Ford C-MAX 1,6 TDCi - elitář

Ford C-MAX 1,6 TDCi - elitář

 
 

Kompaktní MPV Fordu se už nejmenuje Focus C-MAX, ale jednoduše C-MAX. Jak jezdí auto, které v době uvedení na trh zaujalo designem a především jízdními vlastnostmi, po faceliftu s naftovým motorem 1,6 TDCi?

Většinou to chodí takto: Auto přijde na trh a je to velký hit. Zákazníci obdivují design, novináři píší o velkém mezigeneračním pokroku, dealeři mluví o revolučním autě, nad které není. Proběhne masivní reklamní kampaň, ještě chvíli se o novince mluví a píše, no a pak vše utichne. Na trh přijde další nový model a ten, který ještě nedávno plnil titulní stránky časopisů, je odsunut do pozadí.

Automobilka se musí smířit s tím, že se její svěřenec zařadil mezi desítky a stovky ostatních vozů a musí spoléhat na to, že si auto najde klientelu svou jedinečností a kvalitou. Hodně modelů v téhle těžké zkoušce obstojí napůl nebo ještě hůř a v polovině životního cyklu má problém s tím, že ve srovnání s aktuální konkurencí působí malinko zastarale a místo chycení druhého dechu se zmůže jen na zoufalé čekání na nástupce.

Občas se však přihodí něco zvláštního. Z auta vyzařuje i po čtyřech či pěti letech na trhu tak silné charisma, že se mu těžko odolává a vydařený facelift silné kouzlo osobnosti ještě podtrhne. Zákazníci mají o dané auto stále zájem a konkurence se před ním musí třást stejně jako na začátku. Jednoduše řečeno auto zraje jako víno. No a přesně tohle je případ Fordu C-MAX.

Prostě fešák

Ford C-MAX přišel na trh v době, kdy ještě skupina nebo spíše podskupina kompaktních MPV nepraskala ve švech a připomínala spíše malou rodinnou sešlost. C-MAX konkurenci popíchl svým atraktivním designem, prostorným interiérem a především vynikajícími jízdními vlastnostmi plynoucími z moderní podvozkovém platformy. C-MAX zkrátka hodně uvezl, hezky vypadal a navíc se skvěle řídil.

obrázek [555 x 308]
 

Uběhly čtyři roky a C-MAX ztratil velmi málo nebo nic ze své atraktivity, přesto však prošel tradiční omlazovací kúrou. Ta se vydařila. Přední část zmohutněla a dospěla díky masivnímu nárazníku s výraznějším vstupem vzduchu, vertikálně situovaným mlhovkám a agresivnějším předním světlometům. Vzadu se měnily sdružené svítilny, které nyní prořezávají tmu výraznou diodovou září.

C-MAX celkově zmohutněl a omládl, z hlediska designu tedy stále může útočit na své konkurenty. Stydět se však nemusí ani za další oblasti, například prostornost, praktičnost nebo variabilitu. Kupříkladu takový zavazadelník se základním objemem 460 litrů patří stále do nadprůměru třídy, mezi elitu se tohle kompaktní MPV Fordu řadí i přístupem na přední a zadní sedadla nebo umístěním nakládací hrany. Ta leží proklatě nízko nad zemí.

Lepší plasty, více odkládacích ploch

Facelift zanechal stopy rovněž v interiéru a pomohl odstranit některé neduhy, které auto trápily v minulé dekádě. C-MAX vždy vypadal dobře zvenčí a na první pohled i zevnitř, při podrobném zkoumání ovšem vyplynuly na povrch problémy se slícováním a zpracováním materiálů. Nyní se uvnitř auta skví palubní deska z kvalitnějších plastů, z větší části měkčených, podstatně se zlepšilo zpracování.

Až na pár výjimek (například uvolněnou plastovou část výplně dveří a rozvrzané plastové plochy vyplňující prostor mezi čelním sklem a horní měkčenou částí palubní desky) působí deska, a to zvláště v elegantní kombinaci tmavé a světlé barvy, velmi efektně. Nic se bohužel nezměnilo na faktu, že jsou špatně dostupná tlačítka elektrického otevírání oken umístěná na nakloněném madlu dveří řidiče.

Obdivu se ode mě nedočkají ani laciná tlačítka elektrického ovládání oken u spolujezdce, jež se bohužel propracovala i do nového Mondea, naopak hlasitě chválím rozšířený počet odkládacích prostor a jejich využitelnost. V C-MAXu se definitivně usadil audiosystém Sony s celkem intuitivním ovládáním, dobrý dojem z ergonomie a použitelnosti nekazí ani ovládací panel automatické klimatizace.

obrázek [555 x 313]
 

Rychle a snadno se očima zorientujete na přístrojové desce, pochvalovat si určitě budete vyšší posez a komfortní sedačky s dostatečným bočním vedením i rozsahem nastavení. U kompaktních MPV ostře sledovaná variabilita patří plus minus mezi silné stránky C-MAXu, se zadními sedadly můžete libovolně manipulovat, v případě nutnosti tyto z vozu samozřejmě i vyjmout. Než se ovšem pustíte do vyprošťování sedaček z auta, pořádně si namažte pod koleny.

Sedadla za prvé nejsou z nejlehčích a za druhé procedura vyjmutí vyžaduje nalezení specifického úhlu pro uvolnění sedaček ze zámků, takže se nadřete nejen na cestě mezi autem a garáží, ale už v samotném autě. Tuhle drobnou nepříjemnost naštěstí bohatě vyvažuje velkorysý prostor nad hlavou a u ramen, špatně na tom není C-MAX ani s místem u kolen.

Hodně za málo

Ford C-MAX jsme na Auto.cz s vznětovým čtyřválcem 1,6 TDCi již testovali, a dokonce dvakrát. Jednou jsme poměřovali kvality prostorného Němce s prostorným Francouzem ve srovnávacím testu, potom jsme osedlali model s motorem 1,6 TDCi a převodovkou CVT. Maloobjemový vznětový turbodiesel si v obou případech vedl skvěle, bodoval nízkou spotřebou, dobrým odhlučněním a dobrým tahem od nízkých otáček.

Na tom se pochopitelně nic nezměnilo ani u faceliftovaného modelu. Vznětová jednotka se zdvihovým objemem 1560 cm3, maximálním výkonem 80 kW / 4000 ot./min. a točivým momentem 240 Nm / 1750 ot./min. se snaží táhnout od nízkých otáček, ale zajímavé výsledky čekejte od 1700 otáček, pod touto hranicí od motoru raději nic nechtějte. Jakmile se ovšem dostanete na požadovaných 1800 otáček, začne koncert.

obrázek [555 x 343]
 

Motor na svůj objem výborně táhne, nechá se točit a přitom nijak zvlášť nehlučí. Naftu v něm sice jednoznačně poznáte, ale typické naftové projevy jsou utlumeny na minimum. Rozmezí efektivních otáček není velké, ale cca 2200 otáček stačí na to, abyste bezpečně předjeli nebo akcelerovali. Motor ochotně poslouchá povely plynového pedálu, ale za dobrou dynamiku nevyžaduje mnoho.

Spotřeba paliva se v kombinaci s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou pohybuje běžně mezi 5,5 – 6,5 litry, sto kilometrovou trasu jsem dokázal zajet i se spotřebou menší než 5 litrů. Dlouhodobá kombinovaná spotřeba okolo 5,5 litru není v tomto modelu problém.

Elitář

Nebyl to ani tak vzhled a dokonce ani prostornost či variabilita, kterými Ford Focus C-MAX uchvátil odbornou i laickou veřejnost. Jestliže byl C-MAX kvůli něčemu vynášen do nebes, tak převážně kvůli jízdním vlastnostem. Auto postavené na výborném podvozku s víceprvkovou zadní nápravou bravurně zvládalo průjezdy zatáčkami a přitom skvěle tlumilo prakticky všechny druhy nerovností.

I tohle stále platí. Podvozek C-MAXu dovoluje dokonce sportovní jízdu, přitom poskytuje posádce vynikající komfort a pohodlí. Auto nemiluje příčné nerovnosti, ale které auto dané kategorie ano? Každopádně ani série příčných nerovností nepředstavuje problém a nenarušuje hladkou jízdu. Rázy a stejně tak náklony nemají šanci. C-MAX nabízí řidiči požitkáři i dobrou odezvu od řízení a přesné řazení s jasně vymezenými drahami.

obrázek [555 x 254]
 

Jediná výtka směřuje na adresu brzd, které si představuji podstatně citlivější a razantnější. Celkově si ovšem stojím za tím, co jsem vyslovil v úvodu článku. Ford C-MAX zraje jako víno. Má stále atraktivní kukuč, prostorný interiér, dobré motory, řazení i řízení a vůbec patří mezi nejlepší kompaktní MPV současnosti.

První cena vozu499.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací645.990,-Kč (1,6 TDCi DPF, 80 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu645.990,-Kč (1,6 TDCi DPF, 80 kW, Trend)
Cena testovaného vozu vč. příplatků790.740,-Kč (1,6 TDCi DPF, 80 kW, Trend)

Plusy

  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • přesné řazení a řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • dobře utlumený a úsporný vznětový motor

Minusy

  • slabé brzdy
  • drobné nedostatky ve zpracování
  • systém vyjímání zadních sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford C-MAX 1,6 TDCi

Cena v základní výbavě: 645 990 Kč Cena v testované výbavě: 790 740 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, ABS s EBD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, loketní opěrka sedadla řidiče, látkové čalounění, přední mlhové světlomety, autorádio s CD přehrávačem, 16palcová ocelová kola, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, schránka na sluneční brýle, vnitřní kliky dveří a tlačítko ruční brzdy s hliníkovou povrchovou úpravou, 4ramenný volant.

Výbava testovaného vozu:Elektronický stabilizační systém ESP (+ 19.900,- Kč), systém KeyFree včetně elektrického ovládání zadních oken (+ 22.200,- Kč), vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů světlometů (+ 6.700,- Kč), nastavitelné pedály (+ 5.900,- Kč), 16palcová kola z lehkých slitin (+ 21.000,- Kč), audiosystém Sony s CD a MP3 přehrávačem a ovládáním na sloupku řízení (+14.000 Kč), metalický lak (+ 13.900,- Kč), přední a zadní parkovací senzor (+ 24.900,- Kč), automatická klimatizace (+ 12.900,- Kč), tempomat se 4ramenným koženým volantem (+ 17.000,- Kč), palubní počítač (+ 3500,- Kč),

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford C-MAX 1,6 TDCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.1 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1446 / 474
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4333
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1595
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford C-MAX 1,6 TDCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba

Malé MPV Ford C-Max se představilo v roce 2003, o tři…

Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii

Ve dvou ze tří kategorií MPV se tentokrát nic podstatného…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…