Fiat Multipla 1,6

Fiat Multipla 1,6

 
 

Od svého uvedení na trh se Multipla dočkala jistě mnoha více či méně lichotivých přezdívek. Ať je ale vztah lidí k tomuto vozu jakýkoli, marketingoví odborníci v Turínu mohou být s pokojeni: lidé si tohle auto zapamatovali.

Od svého uvedení na trh se Multipla dočkala jistě mnoha více či méně lichotivých přezdívek. Ať je ale vztah lidí k tomuto vozu jakýkoli, marketingoví odborníci v Turínu mohou být spokojeni: lidé si tohle auto zapamatovali.

Multipla se svou koncepcí dvou řad po třech sedadlech při celkové délce pod čtyři metry dělá potíž už při zařazení do třídy. Nezvyklou šířkou a výškou patří do MPV, kapacitou a délkou spíše ještě do minivanů. Jakákoli snaha vecpat průkopnicky konstruovanou Multiplu do přihrádek je ale pro zákazníka celkem zbytečná. Celkem solidní výsledky prodeje i po dvou a půl letech od uvedení na český trh ale dokazují, že kromě extravagance si tohle auto drží svou míru obliby i díky svým užitným vlastnostem.

Vnější design Multiply je zbytečné popisovat, za zmínku však stojí několik detailů. Přední profil s masivním "delfíním nosem" ukrývá relativně malé světlomety ve třech úrovních. Nejenže to vypadá zajímavě, ale dálková světla v metrové výšce nad zemí jsou pro kvalitu osvětlení velkým přínosem. Oblé křivky přídě navazují na neobvykle svislé boční stěny s velkorysým prosklením a vše korunuje mohutná svislá záď se svislým vypouklým sklem na mohutném vzhůru otevíratelném víku. Vzhled je přísně podřízen prostorové koncepci: díky kombinaci minivanové výšky, MPV šířky a velkého rozvoru působí Multipla velmi stabilně, může ale připomínat i užitkové auto.

O interiéru musíme především říci, že je plnohodnotně šestimístný - soulad údaje v technickém průkazu a skutečnosti přitom není příliš obvyklý. I v plném obsazení si žádný z řidičů ani spolujezdci nestěžovali na nedostatek prostoru. Sedačky jsou pohodlné a přiměřeně tuhé, postrádají ale výraznější boční vedení. Vlevo od řidičova sedadla najdeme ruční brzdu, tím ale nezvyklosti ovládání nekončí. Všechny přístroje a ovladače jsou totiž sdruženy v nedefinovatelném shluku před prostředním sedadlem, jsou ovšem natočeny k řidiči. Nejsympatičtější na tomto řešení je krátká řadicí páka (kterou známe z Ulyssee a dočkáme se jí i v modelu Stilo). Mohutná palubní deska zaujme především rozměrnými úložnými schránkami před krajními sedadly - tedy i před řidičem. V zájmu pohodlného ovládání řidičem je ale středový panel přece jen vysunut, takže i prostřední přední posuvné sedadlo je poněkud dále. Místa pro kolena je ale dost a na všech sedadlech jsou tříbodové bezpečnostní pásy. Prostřední opěradlo vpředu i vzadu se navíc dá sklopit a slouží jako odkládací stolek. Odkládací plochy neohromí počtem, spíše nezvyklostí umístění - kromě již zmíněných boxů na palubní desce lze drobnosti uložit i do schránky pod sedadlem pravého spolujezdce či za sluneční clony.

Také cestující vzadu netrpí nedostatkem místa, sedačky se navíc dají ukotvit ve dvou polohách vzdálených od sebe 150 mm, takže je možno si vybrat mezi komfortem pro kolena a velikostí zavazadlového prostoru. Prostřední sedadlo vzadu je navíc i plynule posuvné, takže může reagovat na prostorové vrtochy předního spolujezdce. Zavazadlový prostor je v základní velikosti dostačující pro běžné náklady, vzhledem k variabilitě interiéru je jej ale možno označit za dostatečný. Rozměrné vzhůru otevírané víko je poměrně těžké a rukojeť se brzy zašpiní.

Námi testovaný vůz poháněla moderní avšak nijak výrazný šestnáctiventilová šestnáctistovka s maximálním výkonem 76 kW, která poměrně těžkému vozu udělovala slušné dynamické vlastnosti jen do zhruba polovičního obsazení. Při plném využití užitečné hmotnosti vyžaduje tato pohonná jednotka časté řazení a udržování ve vysokých otáčkách - ani tehdy se ale nedá mluvit o svižné jízdě. Pro běžnou přepravu je tato pohonná jednotka dostačující a v městském provozu i přiměřeně pružná. Osmilitrová spotřeba mimo město a zhruba desetilitrová ve městě se dají označit za průměr. Lepší volbou je u tohoto vozu jednoznačně dvoulitrový turbodiesel.

Jízda s Multiplou je i přes poněkud větší šířku snadná i v městském provozu. Výborný výhled doplňují dělená zpětná zrcátka(s ovladačem na stropním panelu!) a své udělá i velký rejd předních kol. Absence zadního převisu pak umožňuje zapakovat i do úzkých mezer s dostatečnou přesností, za příplatek je navíc k mání parkovací asistent. Na silnicích se chová Multipla mírně přetáčivě, ale jen v mezních situacích. V zatáčkách se auto nijak výrazně nenaklání, je si ale potřeba zvyknout na sedadla bez bočního vedení. Autu navíc vyloženě nesvědčí příčné nerovnosti typu prahů na vozovce - každý přejezd vyvolá nový zdroj vrzání palubní desky, které ale po čase zmizí. Při vysokých rychlostech je hladina vnitřního hluku přijatelná.

Pokud uživatel nebude mít problém se vzhledem Multiply, žádný podstatný už jej nečeká. Pokud zvolí turbodieselový motor a smíří se s nutností získat za příplatek poměrně běžnou výbavu (airbag spolujezdce, poměrně drahá mechanická klimatizace), čekají jej už samá pozitiva. Doporučujeme také podívat se na výsledky crash testů tohoto vozu prováděné Euro NCAP.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 499 900 Kč Cena v testované výbavě: 578 400 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, tříbodové pásy na všech sedadlech, otáčkoměr, digitální hodiny, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, výškové nastavení sedadla řidiče

Výbava testovaného vozu:základní + Airbag spolujezdce (12.500,-), mechanická klimatizace (40.000,-), rádio s přehrávačem kazet (18.500,-), přední mlhovky (7.500,-)

Britové zahájili evakuaci tisíců lidí z londýnských výškových budov Britové zahájili evakuaci tisíců lidí z londýnských výškových budov

Britské úřady zahájily preventivní evakuaci tisíců lidí z…

Jihokorejci otestovali balistickou raketu v reakci na rostoucí hrozbu z KLDR Jihokorejci otestovali balistickou raketu v reakci na rostoucí hrozbu z KLDR

Jižní Korea provedla zkoušku nové balistické střely…

Rekordní daňové příjmy Německa nahrávají i uprchlíkům Rekordní daňové příjmy Německa nahrávají i uprchlíkům

Německá vláda hodlá zvyšovat státní výdaje do roku 2021…

V Praze vznikne další luxusní klinika, poptávka po nadstandardních službách roste V Praze vznikne další luxusní klinika, poptávka po nadstandardních službách roste

Poptávka po zdravotnictví za příplatek roste. Kliniky pro…

 

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1581
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 8.6 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1300
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 495
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3994
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2666
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,65
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

 




Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let

V nepřeberném množství automobilů lze najít vozidla, k…

Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům

Po kontroverzní epizodě z přelomu milénií se Fiat vrací s…

 



 
Volvo LCP 2000 (1983): Jak Volvo předběhlo dobu o tři desítky let

Volvo LCP 2000 (1983): Jak Volvo předběhlo dobu o tři desítky let

Včera

Tříválcové turbodiesely na alternativní paliva, nízká hmotnost a vynikající aerodynamika. Ne, řeč není o současném voze, ale o studii Volva, která už spadá do veteránského věku...




Blesk.cz

Britové řekli, co udělají s Čechy po brexitu. Tuska to moc nenadchlo

Britové řekli, co udělají s Čechy po brexitu. Tuska…

Nový britský návrh na to, jak po brexitu zajistit práva občanů Evropské unie – tedy i Čechů – v Británii,…

Obraz na stole či na zdi, který reaguje na vaše doteky. Sony s Xperií Touch strčí do kapsy všechny asistenty

Obraz na stole či na zdi, který reaguje na vaše…

Sony postupně zavádí do prodeje svůj inovativní chytrý projektor Xperia Touch, a to i na evropském trhu. Je…

 

iSport.cz

Berdych nevyužil mečbol a znovu prohrál ve čtvrtfinále s Lópezem

Berdych nevyužil mečbol a znovu prohrál ve…

Český tenista Tomáš Berdych prohrál na turnaji v Londýně stejně jako minulý týden ve Stuttgartu ve čtvrtfinále s…

Zlín - Slovan Bratislava 2:1. Český tým vyhrál Superpohár po penaltách

Zlín - Slovan Bratislava 2:1. Český tým vyhrál…

Nevypadalo to s nimi dobře. Fotbalisté Zlína ještě pár minut před koncem prohrávali v premiérovém ročníku…

 

Reflex.cz

Nová aplikace vám ukáže krásná místa v ČR a ještě můžete vyhrát

Nová aplikace vám ukáže krásná místa v ČR a ještě…

Každý metr, který vystoupáte na některou z hor v české krajině, vás přiblíží k výhře v nové soutěži!

Když je ministr Chovanec takový machr, měl by konečně srovnat Českou poštu, která podvádí občany

Když je ministr Chovanec takový machr, měl by…

Předpokládám, že už to zažila většina lidí, kterým měl být někdy doručen balík. Jste doma, nikdo nezazvoní,…