Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta ST přichází na český trh: Který je nejzajímavější prvek příplatkové výbavy?

Tomáš Dusil
Diskuze (25)
Současná generace Fiesty je na trhu od loňského roku. V tom letošním ji výrobce obohatil o sportovní verzi ST. Pod kapotou má sice „jen“ přeplňovaný tříválec, avšak celek doplňuje mimořádný podvozek. Co nabízí oproti předchůdci?

Že nová generace Fiesty ST dostane přeplňovaný tříválec 1.5 EcoBoost se vědělo dávno před premiérou vozu. Nyní je vše již potvrzeno, včetně toho, že novinka nabídne standardně výkon 147 kW, tedy rovných 200 koní. Předchozí standardní Fiestu ST poháněl přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru EcoBoost s výkonem 134 kW. Rovných 200 koní (147 kW) vůz nabízel pouze v edici ST200, která vyjela až v roce 2016. Kromě přímého vstřikování je u nového motoru zajímavostí možnost deaktivovat jeden válec. To přináší snížení spotřeby paliva, ovšem konkrétní hodnoty zatím k dispozici nejsou. Pouze lakonické konstatování, že novinka je až o 11 procent úspornější, než předchůdce.

Nový tříválec bychom proto určitě nechápali jako nějakou nevýhodu novinky. Když už nic, tak minimálně s ohledem na diskutabilní spolehlivost čtyřválce 1.6 EcoBoost, se jedná o krok správným směrem.

Na českém trhu je novinka „k mání“ za konkurence schopnou cenu. Nabízí se ve dvou karosářských verzích. Třídveřový hatchback startuje na částce 522.990 korun, příplatek za pět dveří činí rovných 15.000 korun. Standardní výbava je bohatá, byť třeba samočinná klimatizace je dispozici pouze za příplatek 3.400 korun.

Zvolte si režim

Novinkou je u Fiesty ST možnost zvolit tři režimy auta. Pro normální ježdění se hodí nastavení Normal. Pro sportovnější jízdu lze auto přepnout do módu Sport. Při něm se změní mapa ovládání pedálu akcelerace, stejně jako posilovače řízení elektromechanického typu. Ve výfuku se navíc otevře klaka, čímž se zintenzivní zvuk motoru.

Vrchol sportovního ježdění nabízí režim Track. V něm dojde k deaktivaci protiprokluzového systému a současně k přepnutí stabilizačního systému ESC do sportovního režimu, kdy zasahuje později a nechá tedy vše déle na řidiči. Kromě sportovního režimu nabízí ESC ještě možnost jej plně deaktivovat, což je v dnešní době docela unikum.

Obětujte 25.000 korun

Tím nejzajímavějším je ovšem na nové Fiestě ST podvozek. Když opomeneme extrémně strmé řízení s převodem ve střední poloze pouhých 12,0:1, pak ta první novinka se ukrývá na zadní nápravě. Ta je sice řešena torzní příčkou, avšak využívá inovativní vinuté pružiny. Ty si Ford nechal dokonce patentovat, přičemž dle prvních informací je jejich vinutí poněkud komplikovaněji řešeno, než jak jsme zvyklí. Tímto se dosáhlo nebývalé progrese v tuhosti pružiny. Poprvé tudíž nejsou obě pružiny zadní nápravy záměnné, ale liší se pro levou a pravou stranu. S novými pružinami plně korespondují tlumiče od Tenneco. Vpředu se dvěma plášti, vzadu postačí verze s jedním pláštěm.

Druhou novinkou je možnost objednat si samosvorný diferenciál. Pokud opomeneme starší limitovanou edici Opel Corsa OPC Nürburgring Edition, nějak nás nenapadá, které jiné auto segmentu B toto nabízí. Corsa ale používala lamelový samosvorný diferenciál, podobně jako Astra OPC, zatímco Fiesta ST využívá diferenciál Quaife, dosud známý z Focusu RS prvních dvou generací. Jde o modifikaci šroubového diferenciálu, citlivého na rozdíly momentů (torsen).

Pokud po něm zatoužíte, znamená to přihodit 25.000 korun v rámci balíčku „Sada Performance“. Kromě toho v něm dále získáte systém Launch Control, umožňující co možná nejrychlejší rozjetí vozu s optimálním využitím výkonu motoru a dále světelnou indikaci změny převodového stupně při dosažení nejvyšších otáček motoru.

Příplatkový samosvorný diferenciál doplňuje jeho elektronickou náhražku TVC (Torque Vectoring Control), která je na Fistě ST standardem. Novou Fiestu ST je možné již nyní objednat u autorizovaných prodejců značky Ford. Jen dodáváme, že vůz dosahuje maximální rychlosti 232 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 6,5 sekundy. Budoucí majitelé se tedy mají rozhodně na co těšit.

Tomáš Dusil
Diskuze (25)
Avatar - lamal
26. 4. 2018 14:17
Re: nedotažená šance?
jj svist nie je auto pre 5tich , taku naloz citi aj moja primera gt a to je celkom velke auto, ale napr zadok tym ze je nizsie ako seria uz fakt sedi a v 5 ludoch to pri velkom prepruzeni uz dokaze skrtnut o blatnik kolesom... proste auto pre 4 hlavne vo verzii gt
26. 4. 2018 09:36
Re: nedotažená šance?
môže byť, aj na mojej nešportovej verzii je tá ľahkosť cítiť a keď tam sadnú piati, tak je na limite, niekde tú váhu ušetriť museli. Ale pre mňa je také nastavenie ako šité, ak by som kupoval teraz, mal by som chrobáka v hlave.
26. 4. 2018 09:12
Re: Zvyšovanie vykonu
Na druhej strane Polo bez samosvoru a s jednoduchou prednou napravou (ziadna oddelena tehlica) bude s rasucim vykonom tazko ovladatelny.

Fiesta ma samosvor a predpokladam, ze motor bude viac charakterny a lahsi na predok, takze moze byt zabavnejsim autom.
26. 4. 2018 08:42
Re: Tří
Řekl bych, že vydrží dost....když standart záruka je 5 let a 120 tis km...a za příplatek pouhých 5tis kč. je záruka 7 let a 200 tis. km :))))
25. 4. 2018 20:20
Zvyšovanie vykonu
u pola gti bude iná liga proti fieste. 2 liter má asi trošku iný potenciál.