19.9. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Ducato: Více užitku

 

Poblíž testovacího areálu Fiatu v italském Baloccu jsme vyzkoušeli modernizované Ducato. Zaujalo novými prvky výbavy.

Inovace nejtěžšího užitkového Fiatu a rovněž nejprodávanějšího modelu (tržní podíl v Evropě za první kvartál činí 20,1 procenta) zasáhla několik jeho oblastí. Když jsme poprvé otevřeli dveře furgonu, potěšily nás opěrky hlavy s měkkým polštářkem místo současného „zábradlí“ z tvrdé gumy. Ostatní prvky na místě řidiče nebyly vidět hned.

ESP standardem

Podle zákonných povinností se v segmentu LUV dostává stabilizační systém ESP mezi povinné prvky. Fiat tento nutný prvek rozšířil o detekci zatížení a elektronickou pomoc proti převrácení. Poslední dva prvky jsme na silnici s běžným provozem ani nezkoušeli prověřit, protože z přísně střeženého testovacího areálu se zakamuflovanými vozidly jsme vyjížděli na okruh v běžném provozu.

Trasa vedla z roviny prostoupené rýžovými poli směrem do Alp, které na nás ukazovaly zasněžené vrcholy. My jsme se dostali do podhůří, ve kterém přišel při rozjíždění vhod standardně dodávaný Hill Holder.

Elektronika na přání

Ducato bylo vybaveno další novinkou, kterou si však zájemci o modernizovaný model připlatí. Tlačítko vzdálené vpravo od výstražných blikačů s písmenem T slibuje zlepšení trakce v případě prokluzu jednoho ze dvou předních kol. Tento systém je velmi dobře známý například u Fiorina Adventure. Pracuje tak, že brzdami zpomalí prokluzující kolo a tím přenese větší část točivého momentu na druhé. V případě slabého motoru tento přínos není nijak oslnivý, ale u modelu Ducato opatřeného tuurbodiesely s pěkným točivým momentem bude zejména v zimních podmínkách přínos značný. U hodně naložené dodávky s pohonem výhradně předních kol jde o jednoduché a účinné zlepšení trakce na nesourodém povrchu či v zatáčce.

Specialita

Ještě větší překvapení může vyvolat nabídka systému pro sjíždění prudkých klesání, která vhodně doplňuje Hill Holder. Stačilo zmáčknout tlačítko známé z off-roadů a Ducato klesalo přibližně 13-15kilometrovou rychlostí, aniž bychom se dotýkali jakéhokoliv pedálu. V testovacím vozu s pečlivě upevněným břemenem o hmotnosti 300 kg byl sjezd klesání na asfaltu spíše zábavou, ale v plné tonáži a na kluzkém terénu bychom tlačítko řízeného sjíždění rádi stiskli. Sundat nohy z pedálů v prudkém klesání však vyžaduje značnou dávku důvěry v elektroniku.

Vychytávky

Vozidlo s dvěma různými provedeními masky chladiče a světlomety s nabídkou příplatkové LED technologie denního svícení poskytuje tři varianty interiéru Classic, Tecno a Lounge. Zmínku zaslouží nová sedadla, nabízející špičkový komfort, nebo držák nápojů zabudovaný zcela dolů do středové konzoly. Nové Ducato charakterizuje exkluzivní multifunkční držák uprostřed přístrojového panelu, který je vhodný pro tablety, chytré telefony i jako držák dokumentů. Držák se vyklápí z již známé příchytky na papíry, takže jde o rozšíření již známé funkce. Novinka je flexibilní co do velikosti uchycovaného předmětu, takže se hodí na jakýkoliv mobil až po velké tablety.

Další velmi výjimečný prvek ve výbavě lehkých užitkových automobilů tvoří hlídání jízdních pruhů. Hodí se zejména pro dlouhé dálniční trasy, ale během jízd velmi pečlivě pracoval i v klikatých úzkých uličkách s vodorovným značením. Po najetí na bílé značení se na příslušné straně rozezněl jasný zvukový signál, který by měl probudit usínajícího řidiče. Po vyzkoušení systému jsme jej v meziměstském provozu vypnuli stiskem tlačítka, protože zvuk byl silný a usnutí nám nehrozilo.

Rozpoznávání dopravních značek

Ducato vyrazilo v modernizované podobě ve stylu hesla: Elektroniky není nikdy dost. Díky kameře umístěné v horní části čelního skla rozeznávalo zákazové značky. Na upraveném přístrojovém štítu se nám objevovaly číslice omezující rychlost a značky zakazující předjíždění. Displej uměl zobrazit obě tato omezení najednou.

Pohon a pneu s nízkým odporem

Výrobce chtěl přinést novým uživatelům úsporu provozních nákladů, proto k dosažení delší životnosti posílil brzdy a přepracoval spojku u motoru 2.3 Multijet II. Verze podvozek s kabinou byla odlehčena o 20 kg, přičemž o patnáct kilogramů byla odlehčena listová pera. Celková hmotnost podvozku stoupla na 4,4 tuny, což je pro nástavbáře zajímavá hodnota. Tato verze obdržela delší vinuté pružiny na přední nápravě s nosností až 2,1 tuny. U Ducata s jednoduchou montáží kol na zadní nápravě lze dosáhnout užitečné zatížení převyšující 2,1 tuny.

Na snížení spotřeby se také podílejí pneumatiky s nízkým valivým odporem. Uživatelé provedení Kombi se mohou těšit na automaticky vysunovací stupínek u pravých posuvných dveří.

Motory

Nové Ducato pohánějí motory MultiJet II Euro 5+. Dvoulitrová jednotka podávající 85 kW a 280 N.m má i nadále pouze pětistupňovou převodovku. Nejprodávanější agregát 2.3 MultiJet s šestistupňovým ústrojím je k dispozici ve dvou verzích 96 a 110 kW. Na vrcholu stojí silný třílitr 3.0 MultiJet 132 kW a 400 N.m. Motory MultiJet 2.3 a 3.0 lze kombinovat s převodovkou Comfort Matic s nastavením pro různé jízdní režimy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa

I letos jsou v rámci ankety Křišťálová Lupa 2018 – Cena…

Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Fiat Ducato: Více užitku







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

 



Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video) Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)

Fiat Professional si připomněl významné výročí v historii…

 



 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Včera

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Buchtele o Spartě: Loni jsme byli špatní od začátku do konce. Teď je to jiné

Buchtele o Spartě: Loni jsme byli špatní od začátku…

První třetinu vyhráli na střely drtivě 19:3. I v dalších průběhu utkání pak dokázali být hráči Sparty dominantní…

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál válí. Slaví i Sparta

SESTŘIHY: Boleslav vynulovala Brno, Litvínov dál…

SOUHRN | Tipsport extraliga v neděli uzavřela druhý hrací týden svým 4. kolem. První body v sezoně vydolovala…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…