17.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

FSO Ogar: Polské auto velikosti Passata se spícími světlomety hodnými sportovního vozu!

 

Polská automobilka FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) sídlící ve Varšavě je u nás známá hlavně zásluhou vozu Polski Fiat 125p. V 70. letech však vznikala v Polsku řada projektů modernějších automobilů. Jedním z nejzajímavějších byl Ogar.

Polski Fiat 125p mnozí dodnes považují za jakousi alternativu Fiatu 124, u nás známého díky své ruské licenci VAZ 2101. Pravdou je, že se jedná o technicky i tvarově příbuzné vozy. Fiat 125 vznikl vlastně sloučením prvků z modelu 1500, z něhož vycházel podvozek a právě 124, z kterého vzešla karoserie.

Polski Fiat 125p se nakonec ve výrobě udržel od roku 1967 do 1991 a mnozí Čechoslováci na něj nedali za dob minulého režimu dopustit. V porovnání s vozy Škoda 100/110 či pozdějšími 105/120 a jejími deriváty působila 125p jako „západní“ auto, kterým vlastně i v podstatě byla.

Kříženec Roveru SD1 s Austinem Allegro

Automobilový průmysl v zemích RVHP měl jednu vlastnost. Často, když „východní blok“ představil nový vůz, zpravidla byl nový pouze v něčem. Třeba Škoda 100/110 tak byla opravdu jen lehce modernizovanou Škodou 1000 MB. Novější řada 105/120 sice měla zcela novou karoserii (dnes bychom řekli podlahovou plošinu), avšak stále stejnou mechaniku, tedy na začátku výroby v roce 1976. Podobně VAZ 2105 či 2107 měl technický i tvarový základ v původní řadě 2101 a tedy ve Fiatu 124.

Víte, že Poláci pracovali na své Škodě Favorit? Zapomenuté FSO Wars ale zůstalo jen prototypem

Video

V roce 1977 představili Poláci, konkrétně FSO, zcela nový vůz pojmenovaný Ogar. Jeho tvary a řešení karoserie v podobě třídveřového hatchbacku jakoby ani nepocházely z východního bloku. Vůz tak spíš vypadal jako produkt British Leyland (zahrnoval například značky Austin, Rover, Morris aj), konkrétně Ogar tak trochu připomínal právě Austin Allegro, který se dovážel v malém množství také na někdejší československý trh. Allegro bylo čtyřdveřovým sedanem se splývající zádí, Ogar se měl nabízet se třemi dveřmi, přičemž s velmi dlouhými bočními působil jako sportovní verze Allegra.

Pod dodnes velmi zajímavý tvarový návrh Ogara se podepsal Polák Cezary Nawrot, který se zabýval průmyslovým designem. Kromě Ogara navrhl i další prototypy FSO. Třeba krásný roadster Syrena Sport, který se do výroby pochopitelně nedostal. Stejný osud měla i Syrena Mikrobus.

Tím nejzajímavějším na Ogaru byla jeho přední část. Ta pro změnu zase připomínala další vůz z produkce British Leyland a sice slavný Rover SD1. A to svými rozměrnými obdélníkovými světlomety a současně nezvykle nízkou a plochou přídí. Té navíc tvůrci využili a Ogara vybavili přídavnými spícími světlomety, tehdy zcela běžnými u sportovních vozů. U auta střední třídy však šlo o nezvyklý designový prvek, u něhož je otázkou, zda by se jej podařilo zachovat, pokud by se vůz dostal do sériové výroby. Vzhledem ke složitosti celého řešení a nárokům na přesnost výroby si troufneme říci, že nikoliv. Už i proto, že pevné světlomety byly dvouohniskové. Zda suplovaly funkci třeba mlhových světlometů, nám není známo.

Před 50 lety se začal vyrábět polský Fiat 125p

Součástí přední části byly také nezvykle rozměrné nárazníky. Tedy na evropské poměry. Naopak auta v USA měla takové v 70. letech zcela běžně, navíc i evropská auta tam prodávaná je musela mít. Šlo a takzvané pětimílové nárazníky, označené podle rychlosti, do které musely ochránit karoserii vozidla. V polském tisku lze najít spekulace, že společnost FSO možná počítala s vývozem Ogara do USA, tak možná z toho důvodu byl osazen zmíněnými nárazníky…

Pod povrchem 125p

A zatímco karoserie vozu vypadala velmi zajímavě a i z dnešního pohledu ji nelze upřít osobitost a nápad, po technické stránce měl být připravovaný Ogar v dobrém slova smyslu klasickým vozem. Mechanické komponenty byly totiž převzaty z modelu 125p. To znamená klasická koncepce pohonu s podélně uloženým motorem v přídi a hnanou zadní tuhou nápravou. V době vzniku však bylo uvedené řešení vlastně plně v souladu s trendy a to i ve třídě dostupných sportovních kupé. Vždyť Opel Manta a Ford Capri, tedy dvě velmi úspěšná kupé 70. a 80. let měly pohon vyřešený stejně.

Na rozdíl třeba od Fordu Capri se ovšem u Ogara počítalo jen se čtyřválcovým motorem, konkrétně o objemu 1,5 litru s rozvodem OHV, který byl také znám z modelu 125p. V Ogaru poskytoval výkon 60 kW, což bylo na úrovně méně výkonných verzí Manty a Capri. Díky příznivé aerodynamice udával výrobce největší rychlost 155 km/h, spotřebu paliva pak od 7 do 10 litrů na 100 km.

Pamatujete polskou značku Syrena? Měla se vrátit, projekt retro autíčka ale strádá...

Výroba Ogara se nakonec nerealizovala. V roli nástupce Polski Fiatu 125p se objevil pětidveřových hatchback Polonez. Ten byl svého času považován za nejmodernější osobní vůz ze zemí RVHP. A to i přesto, že v útrobách stále vycházel ze zmíněného 125p. K nám se Polonez nikdy oficiálně nedovážel, byť se o dovozu původně uvažovalo. Setkat jste se s ním ale mohli kromě Polska třeba v Bulharsku, kde ve 2. polovině 80. let jezdilo Polonezů docela dost. Ale o něm třeba někdy jindy.

Foto: Jakub "Flyz1" Maciejewski, https://gratywolomin.wordpress.com

Spolupracujeme s TipCars.com
Internet Mall výrazně snížil ztrátu Internet Mall výrazně snížil ztrátu

Internetový prodejce Internet Mall provozující e-shop…

Zeman: Obsazení ministerstva zahraničí je uzavřenou otázkou Zeman: Obsazení ministerstva zahraničí je uzavřenou otázkou

Prezident Miloš Zeman považuje v současné chvíli otázku…

Migrace jako lidské právo? Maďarsko se chystá vystoupit z globálního paktu OSN Migrace jako lidské právo? Maďarsko se chystá vystoupit z globálního paktu OSN

Maďarsko zahájí proceduru odchodu z jednání OSN o…

Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu

Ten kontrast mezi rezignacemi ministrů kvůli akademickému…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 
Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

TEST: Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

Dnes 12:56

Prahnete-li po vlajkové lodi Opelu v ostřejším provedení, řešením je verze GSi. Jak moc se vyplatí manažerům s oblibou sportovat?




Blesk.cz

Bestiální byznys u Berouska: Tygry vařili 5-12 dní, preparátora chytili při kuchání

Bestiální byznys u Berouska: Tygry vařili 5-12 dní,…

Byznys kolem Berouskova zooparku, kde se mělo obchodovat s mrtvými tygry, nabírá hrůzných rozměrů. Každou šelmu…

David Gránský z Tváře: Svatba? Řekla ANO! Gratulace slavných se jenom hrnou

David Gránský z Tváře: Svatba? Řekla ANO! Gratulace…

Herec a zpěvák David Gránský (26) se rozhodl do toho praštit. Požádal totiž o ruku svoji přítelkyni Nikolu a je…

 

iSport.cz

Pešán sbíral inspiraci v Bostonu: Učil jsem se. A Říha je dobrá volba!

Pešán sbíral inspiraci v Bostonu: Učil jsem se. A…

Pod Ještědem do toho šlápli. Venku ke třicítce, jenže když máte co napravovat, nehledí se na žár. V Liberci, kde…

ANALÝZA: Sparta hledá cestu ze tmy. Co řeší na hřišti i uvnitř klubu?

ANALÝZA: Sparta hledá cestu ze tmy. Co řeší na…

Po skončení minulé sezony Letná potemněla. Konečná pátá příčka v lize přitáhla nad sparťanský svatostánek…

 

Reflex.cz

Ministr Krčál kvůli opsané diplomce rezignoval zbytečně!

Ministr Krčál kvůli opsané diplomce rezignoval zbytečně!

Ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál z ČSSD se stal obětí tak nechutné mediální štvanice kvůli shodám…

Terry Gilliam: Mrtvý už jsem byl a dostal za to 2 krabice vína. Znovu zažít to ale nechci!

Terry Gilliam: Mrtvý už jsem byl a dostal za to 2…

Asi nejzajímavější na setkání s Terrym Gilliamem (77) je, že se neustále směje. Chichotá se, když se mu nedaří,…