Truck).

S Buggyrou už ale dávno nejsou spjaty pouze okruhové závody, ale také účast v nejtěžším automobilovém podniku světa – Rallye Dakar. Tým Tatra Buggyra Racing se jí letos účastnil již potřetí. Poslední chvíle v Buenos Aires jsme proto nemohli strávit jinak, než rozhovorem s mužem, u kterého to vše začalo. A pozor, za posledních deset let je to poprvé, co Martin Koloc otevřeně hovořil s médii!

Okruhy a Dakar jsou dvě naprosto odlišné disciplíny. Je těžké je úspěšně skloubit do jednoho roku?

Bylo těžké to skloubit loni, kdy se nám pracovní týmy překrývaly. Od letošního roku máme téměř oddělené pracovní týmy na okruzích i na Dakaru, takže si oba projekty žijí vlastním životem, podporují se a navzájem neruší.

Loni jste na Dakaru startovali s jedním kamionem, letos hned se dvěma. Co bylo hlavním impulsem k rozšíření stáje?

Od začátku byl plán, že začneme s jedním kamionem a budeme se dále rozrůstat. Vyvíjíme tým i technologie, proto byl nesmysl nasadit hned několik kamionů najednou. Vývoj musí být organický, nicméně udělat dobrý výsledek na Dakaru pouze s jedním autem je takřka nemožné. Nasazení více aut do jednoho ročníku bylo proto pouze otázkou času.

Není tajemstvím, že se příští rok bude zastoupení kamionů Buggyry na Dakaru dále rozšiřovat. Ožívá znova myšlenka aliance s konkurenčními týmy, nebo vývoj strojů opět zastřeší Buggyra Technology Center ve spolupráci s automobilkou Tatra?

Neuvažujeme o alianci s žádným z konkurenčních týmů. Chceme jít vlastní cestou už vzhledem k dlouhodobému pohledu na projekt. Nemůžu říci, že nemáme kam spěchat, naše filozofie závodění je však s ostatními nekompatibilní a nemíníme v tomto směru dělat žádné kompromisy.

Jak moc se kvůli tomu rozšíří tým doprovodných strojů?

Vzhledem k tomu, že kompletní flotila vozidel na Dakaru 2016 čítala jedenáct aut a byli jsme hodně dobře dimenzování, rapidní zvýšení počtu nepředpokládáme. Včetně třetího závodního speciálu dovezeme na Dakar 2017 zhruba patnáct vozů.

Duo Kolomý-Valtr na Tatrách nečekaně doplnil Tomáš Ouředníček s Hummerem. Jak hodnotíte jeho počínání v soutěži?

Nemáme v závodění s auty moc zkušeností, proto je potřeba moje hodnocení brát trochu s rezervou. Zkoušíme načerpat informace z kategorie osobních aut, abychom do ní mohli v budoucnu naplno vstoupit. S přihlédnutím k trochu zastaralé technice odvedl Tomáš skvělou práci, plnil funkci předjezdce a byl schopen reportovat situaci na komplikovaných úsecích trati a pomoci našim kamionům. Systém jsme si zkusili a nebylo to vůbec špatné rozhodnutí

Uvažuje Buggyra také o vstupu do kategorie motocyklů a čtyřkolek?

O této možnosti neuvažujeme. Spíše přemýšlíme, zda by Tomáš Ouředníček neměl jezdit na velkých autech, ale to ukáže čas.

Letošní Dakar de facto začal až druhou etapou. Mohou mít nečekané změny v průběhu soutěže vliv na koncentraci jezdců, případně výsledky etap?

Částečně ano. Tento aspekt byl vidět u Jardy Valtra, který loni nezávodil. Trvalo mu pár dnů, než se dostal do tempa a začal si věřit. Kdybychom měli více dnů na závodění, mohl být jeho výsledek ještě o kousek lepší.

Kde se z vašeho pohledu nacházely největší přednosti a nedostatky týmu na letošním Dakaru?

Naše přednosti na specifických typech etap se odvíjely od koncepce auta, některé trasy nám ale naopak nesedly. Na Dakaru dělá chyby úplně každý – vítězem se stává ten, kdo jich udělá nejméně a je schopen je efektivně řešit. Ve srovnání s konkurencí jsme udělali více malých chyb, všechno je ale závislé na zkušenostech. V zásadě jsme odvedli výbornou práci a načerpali ohromné množství zkušenosti, které vyhodnotíme a posunou nás určitě dopředu.

Jak se stavíte k otázce návratu Rallye Dakar na původní africkou půdu?

Pokud se to odehraje, bude to pro nás znamenat změnu konceptu testování a přípravy, protože charakter trati bude odlišný. V Africe by se Dakar zpomalil, jezdilo by se v dunách. Na tento způsob závodění jsme ale velmi dobře připraveni, protože jsme loni otevřeli testovací báze v Abu Dhabí a Číně. Jsme nyní schopni se rychle adaptovat na nové trati

Jak dlouhou zaberou přípravy na Dakar a co bývá největším problémem?

Přípravy jsou kontinuální. Na Dakaru 2016 jsme počítali i s variantou, že nám jedno auto vypadne, proto jsme vezli díly, které chceme použít do dalších ročníků a bylo by riskantní naplno je nasadit již letos. Tím, že pozice Martina Kolomého nebyla v první desítce, jsme měli možnost tyto díly poprvé naplno otestovat v dakarských podmínkách.

O jaké komponenty především šlo?

Brzdové komponenty - jsou otestovány a schváleny k dalšímu používání. U motorů musíme pokračovat na spolehlivosti. Je pro nás komplikované nasimulovat vývoj motorů v tak velkých nadmořských výškách, proto jsme se snažili maximálně zúročit účast na letošním Dakaru.

Jaká je vaše úloha v týmu?

Nebydlím v České republice, takže se nepodílím na denním běhu týmu. Hlavní náplní mé práce je nastartování okruhové série v Číně, která má před sebou světlou budoucnost. Starám se také o další značky, které nejsou přímo vázány s Evropou.

Kam bude Buggyra v příštích letech směřovat?

Pracujeme takřka na všech kontinentech, dlouhodobým cílem Buggyry je tedy vytvořit globální značku. Jsme ve stádiu přípravy nové mistrovské okruhové série, které se možná dočkáte už v roce 2017. Dlouhodobě jsme pracovali na tom, abychom se dostali do Číny, a to se povedlo. Jsme jedni z mála, kteří na tento kontinent něco dodávají. Nová série má velký potenciál sledovanosti a dalšího rozvoje.

Znamená to také, že budete v Číně vychovávat novou generaci jezdců?

Pracujeme intenzivně na rozvoji čínských jezdců, hledáme systematicky nové talenty. David Vršecký letos stráví poměrně hodně času v Číně a bude mentorem skupiny mladých jezdců, které jsme vybrali a o které se budeme starat. Nejde přitom pouze o okruhy, ale také o rallye. Do tří let je reálné, aby zcela nový čínský tým s naší podporou vstoupil do Rallye Dakar.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost…

 
 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivní rozhovor s Martinem Kolocem: Z…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…