Fiat Punto Evo – První jízdní dojmy

Fiat Punto Evo – První jízdní dojmy

 
 

Italové inovovali svůj bestseller Punto a podle jejich názoru jsou změny tak významné, že si vůz zaslouží i změnu názvu, respektive jeho doplnění o přídomek Evo. Jestli byly tyto ambice naplněny, jsme zkoumali, jak jinak, v Itálii.

Ještě před pár lety jsem se vždy upřímně těšil na každou novou generaci auta, nebo přinejmenším na jeho důkladnou modernizaci. Jenže v poslední době jako by celá řada vozů zapomněla stárnout a zatímco se ještě stále se zalíbením ohlížím za tím kterým modelem, výrobce už slibuje jeho novou generaci. Aktuální Fiat Punto, nebo chcete-li Grande Punto, je přesně ten případ. Kdykoli ho vidím, vybaví se mi v podvědomí značka Maserati a jeho design si se zalíbením prohlédnu i teď.

Krok stranou?

Jenže čas nezastavím a konkurence přitvrzuje, takže z Turína dorazil facelift a znova se potvrzuje, že Italové umí design nejlépe hned napoprvé. Nemohu se totiž (zase) zbavit dojmu, že dosavadní verze vypadala lépe. Musím tedy říci, že Punto Evo rozhodně není ošklivé, jako tomu bylo v případě modernizací předchozích dvou generací, ale hezčí než dosavadní tedy určitě ne.

Na druhou stranu ovšem musím ocenit, že si nově Punto nehraje ani na Ferrari, ani na Maserati či Alfu Romeo, ale vypadá teď více jako... Fiat, za což může zcela jistě změna přídě s chromovanou lištou ve stylu stylového Fiatu 500. S ní pochopitelně souvisí další modifikace zevnějšku, asi nejvýznamnější změnu představuje nová optika zadních svítilen.

Decentní retuše
Po usednutí do interiéru zjišťuji, že zůstalo vše důležité při starém – palubní deska velkorysá k pasažérům, rozmístění ovladačů i přístrojů. Zůstal i příjemný posaz za volantem, jenž má ale stále takové profilování, že umožňuje držení prakticky pouze jediným způsobem.

Teprve zkušený fiatista by odhalil, že ačkoli se všechno tváří jako důvěrně známé, změn je více, než by se na první pohled mohlo zdát. Nová je totiž grafika přístrojů i design středového panelu. Naopak prostorové poměry v kabině a třeba i sedadla zůstala beze změny. Nové je pouze čalounění.

O level výš
Zatím to nevypadá na kdovíjakou revoluci, tím méně na rozsah změn, které by si zasloužily přídomek Evo, zvolený tak nešťastně, že by v někom mohl vyvolávat jistě asociace s jednou japonskou potvůrkou. Jenže vzhledem k tomu, že Fiat hodlá s příchodem Eva zaříznout dosavadní Punto Classic a nahradit ho v nabídce současným Grande Puntem, nějaké diference by tu být měly.

A opravdu jsou. Nejvíce změn totiž lze najít tam, kde sice nejsou vidět, ale cítit ano. Ale začněme tou technikou, která zůstala bohužel beze změny. Ačkoli jsou změny ohlášeny i zde, já je nezaznamenal, i když by je možná odhalilo přímé srovnání s GP. Řeč je o řazení. Stále má totiž docela dlouhé a kostrbaté dráhy, a když nepřitlačím spojkový pedál až k podlaze, připadám si jako dentista.

Ale věřte mi, že všechno ostatní, co vás při jízdě bude zajímat, je nové, lepší. Řízení si sice zachovalo svou odtažitost i nadměrný účinek posilovače, je ale o poznání přesnější a působí méně uměle. Další věc, které si všímám již po pár stovkách metrů, je mnohem lepší odhlučnění kabiny. Dovnitř proniká mnohem méně ruchů od motoru i od kol a snad dokonce i aerodynamický svist je méně intenzivní, než tomu bylo dosud. Punto tak při jízdě působí dojmem, že řídíte spíše auto segmentu C.

Ale tím pozitivní vjemy rozhodně nekončí. Nejvíce se změny dotkly naladění podvozku. Ten je nyní o něco tvrdší, což znamená, že se méně pohupuje a více kopíruje povrch vozovky, přitom ale výrazně lépe tlumí rázy od kol. Tohle nastavení trošku připomíná Alfu 147; Alfa Romeo Mito má co dohánět.

Hi-Tech pohonné jednotky
Pro Fiat Punto Evo budou k dispozici i nové motory MultiAir a Multijet. Benzinové MultiAir o objemu 1,4 l mají 77 kW a 99 kW v případě přeplňované verze, naftový o objemu 1,6 l pak 88 kW. Plánoval jsem, že vás alespoň s jedním z nich seznámím, ale někdy se to holt nepovede, takže na mě při zkušební jízdě zbyl důvěrně známý turbodiesel o objemu 1,3 l s výkonem 55 kW. Ten zrovna nevyniká dynamikou a potěší spíše příjemnou pružností a spotřebou. A jak už bylo řečeno, také dobrým odhlučněním.

Už jsem zmínil, že Fiat bude prodávat souběžně Grande Punto a Punto Evo. Rozhodující pro úspěch omlazeného modelu tak bude v první řadě cenová politika.

Italské Evo je rozhodně lepším autem (jestli i hezčím, to je otázkou vkusu), ovšem i GP je stále v dost slušné formě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího šéfa průmyslu

Nový ministr průmyslu se musí rychle zorientovat…

Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací Novým ministrem průmyslu bude Havlíček. Musí zrychlit čerpání dotací

Premiér Bohuslav Sobotka navrhl prezidentovi Miloši…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii Fiat Punto Evo: Je tu další facelift, debutuje v Indii

Současná generace Fiatu Punto se prodává již od roku…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního hotelu. Je za tím Moskva?

Ruského exposlance zastřelili v Kyjevě u luxusního…

V centru Kyjeva podlehl střelným zraněním bývalý ruský poslanec Denis Voroněnkov. Potvrdila to ukrajinská…

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu: Zranil se řidič i spolujezdkyně

Honda po střetu s náklaďákem dopadla na střechu:…

U dopravní nehody osobního automobilu a náklaďáku na Chodově, při které jedno z aut skončilo na střeše,…

 

iSport.cz

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly soupeřky a jsou ve 3. kole

Češky jedou! Karolína Plíšková i Šafářová smetly…

TURNAJ V MIAMI | Tenistka Karolína Plíšková porazila v druhém kole turnaje v Miami americkou kvalifikantku…

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i pěti lidech na tréninku

Reichel má hokeje dost. Mluvil o konci, stěhování i…

Zavřel tlustou bichli, založil ji do knihovny. Prozatím, nebo navždycky? To netuší ani Robert Reichel sám. „Mám…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…