Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

StudentCar SCX: Ostravský elektrosporťák s 220 kW může na silnici

Jan Mička Jan Mička 28. 6. 2015 • 13:45
51
7
Zobrazit náhledy (51)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Studenti Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava postavili vlastní sportovní elektromobil. Jmenuje se StudentCar SCX a zrychlí na stovku za méně než pět sekund.

Nepotřebujete zázemí velké automobilky, abyste postavili hezký, funkční a výkonově zajímavý sportovní vůz. Důkazem je například projekt studentských formulí, který se v Evropě objevil v roce 1998. Zapojila se také Vysoká škola báňská – Technické univerzity Ostrava, ta však má v rukávu ještě jeden trumf – elektromobil StudentCar SCX, který k pohonu používá čtyři synchronní motory.

Projekt StudentCar Vysoké školy báňské podpořila Technologická agentura ČR a během čtyř let postupně vznikly tři generační stupně. Pokud to vezmeme do důsledku, využívá SCX stejný princip jako nedávno testovaná Tesla Model S – elektromotory jsou na nápravách, chybí převodovka, a distribuci točivého momentu řídí elektronika, která se asi jen tak nezastaví. Soustava totiž dosahuje výkonu 220 kW (300 koní) a točivého momentu 1800 N.m, což umožnilo zrychlení z 0-100 km/h za 4,9 sekundy. Na rychlosti 150 km/h je vůz za 9,2 sekundy a v zatáčkách mu pomáhá přibrzďování kol simulující funkci aktivních diferenciálů.

Napájení obstarává akumulátor LiFePO4 pracující s napětím 320V. Automobil váží 1438 kilogramů, vzhledem k mohutné rámové konstrukci a na první pohled nikterak „ošizenému“ interiéru tedy skvělá hodnota. Dost hmotnosti se ušetřilo na karoserii z kompozitu navržené přímo v laboratořích VŠB. Dojezd se pochopitelně mění v závislosti na stylu jízdy, SCX by ale mělo na jedno nabití akumulátoru o kapacitě 17,7 kWh urazit až 180 kilometrů.

Úplně nejlepší však je, že se nejedná o pouhý výstřel do tmy, ale automobil schválený pro provoz na pozemních komunikacích. Toho jsme si dovolili využít a na konec července plánujeme první redakční svezení. O naše dojmy se samozřejmě podělíme prostřednictvím reportáže.

180p270p360p540p720p1080p

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barry Lyndon
Slusny pocin
| 7. 7. 2015
na studentské auto je to jistě skvělé, ale jako reálná komerční alternativa je to samozřejmě nesmysl a srovnání s Teslou je úplně mimo. Jediné, s čím se to dá férově porovnat, je elektromobil TopGearu s karoserií navrženou Jeremy Clarksonem a z tohoto srovnání vycházejí studenti myslím docela výtězně (a až naloží do kufru i nějakou tu elektrocentrálu, tak budou mít dokonce i ten plugin hybrid - jen pozor na emise

>:D
Slusny pocin
| 29. 6. 2015
nevim, ale 36 miliard dolaru predstavuje vic nez nas statni rozpocet a to, predpokladam, to auto nestalo.... >:D
Slusny pocin
| 29. 6. 2015
Ty vis kolik stálo ?

A navíc není asi moc schopné sériové výroby.
Slusny pocin
| 29. 6. 2015
Jen dlasi dukaz, ze takove auto lze postavit bez 36 miliard dolaru podpory z penez danovych poplatniku... Jiste, dojezd je vyrazne mensi ( 180 km na 17,7 kwh fakt normalne neujede) ale jde jen o mnozstvi a cenu aku...
Avatar - JohnyCarWash
aktivní diferenciály ?
| 28. 6. 2015
Dobrý den,

v oficiálních tiskových materiálech.

EDIT: pro jistotu jsem to přeformuloval

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku