Fiat zůstává hlavním zájemcem o Saab
Saab je nyní z právního hlediska v podobném postavení jako Chrysler – automobilka vyhlásila 23. února bankrot a soud minulý měsíc tento režim prodloužil. Na rozdíl od Chrysleru, kde byl Fiat jediným vážným zájemcem o převzetí, ale švédská vláda tvrdí, že o automobilku projevilo zájem až deset různých podniků.
Postoj švédské vlády je poněkud odlišný od toho, co vídáme v západoevropských zemích i severní Americe. Hlavním cílem sice je udržení pracovních míst, ministryně hospodářství Maud Olofsson už ale několikrát potvrdila, že nebude trvat na tom, aby hlavním předmětem podnikání Saabu byla i nadále výroba automobilů. Při odmítání zestátnění firmy se řídí heslem, že zájmem daňových poplatníků není vlastnit automobilku, a nechce ani poskytnout záruky pro udržení nerentabilní výroby.
Co zatím není jasné, je důvod, proč Fiat o Saab usiluje. Marchionne dosud neodtajnil, jak švédská značka zapadá do právě budovaného „impéria“ Fiatu. Chrysler, Dodge a Jeep se s italským Fiatem, Alfou Romeo a Lancií téměř ideálně doplňuje, Opel zase může po případném sloučení s Fiatem dotvořit silnou alianci evropských mainstreamových značek. Saab ovšem nyní prochází krizí, která není vyvolaná jen celkovým poklesem trhu, a jeho pozice na trhu je v mnoha ohledech podobná Lancii, popř. Alfě Romeo.
Prodeje švédské automobilky se navíc letos ve srovnání s loňským rokem propadly o polovinu. Kromě toho vše nasvědčuje tomu, že připravované modely Saabu budou nejen technologicky, ale i výrobně závislé na Opelu. Koupě švédské automobilky tak pro Fiat bude mít pravděpodobně význam jen v případě, pokud se mu podaří současně získat Opel.