19.9. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Fiat Ducato: Více užitku

 

Poblíž testovacího areálu Fiatu v italském Baloccu jsme vyzkoušeli modernizované Ducato. Zaujalo novými prvky výbavy.

Inovace nejtěžšího užitkového Fiatu a rovněž nejprodávanějšího modelu (tržní podíl v Evropě za první kvartál činí 20,1 procenta) zasáhla několik jeho oblastí. Když jsme poprvé otevřeli dveře furgonu, potěšily nás opěrky hlavy s měkkým polštářkem místo současného „zábradlí“ z tvrdé gumy. Ostatní prvky na místě řidiče nebyly vidět hned.

ESP standardem

Podle zákonných povinností se v segmentu LUV dostává stabilizační systém ESP mezi povinné prvky. Fiat tento nutný prvek rozšířil o detekci zatížení a elektronickou pomoc proti převrácení. Poslední dva prvky jsme na silnici s běžným provozem ani nezkoušeli prověřit, protože z přísně střeženého testovacího areálu se zakamuflovanými vozidly jsme vyjížděli na okruh v běžném provozu.

Trasa vedla z roviny prostoupené rýžovými poli směrem do Alp, které na nás ukazovaly zasněžené vrcholy. My jsme se dostali do podhůří, ve kterém přišel při rozjíždění vhod standardně dodávaný Hill Holder.

Elektronika na přání

Ducato bylo vybaveno další novinkou, kterou si však zájemci o modernizovaný model připlatí. Tlačítko vzdálené vpravo od výstražných blikačů s písmenem T slibuje zlepšení trakce v případě prokluzu jednoho ze dvou předních kol. Tento systém je velmi dobře známý například u Fiorina Adventure. Pracuje tak, že brzdami zpomalí prokluzující kolo a tím přenese větší část točivého momentu na druhé. V případě slabého motoru tento přínos není nijak oslnivý, ale u modelu Ducato opatřeného tuurbodiesely s pěkným točivým momentem bude zejména v zimních podmínkách přínos značný. U hodně naložené dodávky s pohonem výhradně předních kol jde o jednoduché a účinné zlepšení trakce na nesourodém povrchu či v zatáčce.

Specialita

Ještě větší překvapení může vyvolat nabídka systému pro sjíždění prudkých klesání, která vhodně doplňuje Hill Holder. Stačilo zmáčknout tlačítko známé z off-roadů a Ducato klesalo přibližně 13-15kilometrovou rychlostí, aniž bychom se dotýkali jakéhokoliv pedálu. V testovacím vozu s pečlivě upevněným břemenem o hmotnosti 300 kg byl sjezd klesání na asfaltu spíše zábavou, ale v plné tonáži a na kluzkém terénu bychom tlačítko řízeného sjíždění rádi stiskli. Sundat nohy z pedálů v prudkém klesání však vyžaduje značnou dávku důvěry v elektroniku.

Vychytávky

Vozidlo s dvěma různými provedeními masky chladiče a světlomety s nabídkou příplatkové LED technologie denního svícení poskytuje tři varianty interiéru Classic, Tecno a Lounge. Zmínku zaslouží nová sedadla, nabízející špičkový komfort, nebo držák nápojů zabudovaný zcela dolů do středové konzoly. Nové Ducato charakterizuje exkluzivní multifunkční držák uprostřed přístrojového panelu, který je vhodný pro tablety, chytré telefony i jako držák dokumentů. Držák se vyklápí z již známé příchytky na papíry, takže jde o rozšíření již známé funkce. Novinka je flexibilní co do velikosti uchycovaného předmětu, takže se hodí na jakýkoliv mobil až po velké tablety.

Další velmi výjimečný prvek ve výbavě lehkých užitkových automobilů tvoří hlídání jízdních pruhů. Hodí se zejména pro dlouhé dálniční trasy, ale během jízd velmi pečlivě pracoval i v klikatých úzkých uličkách s vodorovným značením. Po najetí na bílé značení se na příslušné straně rozezněl jasný zvukový signál, který by měl probudit usínajícího řidiče. Po vyzkoušení systému jsme jej v meziměstském provozu vypnuli stiskem tlačítka, protože zvuk byl silný a usnutí nám nehrozilo.

Rozpoznávání dopravních značek

Ducato vyrazilo v modernizované podobě ve stylu hesla: Elektroniky není nikdy dost. Díky kameře umístěné v horní části čelního skla rozeznávalo zákazové značky. Na upraveném přístrojovém štítu se nám objevovaly číslice omezující rychlost a značky zakazující předjíždění. Displej uměl zobrazit obě tato omezení najednou.

Pohon a pneu s nízkým odporem

Výrobce chtěl přinést novým uživatelům úsporu provozních nákladů, proto k dosažení delší životnosti posílil brzdy a přepracoval spojku u motoru 2.3 Multijet II. Verze podvozek s kabinou byla odlehčena o 20 kg, přičemž o patnáct kilogramů byla odlehčena listová pera. Celková hmotnost podvozku stoupla na 4,4 tuny, což je pro nástavbáře zajímavá hodnota. Tato verze obdržela delší vinuté pružiny na přední nápravě s nosností až 2,1 tuny. U Ducata s jednoduchou montáží kol na zadní nápravě lze dosáhnout užitečné zatížení převyšující 2,1 tuny.

Na snížení spotřeby se také podílejí pneumatiky s nízkým valivým odporem. Uživatelé provedení Kombi se mohou těšit na automaticky vysunovací stupínek u pravých posuvných dveří.

Motory

Nové Ducato pohánějí motory MultiJet II Euro 5+. Dvoulitrová jednotka podávající 85 kW a 280 N.m má i nadále pouze pětistupňovou převodovku. Nejprodávanější agregát 2.3 MultiJet s šestistupňovým ústrojím je k dispozici ve dvou verzích 96 a 110 kW. Na vrcholu stojí silný třílitr 3.0 MultiJet 132 kW a 400 N.m. Motory MultiJet 2.3 a 3.0 lze kombinovat s převodovkou Comfort Matic s nastavením pro různé jízdní režimy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

 

Štítky Fiat Profi Dodávky

 

Přidat názorDiskuse: Fiat Ducato: Více užitku







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video) Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)

Fiat Professional si připomněl významné výročí v historii…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…