Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Panda 100HP - super kurýr

Libor Zezulka
Co je malé, nemusí být v dnešním automobilovém světě pouze milé, ale také velmi živé a rychlé. Panda je milá od začátku prodeje, a od doby co Fiat nabízí klientům model 100HP, také hodně rychlá. Jak jezdí adept na kurýra roku?

Nejdříve Fiat vyrobil auto, které sice spadalo mezi mini auta, ale přitom se chlubilo vzdušným interiérem s především královským prostorem nad hlavou. To auto dostalo jméno Panda. Malá Panda okamžitě padla zákazníkům do oka a na chvíli se stala tahounem prodejů Fiatu v Evropě. Malé velké auto pomohlo Fiatu z nejhoršího a přestože už není nejmladší, například na českém trhu se stále drží ve svém segmentu mezi nejlepšími.

Ba co nejlepšími, Fiat Panda si za prvních pět měsíců letošního roku pořídilo podle statistik Sdružení automobilového průmyslu 585 zákazníků, což tomuto italskému prckovi vyneslo první místo před modely Chevrolet Spark a Kia Picanto. Když Fiat vycítil ve svém svěřenci potenciál, věnoval mu podobně jako Alfa Romeo svému GT velkou pozornost, a pustil se například do výroby dalších variant a přidal i speciální edice.

Panda se tak kromě standardní verze s pohonem předních kol vyrábí v terénní úpravě s pohonem všech kol, koupit můžete veselou Pandu Alessi (pokud si odskočíte na nákup například do Německa) a dokonce, máte-li sportovní náturu, si můžete objednat nezbednou Pandu 100HP. Malé auto s vysokou stavbou karoserie a sportovní jízda, jde to vůbec k sobě? Tak na tuhle otázku jsem se střídavými úspěchy hledal odpověď necelý týden.

Sexbomba

Panda nikdy neměla problém s nedostatkem nápadníků, právě atraktivní zevnějšek této drobné Italky přivedl do showroomů Fiatu snad nejvíc klientů. Tím nechci snižovat význam a schopnosti auta v ostatních oblastech, ale ruku na srdce, od Italů se atraktivní křivky čekají tak nějak až na prvním místě. Panda vypadá dobře, i když stojí na prťavých 13palcových kolech s nudnými kryty kol a v uvnitř sotva objevíte víc než jeden airbag.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Není tedy divu, že optická sada udělá z hezké Italky dokonalou sexbombu, která může z fleku dobývat módní mola a lámat mužská srdce. Od běžné automobilové produkce Pandu 100HP odlišuje především přepracovaná přední část se sportovním nárazníkem a kulatými mlhovkami, dále plastové kryty bočních prahů a lemů blatníků, zadní sportovní nárazník s chromovanou koncovkou výfuku, na šťavnatosti téhle slečně přidávají i zatmavená boční okna, spoiler a 15palcová litá kola.

Panda 100HP je vážně k nakousnutí, tedy hlavně zvenčí. Nevypadá sice špatně ani uvnitř, ale na rozdíl od vnějšku vás v interiéru žádné velké překvapení nečeká. Kromě toho, že si řidič a spolujezdec hoví ve sportovních sedačkách s výrazným bočním vedením opěradla i sedací části a svírá věnec volantu potažený kůží, vypadá interiér naprosto civilně.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Žádný chrom, žádný leštěný hliník nebo alespoň imitace hliníku na středové konzole, žádná chromovaná hlavice řadicí páky. Panda uvnitř nedává o své neklidné povaze téměř vůbec znát a moment překvapení si schovává na okamžik, kdy nastartujete a vytočíte zážehový čtyřválec o objemu 1,4 l. Před jízdou ještě zbývá ztlumit audiosystém s poněkud plechovým zvukem, nastavit optimální teplotu na standardně dodávané manuální klimatizaci, nalézt správnou polohu volantu a sedadla, zkontrolovat cestující vzadu, kterým se sedí docela pohodlně, pokud mají do 180 cm výšky, a otočit klíčkem (Fiat na startovací tlačítka, alespoň v této třídě, ještě nepřesedlal).

Kouzlo hmotnosti a výkonu

Zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 1368 cm3, maximálním výkonem 74 kW při 6000 ot./min. (odtud název 100 HP neboli 100 koní) a s točivým momentem 131 Nm při 4250 ot./min. v nějakém 1,3 tunovém autě nikoho ze židle nezvedne. Jenže Panda 100 HP neváží žádných 1300 kg, ona dokonce neváží ani 1100 Kg, pohotovostní hmotnost Pandy 100 HP činí pouhých 1050 kg a s takovou muší váhou dokáže 100 koní pořádně zacloumat.

Nastartování a první metry jízdy probíhají v pohodě. Sportovní koncovka sice dává zvuku vycházejícímu z výfuku peprnější příchuť, ale pokud nebudete motor vytáčet, uslyšíte pobrukování výfuku jakoby z dálky. I rozjezd rozhodně není z kategorie těch, které vás ohromí a vyděsí zároveň, zatlačí oči do hlavy a tělo do sedaček. Jednotka pomalu nabírá sílu od nejnižších otáček, nezáludná spojka a plynový pedál umožňují snadné dávkování plynu.

V nízkých otáčkách si motůrek klidně přede a Panda 100HP se pomalu šine krajinou. Odolejte však nutkání, nechte zařazený nižší převodový stupeň, prudce dupněte na plynový pedál a začnou se dít věci. Od nějakých 4000 otáček začne motor za prvé hezky zpívat, na čtyřválec až překvapivě hezky, a za druhé mnohem lépe táhnout.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

V rozmezí 4000 – 6000 otáček vás čeká exploze síly, na první pohled nijak výrazná, ovšem v 1050 kg vážícím autě zcela dostatečná na svižné předjíždění, dálniční jízdu i bezpečné kličkování v hustém městském provozu. Ručička otáčkoměru se nenechá dlouho přemlouvat a ráda vystoupá na šestitisícovku, šplhat se výše nemá valný smysl, v těch končinách už jednotka nemá kromě stále příjemného zvuku stejně co nabídnout.

Spotřeba velmi závisí na aktuálním stylu jízdu. Sportovní řádění zahrnující časté řazení, vytáčení motoru, přidávání plynu a brzdění vás může přijít až na 9 litrů paliva, většinou však budete jezdit se spotřebou v rozmezí 7 – 8 litrů, a to i s občasnou závodní vložkou. Udržíte-li emoce na uzdě, odvděčí se vám Panda 100HP spotřebou okolo 6,7 litru.

Něco za něco

Vnější design hezký, interiér solidní, motor živý a s krásným hlasem, zbývá přidat skvělé jízdní vlastnosti a stane před vámi dokonalý malý sporťák. Zde však narážíme na problém. Ne že by Panda 100HP dobře nedržela v zatáčkách, ne že by se nakláněla jako břízka ve větru, ne že by snad měla tendence uhýbat z vozovky. Nic takového. Sportovní Panda v zatáčkách sedí, naklání se málo a zvládá i jízdu ve vysokých rychlostech.

Tak kde je sakra problém, říkáte si? Inu problém spočívá v tom, že přepracovat malé auto původně určené na překonávání malých vzdáleností mezi domovem a nejbližším nákupním centrem, stavěné s ohledem na komfortní jízdu a dobré manévrovací schopnosti právě ve městě, si prostě žádá oběti, a oběti nemalé. Má-li auto, které se normálně ve vyšších rychlostech v zatáčkách hodně naklání, zůstat ve stejné rychlosti stabilní, musíte hodně přitvrdit podvozek.

A když říkám hodně, myslím hodně. No a co, řeknete si, sportovní auta přece bývají tvrdá. On je ale rozdíl mezi tvrdý a tvrdý. Jestliže jsou například některé hot hatche nižší střední třídy tvrdé, Panda má místo tlumičů ocelové tyče. Takový dojem vyvolává spojení sportovního podvozku a nízké pohotovostní hmotnosti. Běda pokud najedete na silnici s horším než stoprocentně hladkým asfaltovým povrchem.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Panda začne nervózně poskakovat a pokud rychle nenajdete za tuhle silnici adekvátní náhradu, vyklepe z vás duši. Možná existují v Česku města protkaná pouze ulicemi s hladkým zářivým asfaltem, ovšem představa neustálého poskakování na kostkové dlažbě, retardérech a milionech příčných nerovností, které nemá Panda vůbec ráda, mně není vůbec příjemná a blíží se noční můře. Máte-li rádi extrémně tvrdá auta, bude se vám Panda líbit, pokud se raději v zatáčce trochu nakloníte a ve městě méně natřásáte, dejte ruce pryč.

K silným vlastnostem malé Pandy neřadím ani poměrně vlažné brzdy s pomalejším nástupem brzdného účinku a slabou špičkou a už vůbec ne přeposilované řízení s minimálními komunikačními dovednosti. Zmáčknutí tlačítka Sport sice situaci trochu vylepšilo, ale nezachránilo. Komunikativnost rozhodně není to, na co Panda 100HP může lovit nápadníky. Naopak přesnost řazení se s každým dalším modelem Fiatu zlepšuje.

První cena vozu 218.400,-Kč (1,1, 40 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 363.900,-Kč (1,4 16V, 74 kW, Panda 100HP)
Základní cena testovaného vozu 363.900,-Kč (1,4 16V, 74 kW, Panda 100HP)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 371.900,-Kč (1,4 16V, 74 kW, Panda 100HP)

Plusy

  • atraktivní design
  • kvalitní sportovní sedačky
  • točivý motor s příjemným zvukem
  • dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • velmi tuhé odpružení
  • příliš účinný posilovač řízení
Libor Zezulka
Fiat Panda 100HP
Cena základní sestavy 363 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS a EBD, airbag řidiče a spolujezdce, manuální klimatizace, elektrický posilovač řízení Dualdrive, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední mlhová světla, palubní počítač, 15palcová kola z lehkých slitin, volant a hlavice řadicí páky potažená kůží, autorádio Blaupunkt s CD přehrávačem a 4 reproduktory, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, metalická barva. Kč
Cena testované sestavy 371 900 Kč
Výbava testované sestavy Boční airbagy (+ 8.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 131 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.3 / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 206 / 860
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1050 / 390
Rozměr pneu: 195/45 R15
Fiat Panda 100HP
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3578
b) šířka (mm): 1578
c) výška (mm): 1606
d) rozvor (mm): 2299
e) rozchod vpředu (mm): 1378
f) rozchod vzadu (mm): 1368
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano