Fiat Tipo: Kompletní technická data chystaného kombíku a hatchbacku
Fiat konečně postupně obměňuje svoje zastoupení v nižší střední třídě novou modelovou řadou Tipo. Již prodávaný sedan nahradil Lineu, hatchback zastoupí Bravo, které se v Evropě přestalo prodávat v roce 2014. Kombíkem se pak Fiat do segmentu po letech vrací, posledním jeho kompaktním kombíkem na evropských trzích bylo Stilo MultiWagon, jež skončilo v roce 2007.
Pětidveřové tipo a tipo s karoserií kombi se prezentovalo již na ženevském autosalonu, do prodeje ale vstoupí až v druhé polovině roku, a tak v tomto mezidobí Fiat alespoň uvolnil další informace o těchto karosářských verzích. Díky tomu už známe i jejich podrobná technická data. O nabídce firma tvrdí, že je sice jednoduchá, má ale splňovat požadavky privátních i firemních zákazníků.
Jestliže v testu tipa sedan jsme smutnili nad chybějícím turbobenzinem v nabídce, hatchback a kombi tuto mezeru zaplní. Oba modely totiž budou dostupné s přeplňovaný čtyřválcem 1.4 T-Jet o výkonu 88 kW, který podle některých zpráv bude později nabídnut i pro sedan. Motor s 215 N.m je standardně kombinován se šestistupňovým manuálem, k dispozici bude i verze schopná vedle benzinu spalovat i LPG.
Nabídka turbodieselů stejně jako v případě sedanu zahrne 1.3 MultiJet (70 kW) a 1.6 MultiJet (88 kW). Menší jednotka standardně spolupracuje s pětistupňovým manuálem, ručně řazená převodovka u té větší má o stupeň více. Šestnáctistovku bude navíc možné pořídit i ve verzi Eco, která u obou karosářských verzí sníží udávanou kombinovanou spotřebu z 3,7 l/100 km na 3,4 l/100 km. Turbodiesel 1.6 MultiJet bude možné pořídit i se šestistupňovým automatem, tato kombinace ale zatím nebyla homologována, a tak jsou její technická data zatím jen předběžná.
Fiat Tipo Station Wagon – technická data nabízených motorů | ||||||
Motor | 1.4 | 1.4 T-Jet | 1.6 E-torQ | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/6000 | 88/5000 | 81/5500 | 70/3750 | 88/3750 | |
Točivý moment [N.m/min] | 127/4500 | 215/2500 | 152/4500 | 200/1500 | 320/1750 | |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 5M | 6M (6A) | |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 200 | 192 | 180 | 200 (200*) | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 9,8 | 11,7 | 12,3 | 10,1 (10,4*) | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 6,0 | 6,3 | 3,7 | 3,7 (-) | |
Pohotovostní h. [kg] | 1280 | 1380 | 1395 | 1375 | 1395 (1425) | |
*Předběžná technická data |
Pětidveřové tipo je 4.368 mm dlouhým, 1.792 mm širokým a 1.495 mm vysokým vozem. To kombík je natažen o 203 mm (na celkových 4.571 mm), jeho výška pak činí 1.514 mm (proti hatchbacku +19 mm). Rozvor 2.638 mm je shodný pro obě verze, přičemž je o nepatrné dva milimetry delší než u sedanu.
Fiat Tipo SW – porovnání rozměrů kombi s konkurencí | ||||||
Model | Fiat Tipo SW | Ford Focus kombi | Kia Cee'd | Opel Astra ST | Seat Leon ST | Škoda Octavia Combi |
Délka [mm] | 4571 | 4560 | 4505 | 4702 | 4543 | 4659 |
Šířka [mm] | 1792 | 1823 | 1780 | 1809 | 1816 | 1814 |
Výška [mm] | 1514 | 1492 | 1485 | 1510 | 1436 | 1465 |
Rozvor [mm] | 2638 | 2648 | 2650 | 2662 | 2631 | 2686 |
Objem zav. prostoru [l] | 550 | 490 | 528 | 540 | 587 | 610 |
Zatímco hatchback se pochlubí slušným zavazadelníkem o objemu 440 litrů, objem 550 litrů tipa sw je v kategorii kompaktních kombíků spíše průměrná hodnota, mnozí soupeři překonávají hranici 600 litrů. Palivová nádrž je u obou verzí padesátilitrová, vejde se do ní tak o pět litrů více paliva než u tříprostorové verze.
Rodina modelů tipo byla navržena v italském Turíně u Fiatu, jejich vývoj však probíhal v Turecku ve spolupráci s tamější firmou Tofas, v jejíž továrně se trio aut bude vyrábět. Na tříletém procesu vývoje se podílelo na 2.000 lidí, prototypy během testování najely 8,7 milionu kilometrů za různých podmínek. Automobil byl vyvíjen hlavně s ohledem na praktičnost a nízké provozní náklady, mottem vývojářů bylo „schopnosti, žádné zbytečné parádičky.“
Fiat Tipo 5Doors – technická data nabízených motorů | ||||||
Motor | 1.4 | 1.4 T-Jet | 1.6 E-torQ | 1.3 MultiJet | 1.6 MultiJet | |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW/min] | 70/6000 | 88/5000 | 81/5500 | 70/3750 | 88/3750 | |
Točivý moment [N.m/min] | 127/4500 | 215/2500 | 152/4500 | 200/1500 | 320/1750 | |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | 5M | 6M (6A) | |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 200 | 192 | 180 | 200 (200*) | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,1 | 9,6 | 11,5 | 12,0 | 10,1 (10,2*) | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 6,0 | 6,3 | 3,7 | 3,7 (3,7*) | |
Pohotovostní h. [kg] | 1270 | 1350 | 1385 | 1365 | 1370 (1395) | |
*Předběžná technická data |