Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie Fordu Focus (1998-dosud): Kompaktní ostří

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Ford Focus vystřídal velmi úspěšný Escort v roce 1998. Po takřka jedenácti letech přišla do prodeje jeho třetí generace.

Je pravdou, že Escorty se ještě dva roky vyráběly souběžně, jejich produkce byla ukončena v červenci 2000, tedy alespoň pro evropské trhy. Oproti svému předchůdci byl ovšem Focus nebe a dudy.

Escort byl sice zejména po poslední radikální modernizaci z jara 1995 hezké auto a postupná cizelace chyb čtvrté generace (modely jsou dnes značeny Mk5, Mk5b a Mk6) přinášela své ovoce, ale... Technicky zkrátka už poněkud zaostával. A Ford si nemohl dovolit zaspat proti konkurenci, kterou dodnes reprezentují hlavně Volkswagen Golf a Opel Astra.

Obliny střídají nové hrany

Golf IV se představil ve Frankfurtu 1997, Astra G také, ale její prodej začal až o půl roku později. Ford byl tedy z hlavních hráčů poslední: svůj výsledek projektu CW170 přivezl poprvé do Ženevy 1998 a ještě pouze na předpremiéru. Veřejnost, ať už odborná, či laická, byla překvapena. Zariskovat s filozofií New Edge designu v důležitém segmentu chtělo pořádný kus odvahy. Focus každopádně vzbudil emoce. Názory na jeho tvary se různily, ale každopádně byly originální. S odstupem času lze říci, že se povedly, jen zadní stěna s koncovými světlomety ve sloupcích byla u hatchbacků poněkud prázdná.

Interiér se nesl v odvážném duchu exteriéru. K dispozici byly tří- a pětidveřové hatchbacky, ke kterým se zakrátko přidaly sedany a kombi. Nejběžnější karosářské verze se zvětšily oproti Escortům na délku jen o necelé 2 cm, dnes je k neuvěření, že auto nižší střední třídy měřilo ještě nedávno 4,15 m. Široké byly zhruba stejně, vyrostly ovšem do výšky a hlavně, rozvor narostl z 2525 na 2615 mm. Extravagantní design si vyžádal nutnou daň v podobě redukce objemu zavazadelníku z z 380 na 350 l.

Jízdně dokonalý

A technika? Největší změnou oproti Escortu byla zadní náprava. Zatímco odcházející bestseller (hlavně Britové by mohli dlouho vyprávět) měl klikovou s vlečenými rameny a torzně poddajnou příčkou, konstruktéři Focusu vsadili na Control Blade. Tato víceprvková náprava zajistila perfektní jízdní vlastnosti, neboť kombinovala vlastnosti dvojitých lichoběžníkových závěsů a vlečených ramen. Ovladatelnost byla zaručena, ale ani cestující nedostatkem komfortu netrpěli.

Co se skrývalo pod kapotou? Zpočátku šestnáctiventilové čtyřválce Zetec SE objemů 1,4 a 1,6 l, které doplňovaly větší osmnáctistovka a dvoulitr Zetec E. Výkonové spektrum sahalo od 55 do 96 kW. Příznivci nafty se museli spokojit s agregátem řady Endura. Dnes ho známe jako TDDI, z objemu 1753 cm3 nabízel 66 kW a jeho konstrukční původ bychom našli v raných osmdesátých letech.

Výroba Focusu se rozběhla v červenci 1998, oficiální světovou premiéru si odbyl v Paříži a jeho prodej odstartoval v listopadu. To už měl za sebou i soudní spor. Německé vydavatelství Burda totiž zažalovalo modrý ovál kvůli totožnému názvu s jedním jeho periodikem. Neuspělo. Nesmíme zapomenout na zisk prestižního titulu evropského Automobilu roku (Car Of The Year) 1999, Focus si jej odnesl určitě zaslouženě.

Modernizujeme a sportujeme

Paleta výkonových verzí postupně vzrůstala, nejvýznamnějším rokem v životopisu první generace Focusu je ale letopočet 2002. V samém jeho úvodu se začal prodávat modernizovaný model představený již na podzim 2001. Lišil se jinou mřížkou chladiče, blikače byly přesunuty z nárazníků do hlavních světlometů. Turbodiesely TDDi konečně nahradily modernější TDCi řady Duratorq.

Dočkali se také milovníci sportovní jízdy. Focus ST 170 s nepřeplňovaným dvoulitrem byl jen předskokanem, byť čísílko prozrazovalo přibližný výkon motoru v koňských silách. Byl určen spíše pro sportující tatínky, kteří si mohli užívat v převodovce o kolečko víc. Nenabízel se totiž pouze jako třídveřový, ale i v pětidveřové variantě a dokonce jako kombi!

Ford zužitkoval své úspěchy v mistrovství světa rally a po předkrmu představil chuťovku - Focus RS, Vlastně, on všechny už po dlouhé tři roky napínal, protože se na výstavách objevovaly různé prototypy. Jenže rok 2002 znamenal uvedení Focusu RS do prodeje. Dvoulitr Duratec dostal turbodmychadlo a podařilo se z něj vyždímat 158 kW. Fanoušci starých Escortů RS Cosworth ohrnovali nos, ti měli ve svých motorech minimálně 162 kW a hlavně: jejich miláčci zabírali na všechna čtyři kola. Pohon obou náprav Focus RS postrádal, ale i tak šlo asi o nejzábavnější ostrou předokolku, jakou kdy kdo vyrobil.

Důraz na praktičnost

Jak bude vypadat Focus druhé generace, bylo možné odhadnout na autosalonu v Pekingu v létě 2004. Ford tam přivezl koncept sedanu. Již na první pohled bylo vše jasné: originální design ustoupil do pozadí, přednost dostaly strohé linky (viz Fiesta Mk6 a stále nabízený Fusion) a hlavní důraz byl kladen na praktičnost. Focus s kódem C307 řádně přibral na velikosti i váze. Délka základních karosářských variant narostla o 17 cm a překročila tak 4,3 m, šířka atakovala hranici 1,8 m a výška 1,5 m. Zavazadlový prostor se zvětšil na 385 l.

V Paříži jsme viděli třídveřové i pětidveřové provedení a kombi. Bonbónkem byla studie atraktivního kupé-kabrioletu Vignale. Motorů bylo zpočátku k dispozici šest: základní benzinovou čtrnáctistovku doplňoval větší agregát 1,6 l, stejný objem měl i ten s variabilním časováním ventilů Ti-VCT. Nabídka benzinů vrcholila dvoulitrem, výkony se tentokrát pohybovaly od 59 do 106 kW. Turbodiesely Ford vyvíjel s koncernem PSA: 1,6 TDCi poskytoval 80 kW, větší 2,0 TDCi pak rovných 100. Focus měl revidovaný podvozek s pomocným rámem vpředu, na vzpěrách McPherson a zadní víceprvkové nápravě se také odehrály drobné změny.

Interiér sice rovněž ztratil odvážné linky, ale použité materiály byly již hodnotnější. U první generace si lesklé plasty vysloužily poměrně ostrou kritiku nejen z řad novinářů. Evropský prodej nového Focusu odstartoval ještě před koncem roku.

ST podruhé

Ženevský autosalon 2005 znamenal nejen debut nového sedanu v produkční verzi, ale také nabroušeného ST. Již bez čísla v označení a bez kombi, ale s přeplňovaným pětiválcem 2,5 l od Volva, který se mohl pochlubit 162 kW. Příznivci varianty RS zatím ostrouhali... O rok později se konečně ukázala produkční varianta kupé-kabrioletu. Zájemci o Focus tak mohli zvolit i jízdu s větrem ve vlasech. O tradičním kabrioletu s plátěnou střechou se mluvilo už u jedničky, ale zákazníci se jej nedočkali. Prototypy, pokud nějaké existovaly (s největší pravděpodobností ano), má Ford pečlivě uložené a zatím je neodtajnil. Kupé-kabrio mělo dnes moderní skládací pevnou.

Podzimní facelift

Facelift Focusu se objevil ve Frankfurtu 2007 a modernizované vozy se začaly prodávat od ledna 2008. Změnila se hlavně příď, která více odpovídala nové filozofii kinetického designu. Stále velmi dobře podávaný kompakt tak získal výraznější linie. Ovšem nutno dodat, že první generace takto radikální zásah do designu nepotřebovala...

Úporná snaha výrobců o snížení emisí CO2 přinesla ekologům dáreček v podobě varianty Econetic s motorem 1,6 Duratorq TDCi, upravenou aerodynamikou a průměrnou spotřebou nafty jen lehce přesahující 4 l/100 km. Větší dvoulitrový turbodiesel se začal prodávat spolu s ostatními verzemi na začátku roku 2008 i ve výkonovém stupni 81 kW.

A zase Rally Sport

Fanoušci ostrých Fordů mohli jásat, o nový RS nakonec nebyli ochuzeni. Přeplňovaný dvouapůllitr byl tentokrát naladěn na 224 kW (305 k), dopovalo jej turbo KKK. Jízdní vlastnosti byly i při absenci pohonu obou náprav příkladné, o optimální trakci se staral samosvorný diferenciál. Firma Mountune Performance nabídla Fordem schválený kit pro zvýšení výkonu na 257 kW a sám výrobce díky tomu mohl uvést na trh verzi RS350. Stejné stádo pod kapotou měla i RS500 - pětisetkusová série na rozloučenou s dvojkovým Focusem. Tomu už pomalu začínala zvonit hrana...

New York, New York? Ne, Detroit, Detroit!

Třetí generaci mohli poprvé spatřit návštěvníci lednového autosalonu v Detroitu 2010. Místo premiéry nebylo zvoleno náhodně. Zatím poslední vydání zástupce Fordu v nižší střední třídě má být znovu globálním vozem. Tím koneckonců byl už i Mark 1 (retrospektivní prameny zůstávají u tradičního britského označování modelů, tak proč se jich nedržet?), který se nabízel také v USA. Ford zároveň oznámil, že jeho želízko v ohni kompaktní kategorie přijde o třídveřovou verzi, ani jízdu bez střechy si tentokrát nedopřejete.

Modrý ovál nás všechny během uplynulého roku zásoboval koncepty i produkčními modely. Ve zmíněném Detroitu to byly hatchback se sedanem, v Ženevě alespoň staticky ještě nedokončený prototyp kombi a v Paříži již funkční vzorek. A jako třešnička na dortu také výrazný ST v oranžové metalíze se čtyřválcem 2,0 SCTi EcoBoost/184 kW (250 k), zatím jako koncept. Pětidveřová varianta vyrostla už na takřka 4,36 m, oproti dvojce je užší a nižší, prostor pro zavazadla se ovšem scvrkl na pouhých 316 l. Přednost opět dostal styl před užitnou hodnotou, byť design zadních lamp vzbuzuje mírné, či větší rozpaky, záleží pochopitelně na vkusu.

Paleta pohonných jednotek se řádně rozrostla. Zážehové reprezentují atmosférické šestnáctistovky Ti-VCT se 77 a 92 kW, přeplňované motory EcoBoost 1,6 l dávají 110, nebo 134 kW. Turbodieselů je v nabídce pět: dvouventilové 1,6 TDCi se 70 a 85 kW, respektive čtyřventilové 2,0 TDCi s naladěním na 85, 103 a 120 kW. V převodném ústrojí najdeme šestici stupňů s výjimkou benzinových nepřeplňovaných motorů.

Výroba nové generace pro západní Evropu byla zahájena 6. prosince 2010 v německém Saarlouis, v americkém Michiganu už běží od srpna minulého roku. Nové vozy tak navážou na více než 10 milionů svých předchůdců, prodávají se také u nás. Neznamená to ovšem automaticky konec pro výběhovou druhou generaci, její produkce se ve španělské Valencii zastaví až v červnu. Koupíte ale už jen pětidveřový hatchback a kombi, ostatní karoserie nikoliv.

Na rychlostních zkouškách

Ve svém krátkém ohlédnutí do historie Fordu Focus bychom neměli zapomenout na účast v MS rally. Dvě generace, v rámci nich několik evolucí, dvanáct sezon, 44 vítězství v jednotlivých podnicích a dva tituly ve značkách v řadě za sebou (2006, 2007) - tolik stručná bilance. Jen ten prestižní jezdecký šampionát zůstal Focusu zapovězen. A to se za volanty vystřídala taková esa jako Colin McRae, Carlos Sainz, Markko Märtin, Marcus Grönholm, či z mladší generace finské duo Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala. Od letošní sezony byl vzhledem ke změně předpisů Focus nahrazen menší Fiestou s přeplňovanou šestnáctistovkou.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Avatar - iudex
10. 5. 2011 08:41
Re: Pekné zhrnutie
Nesúhlasím, pozri si akúkoľvek dobovú tlač, New Edge dizajn Focusu vyvolal veľké ohlasy, v drvivej väčšine pozitívne a poslal obstarožný Escort do dizajnového praveku. Dovolím si tvrdiť, že vyhlásené jazdné vlastnosti sa ako klad Focusu dostali do povedomia až po čase, ale dizajn účinkoval hneď.
Avatar - iudex
10. 5. 2011 08:39
Re: Pekné zhrnutie
K dizajnovej kontinuite pozri moju reakciu nižšie.
Avatar - iudex
10. 5. 2011 08:38
Re: Pekné zhrnutie
Dovolím si oponovať. Možno si to už tak nepamätáš, ale ja si jasne pamätám, aké pozdvihnutie spôsobil dizajn Focusu. Pojem New Edge sa na Teba valil zo všetkých časopisov, všetci novinári boli z toho hotoví, prevažná väčšina poztívne, menšina to stráviť nevedela. A dizajnovú nadväznosť medzi generáciami nevidí len ten, kto nechce. Porovnaj si predné svetlomety jednotky a dvojky: tvarovo sú veľmi podobné; pozri si nadväznosť predného nárazníka a blatníka, vyklenutie blatníka, zdvihnutie spodnej linky okien na konci, v D stĺpikoch umiestnené vertikálne zadné svetlá... Skrátka podobností je skutočne dosť. Obdobne dvojka a trojka: zachovaná zostala hore smerujúca spodná linka okien, nasávací otvor vzduchu si ponecháva typický tvar nahor sa zužujúceho štvorhranu, aj predné svetlomety medzi 2 FL a 3 majú spoločné črty: [odkaz]
Skrátka pri bližšom ako len povrchnom pohľade nájdeš toľko spoločných dizajnových markantov, že musíš tú nadväznosť vnímať. Aj keď sú samozrejme zmeny dramatickejšie, ako u ultrakonzervatívneho lídra triedy.
Avatar - DawQa
10. 5. 2011 07:08
Re: Pekné zhrnutie
Je pravda že na interier jsi člověk musí zvykat, ale jak si zvykne tak ostatní auta jsou uvnitř "nudné" teď už bych si nejradši bral palubku do dalšího auta >:D
9. 5. 2011 20:49
1.8 TDDI
Motor 1.8 TDDI se také nabízel ve výkonnové verzi 55kw. V ČR sice nebyla tato verze oficiálně v prodeji, ale v bazarech se dají najít.