Fiat Multipla 1.6 16V - dvakrát tři

Fiat Multipla 1.6 16V - dvakrát tři

 
 

Multipla se před pěti lety postarala o velké pozdvižení. Provokující design byl pro značnou část populace těžko akceptovatelným faktem a tak ostatní vlastnosti revolučního vozu neměly vůbec příležitost vyniknout. Změní se to po tom, co...

Multipla se před pěti lety postarala o velké pozdvižení. Provokující design byl pro značnou část populace těžko akceptovatelným faktem a tak ostatní vlastnosti revolučního vozu neměly vůbec příležitost vyniknout. Změní se to po tom, co designeři dostali přes prsty?

Doby, kdy Multipla nesla tři páry světlometů, jsou pryč. Italská avantgarda nenacházela v posledních letech příliš mnoho zákazníků, což se Fiat pokouší napravit přepracováním automobilu, který vzhledově velmi vybočoval. Za více než pět let se prodalo jen 200 tisíc Fiatů Multipla, což například Touran zvládl během prvních dvou let. Pod netradičním kabátem je mnoho zajímavých řešení, která se až po letech dostávají ke konkurenčním malým MPV. Multipla byla dlouhou dobu jediným minivanem v uspořádání sedadel 3+3. Teprve v minulém roce totiž Honda uvedla na evropské trhy model FR-V s obdobnou vnitřní dispozicí. Žádný jiný automobil jen o 13 cm delší než Fabia nenabídne tolik pohodlí šesti osobám.

Interiér: dvatkrát tři, myslíme to upřímně

Marketingová oddělení automobilek nabízejících sedmimístné minivany jsou zpravidla přehnaně optimistická jde-li o prostor, který je posádce k dispozici. Klasickou cestou je přidání třetí řady nouzových sedadel do rozměrného zavazadlového prostoru. První i druhá Zafira nabízí zapuštění dvou sedadel ve třetí řadě do dna zavazadlového prostoru, podobně jako Renault u sedmimístného Grand Scéniku nebo Volkswagen u sedmimístného Touranu. Praxe je však podstatně odlišná. Dospělý člověk průměrných rozměrů má většinou značné problémy se na místa vůbec dostat, natož se ve třetí řadě usadit a absolvovat delší trasu. Pokud jsou ve druhé řadě sedadel přátelsky smýšlející osoby průměrného vzrůstu, lze se posunutím sedadel ve druhé řadě dostat na prostor pro sedm lidí, který umožňuje cestování, ale připomíná více pozici sardinek na cestě k jejich konzumentům.

Fiat zvolil jinou cestu. V Multiple zůstaly jen dvě řady sedadel, ale zvětšila se šířka vozu, takže v každé z řad jsou připravena tři sedadla. Všechna jsou plnohodnotná z hlediska bezpečnosti, mají tříbodové bezpečnostní pásy, vpředu je jeden speciálně tvarovaný airbag pro oba spolujezdce. V testované Multiple jsme naměřili vnitřní šířku na předních sedadlech 1590 mm, ve výši ramen je ale díky prakticky kolmým bočním oknům celých 1730 mm. Boční okna mají neobvykle nízkou hranu, která na jednu stranu umožní posádce využít veškerou vnější šířku vozu, na stranu druhou odkrývá pohled do interiéru, takže se ve voze cítíte jako ve výkladní skříni. Aby se tři cestující neodstrkovali rameny, je přední prostřední sedadlo posunuto o několik centimetrů vzad proti dvěma krajním sedadlům. Stejnou konfiguraci lze docílit také v druhé řadě, takže místa pak mají prakticky všichni stejně. Abychom byli objektivní, tři dospělí muži se budou i přes velkou šířku vedle sebe tlačit, ale proti extrémnímu nepohodlí ve třetí řadě v konkurenčních sedmimístných minivanech jde o výhodné a všeobecně akceptovatelné zlepšení. Vhodným namícháním posádky dle pohlaví i tělesných proporcí se nakonec může cesta ve Fiatu změnit v příjemný zážitek.

Variabilita: odvezeme vše

Nedoceněné revoluční řešení interiéru Multiply zůstává prakticky beze změn proti tomu původnímu. Sedadla z druhé řady lze zcela vyjmout, což uvolní ve 4089 mm dlouhé karosérii 1450 mm dlouhý prostor se zcela plochou podlahou, položenou jen 610 mm nad zemí. Pravidelný objem tohoto prostoru má také nadprůměrnou šířku mezi podběhy 1210 mm.

Cestujete-li ve čtyřech je Fiat Multipla zevnitř cosi jako Hummer, protože prostřední sedadla v první a druhé řadě se snadno sklopí a jejich plastová zadní stěna s prolisy je uzpůsobena k tomu, aby vytvořila pohodlné opěrky pro ruce (velurové okraje čalounění) a praktické stolky. Ke spolucestujícímu máte v tomto uspořádání neobvykle daleko. Přední sedadla lze také sklopit do lůžkové polohy, což se dnes asi častěji využije k přepravě dlouhých předmětů. S trochou akrobacie lze do čtyřmetrové Multiply vměstnat předmět dlouhý bezmála tři metry a ještě odvézt dva až čtyři cestující! Variabilita interiéru umožňuje například převoz tří až čtyř kol v interiéru i s jejich posádkou, vyjmete-li jedno nebo dvě ze sedadel ve druhé řadě. Vzdálenost mezi rovnou podlahou a stropem Multiply jsme naměřili 1130 mm, víko zavazadlového prostoru se vyklápí do výšky 1870 mm.

Pracoviště řidiče je posunuto extrémně vlevo a člověk za volantem tak dobře vnímá šířku vozu. Před tříramenným volantem známého tvaru není klasický přístrojový štít, nýbrž jen malá odkládací schránka. Komunikační, zábavní, ventilační a kontrolní centrum vozu se přestěhovalo doprostřed přístrojové desky, kde je z jednotlivých funkčních celků vymodelována skulptura nepravidelného tvaru, za kterou by se nemuseli stydět ani architekti scén filmu Hvězdné války. Jeden ze známých ale našel ve tvarech výdechů ventilace lidskou tvář s nosem a očima, takže na každého působí neobvyklé tvary jinak.

V našem případě byl na místě pro rádio navigační přístroj Blaupunkt, který pokud by neměl hlasový výstup, by byl zcela nepoužitelný, vzhledem k velké vzdálenosti od řidičova primárního zorného pole. Při nastupování si nelze nevšimnout extrémně úzkých a jednoduše tvarovaných dveří, které přispívají k efektivitě využití šířky vozu pro posádku, ale subjektivně to příliš věrohodně nepůsobí. Euro NCAP ale při boční nárazu první Multiply žádné nedostatky nenašel, problémy měl tento Fiat spíše při nárazu čelním.

Základní objem zavazadlového prostoru činí v šestimístném uspořádání 430 resp. 540 litrů (zadní sedadla v přední pozici), třímístná Multipla převeze 1850 l nákladu (po střechu). Užitečná hmotnost činí 615 kg.

Dva motory: lidové ježdění

Fiat nabízí v Multiplách od počátku výroby jen dvě motorizace. Vznětový motor 1.9 JTD je tím výkonnějším (85 kW, 203 Nm), zážehový motor 1.6 16V (76 kW, 145 Nm) je zase výrazně levnější (od 554.900,- Kč) a měl by Fiatu otevřít cestu k běžným zákazníkům žádajícím automobil pro větší rodinu.

Naše Multipla měla pod kapotou zážehový agregát, který je tichý při volnoběhu a nízkých otáčkách, ale naopak poměrně hlučný při výraznějším přidání plynu. Při polovičním a vyšším obsazení tento motor neposkytuje dostatek dynamiky. Aby řidič mohl odvážněji předjíždět, musí motoru sáhnout na samé dno jeho možností, což je z hlediska aktivní bezpečnosti neradostný stav. Multipla s tímto motorem má vyšší spotřebu díky velké čelní ploše a relativně vyšší pohotovostní hmotnosti 1375 kg. Námi odečtená minimální spotřeba činila 7,7 l/100 km při jízdě mimo město, ve městě testované auto spotřebovalo 10,5 l/100 km, kombinace všech režimů vyžadovala přibližně 9 litrů benzínu každých 100 km.

Jízda: extrémy nemám ráda

Výborné řazení, ideální poloha a dráhy řadící páky, snadný chod – tak stručně popisujeme převodovku z pohledu uživatele. Naopak průměrné brzdy budou řidiči znepříjemňovat život pojede-li s plně obsazeným vozem třeba na dovolenou do Alp. Pro městské jízdy je účinek posilovače řízení naladěný vhodně, při vyšších rychlostech řízení příliš nedrží přímý směr, sebemenší pohyb volantu je znásobený velkým účinkem posilovače.

Vzhledem k charakteru vozu nás překvapila vysoká stabilita vozu v zatáčkách, díky velkému rozchodu kol. Jízdní vlastnosti jsou stabilní, ale díky velké a téměř kolmé boční stěně je Multipla velmi citlivá na boční vítr, což je umocněno výše popsanými vlastnostmi řízení.

Závěr

Fiat Multipla je i po faceliftu automobilem pro individualisty. Jeho původní klientela je zřejmě zklamaná protože zmizely nejen originální tvary přídě, ale také koncová světla původně vyvedené ve tvaru srdcí. Vzhledové umírnění a přiklonění se k designu menší Idey by mělo rozšířit okruh zákazníků, kterým se tento Fiat libí, protože teprve pak se budou lidé zajímat o to, co Multipla nabízí vevnitř. Tam je totiž to hlavní. Velký vnitřní prostor na malé délce je nafouknut do šířky, z čehož těží nejen posádka, ale také stabilní jízdní vlastnosti v zatáčkách. Nevýhodou tohoto řešení je větší čelní plocha a tedy i odpor vzduchu, který zvyšuje spotřebu paliva. Jste-li otcem šestičlenné rodiny je Multipla lepší volbou než většina minivanů s uspořádáním sedadel 2+3+2.

Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Multipla 1.6 16V

Cena v základní výbavě: 554 900 Kč Cena v testované výbavě: 588 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, bezpečnostní pásy vpředu s omezovačem tahu a pyrotechnickým předpínačem, imobilizér, posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr, recirkulace vzduchu, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání přední oken a vnějších zpětných zrcátek, elektrické výškové nastavení sedadla řidiče + bederní opěrka, příprava pro instalaci rádia a telefonu GSM, manuální klimatizace, sklopné prostřední sedadlo v první řadě, 3 samostatná sedadla ve druhé řadě, která lze sklopit nebo vyjmout z vozu

Výbava testovaného vozu:metalická barva (+8.500,-), autorádio Blaupunkt s CD přehrávačem a navigací (+25.000,-)

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor Fiat Multipla 1.6 16V
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 11.1 / 7.2 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1850
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 1990
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4089
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2666
e) rozchod vpředu (mm): 1515
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Multipla 1.6 16V
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 6
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 6
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,81
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 




Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let

V nepřeberném množství automobilů lze najít vozidla, k…

Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům

Po kontroverzní epizodě z přelomu milénií se Fiat vrací s…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho z nich zastřelit

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho…

Dva lvi utekli ve čtvrtek ze svého výběhu v zoologické zahradě v saském Lipsku. Jednoho z nich se podařilo před…

Torpédování koruny pokračuje. ČNB ji „dusí“ na hladině 27 korun za euro

Torpédování koruny pokračuje. ČNB ji „dusí“ na…

Bankovní rada České národní banky bude pokračovat v režimu devizových intervencí s cílem udržet kurz koruny…

 

iSport.cz

Parťák Ujfaluši i Pražský hrad. Inter si před Spartou užíval volno

Parťák Ujfaluši i Pražský hrad. Inter si před…

Před Pražským hradem bývá středem pozornosti právě slavná památka či krásný výhled na město. Ve čtvrtek…

Jágr se chystá na boření tabulek. TOP 5 milníků, které může překonat

Jágr se chystá na boření tabulek. TOP 5 milníků,…

V lize patřící čím dál víc bleskově se pohybujícím mladíkům je Jaromír Jágr zjevením. Perfektně udržovaným…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…