Fiat Multipla (1998-dosud) - Šestý smysl

Fiat Multipla (1998-dosud) - Šestý smysl

 
 

Italský Fiat se rozhodl ve druhé polovině devadesátých let šokovat automobilový svět. Stvořil vskutku extravagantní kompaktní minivan pro šest osob - Multiplu.

Označení Multipla nesl už prapředek dnešních malých vanů, vyráběný v letech 1956-1969 na bázi veleslavné šestistovky. Tohle auto bylo oblíbené zejména mezi taxikáři. Po takřka třech desítkách let od ukončení výroby přišel jeho ideový nástupce, který měl stejně jako původní předloha šest samostatných sedadel ve dvou řadách po třech.

Trocha historie

Nuova Multipla se poprvé objevila již v roce 1996 jako prototyp. Označení koncept není příliš vhodné, neboť se jednalo o prakticky sériové auto, byť se lišilo designem kol a lakovanými nárazníky. Většina odborné i laické veřejnosti byla v naprostém šoku z opravdu odvážných tvarů. Prosklená bublina, tedy prostor pro celkem šestici cestujících, jako by byla na spodní část vozu nalepena, což umocňovala i dvoupatrová přední světla (potkávací byla umístěna klasicky, dálková pak pod čelním sklem). Automobilka navíc oznámila, že sériová výroba nové Multiply se rozběhne do dvou let. A tak se také na podzim 1998 po premiéře v Paříži stalo...

Názory na design jsou v drtivé většině dva – buď jej bezmezně obdivujete, nebo nenávidíte. Ovšem, je třeba podotknout, že Multipla si našla cestu v začátku své kariéry i za oceán, a to na místo ne len tak ledajaké – do Muzea moderního umění v New Yorku! Je ovšem pravdou, že kromě domácího italského trhu nikde jinde žádný výraznější obchodní úspěch nezaznamenala. Přesto se stále vyrábí...

obrázek [555 x 361]  

Pod kapotou se nacházely zážehová šestnáctistovka a turbodiesel objemu 1,9 litru. Motor 1,6 16V dával 76 kW, přímovstřikový vznětový motor JTD pak 77 kW. V roce 2000 se objevila přepracovaná verze turbodieselu s 81 kW, tentýž rok znamenal také premiéru pro ekologické verze Bipower (dvoupalivový systém benzin-zemní plyn) a Blupower (ta jezdila pouze na plyn).

Multipla prošla zatím celkem třemi modernizacemi. První v roce 2002 přinesla drobné úpravy interiéru, zvýšení výkonu turbodieselu na 85 kW a boční airbagy do sériové výbavy. Další úpravy přišly v letech 2004 a 2006. Největší z nich byla ta z jara roku 2004, kdy byla radikálně změněna příď vozu podle o něco menšího modelu Idea. Automobil tedy přišel o čtyři (!) páry předních světel včetně ukazatelů směru a mlhovek v nárazníku. Změnila se také záď, která dostala nové víko již bez velkého vylisovaného loga Multipla a dvoubarevná koncová světla. Z boku ovšem zůstalo takřka vše při starém.

Délka narostla o necelých 10 cm na 4,09 m (původní provedení mělo těsně pod 4 m). Technika se pak nezměnila vůbec. Radikálním restylingem chtěl výrobce pochopitelně přilákat nové zákazníky, kterým byly tvary původní verze trnem v oku. Multipla však i nadále zůstává nepochopena. Vždyť například v roce 2004 se na českém trhu prodalo 25 kusů, v roce 2005 jich bylo o něco více - 42.

V říjnu 2005 se na našem trhu objevila verze Natural Power, která spalovala stlačený zemní plyn (CNG). Byla poháněna zážehovou šestnáctistovkou, které pohon na plyn ubral 8 kW výkonu, měla tedy 68 kW (pro jiné trhy se vyráběla už od modernizace v roce 2004). Multipla se samozřejmě i u nás trhu nabízela v akčních výbavách. Například výprodej původního modelu na jaře 2004 podpořil dovozce nabídkou satelitní navigace, CD měniče a střešního nosiče zdarma, přitom dohromady tyto prvky tehdy stály 50.000 Kč.

obrázek [555 x 326]  

Při již lehce zmíněných posledních úpravách na jaře 2006 se zvenčí vizuálně změnily jen detaily, například krycí skla předních blikačů a decentně i maska. V interiéru se objevily nové materiály a palubní přístroje dostaly jinou grafiku. Starší, byť několikrát modernizovaný turbodiesel 1,9 JTD byl nahrazen moderním agregátem řady Multijet, taktéž o objemu 1,9 litru, který poskytoval 88 kW.

Za jedenáct let výroby se na Multiplu odvážila odpovědět jen japonská Honda. Jediným přímým konkurentem pro italský vůz se stal její model FR-V se stejným uspořádáním sedadel. Ten však letos po pěti letech výroby bez nástupce končí...

Bezpečnost a spolehlivost

Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala Multipla v roce 2001. Proti pevné překážce se rozjela verze s motorem 1,9 JTD a výbavou ELX, která zahrnovala z bezpečnostních prvků dva airbagy a pásy s předpínači. Jednalo se o variantu pro britský trh, tedy s řízením vpravo. Nutno říci, že nárazová zkouška dopadla v dnešních měřítkách podprůměrně.

Extravagantní MPV si totiž odneslo jen tři hvězdičky a celkem 19 bodů. Obzvláště rizikový je čelní náraz, za který získala Multipla jen 3 (!) body. Nejhůře při něm dopadne řidičova hlava a chodidla, všem částem hrozí nejtěžší možná zranění. Velmi těžké újmy pak může dojít jeho hrudník. Spolujezdec (ve výsledcích není řečeno, zda ten na prostředním, či krajním sedadle) dopadne mnohem lépe, z čelní srážky si odnese maximálně těžká zranění hrudi.

Daleko lépe na tom je Multipla při nárazu z boku, kdy muži či ženě za volantem hrozí nanejvýš drobné škrábance. Také za tento test získala 16 bodů. Chodci se můžou před tímto vozem cítit průměrně bezpečně, za něj totiž dostal dvě hvězdičky ze čtyř, je ovšem pravdou, že ještě podle staré metodiky, která platila před rokem 2002. Ochrana dětí v zádržných systémech tehdy testována nebyla.

obrázek [555 x 358]  

Ve statistikách TÜV 2009 Fiat Multipla nenajdeme, protože technické kontroly tentokrát nenavštívil dostatečný počet vozů. O spolehlivosti původního modelu si můžeme udělat alespoň nějaký obrázek ze starších reportů, Multipla se vyskytovala v žebříčcích z roku 2005. V kategorii 2-3letých ojetin tehdy obsadila 89. místo ze 110 hodnocených modelů s výsledkem 9,2 % vážných závad na každých 100 vozů, přičemž průměr byl 6,5 %. Mezi 4-5letými jí pak patřila 75, příčka ze 105 s 13,4 %, zatímco průměr byl 11,3 %. Jedná se tedy o podprůměrně spolehlivý vůz.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
FIAT MULTIPLA na MOJE.AUTO.cz

Klady

Protipólem ujetých designérských výstřelků v exteriéru i interiéru je praktičnost a variabilita celého vozu. Interiér je podřízen maximálnímu využití prostoru. Zavazadelník o základním objemu 430 litrů zcela dostačuje, lze jej rozšířit až na 1900 litrů. S interiérem jdou ale i jiná kouzla. Co třeba sklopit prostřední sedadla v obou řadách a do výplní na zadních stranách opěradel si odložit nápoje? Všech šest sedadel je také samostatných a posuvných. Odkládacích prostor je uvnitř vozu dostatek, ve stropě jsou schránky na brýle, před řidičem a spolujezdci jsou další velké, pod palubní deskou je otevřená police a sedadlo krajního spolujezdce bývá vybaveno výsuvným úložným prostorem. Díky bohatému prosklení je z vozu výborný výhled, velikost zpětných zrcátek je také dostačující, poskytují řidičovi velmi dobrý přehled o dění kolem vozu.

obrázek [555 x 433]  

Jízdní vlastnosti jsou dle slov majitelů a uživatelů moje.auto.cz lepší, než u užitkovější konkurence (Peugeot Partner a Citroën Berlingo první generace), samozřejmě se nejedná o sportovní auto. Stabilita a ovladatelnost jsou dobré i díky konstrukci karoserie space frame, která kombinuje samonosné části s rámem. I přes problémy, které trápí motor 1,9 JTD, je většinou doporučovanou pohonnou jednotkou právě ten, a to kvůli výbornému zátahu už od nízkých otáček, přičemž ovšem nevadne ani v těch vyšších. Podvozek je velmi odolný a nevyžaduje častější výměny součástek.

Zápory

Design? Pro většinu populace jsou tvary původního provedení z let 1998-2004 nestravitelné. O tom svědčí i titul nejošklivějšího vozu výstavy, který Multiple udělili redaktoři auto.cz při premiéře před jedenácti lety v Paříži. A nebyli zdaleka jediní. Jenže, zejména o designu platí okřídlené rčení co člověk, to názor. Pokud máme být alespoň trochu objektivní, budeme tvarové řešení považovat za kontroverzní, většině se zkrátka příliš nezamlouvalo. Údržba interiéru je trochu náročnější,čalouněné jsou totiž i části přístrojové desky včetně vík odkládacích schránek. Šestimístný interiér si vyžádal kompromis v podobě umístění páky parkovací brzdy vlevo u sedadla řidiče. Jde však spíše o zvyk, než o nectnost vozu. Sedadla jsou také užší, tři dospělí muži větších rozměrů se na ně vedle sebe nevejdou, štíhlé slečny a dámy ovšem problémy mít nebudou, o dětech nemluvě. Výrobce ovšem zčásti eliminoval tento nedostatek posunutím prostředních sedadel asi o 10 cm vzad, aby si cestující tolik nepřekáželi a nedotýkali se rameny. Vzhledem k velkému prosklení je klimatizace nutností, ta však při velkých vedrech nestíhá ochladit celý interiér na přijatelnou teplotu.

obrázek [555 x 431]  

Rezervní kolo není bohužel plnohodnotné, ale pouze dojezdové. Je umístěné pod vozem, což má samozřejmě známé nevýhody, ovšem jen do té doby, než prorazíte pneumatiku při cestě na dovolenou a zavazadlový prostor máte plný. Pak se stane z nevýhody takto umístěné rezervy naopak obrovská výhoda. Dále musíme zmínit tvrdší naladění podvozku, což má samozřejmě pozitivní dopad na jízdní vlastnosti, ale s komfortem to je již slabší, autu vadí zejména příčné nerovnosti. Brzdy jsou kotoučové pouze vpředu (vzadu najdeme bubny), ve spolupráci s ABS zajišťují podle majitelů těchto vozů dostatečný brzdný účinek i při potřebě prudké decelerace. Odborníky jsou však hodnoceny spíše průměrně. Zážehová šestnáctistovka není příliš doporučována, protože má s těžkým vozem dost práce, velký vnitřní prostor způsobuje pronikání jejího hluku do interiéru a tento motor nepotěší ani spotřebou, která osciluje kolem 9 l/100 km.

FIAT MULTIPLA na AUTO.cz
TEST Fiat Multipla 1,6 (07/2001)
TEST Fiat Multipla 1.6 16V - dvakrát tři (02/2005)
TEST Fiat Multipla Natural Power 1,6 - Na plný plyn (10/2006)

Závady

Ač je Multipla dle starších statistik TÜV podprůměrně spolehlivým vozem, zkušenosti jejich majitelů hovoří jinak. Podle nich totiž vyžaduje jen běžnou údržbu a nepřekvapuje žádnými nemilými závadami. Rozvody se mění po 100.000 km, při 120.000 je třeba nahradit brzdové destičky vpředu novými. Problémy bývají s výfukem, který nevydrží zpravidla více než 130.000 km, kdy se ozývá také podvozek. Vůle v táhlech stabilizátorů na přední nápravě trápí ale skoro každou starší ojetinu. Výjimkou nejsou ani zvlněné brzdové kotouče. U vozů z počátku výroby se nepravidelně sjížděly přední pneumatiky. Platí to pro auta do roku 2000. Občas také praskají klínové řemeny u motorů 1,9 JTD a jejich napínací kladky. Turbodiesely také trápí závady vstřikovačů systému common-rail, ty se zpravidla mění po 100.000 km. Špatně na tom jsou i měřiče hmotnosti nasávaného vzduchu, stejnou bolest znají velmi dobře i majitelé vozů s motory TDI koncernu Volkswagen. Poruchy regulace turbodmychadla pak většinou vyústí v jeho nákladnou výměnu.

Ceny

Nejlevnější Multiply z prvního roku výroby (1999) seženete již od 60.000 Kč, takové vozy můžou mít oba druhy pohonných jednotek, tedy jak benzinovou šestnáctistovku, tak i diesel 1,9 JTD, budou mít ovšem najeto ke 200.000 km. Pokud hledáte vůz s menší porcí absolvovaných kilometrů (těsně nad 100 tisíc), za zážehovou verzi si připravte minimálně 85.000 Kč. Sem tam se objevují také varianty s pohonem na plyn, ty stojí od 90.000 korun. Zachovalejší vozy se stavem počítadla kilometrů vyjádřeným pětimístnou cifrou lze sehnat zhruba od 100.000 korun. Pokud máte zájem o modely po radikální modernizaci, připravte si nejméně 170 tisíc. V bazarech jich však zdaleka není tolik jako původních modelů. Je také třeba zmínit ten fakt, že vzhledem k určení vozu bývají ujeté kilometry vyšší, zejména u turbodieselových verzí.

obrázek [555 x 399]  

Přednosti

  • špičková variabilita
  • počet míst v interiéru
  • dostatek odkládacích prostor
  • výborný výhled z vozu
  • velkorysá zpětná zrcátka
  • slušné jízdní vlastnosti vzhledem ke kategorii vozu
  • zátah motoru 1,9 JTD
  • mechanická odolnost podvozku

Nedostatky

  • kontroverzní design původního provedení
  • náročnější údržba interiéru
  • užší samostatná sedadla
  • nepříliš výkonná klimatizace v extrémních teplotách
  • dojezdové náhradní kolo
  • tvrdší naladění podvozku
  • průměrně účinné brzdy
  • hlučnější zážehový motor 1,6 l

Nejčastější závady

  • koroze výfuku
  • vůle v táhlech stabilizátorů na přední nápravě
  • zvlněné brzdové kotouče
  • nepravidelné sjíždění předních pneumatik (do roku 2000)
  • praskání klínového řemene a napínacích kladek (1,9 JTD)
  • poruchy vstřikovačů (1,9 JTD)
  • vadné měřiče množství nasávaného vzduchu (1,9 JTD)
  • poruchy regulace turbodmychadla (1,9 JTD)
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Fiatu Multipla na moje.auto.cz
FIAT MULTIPLA na MOJE.AUTO.cz
Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 

Štítky Fiat CNG Testy MPV

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let

V nepřeberném množství automobilů lze najít vozidla, k…

Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům

Po kontroverzní epizodě z přelomu milénií se Fiat vrací s…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Dnes 19:58

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Zeman zkoušel odradit Valachovou od demise. Na schůzce v Brně nebodoval

Zeman zkoušel odradit Valachovou od demise. Na…

Přes hodinu se prezident Miloš Zeman snažil přemluvit ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD), aby…

Legolasova bývalka se podruhé vdala! Jejím vyvoleným je mladý miliardář

Legolasova bývalka se podruhé vdala! Jejím vyvoleným…

Exmanželka Legolase z Pána prstenů alias Orlanda Blooma (40), modelka Miranda Kerr (34) se podruhé vdala! Svatbu…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…