Znáte Saaby 9-4X a 9-5 NG SportCombi? Jsou vzácnější než supersport
Ručně stavěné limitované série najdeme hlavně v říši sporťáků. Počítejte s námi – Jaguar XJ220: 288 kusů. Ferrari F50: 352 kusů. Bugatti EB110: 126 kusů. Porsche 918 Spyder: 918 kusů. Lamborghini Sesto Elemento: 20 kusů… S počtem 27 ručně smontovaných prototypů a 673 sériových kusů však představují sběratelské perly i poslední dva saaby.
Když se na začátku února 2010 nadobro zastavila výroba první generace Saabu 9-5, který předal žezlo modernímu nástupci, veřejnost byla v očekávání ozdravných novinek kultovní značky. Jenže skutečnost byla mnohem smutnější – před blížícím se nezvratným koncem Saabu už se poté stihly představit jen dvě. A nyní máme unikátní příležitost oba unikáty projet!
Amerika to odpískala
Svérázný, oblíbený a všeobecně uznávaný Saab měl v minulosti smůlu snad jen na jediné – na své majitele, kteří jeho talent dělat věci po svém nejen neoceňovali, ale ani příliš netolerovali. Jenže právě touhou po svobodě si severská značka zajistila kult a obrovskou komunitu příznivců po celém světě.
Jakmile automobilku získal v roce 1989 americký koncern General Motors, zdálo se, že konečně skončila v nejlepších rukách. O dvě desetiletí později už ji však Američané neutáhli – jejich vlastní hospodaření totiž dospělo až do stádia krachu. Když se problematického koncernu v poslední životní fázi ujala vláda Spojených států, rozhodla se k nepříliš populárním záchranným krokům – především k úplnému stažení působnosti GM z Evropy. V souvislosti s ukončením evropského tažení Chevroletu nejprve ukázala na Saab.
Nahnuté to tenkrát u nás měl i německý Opel. Nebyly to však jediné škrty v nových plánech – spolu se Saabem přestaly být pro GM zajímavé i domácí značky Oldsmobile či Saturn. A tak i těmto legendám koncern postavil tiché pomníčky.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!