29.10. 2017 Matouš Jelínek

Formule z Brna drtí světovou konkurenci: Jak brněnský drak uletěl ostatním?

 

Víte, že v Česku je studentský tým, jehož formule patří mezi pět nejlepších na světě? Byli jsme se podívat na unikátní Dragon 7.

Jsme jako firma, studenti u nás aplikují své znalosti a to nám všem otevírá možnosti dozvědět se více – říká nám nad šálkem dobré kávy, kterému nechybí ani týmové logo, šéf marketingu studentského závodního týmu TU Brno Racing Michal Tesař. Jsme v samém centru Vysokého učení technického, na kopci nad moravskou metropolí. Právě tady historicky nejúspěšnější z českých účastníků prestižní mezinárodní soutěže Formula Student sídlí. Týmu se v letošní sezoně podařilo mezi konkurencí 540 soupeřů z celého světa dosáhnout několika vítězství a celkově pátého místa. „Jedná se o čistě studentský projekt, na vývoji, stavbě a testování jsme strávili přes sedmdesát tisíc hodin práce. Organizaci týmu i spolupráci se sponzory si domlouváme sami, škola nám ale poskytuje zázemí a podporu,“ popisuje Tesař.

Už sedm let

Do závodů Brněnští vstoupili už v sezoně 2010/2011. „Pro letošní rok bylo naším cílem výrazně zapracovat na spolehlivosti vozu. A povedlo se, všechny závody jsme dojeli,“ popisuje šéf týmu Josef Jelínek, když vstupujeme do rozlehlé dílny. Právě v ní musí každý rok vzniknout zcela nová formule. „Letos jsme vyměnili trubkový rám za karbonový monokok. Celý vývoj od stanovení základní koncepce zabral tři měsíce. Zabývali jsme se různými testy, simulacemi, pracovali s 3D tiskem,“ vysvětluje, když se blížíme ke zdejšímu speciálu s příznačným jménem Dragon 7.

StudentCar SCX: Ostravský elektrosporťák s 220 kW může na silnici

Kvalita zpracování a cit pro detail nízké formule vyrážejí dech. Vše je zpracováno absolutně precizně. A třeba subtilní přední karbonové zavěšení nebo na první pohled lehounké těhlice vypadají famózně. Zaujme i masivní aerodynamický paket. „Spolupracovali jsme na něm s Leteckým ústavem, dokonce jsme jeho model testovali v aerodynamickém tunelu. K němu mají ve světě přístup jen asi tři týmy,“ vysvětluje Jelínek. Ústav konstruování zase pomohl s 3D tiskem titanové těhlice.

Pokud vás zajímají výkonové parametry, akceleraci na stovku monopost zvládne za 3,4 sekundy a maximální rychlost činí 115 kilometrů v hodině. „Pro nás ale je důležitější, že i na hodně technické trati zvládá průměrnou rychlost kolem 65 km/h,“ říká šéf týmu. Při takovém kalupu už dokáže ani ne dvousetkilový monopost s masivním aerodynamickým setem vytvořit přítlak 85 kilogramů.

Vytištěné turbo

O pohon se stará jednoválec o objemu 510 cm3 s výkonem 61 kilowattů. „Karter motoru pochází od Husqarny, využíváme ale vlastní písty a třístupňovou převodovku. V sání máme dva vstřikovače, přeplňování řešíme turbodmychadlem vlastní konstrukce,“ říká Josef Jelínek. Jak mohli studenti vytvořit originální systém přeplňování? „Na konstrukci jsme spolupracovali se společností Honeywell, která nám jej pak na zakázku vytiskla,“ dozvídáme se o možnostech, na něž mohou běžné závodní týmy zapomenout. Podobných originálních řešení bychom na Dragonu 7 našli řadu.

Řídili jsme unikátní studentský elektromobil: Jede 200 km/h a má slušný dojezd!

Ostatně formule měly vždy výsadu použití nejmodernějších technologií a evidentně to platí i o těch studentských. Projekt je ideální platformou, jak nabídnout schopným studentům přístup k tomu „nej“ a zároveň dopomoci účastníkům dostat se k práci snů. „Naši lidé z minulých let našli zaměstnání třeba v Le Mans, formuli 1, na Dakaru nebo v rallye. Často od nás putují také ke sponzorům, kterých je přes 85. Při spolupráci navážou vztahy a zjistí, čemu by se v budoucnu chtěli věnovat,“ potvrzuje Josef Jelínek.

Víte, že…

… pravidla stavby monopostů jsou velmi přísná? Mají přes sto stran.

… aby se tým mohl vypravit na závody, musí nejprve splnit test z inženýrských dovedností?

… při tisícikusové sérii by výroba Dragonu 7 vyšla na 29.000 eur (asi 750.000 korun)? V ceně ale není započítána práce ani vývoj.

… při závodech se měří i spotřeba? Na dvaadvacetikilometrovém závodě drak vypije asi pět litrů lihu.

… poměr výkonu a hmotnosti je srovnatelný s Bugatti Veyron?

... Brněnští vyjeli na studijní kemp do společnosti ZF nebo na nehodnocené závody do Moskvy, kde zvítězili?

… na začátku sezony bývá v týmu kolem padesáti členů? Ke konci zůstane asi patnáctičlenné jádro.

… studenti nemají při studiu žádné úlevy? Přitom před závody tráví v dílně i 16 hodin denně.

Tisícikusová série

Cílem soutěže je kromě získání cenných zkušeností účastníků a navázání přátelských kontaktů s kolegy ze zahraničí hlavně ukázat schopnost postavit vlastní jednomístné závodní auto. Musí být dobře ovladatelné, výkonné, spolehlivé a bezpečné zároveň. Hodnotí se ale i vzhled, ekologický dopad a cena. Úkolem každého týmu je sehnat si na závody veškeré prostředky. Dle pravidel by měl být potenciálním zákazníkem víkendový neprofesionální závodník autokrosu nebo sprintu. Předpokládá se vývoj a výroba 1000 takovýchto vozů ročně

Závodní disciplíny:

1. Statické disciplíny:

  • Konstrukce vozu
  • Nákladová studie
  • Marketingový plán

2. Technická přejímka (nebodovaná):

  • Test náklonu
  • Test hluku výfukové soustavy
  • Test brzdného účinku

3. Dynamické disciplíny:

  • Akcelerace na 75 m
  • Jízda na dráze ve tvaru osmičky
  • Závod na jedno kolo na vytyčené dráze z kuželek
  • Vytrvalostní závod na 22 km, kde hraje roli i spotřeba paliva
Spolupracujeme s TipCars.com
Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana

V Janově na severu Itálie pokračovalo pátrání po…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Dnes 18:50

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu hostovat do Neapole

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu…

Arsenal poslal na hostování do Neapole fotbalového brankáře Davida Ospinu, jenž byl v uplynulých třech sezonách…

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem na Slovensko

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem…

Po vyřazení ve druhém předkole Evropské ligy bylo zřejmé, že Sparta přistoupí k redukci početného kádru. Tak se…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…