Fuso eCanter v sériovém provedení zamířilo k prvnímu dopravci
Na IAA v Hannoveru v roce 2010 byl představen koncept elektřinou poháněného užitkového vozidla Fuso Canter E-Cell, jehož vývoj dospěl v roce 2015 do fáze testování malosériových vozidel.
Na loňském podzimním IAA v Hannoveru měla premiéru nová generace elektřinou poháněného nákladního automobilu značky Fuso, která byla uvedena pod označením eCanter. Konec letošního července pak přinesl zahájení sériové výroby těchto vozidel pro evropský trh v podniku Tramagal v Portugalsku.
První vozidlo eCanter ze sériové výroby spuštěné v létě letošního roku zamířilo v polovině září přes oceán do služeb společnosti UPS v New Yorku. Fuso uvádí, že eCanter je první sériově vyráběné lehké nákladní vozidlo s čistě elektrickým pohonem, které je od letošního roku k dispozici zákazníkům v USA, Evropě a Japonsku. V následujících dvou letech jim má být dodáno 500 vozidel a od roku 2019 má být navýšena roční produkce.
Fuso eCanter je vybaveno elektromotorem o výkonu 185 kW a točivé momentu 380 N.m. Potřebnou energii elektromotoru poskytují kapalinou chlazené lithium-iontové baterie, které jsou rozděleny do šesti samostatných celků. Dojezd na jedno nabízí se má v závislosti na provedení nástavby, zatížení vozidla a profilu trasy pohybovat okolo 100 km.
Při využití současných možností rychlonabíječek mohou být baterie dobity na 80 procent své kapacity zhruba za hodinu a dobití na plnou kapacitu za využití standardní nabíječky a sítě zabere sedm hodin, ale v blízké budoucnosti má být při nabíjení s výkonem 170 kW možné dosáhnout na 80 procent během půl hodiny.
Fuso eCanter má s celkovou hmotnosti vozidla 7,49 tun disponovat nosností 4,63 tun, ale díky rozdělení baterií do samostatných celků lze nosnost při odebrání jednoho či více z nich dosáhnout vyšší nosnosti, samozřejmě za cenu zkrácení dojezdu.
Závod Tramagal byl založen byl v roce 1964 jako společný podnik rodinné portugalské firmy Duarte Ferrerira a bývalého francouzského výrobce nákladních vozidel Berliet.
Montáž vozidel Mitsubishi Fuso byla zahájena v roce 1980. V osmdesátých a devadesátých letech zdejší výrobu opouštěly vedle lehkých užitkových vozidel Fuso Canter i středně těžké nákladní vozy řady Fighter, dodávky L300, pick-upy L200 a také osobní terénní automobily Mitsubishi Pajero.
Plně pod svá křídla převzala japonská automobilka Mitsubishi Motors Corporation portugalský podnik v roce 1996 a zároveň rozhodla, že výroba se zde zaměří pouze na modelovou řadu Fuso Canter v provedení pro evropský trh. Další zásadní historický milník Tramagalu představuje rok 2004, kdy koncern Daimler AG získal většinový podíl v Mistubishi Fuso.
V letech 2011 až 2014 investovala divize Daimler Trucks do modernizace portugalského závodu 27 milionů Eur. Zhruba 5,5 milionu Eur z této částky připadá na nové vybavení pro výrobu a vývoj modelu Fuso Canter E-Cell¨, resp. jeho nástupce eCanter.
Podnik v Tramagalu leží 150 kilometrů severovýchodně od Lisabonu a v současnosti se rozkládá na ploše 160.000 m2. Jeho více než 400 zaměstnanců vyrábí vozidla Fuso Canter pro zhruba 30 evropských zemí a Izrael, Maroko a Turecko. V současnosti se téměř 95 procent produkce vyváží.