Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford C-MAX 1,6 TDCi - elitář

Libor Zezulka
Kompaktní MPV Fordu se už nejmenuje Focus C-MAX, ale jednoduše C-MAX. Jak jezdí auto, které v době uvedení na trh zaujalo designem a především jízdními vlastnostmi, po faceliftu s naftovým motorem 1,6 TDCi?

Většinou to chodí takto: Auto přijde na trh a je to velký hit. Zákazníci obdivují design, novináři píší o velkém mezigeneračním pokroku, dealeři mluví o revolučním autě, nad které není. Proběhne masivní reklamní kampaň, ještě chvíli se o novince mluví a píše, no a pak vše utichne. Na trh přijde další nový model a ten, který ještě nedávno plnil titulní stránky časopisů, je odsunut do pozadí.

Automobilka se musí smířit s tím, že se její svěřenec zařadil mezi desítky a stovky ostatních vozů a musí spoléhat na to, že si auto najde klientelu svou jedinečností a kvalitou. Hodně modelů v téhle těžké zkoušce obstojí napůl nebo ještě hůř a v polovině životního cyklu má problém s tím, že ve srovnání s aktuální konkurencí působí malinko zastarale a místo chycení druhého dechu se zmůže jen na zoufalé čekání na nástupce.

Občas se však přihodí něco zvláštního. Z auta vyzařuje i po čtyřech či pěti letech na trhu tak silné charisma, že se mu těžko odolává a vydařený facelift silné kouzlo osobnosti ještě podtrhne. Zákazníci mají o dané auto stále zájem a konkurence se před ním musí třást stejně jako na začátku. Jednoduše řečeno auto zraje jako víno. No a přesně tohle je případ Fordu C-MAX.

Prostě fešák

Ford C-MAX přišel na trh v době, kdy ještě skupina nebo spíše podskupina kompaktních MPV nepraskala ve švech a připomínala spíše malou rodinnou sešlost. C-MAX konkurenci popíchl svým atraktivním designem, prostorným interiérem a především vynikajícími jízdními vlastnostmi plynoucími z moderní podvozkovém platformy. C-MAX zkrátka hodně uvezl, hezky vypadal a navíc se skvěle řídil.

ford testy mpv ford testy mpv
 

Uběhly čtyři roky a C-MAX ztratil velmi málo nebo nic ze své atraktivity, přesto však prošel tradiční omlazovací kúrou. Ta se vydařila. Přední část zmohutněla a dospěla díky masivnímu nárazníku s výraznějším vstupem vzduchu, vertikálně situovaným mlhovkám a agresivnějším předním světlometům. Vzadu se měnily sdružené svítilny, které nyní prořezávají tmu výraznou diodovou září.

C-MAX celkově zmohutněl a omládl, z hlediska designu tedy stále může útočit na své konkurenty. Stydět se však nemusí ani za další oblasti, například prostornost, praktičnost nebo variabilitu. Kupříkladu takový zavazadelník se základním objemem 460 litrů patří stále do nadprůměru třídy, mezi elitu se tohle kompaktní MPV Fordu řadí i přístupem na přední a zadní sedadla nebo umístěním nakládací hrany. Ta leží proklatě nízko nad zemí.

Lepší plasty, více odkládacích ploch

Facelift zanechal stopy rovněž v interiéru a pomohl odstranit některé neduhy, které auto trápily v minulé dekádě. C-MAX vždy vypadal dobře zvenčí a na první pohled i zevnitř, při podrobném zkoumání ovšem vyplynuly na povrch problémy se slícováním a zpracováním materiálů. Nyní se uvnitř auta skví palubní deska z kvalitnějších plastů, z větší části měkčených, podstatně se zlepšilo zpracování.

Až na pár výjimek (například uvolněnou plastovou část výplně dveří a rozvrzané plastové plochy vyplňující prostor mezi čelním sklem a horní měkčenou částí palubní desky) působí deska, a to zvláště v elegantní kombinaci tmavé a světlé barvy, velmi efektně. Nic se bohužel nezměnilo na faktu, že jsou špatně dostupná tlačítka elektrického otevírání oken umístěná na nakloněném madlu dveří řidiče.

Obdivu se ode mě nedočkají ani laciná tlačítka elektrického ovládání oken u spolujezdce, jež se bohužel propracovala i do nového Mondea, naopak hlasitě chválím rozšířený počet odkládacích prostor a jejich využitelnost. V C-MAXu se definitivně usadil audiosystém Sony s celkem intuitivním ovládáním, dobrý dojem z ergonomie a použitelnosti nekazí ani ovládací panel automatické klimatizace.

ford testy mpv ford testy mpv
 

Rychle a snadno se očima zorientujete na přístrojové desce, pochvalovat si určitě budete vyšší posez a komfortní sedačky s dostatečným bočním vedením i rozsahem nastavení. U kompaktních MPV ostře sledovaná variabilita patří plus minus mezi silné stránky C-MAXu, se zadními sedadly můžete libovolně manipulovat, v případě nutnosti tyto z vozu samozřejmě i vyjmout. Než se ovšem pustíte do vyprošťování sedaček z auta, pořádně si namažte pod koleny.

Sedadla za prvé nejsou z nejlehčích a za druhé procedura vyjmutí vyžaduje nalezení specifického úhlu pro uvolnění sedaček ze zámků, takže se nadřete nejen na cestě mezi autem a garáží, ale už v samotném autě. Tuhle drobnou nepříjemnost naštěstí bohatě vyvažuje velkorysý prostor nad hlavou a u ramen, špatně na tom není C-MAX ani s místem u kolen.

Hodně za málo

Ford C-MAX jsme na Auto.cz s vznětovým čtyřválcem 1,6 TDCi již testovali, a dokonce dvakrát. Jednou jsme poměřovali kvality prostorného Němce s prostorným Francouzem ve srovnávacím testu, potom jsme osedlali model s motorem 1,6 TDCi a převodovkou CVT. Maloobjemový vznětový turbodiesel si v obou případech vedl skvěle, bodoval nízkou spotřebou, dobrým odhlučněním a dobrým tahem od nízkých otáček.

Na tom se pochopitelně nic nezměnilo ani u faceliftovaného modelu. Vznětová jednotka se zdvihovým objemem 1560 cm3, maximálním výkonem 80 kW / 4000 ot./min. a točivým momentem 240 Nm / 1750 ot./min. se snaží táhnout od nízkých otáček, ale zajímavé výsledky čekejte od 1700 otáček, pod touto hranicí od motoru raději nic nechtějte. Jakmile se ovšem dostanete na požadovaných 1800 otáček, začne koncert.

ford testy mpv ford testy mpv
 

Motor na svůj objem výborně táhne, nechá se točit a přitom nijak zvlášť nehlučí. Naftu v něm sice jednoznačně poznáte, ale typické naftové projevy jsou utlumeny na minimum. Rozmezí efektivních otáček není velké, ale cca 2200 otáček stačí na to, abyste bezpečně předjeli nebo akcelerovali. Motor ochotně poslouchá povely plynového pedálu, ale za dobrou dynamiku nevyžaduje mnoho.

Spotřeba paliva se v kombinaci s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou pohybuje běžně mezi 5,5 – 6,5 litry, sto kilometrovou trasu jsem dokázal zajet i se spotřebou menší než 5 litrů. Dlouhodobá kombinovaná spotřeba okolo 5,5 litru není v tomto modelu problém.

Elitář

Nebyl to ani tak vzhled a dokonce ani prostornost či variabilita, kterými Ford Focus C-MAX uchvátil odbornou i laickou veřejnost. Jestliže byl C-MAX kvůli něčemu vynášen do nebes, tak převážně kvůli jízdním vlastnostem. Auto postavené na výborném podvozku s víceprvkovou zadní nápravou bravurně zvládalo průjezdy zatáčkami a přitom skvěle tlumilo prakticky všechny druhy nerovností.

I tohle stále platí. Podvozek C-MAXu dovoluje dokonce sportovní jízdu, přitom poskytuje posádce vynikající komfort a pohodlí. Auto nemiluje příčné nerovnosti, ale které auto dané kategorie ano? Každopádně ani série příčných nerovností nepředstavuje problém a nenarušuje hladkou jízdu. Rázy a stejně tak náklony nemají šanci. C-MAX nabízí řidiči požitkáři i dobrou odezvu od řízení a přesné řazení s jasně vymezenými drahami.

ford testy mpv ford testy mpv
 

Jediná výtka směřuje na adresu brzd, které si představuji podstatně citlivější a razantnější. Celkově si ovšem stojím za tím, co jsem vyslovil v úvodu článku. Ford C-MAX zraje jako víno. Má stále atraktivní kukuč, prostorný interiér, dobré motory, řazení i řízení a vůbec patří mezi nejlepší kompaktní MPV současnosti.

První cena vozu 499.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací 645.990,-Kč (1,6 TDCi DPF, 80 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu 645.990,-Kč (1,6 TDCi DPF, 80 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 790.740,-Kč (1,6 TDCi DPF, 80 kW, Trend)

Plusy

  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • přesné řazení a řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • dobře utlumený a úsporný vznětový motor

Minusy

  • slabé brzdy
  • drobné nedostatky ve zpracování
  • systém vyjímání zadních sedadel
Libor Zezulka
Ford C-MAX 1,6 TDCi
Cena základní sestavy 645 990 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ABS s EBD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, loketní opěrka sedadla řidiče, látkové čalounění, přední mlhové světlomety, autorádio s CD přehrávačem, 16palcová ocelová kola, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, schránka na sluneční brýle, vnitřní kliky dveří a tlačítko ruční brzdy s hliníkovou povrchovou úpravou, 4ramenný volant. Kč
Cena testované sestavy 790 740 Kč
Výbava testované sestavy Elektronický stabilizační systém ESP (+ 19.900,- Kč), systém KeyFree včetně elektrického ovládání zadních oken (+ 22.200,- Kč), vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů světlometů (+ 6.700,- Kč), nastavitelné pedály (+ 5.900,- Kč), 16palcová kola z lehkých slitin (+ 21.000,- Kč), audiosystém Sony s CD a MP3 přehrávačem a ovládáním na sloupku řízení (+14.000 Kč), metalický lak (+ 13.900,- Kč), přední a zadní parkovací senzor (+ 24.900,- Kč), automatická klimatizace (+ 12.900,- Kč), tempomat se 4ramenným koženým volantem (+ 17.000,- Kč), palubní počítač (+ 3500,- Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.1 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1620
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1446 / 474
Rozměr pneu: 205/55 R16
Ford C-MAX 1,6 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4333
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1595
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano