TEST Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS - nenápadný severský luxus
Se Saabem 9-3 1,9 TiDS jsme se potkali letos na jaře, ale příchod nového modelového roku a mnoha zásadních změn nás přiměl k dalšímu setkání. I tentokrát byl pod kapotou známý přeplňovaný čtyřválec 1910 cm3, který svými 110 kW uspokojuje akcelerační choutky řidičů vozů mnoha značek. Místo pětistupňového automatu a výkonového kitu Hirsch, jsme však v Jílovišti přebírali sériové provedení s ručně řazenou převodovkou se šesti stupni a výbavou Vector.
Design: odhazování nepotřebného
Dobrý design má být zbaven všeho nepotřebného, což ve Švédsku dobře vědí. Evoluční vývoj modelové řady 9-3 proto šel právě touto cestou. Revoluční změna přídě byla avizována několika studiemi posledních let, ale na živo Saab 9-3 (2008) stále překvapuje.
Efektní jsou zejména světlomety s diodovou zářivkou na horním okraji, která má funkci parkovacích světel a mistrně podtrhuje modernizovaný vzhled. Jestli se tento prvek stane standardem, který bude identifikovat Saaby na silnicích stejně jako korona světel mnichovských vozů, je to ta správná cesta k vymezení švédské značky vůči konkurenci. Na první pohled snadno rozeznáme i nové přední a zadní nárazníky, trochu více zkoumání je třeba u odhalování dalších změn. Chvályhodným detailem je zavedení nových vnějších dveřních klik, i přesto, že jsou „jen“ převzaty od mateřského Opelu Vectra. Jednoduchý a funkční design k Saabu patří. Ve stejném duchu byly inovovány boční vnější plechy karoserie, které nyní postrádají jakékoliv prolisy. Devět-trojka díky tomu působí mnohem vytříbenějším dojmem. SportCombi samotné není na trhu dlouho, takže záď s mléčně podbarvenými koncovými světly v posledních sloupcích karoserie, nemusela být prakticky měněna. I dnes působí originálně.
Interiér: luxus, komfort, ergonomie
saab strednitrida testy
Často skloňované sdílení komponent se nevyhnulo ani Saabu střední třídy, který má svůj protějšek v Opelech, ale péče s jakou byly tyto kořeny zamaskovány zasluhuje obdiv. Uživatel je opečováván v interiéru, který se příliš neliší od toho loňského, protože zatímco inovace vnějšího kabátu přišla letos, interiér byl vylepšen již vloni. Saab 9-3 se může chlubit mimořádně luxusním interiérem, v našem případě vybaveným sportovními sedadly s elektrickým ovládáním a paměťmi. Pro jejich čalounění byla použita světlá kůže dvojí struktury, omezující pohyb cestujícího v sedačce a zajišťující vedení těla v zatáčkách. Důležitým parametrem čalounění sedadel je také hmatový vjem, který se těžko popisuje a jen obtížně srovnává s většinou konkurence ve střední třídě.
Prostor uvnitř SportCombi je menší než ten co nabízí Vectra, ale porovnání se stejně velkými Audi nebo BMW, které již mají také několik křížků na kontě, je zcela na místě. Na nejnovějšího premianta – kombi Mercedes–Benz třídy C - asi Saab mít nebude, ale to je asi úkol spíše pro příští generaci. Cestující na zadních sedadlech se nemusí uskromňovat, oblékají-li konfekční velikosti. Za pozornost stojí vnitřní šířka ve výši loktů 1520 mm, která je nejlepší z německého tria. Na medailových pozicích jsou i podélné míry prostoru na zadních sedadlech 640 až 880 mm. Zavazadlový prostor nemá ohromující objem, ale praktické využití je bezproblémové díky pravidelnému tvaru, dobré přístupnosti (nákladová hrana je nízko a v úrovni dna zavazadelníku) a dvojité podlaze s několika schránkami pod ní. Po sklopení zadních opěradel nevzniká schod, ale ani rovina.
Absolutorium zaslouží audio systém kombinovaný s navigačním systémem, který za nemalý příplatek 96.900,-Kč zpříjemňuje cestování excelentní zvukovou reprodukcí. Tuto úroveň však ocení zřejmě jen audiofilové, kterých je asi podle Saabu mezi zákazníky dostatek. V přípravě jsou ještě dražší audiosoustavy Bose.
Jediné sportovní SportCombi
Jízdní vlastnosti Saabů byly vždy zvláštním mixem aktivní bezpečnosti, schopností přenášet sílu motoru na vozovku přes kola přední nápravy, snadné ovladatelnosti a pohodlí. Když se k tomu přidala široká škála rozměrů pneumatik, ne vždy to dopadlo na našich silnicích dobře. Nový Saab 9-3 model 2008 ukázal, že i s extrémními osmnáctipalcovými koly lze absolvovat dlouhou trasu pohodlně a přitom s jistotou a nezbytnými řidičskými zážitky. Podvozek s bohatým uplatněním hliníkových komponent byl optimalizován z hlediska bezprostředních reakcí a je připraven i na zavedení pohonu všech kol v nejbližších měsících. Výrazným krokem kupředu a argumentem, který bude dobře použitelný u zákazníků odchovaných německými vozy, je nové řízení, které meziročně získalo na přesnosti a přímosti. Reakce vozu jsou bezprostřední, ale komfort u nejvyšší „nesportovní“ verze Vector hraje hlavní roli.
Převodovka se šesti stupni se řadí podle očekávání dobře a těší i její zpřevodování. Když na to přijde lze na 6. rychlostní stupeň jezdit s 2500 ot./min a pokud vám jde o minimální odběr, pak se možná dostanete i pod pětilitrovou metu. My jsme jezdili nejméně za 5,1 l/100 km, což je vzhledem k pohotovostní hmotnosti téměř 1,6 t a pneumatikám s rozměrem 235/45 R18 dobrý výsledek. Ve výborně odhlučněném interiéru, který je prostý vibrací od motoru, které jsme zaznamenali u předchozího provedení, se ve vyšších rychlostech projevují vedle aerodynamického hluku právě ona velká a široká kola.
Závěr
Saab 9-3 SportCombi se v nejnovějším vydání přiblížil ke konkurenci na dosah, a tak vysoké částky, které najdeme stále v rozsáhlém ceníku, se budou snáze vysvětlovat. Model 2008 dostal nový design, který je silným prodejním argumentem spolu s mimořádně luxusním interiérem, který zákazníky osloví zřejmě až při setkání na živo. Bez přímého srovnání s jinými vozy je snadné podlehnout zejména, když se sportovnější řízení a úsporný provoz snoubí s elegancí a komfortem v míře u Saabu dosud nevídané.
První cena vozu | 699.000,-Kč (1,8i 90 kW, Linear) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 875.000,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Linear) |
Základní cena testovaného vozu | 989.000,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Vector) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.198.300,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Vector) |
Plusy
- Nezaměnitelný design
- Prostorný interiér
- Exkluzivní sportovní sedadla
- Nízká spotřeba
- I přes velká kola komfortní podvozek s dobrým tlumením nerovností
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Vyšší ztráta hodnoty
- Design + provedení (exteriéru i interiéru), které se vymyká zvyklostem