20.1. 2016 Jan Mička Jan Mička

Exkluzivní rozhovor s Martinem Kolocem: Z Buggyry chceme vytvořit globální značku

Exkluzivní rozhovor s Martinem Kolocem: Z Buggyry chceme vytvořit globální značku

Martina Koloce, zakladatele týmu Tatra Buggyra Racing, jsme vyzpovídali bezprostředně po skončení letošní Rallye Dakar. Mimo jiné nám nastínil další vývoj značky Buggyra.

Martin Koloc má závodění v krvi. Rodák z Roudnice nad Labem byl v devadesátých letech minulého století fenoménem okruhových závodů tahačů (v letech 1995 až 1996 se stal šampionem Evropského poháru kamionů v kategorii Race Truck).

S Buggyrou už ale dávno nejsou spjaty pouze okruhové závody, ale také účast v nejtěžším automobilovém podniku světa – Rallye Dakar. Tým Tatra Buggyra Racing se jí letos účastnil již potřetí. Poslední chvíle v Buenos Aires jsme proto nemohli strávit jinak, než rozhovorem s mužem, u kterého to vše začalo. A pozor, za posledních deset let je to poprvé, co Martin Koloc otevřeně hovořil s médii!

Okruhy a Dakar jsou dvě naprosto odlišné disciplíny. Je těžké je úspěšně skloubit do jednoho roku?

Bylo těžké to skloubit loni, kdy se nám pracovní týmy překrývaly. Od letošního roku máme téměř oddělené pracovní týmy na okruzích i na Dakaru, takže si oba projekty žijí vlastním životem, podporují se a navzájem neruší.

Loni jste na Dakaru startovali s jedním kamionem, letos hned se dvěma. Co bylo hlavním impulsem k rozšíření stáje?

Od začátku byl plán, že začneme s jedním kamionem a budeme se dále rozrůstat. Vyvíjíme tým i technologie, proto byl nesmysl nasadit hned několik kamionů najednou. Vývoj musí být organický, nicméně udělat dobrý výsledek na Dakaru pouze s jedním autem je takřka nemožné. Nasazení více aut do jednoho ročníku bylo proto pouze otázkou času.

Není tajemstvím, že se příští rok bude zastoupení kamionů Buggyry na Dakaru dále rozšiřovat. Ožívá znova myšlenka aliance s konkurenčními týmy, nebo vývoj strojů opět zastřeší Buggyra Technology Center ve spolupráci s automobilkou Tatra?

Neuvažujeme o alianci s žádným z konkurenčních týmů. Chceme jít vlastní cestou už vzhledem k dlouhodobému pohledu na projekt. Nemůžu říci, že nemáme kam spěchat, naše filozofie závodění je však s ostatními nekompatibilní a nemíníme v tomto směru dělat žádné kompromisy.

Jak moc se kvůli tomu rozšíří tým doprovodných strojů?

Vzhledem k tomu, že kompletní flotila vozidel na Dakaru 2016 čítala jedenáct aut a byli jsme hodně dobře dimenzování, rapidní zvýšení počtu nepředpokládáme. Včetně třetího závodního speciálu dovezeme na Dakar 2017 zhruba patnáct vozů.

Duo Kolomý-Valtr na Tatrách nečekaně doplnil Tomáš Ouředníček s Hummerem. Jak hodnotíte jeho počínání v soutěži?

Nemáme v závodění s auty moc zkušeností, proto je potřeba moje hodnocení brát trochu s rezervou. Zkoušíme načerpat informace z kategorie osobních aut, abychom do ní mohli v budoucnu naplno vstoupit. S přihlédnutím k trochu zastaralé technice odvedl Tomáš skvělou práci, plnil funkci předjezdce a byl schopen reportovat situaci na komplikovaných úsecích trati a pomoci našim kamionům. Systém jsme si zkusili a nebylo to vůbec špatné rozhodnutí

Uvažuje Buggyra také o vstupu do kategorie motocyklů a čtyřkolek?

O této možnosti neuvažujeme. Spíše přemýšlíme, zda by Tomáš Ouředníček neměl jezdit na velkých autech, ale to ukáže čas.

Letošní Dakar de facto začal až druhou etapou. Mohou mít nečekané změny v průběhu soutěže vliv na koncentraci jezdců, případně výsledky etap?

Částečně ano. Tento aspekt byl vidět u Jardy Valtra, který loni nezávodil. Trvalo mu pár dnů, než se dostal do tempa a začal si věřit. Kdybychom měli více dnů na závodění, mohl být jeho výsledek ještě o kousek lepší.

Kde se z vašeho pohledu nacházely největší přednosti a nedostatky týmu na letošním Dakaru?

Naše přednosti na specifických typech etap se odvíjely od koncepce auta, některé trasy nám ale naopak nesedly. Na Dakaru dělá chyby úplně každý – vítězem se stává ten, kdo jich udělá nejméně a je schopen je efektivně řešit. Ve srovnání s konkurencí jsme udělali více malých chyb, všechno je ale závislé na zkušenostech. V zásadě jsme odvedli výbornou práci a načerpali ohromné množství zkušenosti, které vyhodnotíme a posunou nás určitě dopředu.

Jak se stavíte k otázce návratu Rallye Dakar na původní africkou půdu?

Pokud se to odehraje, bude to pro nás znamenat změnu konceptu testování a přípravy, protože charakter trati bude odlišný. V Africe by se Dakar zpomalil, jezdilo by se v dunách. Na tento způsob závodění jsme ale velmi dobře připraveni, protože jsme loni otevřeli testovací báze v Abu Dhabí a Číně. Jsme nyní schopni se rychle adaptovat na nové trati

Jak dlouhou zaberou přípravy na Dakar a co bývá největším problémem?

Přípravy jsou kontinuální. Na Dakaru 2016 jsme počítali i s variantou, že nám jedno auto vypadne, proto jsme vezli díly, které chceme použít do dalších ročníků a bylo by riskantní naplno je nasadit již letos. Tím, že pozice Martina Kolomého nebyla v první desítce, jsme měli možnost tyto díly poprvé naplno otestovat v dakarských podmínkách.

O jaké komponenty především šlo?

Brzdové komponenty - jsou otestovány a schváleny k dalšímu používání. U motorů musíme pokračovat na spolehlivosti. Je pro nás komplikované nasimulovat vývoj motorů v tak velkých nadmořských výškách, proto jsme se snažili maximálně zúročit účast na letošním Dakaru.

Jaká je vaše úloha v týmu?

Nebydlím v České republice, takže se nepodílím na denním běhu týmu. Hlavní náplní mé práce je nastartování okruhové série v Číně, která má před sebou světlou budoucnost. Starám se také o další značky, které nejsou přímo vázány s Evropou.

Kam bude Buggyra v příštích letech směřovat?

Pracujeme takřka na všech kontinentech, dlouhodobým cílem Buggyry je tedy vytvořit globální značku. Jsme ve stádiu přípravy nové mistrovské okruhové série, které se možná dočkáte už v roce 2017. Dlouhodobě jsme pracovali na tom, abychom se dostali do Číny, a to se povedlo. Jsme jedni z mála, kteří na tento kontinent něco dodávají. Nová série má velký potenciál sledovanosti a dalšího rozvoje.

Znamená to také, že budete v Číně vychovávat novou generaci jezdců?

Pracujeme intenzivně na rozvoji čínských jezdců, hledáme systematicky nové talenty. David Vršecký letos stráví poměrně hodně času v Číně a bude mentorem skupiny mladých jezdců, které jsme vybrali a o které se budeme starat. Nejde přitom pouze o okruhy, ale také o rallye. Do tří let je reálné, aby zcela nový čínský tým s naší podporou vstoupil do Rallye Dakar.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 

Štítky Dakar 2016

 

Přidat názorDiskuse: Exkluzivní rozhovor s Martinem Kolocem: Z…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…