Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Fullback 2.4 Extended Cab LX: Velcí a malí

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Fiatu Professional chyběl v nabídce vozidel kategorie N1 na evropském trhu už jen pick-up. Vyzkoušeli jsme čtyřmístnou novinku.

Italská značka není v segmentu pick-upů nováčkem, ale dlouhodobým hráčem. V Česku se malý model Strada postavený na osobním modelu Palio s výhradně pohonem předních kol prodával krátce. Jeho rodokmen však sahá až do roku 1996 a v modernizované podobě se stále prodává ve Střední a Jižní Americe. Pro jihoamerický trh vznikl i střední pick-up nazvaný Toro, do Evropy s přísnými legislativními požadavky však dovážený nebude.

Střed posiluje

Poslední léta však celosvětově roste segment středních pick-upů s užitečným zatížením kolem jedné tuny a pohonem 4x4. Fiat si nechtěl nechat ujít komerční příležitost a domluvil se na spolupráci s Mitsubishi a výrobě modelu L200 spřízněného modelu. Název Fullback vychází ze sportovního prostředí ragby a znamená klíčovou pozici na hřišti. Tím italská automobilka vkládá důvěru na svého zástupce v nejprodávanějším segmentu pick-upů.

Dvě kabiny

Fiat v tuzemsku vsadil na nejžádanější kabinu Double Cab pro pět cestujících i čtyřmístnou Extended Cab. Vyzkoušeli jsme tu kratší, která nabízí nákladový prostor o délce 185 cm. Proti pětimístnému Double Cabu je ložná plocha o 33 cm delší, což pro někoho může znamenat zásadní výhodu.

Pro

Třetina metru navíc do délky korby rozhoduje o převozu už objemného nákladu. Dno, boky i čelo nákladového prostoru pokrývala kvalitní plastová ochrana značky Mopar, patřící do skupiny Fiat. V horní části boků se nacházely dvě trojice kotvicích ok. Do podlahy byly začleněny lišty pro uchycení posuvných upevňovacích bodů. S tímto vybavením je snadné fixovat téměř každý druh nákladu kromě sypkého. Ten však povrch korby většinou vůbec neohrožuje.

Proti

Oficiálně čtyřmístná budka však zadním cestujícím příliš nepřála. Krátké sedáky a kolmá opěradla se snažily zajistit maximální místo před koleny, ale i tak jej bylo pro osobu s výškou 170 cm málo. Podélný prostor pro dvojici zadních cestujících lze sice posunem předních sedadel dopředu trochu zvětšit, ale řidič i spolujezdec potřebují aspoň základní životní prostor. Proto jsme místům v zadních dvou místech udělili pomyslnou nálepku „Do 160 cm“. Skutečnost jen občasného využití zadních sedadel také dokládají úsporné opěrky hlavy.

Převoz věcí

Konstruktéři pracovního vozidla mysleli na využití prostoru za předními opěradly také pro náklad. Proto jednotlivé sedáky lze vztyčit vzhůru až k opěradlům, čímž vznikne dost velký kompaktní prostor například pro drahé nářadí, které není radno nechávat na otevřené korbě. Limitujícím faktorem využití místa za předními sedadly jsou středový tunel kvůli vyvedení pohonu na zadní kola a zvýšená podlaha pod sedáky zakrývající palivovou nádrž.

Vizáž

Fiat se při koncipování vnějšího vzhledu Fullbacku omezil jen na masku chladiče, ostatní převzal od sesterského modelu L200. Vodorovné lišty otvoru pro přívod vzduchu k motoru opticky rozšiřují pick-up a přidávají mu dynamiku. Té měl vůz na rozdávání, protože jej poháněl silnější ze dvou verzí hliníkového čtyřválce 2.4/113/133 kW.

Síla

Zkoušený čtyřválec s ventilovým rozvodem 16 V a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla patří mezi pick-upy ke skvostům. Používá variabilní časování ventilů, což přináší úsporu paliva při malém a středním zatížení motoru. Zkoušená silnější verze sice dle výrobce dosahuje maxima točivého momentu 430 N.m až při 2500 min-1, nicméně už od 1500 min-1 čtyřválec krásně táhl půl tunou naložený vůz. Pohled na průběh točivého momentu s hodnotou 400 N.m nám dal za pravdu a drtivou většinu testovací trasy jsme ujeli s ručkou otáčkoměru v rozmezí 1500-2500 min-1. Ani na dálnici nebylo třeba motor točit více 2150 min-1.

Skvělé dlouhé převodování diferenciálu (pro jízdu v terénu slouží redukce) dokázalo při šestce a rychlosti 130 km/h držet otáčky motoru na velmi příznivých 2150 min-1. Znamená to tedy, že na vrcholu točivého momentu 430 N.m/2500 min-1 jsme mohli uhánět rychlostí 150 km/h a zároveň jet v tomto tempu maximálně ekonomicky. Agregát potvrdil své ambice a za dynamickou jízdu v ekonomických otáčkách se odvděčil spotřebou 8,2 l/100 km.

Příznivá cena

Fiat Professional nabízí čtyřmístný Fullback s oběma verzemi motoru. Slabší úroveň 113 kW je spojená s výbavou SX, zkoušené silnější provedení 133 kW lze pořídit v úrovni LX, která proti SX přidává například vyspělejší pohon všech kol s uzávěrkou zadního diferenciálu, automatickou klimatizaci, šestnáctipalcová kola z lehké slitiny a rádio s CD, bluetooth, velkou dotykovou obrazovkou a ovládáním na volantu. Oba motory lze spojit s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Plusy

  • Záruka 3 roky/100.000 km
  • Silný motor
  • Příznivá cena

Minusy

  • Příliš silný posilovač řízení

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.4 MJT
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2442
Vrtání x zdvih (mm) 86 x 105,1
Kompresní poměr 15,5:1
Největší výkon (kW/min-1) 133/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 430/2500
Převodovka šestistupňová přímo řazená
Pohon všech kol
Stálý převod 3,692
Redukční převod 2,566
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,8/6,1/7,1
Emisní norma Euro 6
Délka/šířka/výška (mm) 5195/1815/1775
Rozvor (mm) 3000
Světlá výška (mm) 235
Brodivost (mm) 600
P/Z nájezdový úhel (°) 30/22
Přechodový úhel (°) 24
Provozní hmotnost (kg) 1915
Celková hmotnost (kg) 2850
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3000
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
D/Š ložného prostoru (mm) 1850/1470
Výška bočnic (mm) 475
Nejvyšší rychlost (km/h) 179
Objem nádrže paliva (l) 75
Cena (Kč bez DPH) 596 550

Ladislav Černý
Diskuze (0)