Fiat Multipla 1,6

Fiat Multipla 1,6

 
 

Od svého uvedení na trh se Multipla dočkala jistě mnoha více či méně lichotivých přezdívek. Ať je ale vztah lidí k tomuto vozu jakýkoli, marketingoví odborníci v Turínu mohou být s pokojeni: lidé si tohle auto zapamatovali.

Od svého uvedení na trh se Multipla dočkala jistě mnoha více či méně lichotivých přezdívek. Ať je ale vztah lidí k tomuto vozu jakýkoli, marketingoví odborníci v Turínu mohou být spokojeni: lidé si tohle auto zapamatovali.

Multipla se svou koncepcí dvou řad po třech sedadlech při celkové délce pod čtyři metry dělá potíž už při zařazení do třídy. Nezvyklou šířkou a výškou patří do MPV, kapacitou a délkou spíše ještě do minivanů. Jakákoli snaha vecpat průkopnicky konstruovanou Multiplu do přihrádek je ale pro zákazníka celkem zbytečná. Celkem solidní výsledky prodeje i po dvou a půl letech od uvedení na český trh ale dokazují, že kromě extravagance si tohle auto drží svou míru obliby i díky svým užitným vlastnostem.

Vnější design Multiply je zbytečné popisovat, za zmínku však stojí několik detailů. Přední profil s masivním "delfíním nosem" ukrývá relativně malé světlomety ve třech úrovních. Nejenže to vypadá zajímavě, ale dálková světla v metrové výšce nad zemí jsou pro kvalitu osvětlení velkým přínosem. Oblé křivky přídě navazují na neobvykle svislé boční stěny s velkorysým prosklením a vše korunuje mohutná svislá záď se svislým vypouklým sklem na mohutném vzhůru otevíratelném víku. Vzhled je přísně podřízen prostorové koncepci: díky kombinaci minivanové výšky, MPV šířky a velkého rozvoru působí Multipla velmi stabilně, může ale připomínat i užitkové auto.

O interiéru musíme především říci, že je plnohodnotně šestimístný - soulad údaje v technickém průkazu a skutečnosti přitom není příliš obvyklý. I v plném obsazení si žádný z řidičů ani spolujezdci nestěžovali na nedostatek prostoru. Sedačky jsou pohodlné a přiměřeně tuhé, postrádají ale výraznější boční vedení. Vlevo od řidičova sedadla najdeme ruční brzdu, tím ale nezvyklosti ovládání nekončí. Všechny přístroje a ovladače jsou totiž sdruženy v nedefinovatelném shluku před prostředním sedadlem, jsou ovšem natočeny k řidiči. Nejsympatičtější na tomto řešení je krátká řadicí páka (kterou známe z Ulyssee a dočkáme se jí i v modelu Stilo). Mohutná palubní deska zaujme především rozměrnými úložnými schránkami před krajními sedadly - tedy i před řidičem. V zájmu pohodlného ovládání řidičem je ale středový panel přece jen vysunut, takže i prostřední přední posuvné sedadlo je poněkud dále. Místa pro kolena je ale dost a na všech sedadlech jsou tříbodové bezpečnostní pásy. Prostřední opěradlo vpředu i vzadu se navíc dá sklopit a slouží jako odkládací stolek. Odkládací plochy neohromí počtem, spíše nezvyklostí umístění - kromě již zmíněných boxů na palubní desce lze drobnosti uložit i do schránky pod sedadlem pravého spolujezdce či za sluneční clony.

Také cestující vzadu netrpí nedostatkem místa, sedačky se navíc dají ukotvit ve dvou polohách vzdálených od sebe 150 mm, takže je možno si vybrat mezi komfortem pro kolena a velikostí zavazadlového prostoru. Prostřední sedadlo vzadu je navíc i plynule posuvné, takže může reagovat na prostorové vrtochy předního spolujezdce. Zavazadlový prostor je v základní velikosti dostačující pro běžné náklady, vzhledem k variabilitě interiéru je jej ale možno označit za dostatečný. Rozměrné vzhůru otevírané víko je poměrně těžké a rukojeť se brzy zašpiní.

Námi testovaný vůz poháněla moderní avšak nijak výrazný šestnáctiventilová šestnáctistovka s maximálním výkonem 76 kW, která poměrně těžkému vozu udělovala slušné dynamické vlastnosti jen do zhruba polovičního obsazení. Při plném využití užitečné hmotnosti vyžaduje tato pohonná jednotka časté řazení a udržování ve vysokých otáčkách - ani tehdy se ale nedá mluvit o svižné jízdě. Pro běžnou přepravu je tato pohonná jednotka dostačující a v městském provozu i přiměřeně pružná. Osmilitrová spotřeba mimo město a zhruba desetilitrová ve městě se dají označit za průměr. Lepší volbou je u tohoto vozu jednoznačně dvoulitrový turbodiesel.

Jízda s Multiplou je i přes poněkud větší šířku snadná i v městském provozu. Výborný výhled doplňují dělená zpětná zrcátka(s ovladačem na stropním panelu!) a své udělá i velký rejd předních kol. Absence zadního převisu pak umožňuje zapakovat i do úzkých mezer s dostatečnou přesností, za příplatek je navíc k mání parkovací asistent. Na silnicích se chová Multipla mírně přetáčivě, ale jen v mezních situacích. V zatáčkách se auto nijak výrazně nenaklání, je si ale potřeba zvyknout na sedadla bez bočního vedení. Autu navíc vyloženě nesvědčí příčné nerovnosti typu prahů na vozovce - každý přejezd vyvolá nový zdroj vrzání palubní desky, které ale po čase zmizí. Při vysokých rychlostech je hladina vnitřního hluku přijatelná.

Pokud uživatel nebude mít problém se vzhledem Multiply, žádný podstatný už jej nečeká. Pokud zvolí turbodieselový motor a smíří se s nutností získat za příplatek poměrně běžnou výbavu (airbag spolujezdce, poměrně drahá mechanická klimatizace), čekají jej už samá pozitiva. Doporučujeme také podívat se na výsledky crash testů tohoto vozu prováděné Euro NCAP.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 499 900 Kč Cena v testované výbavě: 578 400 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, tříbodové pásy na všech sedadlech, otáčkoměr, digitální hodiny, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, výškové nastavení sedadla řidiče

Výbava testovaného vozu:základní + Airbag spolujezdce (12.500,-), mechanická klimatizace (40.000,-), rádio s přehrávačem kazet (18.500,-), přední mlhovky (7.500,-)

Šéf VZP: Valorizace není jediný klíč ke stabilizaci zdravotnictví Šéf VZP: Valorizace není jediný klíč ke stabilizaci zdravotnictví

Pravidelná automatická valorizace plateb za státní…

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě,…

Volbám neutečete. Prohlédněte si čím strany polepily pražské Jižní Město Volbám neutečete. Prohlédněte si čím strany polepily pražské Jižní Město

Volební lístky jsou již u adresátů a kampaň finišuje.…

Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA

Turecko se chce po boku Spojených států podílet na boji s…

 

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1581
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 8.6 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1300
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 495
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3994
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2666
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,65
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let Kontroverzní design: 10 nejdiskutabilnějších vozů posledních let

V nepřeberném množství automobilů lze najít vozidla, k…

Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům Design po generacích: Fiat Multipla a 500L – Návrat ke kořenům

Po kontroverzní epizodě z přelomu milénií se Fiat vrací s…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Dnes 11:20

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Exploze vyděsila Budapešť. Někdo odpálil domáckou bombu plnou hřebíků

Exploze vyděsila Budapešť. Někdo odpálil domáckou…

Velká rána, zmatek a strach. Takto dramatické chvíle prožívali v sobotu v pozdních večerních hodinách obyvatelé…

Otec přejel na Kolínsku vlastního syna (†1,5): Srazil ho při couvání!

Otec přejel na Kolínsku vlastního syna (†1,5):…

Během několika okamžiků se mu zhroutil celý svět. Otec (33) z Ratenic na Kolínsku srazil vlastní dítě (†1,5).…

 

iSport.cz

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal zlatého paralympika

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal…

Emotivní setkání zažili judista Lukáš Krpálek a paralympijský plavec Arnošt Petráček. Během plzeňského dílu…

Petržela vymyslel klíčový gól Plzně: Šlápnutí a pískot? Nebyl to úmysl

Petržela vymyslel klíčový gól Plzně: Šlápnutí a…

Šlo o utkání, které bylo ze strany Milana Petržely velmi dobré. V Teplicích se mu dařilo, plzeňský záložník…

 

Reflex.cz

Týdenní dekomprese: Youtubeři brzo získají zbraň hromadného ničení

Týdenní dekomprese: Youtubeři brzo získají zbraň…

Snapchat stvořil periferii, která vám ze života udělá veřejné peklo. Hillary Clintonová si ze sebe ve volném…

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Východní postkomunistická Evropa působí v časech migrační krize rozumněji a efektivněji než totálně…