Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fuso eCanter v sériovém provedení zamířilo k prvnímu dopravci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Fuso, patřící pod křídla koncernu Daimler AG, na konci letošního července oficiálně spustilo ve svém portugalském podniku výrobu nové generace elektřinou poháněných nákladních vozidel eCanter.

Na IAA v Hannoveru v roce 2010 byl představen koncept elektřinou poháněného užitkového vozidla Fuso Canter E-Cell, jehož vývoj dospěl v roce 2015 do fáze testování malosériových vozidel.

Na loňském podzimním IAA v Hannoveru měla premiéru nová generace elektřinou poháněného nákladního automobilu značky Fuso, která byla uvedena pod označením eCanter. Konec letošního července pak přinesl zahájení sériové výroby těchto vozidel pro evropský trh v podniku Tramagal v Portugalsku.

První vozidlo eCanter ze sériové výroby spuštěné v létě letošního roku zamířilo v polovině září přes oceán do služeb společnosti UPS v New Yorku. Fuso uvádí, že eCanter je první sériově vyráběné lehké nákladní vozidlo s čistě elektrickým pohonem, které je od letošního roku k dispozici zákazníkům v USA, Evropě a Japonsku. V následujících dvou letech jim má být dodáno 500 vozidel a od roku 2019 má být navýšena roční produkce.

Fuso eCanter je vybaveno elektromotorem o výkonu 185 kW a točivé momentu 380 N.m. Potřebnou energii elektromotoru poskytují kapalinou chlazené lithium-iontové baterie, které jsou rozděleny do šesti samostatných celků. Dojezd na jedno nabízí se má v závislosti na provedení nástavby, zatížení vozidla a profilu trasy pohybovat okolo 100 km.

Při využití současných možností rychlonabíječek mohou být baterie dobity na 80 procent své kapacity zhruba za hodinu a dobití na plnou kapacitu za využití standardní nabíječky a sítě zabere sedm hodin, ale v blízké budoucnosti má být při nabíjení s výkonem 170 kW možné dosáhnout na 80 procent během půl hodiny.

Fuso eCanter má s celkovou hmotnosti vozidla 7,49 tun disponovat nosností 4,63 tun, ale díky rozdělení baterií do samostatných celků lze nosnost při odebrání jednoho či více z nich dosáhnout vyšší nosnosti, samozřejmě za cenu zkrácení dojezdu.

Závod Tramagal byl založen byl v roce 1964 jako společný podnik rodinné portugalské firmy Duarte Ferrerira a bývalého francouzského výrobce nákladních vozidel Berliet.

Montáž vozidel Mitsubishi Fuso byla zahájena v roce 1980. V osmdesátých a devadesátých letech zdejší výrobu opouštěly vedle lehkých užitkových vozidel Fuso Canter i středně těžké nákladní vozy řady Fighter, dodávky L300, pick-upy L200 a také osobní terénní automobily Mitsubishi Pajero.

Plně pod svá křídla převzala japonská automobilka Mitsubishi Motors Corporation portugalský podnik v roce 1996 a zároveň rozhodla, že výroba se zde zaměří pouze na modelovou řadu Fuso Canter v provedení pro evropský trh. Další zásadní historický milník Tramagalu představuje rok 2004, kdy koncern Daimler AG získal většinový podíl v Mistubishi Fuso.

V letech 2011 až 2014 investovala divize Daimler Trucks do modernizace portugalského závodu 27 milionů Eur. Zhruba 5,5 milionu Eur z této částky připadá na nové vybavení pro výrobu a vývoj modelu Fuso Canter E-Cell¨, resp. jeho nástupce eCanter.

Podnik v Tramagalu leží 150 kilometrů severovýchodně od Lisabonu a v současnosti se rozkládá na ploše 160.000 m2. Jeho více než 400 zaměstnanců vyrábí vozidla Fuso Canter pro zhruba 30 evropských zemí a Izrael, Maroko a Turecko. V současnosti se téměř 95 procent produkce vyváží.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)