Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Ducato: Více užitku

Ladislav Černý
Diskuze (23)
Poblíž testovacího areálu Fiatu v italském Baloccu jsme vyzkoušeli modernizované Ducato. Zaujalo novými prvky výbavy.

Inovace nejtěžšího užitkového Fiatu a rovněž nejprodávanějšího modelu (tržní podíl v Evropě za první kvartál činí 20,1 procenta) zasáhla několik jeho oblastí. Když jsme poprvé otevřeli dveře furgonu, potěšily nás opěrky hlavy s měkkým polštářkem místo současného „zábradlí“ z tvrdé gumy. Ostatní prvky na místě řidiče nebyly vidět hned.

ESP standardem

Podle zákonných povinností se v segmentu LUV dostává stabilizační systém ESP mezi povinné prvky. Fiat tento nutný prvek rozšířil o detekci zatížení a elektronickou pomoc proti převrácení. Poslední dva prvky jsme na silnici s běžným provozem ani nezkoušeli prověřit, protože z přísně střeženého testovacího areálu se zakamuflovanými vozidly jsme vyjížděli na okruh v běžném provozu.

Trasa vedla z roviny prostoupené rýžovými poli směrem do Alp, které na nás ukazovaly zasněžené vrcholy. My jsme se dostali do podhůří, ve kterém přišel při rozjíždění vhod standardně dodávaný Hill Holder.

Elektronika na přání

Ducato bylo vybaveno další novinkou, kterou si však zájemci o modernizovaný model připlatí. Tlačítko vzdálené vpravo od výstražných blikačů s písmenem T slibuje zlepšení trakce v případě prokluzu jednoho ze dvou předních kol. Tento systém je velmi dobře známý například u Fiorina Adventure. Pracuje tak, že brzdami zpomalí prokluzující kolo a tím přenese větší část točivého momentu na druhé. V případě slabého motoru tento přínos není nijak oslnivý, ale u modelu Ducato opatřeného tuurbodiesely s pěkným točivým momentem bude zejména v zimních podmínkách přínos značný. U hodně naložené dodávky s pohonem výhradně předních kol jde o jednoduché a účinné zlepšení trakce na nesourodém povrchu či v zatáčce.

Specialita

Ještě větší překvapení může vyvolat nabídka systému pro sjíždění prudkých klesání, která vhodně doplňuje Hill Holder. Stačilo zmáčknout tlačítko známé z off-roadů a Ducato klesalo přibližně 13-15kilometrovou rychlostí, aniž bychom se dotýkali jakéhokoliv pedálu. V testovacím vozu s pečlivě upevněným břemenem o hmotnosti 300 kg byl sjezd klesání na asfaltu spíše zábavou, ale v plné tonáži a na kluzkém terénu bychom tlačítko řízeného sjíždění rádi stiskli. Sundat nohy z pedálů v prudkém klesání však vyžaduje značnou dávku důvěry v elektroniku.

Vychytávky

Vozidlo s dvěma různými provedeními masky chladiče a světlomety s nabídkou příplatkové LED technologie denního svícení poskytuje tři varianty interiéru Classic, Tecno a Lounge. Zmínku zaslouží nová sedadla, nabízející špičkový komfort, nebo držák nápojů zabudovaný zcela dolů do středové konzoly. Nové Ducato charakterizuje exkluzivní multifunkční držák uprostřed přístrojového panelu, který je vhodný pro tablety, chytré telefony i jako držák dokumentů. Držák se vyklápí z již známé příchytky na papíry, takže jde o rozšíření již známé funkce. Novinka je flexibilní co do velikosti uchycovaného předmětu, takže se hodí na jakýkoliv mobil až po velké tablety.

Další velmi výjimečný prvek ve výbavě lehkých užitkových automobilů tvoří hlídání jízdních pruhů. Hodí se zejména pro dlouhé dálniční trasy, ale během jízd velmi pečlivě pracoval i v klikatých úzkých uličkách s vodorovným značením. Po najetí na bílé značení se na příslušné straně rozezněl jasný zvukový signál, který by měl probudit usínajícího řidiče. Po vyzkoušení systému jsme jej v meziměstském provozu vypnuli stiskem tlačítka, protože zvuk byl silný a usnutí nám nehrozilo.

Rozpoznávání dopravních značek

Ducato vyrazilo v modernizované podobě ve stylu hesla: Elektroniky není nikdy dost. Díky kameře umístěné v horní části čelního skla rozeznávalo zákazové značky. Na upraveném přístrojovém štítu se nám objevovaly číslice omezující rychlost a značky zakazující předjíždění. Displej uměl zobrazit obě tato omezení najednou.

Pohon a pneu s nízkým odporem

Výrobce chtěl přinést novým uživatelům úsporu provozních nákladů, proto k dosažení delší životnosti posílil brzdy a přepracoval spojku u motoru 2.3 Multijet II. Verze podvozek s kabinou byla odlehčena o 20 kg, přičemž o patnáct kilogramů byla odlehčena listová pera. Celková hmotnost podvozku stoupla na 4,4 tuny, což je pro nástavbáře zajímavá hodnota. Tato verze obdržela delší vinuté pružiny na přední nápravě s nosností až 2,1 tuny. U Ducata s jednoduchou montáží kol na zadní nápravě lze dosáhnout užitečné zatížení převyšující 2,1 tuny.

Na snížení spotřeby se také podílejí pneumatiky s nízkým valivým odporem. Uživatelé provedení Kombi se mohou těšit na automaticky vysunovací stupínek u pravých posuvných dveří.

Motory

Nové Ducato pohánějí motory MultiJet II Euro 5+. Dvoulitrová jednotka podávající 85 kW a 280 N.m má i nadále pouze pětistupňovou převodovku. Nejprodávanější agregát 2.3 MultiJet s šestistupňovým ústrojím je k dispozici ve dvou verzích 96 a 110 kW. Na vrcholu stojí silný třílitr 3.0 MultiJet 132 kW a 400 N.m. Motory MultiJet 2.3 a 3.0 lze kombinovat s převodovkou Comfort Matic s nastavením pro různé jízdní režimy.

Ladislav Černý
Diskuze (23)
19. 9. 2014 18:26
Re: Na hlavu...
Pred 23 rokmi sa v autoškole zásady stavby automobilov nevyučovali. ;-)
19. 9. 2014 18:24
Re: Na hlavu...
Svetlo sa dá zapustť hlbšie do nárazníka...
19. 9. 2014 13:22
Design
mi přijde hodně neFiat, a nový Ducta se mi oproti nový Daily nelíbí, interier na dodávku docela dobrej, jen ten leskej plast uprostřed na palubce asi v provozu moc dlouho takto hezkej nezůstane. Takže osobně kdybych měl vybrat dodávku, vyhrála by italská sestra Ducata.
Jsem ale zvědav, jak to bude vypadat přestavěný na karavan, kde to ještě zbaculatí a ty světla už budou opticky jak to co má Citroen úplně nahoře.
19. 9. 2014 12:55
Re: Na hlavu...
Ked jazdis za autom, urcite ti jeho celne svetla svietia do ksichtu.
Uz sa zobud, ty grafoman.
19. 9. 2014 12:01
Re: Auto 1000 nedokonalostí a ošizeností
Cajk.