17.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

FSO Ogar: Polské auto velikosti Passata se spícími světlomety hodnými sportovního vozu!

 

Polská automobilka FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) sídlící ve Varšavě je u nás známá hlavně zásluhou vozu Polski Fiat 125p. V 70. letech však vznikala v Polsku řada projektů modernějších automobilů. Jedním z nejzajímavějších byl Ogar.

Polski Fiat 125p mnozí dodnes považují za jakousi alternativu Fiatu 124, u nás známého díky své ruské licenci VAZ 2101. Pravdou je, že se jedná o technicky i tvarově příbuzné vozy. Fiat 125 vznikl vlastně sloučením prvků z modelu 1500, z něhož vycházel podvozek a právě 124, z kterého vzešla karoserie.

Polski Fiat 125p se nakonec ve výrobě udržel od roku 1967 do 1991 a mnozí Čechoslováci na něj nedali za dob minulého režimu dopustit. V porovnání s vozy Škoda 100/110 či pozdějšími 105/120 a jejími deriváty působila 125p jako „západní“ auto, kterým vlastně i v podstatě byla.

Kříženec Roveru SD1 s Austinem Allegro

Automobilový průmysl v zemích RVHP měl jednu vlastnost. Často, když „východní blok“ představil nový vůz, zpravidla byl nový pouze v něčem. Třeba Škoda 100/110 tak byla opravdu jen lehce modernizovanou Škodou 1000 MB. Novější řada 105/120 sice měla zcela novou karoserii (dnes bychom řekli podlahovou plošinu), avšak stále stejnou mechaniku, tedy na začátku výroby v roce 1976. Podobně VAZ 2105 či 2107 měl technický i tvarový základ v původní řadě 2101 a tedy ve Fiatu 124.

Víte, že Poláci pracovali na své Škodě Favorit? Zapomenuté FSO Wars ale zůstalo jen prototypem

Video

V roce 1977 představili Poláci, konkrétně FSO, zcela nový vůz pojmenovaný Ogar. Jeho tvary a řešení karoserie v podobě třídveřového hatchbacku jakoby ani nepocházely z východního bloku. Vůz tak spíš vypadal jako produkt British Leyland (zahrnoval například značky Austin, Rover, Morris aj), konkrétně Ogar tak trochu připomínal právě Austin Allegro, který se dovážel v malém množství také na někdejší československý trh. Allegro bylo čtyřdveřovým sedanem se splývající zádí, Ogar se měl nabízet se třemi dveřmi, přičemž s velmi dlouhými bočními působil jako sportovní verze Allegra.

Pod dodnes velmi zajímavý tvarový návrh Ogara se podepsal Polák Cezary Nawrot, který se zabýval průmyslovým designem. Kromě Ogara navrhl i další prototypy FSO. Třeba krásný roadster Syrena Sport, který se do výroby pochopitelně nedostal. Stejný osud měla i Syrena Mikrobus.

Tím nejzajímavějším na Ogaru byla jeho přední část. Ta pro změnu zase připomínala další vůz z produkce British Leyland a sice slavný Rover SD1. A to svými rozměrnými obdélníkovými světlomety a současně nezvykle nízkou a plochou přídí. Té navíc tvůrci využili a Ogara vybavili přídavnými spícími světlomety, tehdy zcela běžnými u sportovních vozů. U auta střední třídy však šlo o nezvyklý designový prvek, u něhož je otázkou, zda by se jej podařilo zachovat, pokud by se vůz dostal do sériové výroby. Vzhledem ke složitosti celého řešení a nárokům na přesnost výroby si troufneme říci, že nikoliv. Už i proto, že pevné světlomety byly dvouohniskové. Zda suplovaly funkci třeba mlhových světlometů, nám není známo.

Před 50 lety se začal vyrábět polský Fiat 125p

Součástí přední části byly také nezvykle rozměrné nárazníky. Tedy na evropské poměry. Naopak auta v USA měla takové v 70. letech zcela běžně, navíc i evropská auta tam prodávaná je musela mít. Šlo a takzvané pětimílové nárazníky, označené podle rychlosti, do které musely ochránit karoserii vozidla. V polském tisku lze najít spekulace, že společnost FSO možná počítala s vývozem Ogara do USA, tak možná z toho důvodu byl osazen zmíněnými nárazníky…

Pod povrchem 125p

A zatímco karoserie vozu vypadala velmi zajímavě a i z dnešního pohledu ji nelze upřít osobitost a nápad, po technické stránce měl být připravovaný Ogar v dobrém slova smyslu klasickým vozem. Mechanické komponenty byly totiž převzaty z modelu 125p. To znamená klasická koncepce pohonu s podélně uloženým motorem v přídi a hnanou zadní tuhou nápravou. V době vzniku však bylo uvedené řešení vlastně plně v souladu s trendy a to i ve třídě dostupných sportovních kupé. Vždyť Opel Manta a Ford Capri, tedy dvě velmi úspěšná kupé 70. a 80. let měly pohon vyřešený stejně.

Na rozdíl třeba od Fordu Capri se ovšem u Ogara počítalo jen se čtyřválcovým motorem, konkrétně o objemu 1,5 litru s rozvodem OHV, který byl také znám z modelu 125p. V Ogaru poskytoval výkon 60 kW, což bylo na úrovně méně výkonných verzí Manty a Capri. Díky příznivé aerodynamice udával výrobce největší rychlost 155 km/h, spotřebu paliva pak od 7 do 10 litrů na 100 km.

Pamatujete polskou značku Syrena? Měla se vrátit, projekt retro autíčka ale strádá...

Výroba Ogara se nakonec nerealizovala. V roli nástupce Polski Fiatu 125p se objevil pětidveřových hatchback Polonez. Ten byl svého času považován za nejmodernější osobní vůz ze zemí RVHP. A to i přesto, že v útrobách stále vycházel ze zmíněného 125p. K nám se Polonez nikdy oficiálně nedovážel, byť se o dovozu původně uvažovalo. Setkat jste se s ním ale mohli kromě Polska třeba v Bulharsku, kde ve 2. polovině 80. let jezdilo Polonezů docela dost. Ale o něm třeba někdy jindy.

Foto: Jakub "Flyz1" Maciejewski, https://gratywolomin.wordpress.com

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové

Zatímco si svět připomíná desáté výročí globální finanční…

Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn

Profesní sociální síť LinkedIn zveřejnila analýzu…

Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy

Ministerstvo obrany oficiálně začíná vybírat dodavatele…

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Dnes 18:50

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými třemi dekádami v Japonsku značné pozdvižení a prodávala se jako housky na krámě. Coby sběratelská auta putují do USA.




Blesk.cz

Nosková koukala jak puk! Exmanžel Bábor v objetí hned několika žen

Nosková koukala jak puk! Exmanžel Bábor v objetí…

I když jejich manželství uzavřené na Srí Lance v Česku nikdy nenabylo platnosti, tak spolu jako manželé žili.…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

Wolfsburg vyhrál v Norimberku 2:0, bodoval už počtvrté v řadě

Wolfsburg vyhrál v Norimberku 2:0, bodoval už…

Fotbalisté Wolfsburgu zvítězili v německé lize na hřišti Norimberku 2:0 a bodovali ve čtvrtém utkání za sebou,…

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je Slavia. Pomáhá video?

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je…

Velká jízda Slavie a Plzně, další sparťanské trápení, sedmnáctigólová show boleslavského čarostřelce Nikolaje…

 

Reflex.cz

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany. Předvádějí se na Instagramu, zatímco země trpí pod sankcemi

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany.…

Zatímco Írán byl poměrně tvrdě zasažen sankcemi, které na něj uvalily Spojené státy, děti zazobaných obyvatel…

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…