Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Saaby 9-4X a 9-5 NG SportCombi? Jsou vzácnější než supersport

Lukáš Prejzek
Diskuze (8)

Ručně stavěné limitované série najdeme hlavně v říši sporťáků. Počítejte s námi – Jaguar XJ220: 288 kusů. Ferrari F50: 352 kusů. Bugatti EB110: 126 kusů. Porsche 918 Spyder: 918 kusů. Lamborghini Sesto Elemento: 20 kusů… S počtem 27 ručně smontovaných prototypů a 673 sériových kusů však představují sběratelské perly i poslední dva saaby.

Když se na začátku února 2010 nadobro zastavila výroba první generace Saabu 9-5, který předal žezlo modernímu nástupci, veřejnost byla v očekávání ozdravných novinek kultovní značky. Jenže skutečnost byla mnohem smutnější – před blížícím se nezvratným koncem Saabu už se poté stihly představit jen dvě. A nyní máme unikátní příležitost oba unikáty projet!

Amerika to odpískala

Svérázný, oblíbený a všeobecně uznávaný Saab měl v minulosti smůlu snad jen na jediné – na své majitele, kteří jeho talent dělat věci po svém nejen neoceňovali, ale ani příliš netolerovali. Jenže právě touhou po svobodě si severská značka zajistila kult a obrovskou komunitu příznivců po celém světě.

Jakmile automobilku získal v roce 1989 americký koncern General Motors, zdálo se, že konečně skončila v nejlepších rukách. O dvě desetiletí později už ji však Američané neutáhli – jejich vlastní hospodaření totiž dospělo až do stádia krachu. Když se problematického koncernu v poslední životní fázi ujala vláda Spojených států, rozhodla se k nepříliš populárním záchranným krokům – především k úplnému stažení působnosti GM z Evropy. V souvislosti s ukončením evropského tažení Chevroletu nejprve ukázala na Saab.

Nahnuté to tenkrát u nás měl i německý Opel. Nebyly to však jediné škrty v nových plánech – spolu se Saabem přestaly být pro GM zajímavé i domácí značky Oldsmobile či Saturn. A tak i těmto legendám koncern postavil tiché pomníčky.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (8)

Doporučujeme

21. 2. 2024 13:57
Re: Ten cervenej je nadhernej,
No vidíš, dneska si ho můžeš koupit jako víkendovku / youngtimera a zase jezdit s nějakou 2.3T :yes: Jinak auta to byla parádní, designově originální a svá ;-)
21. 2. 2024 09:01
Moc děkuji za připomínku, skvělý článek
Patřím mezi ně: "...jde na silnicích o takové rarity, až se člověku zatají dech". Rozporuplná situace, vždyť tyto modely vycházely z podvozku a techniky Insignie, ale zároveň každé jejich zahlédnutí na silnici vzbuzuje mimořádné pocity. Asi proto, že to nebyl "jen" derivát opla.
Stejně moc nechápu, kde se vzala ta celosvětová popularita značky, která začínala s dvojtakty a vydržela s nimi až do konce šedesátek. Ve Švédsku se dlouho tradovalo, že auto = SAAB, Volvo = lepší traktor. Z dnešního pohledu docela neuvěřitelný příběh....
21. 2. 2024 01:08
Ten cervenej je nadhernej,
sam jsem mel kdysi davno ( 1992 ) SAAB 9000 CD Turbo v tmave zelene perleti. Kupoval jsem ho ojeteho v Rakousku za cca 180 000 Silinku. Prvni tri dny jsem jenom jezdil a jezdil, sel se vyspat a tesil se az budu zase jezdit.
21. 2. 2024 00:44
Kombi 9-5
Červenou 9-5 v kombiku jsem viděl parkovat před pár lety v Katerinské v Praze.
20. 2. 2024 19:50
Iii
Krásná auta..... 😉