reklama


Ferrari F430 – pokračovatel úspěšných osmiválců

Ferrari F430 – pokračovatel úspěšných osmiválců

 
 

„Pravé“ Ferrari mělo vždy 12 válců, ale 90. léta přinesla této značce veleúspěšnou řadu osmiválců 348, 355 a 360 Modena. Jejich důstojným pokračovatelem a šiřitelem slávy značky Ferrari mezi méně movitými nadšenci se má stát nové F430, které zatím slovní označení nemá.

Autosalón v Paříži byl letos svědkem premiéry nového osmiválcového Ferrari F430. To má za úkol nahradit úspěšnou 360 Modenu a navíc úspěšně bojovat proti posilující konkurenci v podobě inovované 911 od Porsche či tradičního soupeře Lamborghini. Také má přinášet na veřejné silnice něco z ducha a techniky vítězných monopostů F1 a špičkových modelů Enzo612 Scaglietti.

Základní tvar karosérie vychází z koncepce dvoumístné karosérie s motorem uloženým podélně před zadní nápravou. Jeho podoba se starší 360 není nikterak náhodná, ale do detailů se promítají jak prvky z Enza, tak i 612 Scaglietti. Mimo základního tvaru však F430 přebírá především koncepci s hliníkovým rámem a povrchovými panely z téhož materiálu, která se velmi osvědčila. Díky pečlivé optimalizaci metodou konečných prvků, byla zvýšena tuhost rámu v krutu o 20 procent a ohybu o 8 procent. Výrazně byla zlepšena také schopnost absorbovat energii nárazu, příď je o 37 procent odolnější a záď pohlcuje nárazy dokonce o 109 procent lépe než u předchozího modelu. To vše při nárůstu hmotnosti karoserie o pouhých 10 procent. Nové F430 také trochu povyrostlo, ale jen do délky a to o 37 mm. Ostatní rozměry jako šířka, výška, rozvor, či rozchody kol se nezměnily. Použita byla také základní aerodynamická filozofie předchůdce, kdy se veškerý přítlak musí docílit bez použití mohutných a nevzhledných křídel. Spodek vozu je tak zcela rovný a na zádi tento prvek vrcholí mohutným difuzorem z uhlíkového kompozitu. Na přídi jsou nyní tři vstupy chladícího vzduchu, prostřední svým lichoběžníkovým tvarem výrazně připomíná Enzo, zatímco postranní výrazně kulatější mají připomínat vůz Ferrari 156, se kterým získal Američan Phill Hill v roce 1961 titul mistra světa v F1. Dynamiku vzhledu podporují vnitřní části těchto vstupů vyvedeny v barvě uhlíkového kompozitu a zakrytí lesklou mřížkou. Krajní otvory přivádějí chladící vzduch k velkým chladičům motoru a k brzdám. Na kupé Scaglietti naopak navazuje tvar úzkých a vysokých hlavních Bi-xenonových světlometů. Na bocích byly výrazně zvětšeny vstupy vzduchu pro sání motoru v horní části zadních blatníků, které mají evokovat model 250LM, který roku 1965 zvítězil v Le Mans. Před předními koly zase vyúsťují výdechy horkého vzduchu od chladičů. Přímo ďábelsky působí, ve srovnání s předcházejícím modelem, výrazně členitá záď. Jako ramena svalnatého kulturisty tvarované blatníky propojené výraznou, uprostřed se zvedající, odtokovou hranou a výrazně vysunuté válce koncových svítilen v horní části jsou v dolní části uprostřed doplněny mohutným difuzorem, kolem nějž jsou do menších otvorů tvarem připomínajícím své velké kolegy na přídi, zakomponovány dva páry kruhových koncovek výfuku. Ani zde také nechybí mřížky kryjící otvory pro odvod přehřátého vzduchu od nabroušeného motoru. Zajímavým rozlišovacím prvkem je i typové označení vyvedené velkými písmeny na krytu levého zpětného zrcátka, čímž je zajištěno, že ani zepředu nemůže dojít k omylu co za krasavce to máte před sebou. Tvar dvoudílných stojek od zrcátek navíc usměrňuje proud vzduchu k již zmíněným lapačům vzduchu v zadních blatnících.

Velmi zajímavý je nejen vzhled, ale také motor tohoto vozu. Jeho koncepce vychází z motoru 360ky, ale je výrazně inovován a použity jsou zde prvky vyvinuté závodním oddělením pro vozy F1. Základ motoru lze hledat v pohonné jednotce 4,2 V8 vyvinuté pro Maserati. Motor dostal větší zdvih 81 mm při stejném vrtání 92 mm z čehož vzešel objem 4308 ccm. Skvělou práci konstruktérů dokumentuje fakt, že přes nárůst zdvihového objemu o 722 ccm se hmotnost celého motoru zvýšilo o pouhé 4 kg. Hodně práce bylo věnováno snížení těžiště a tak díky použití dvoukotoučové spojky menšího průměru a nově tvarovaným držákům ložisek klikové hřídele byla snížena spodní část motoru o 15 mm. Ventily v hlavách válců jsou ovládány vačkovými hřídeli s plynule proměnným časováním jak na sání tak na výfuku. O změnu se stará samostatný hydraulický okruh s vlastním čerpadlem pracující s tlakem 20 barů a změnu časování zvládne za 0,1 sekundy. Aby celý mazací systém motoru se suchou skříní pracoval spolehlivě i v nejextrémnějším zatížení, jsou použita celkem tři zpětná čerpadla, aby se olej vždy dostal zpět do nádrže. O chlazení oleje se stará výměník olej/voda umístěný mezi řadami válců. Hodně úsilí bylo věnováno plnění válců a tak je čerstvý vzduch přiváděn do dvou oddělených komor pro každou řadu válců samostatně přes servomotorem ovládané škrtící klapky. Obě komory jsou pro lepší plnění ale propojeny pneumaticky ovládaným válcem, aby se dalo využívat rezonance. Z těchto komor již vedou přímé trychtýře do hlav válců tak jak je zvykem v F1. Výsledkem všech detailních prací je výkon 360,4 kW (490 k) při divokých 8500 ot/min a točivý moment 465 Nm při neméně vysokých 5250 ot/min. Tomuto výkonu byla také přizpůsobena zatím jediná nabízená převodovka. Ta má šest stupňů, které lze řadit pouze páčkami pod volantem. Její řadící schopnosti byly vylepšeny tak, že dokáže měnit jednotlivé stupně za 150 milisekund. Zpátečka se řadí samostatným tlačítkem na středovém tunelu. K dokonalému využití výkonu dostalo F430 poprvé v sériové výrobě použitý elektronicky řízený diferenciál u něhož lze měnit charakteristiku podle způsobu jízdy nebo povrchu vozovky. Stejně jako německá konkurence nabízí F430 na přání brzdy s kotouči vyrobenými z keramicko-uhlíkového kompozitu.

Interiéru dominuje členitá přístrojová deska, kde nejvýrazněji působí kruhové výdechy ventilace ve stylu většího Enza a na první pohled zaujme chybějící řadící páka. Vše podstatné je soustředěno na a před tříramenný volant. Přístrojům před volantem dominuje žlutý otáčkoměr cejchovaný do 10.000 ot/min, vedle nějž se vpravo poněkud krčí rychloměr se stupnicí do 340 km/h. Dále jsou na levé straně tři malé přístroje – teploměry chladící kapaliny a oleje a palivoměr. Hlavním ovládacím prvkem ale je v novém F430 multifunkční volant. Na něm je dvěmi tlačítky ovládána houkačka, vlevo dole je rudé tlačítko startéru a vpravo dole je otočný přepínač s pěti polohami, ovládající nastavení stabilizačních systémů, ASR, elektronického diferenciálu a převodovky. Pod volantem jsou již zmíněné páčky ovládající převodovky – pravá řadí nahoru a levá dolů.

Nové Ferrari F430 sice na první pohled může působit jen jako malý facelift úspěšné 360 Modeny, ale Ferrari uvádí, že je ze 70 procent zcela nové. Ať tak, či onak, jeho technika je jednoznačně na úrovni doby a výkony ji staví do role konkurencí stíhaného. Vždyť na to, že se jedná o základní model z Maranella, dokáže zrychlit z 0-100 km/h za vynikající 4 sekundy a nejvyšší rychlost by měla překročit hranici 315 km/h. Očekává se i navýšení ceny o zhruba 5 procent proti 360 a tak by měla být nabízena kolem 275 tisíc dolarů, tedy asi 7,5 mil. korun.

Další detailní fotografie a video F430 pořízené na autosalonu v Paříži najdete zde.

Technické údaje – Ferrari F430

Druh motoruV8
Objem motoru [ccm]4308
Nejvyšší výkon [kW/k/ot.]360/490/8500
Nejvyšší kroutící moment [Nm/ot.]465/5250
Nejvyšší rychlost [km/h]315
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,0
Rozměry a hmotnosti
Délka [mm]4512
Šířka [mm]1923
Výška [mm]1214
Rozvor [mm]2600
Rozchod vpředu/vzadu [mm]1669/1616
Pohotovostní hmotnost [kg]1450
Oznámkuj dealera
Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí

Společnost Hyundai spustila novou kampaň, v níž rozdává…

Českého lva bude moderovat Banášová Českého lva bude moderovat Banášová

24. ročník Českého lva, výročních cen České filmové a…

Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Jak se dělá Ferrari (Roadlook TV) Jak se dělá Ferrari (Roadlook TV)

Maranello je malé italské město z provincie Modena, které…

Ferrari F430 Spider Biofuel: (bio)hazard se sportovní ikonou? Ferrari F430 Spider Biofuel: (bio)hazard se sportovní ikonou?

Tlak legislativců na jednom z nejdůležitějších trhů nutí…

 



 
Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Dnes 13:50

Seat věří, že po masivní koncernové investici půjde kupředu lépe, než jeho ambiciózní česká sestra.




Blesk.cz

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost. Navrátila čeká boj s hackery

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost.…

Ředitelem Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se má stát bývalý šéf Bezpečnostní informační služby (BIS) Jiří…

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral peníze. Do vězení jde i s ženou

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral…

Francouzský soud ve čtvrtek poslal na tři roky do vězení bývalého ministra pro rozpočet Jéroma Cahuzaka za…

 

iSport.cz

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a hattrickem zničil Brazílii

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a…

Jeden Gerrard odešel do důchodu a další přichází na scénu. Řeč je o patnáctiletém Bobbym Duncanovi. Bratranci…

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub to brzy potvrdí

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub…

Ani Jindřich Trpišovský, ani Pavel Vrba, vše zůstane tak, jak to už přes dva měsíce funguje. Stejně jako dnes v…

 

Reflex.cz

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské společnosti CEFC

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské…

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se vrátil na Pražský hrad. Byl dnes pověřen vedením odboru…

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

Svět sociálních sítí nikdy nespí. O Instagramu, síti, která je určena na přidávání fotografií, jež jsou…

 
 
reklama