26.8. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

GM Firebird III: Dvoumístná stíhačka v dobovém propagačním filmu

Američané si nikdy koncepty neschovávali, vždy je rádi ukazovali, dokonce i při jízdě. Třetí z řady Firebirdů se rozhodně v roce 1958 měl čím pochlubit.

Při vyslovení jména Firebird se všem vybaví sporťák od Pontiacu. Ale ptáka Ohniváka nesla v názvu už trojice konceptů General Motors z padesátých let, čtvrtý pocházel z pozdější doby a jednalo se o nefunkční maketu. Všechny připomínaly proudové stíhačky či rakety na kolech. Firebird II z roku 1956 byl dokonce čtyřmístný, představoval rodinné auto zítřka. Koncern futuristickou studii navrhl pro jízdu v automatizovaných dálničních pruzích. Ne, samořiditelné dopravní prostředky jedoucí po „chytrém“ asfaltu nejsou myšlenkou posledních dejme tomu dvou dekád. Jenže před celými šesti nebyly ještě technika a elektronika na takové úrovni, na jaké jsou dnes, takže podobnou myšlenku bylo těžké uvést do praxe. Povedlo se díky drátům v povrchu silnice...

Navíc konstruktérům nebyly cizí ani úvahy o alternativním pohonu. Jaderná energie, které se věnoval Ford, představovala zajímavou, nicméně zcestnou ideu. Od konce druhé světové války až do začátku 70. let však experimentovali hlavně Britové a Američané (Rover, Chrysler, Lotus...) s plynovými turbínami. Největší automobilka světa se k nim přidala, turbína poháněla Firebird I, II i III. Ten vznikl v roce 1958 a stejně jako jeho předchůdci byl extrémní a odvážný. Oddělená místa pro dva pasažéry s průhlednými kapkovitými kryty doplňovala sedmička křídel, ploutví ocasních ploch. Ke stříbřité kupoli technického a stylistického centra General Motors se hodila jeho titanová karoserie náramně! Podvozek s lichoběžníkovými závěsy měl extrémní rozvor 3,02 m.

Za posádkou umístěný plynový agregát Whirlfire GT-305 s výkonem 168 kW doplňoval vpředu celohliníkový benzinový dvouválec o 7 kW, který poháněl příslušenství. Firebird III byl vybaven tempomatem, klimatizací, protiblokovacím zařízením brzd a leteckými vzduchovými klapkami, které jej zpomalovaly. Nechybělo ultrazvukové dálkové otevírání kokpitu a samočinný systém zabraňující střetu s jiným vozidlem. 6,3 m dlouhé a 1,14 m nízké auto (pokud jej tak vůbec lze nazvat) se řídilo joystickem, mohl jej ovládat i spolujezdec! Nebo automaticky palubní počítač, který znovu přijímal signály z elektrického vodiče zabudovaného do vozovky. Prostě letadlo na kolech. Řízení postrádalo mechanickou vazbu na kola, hydrauliku posilovačů měla na starosti elektronika.

Propagační film „Experiment for Tomorrow“ (pro zítřek) vznikl kvůli popularizaci těchto vozidel, pochopitelně i „trojka“ byla na míle vzdálena tehdejší sériové produkci a ani se o ní neuvažovalo. Plnila roli imagemakera, představovala budoucí techniku a inovace. Stříbrný přízrak s kódem XP-73 z firemní výstavy Motorama 1959 nenavrhl Harley J. Earl, jak se všeobecně traduje, v dobovém snímku se objevují jiná jména... Pohled pod pokličku vývoje a vzniku včetně všech technických detailů a testů dřevěné makety ve větrném tunelu nadchne. Záběry ze zkoušek prototypu v Arizoně prozradí, že skutečně jezdil a zněl jako proudová stíhačka. Pohybovaly se ostatně všechny tři tehdy existující Firebirdy.

General Motors Firebird – Auto nebo letadlo?








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 






 
Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Vehma Torrero mohlo být superluxusní SUV: Co mělo společné s Nissanem GT-R?

Včera

Vehma International coby součást skupiny Magna na sebe v roce 1988 upozornila konceptem superluxusního SUV Torrero.




Blesk.cz

Dojemná svatba: „Budu tě milovat, i když na to zapomenu,“ slíbil ženich (31) s Alzheimerem

Dojemná svatba: „Budu tě milovat, i když na to…

Novomanželé Daniel a Jordan Bradburyovi si naplno užívají své líbánky, zvláště pak jednatřicetiletý Daniel si…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Supr kůň, takových tady moc není, chválí Bartoš koně iSportu

Supr kůň, takových tady moc není, chválí Bartoš koně iSportu

Osmiletý hnědák Theophlilos, kůň unikátního Dostihového klubu iSport-Váňa, se blýsknul ve třetí kvalifikaci na…

SESTŘIHY: Jablonec jako první obral Slavii, Boleslav zničila Opavu 6:1

SESTŘIHY: Jablonec jako první obral Slavii, Boleslav…

V 5. kole FORTUNA:LIGY přišli fotbalisté Slavie o svojí stoprocentní bilanci. Doma totiž podlehli Jablonci 0:2 a…

 

Reflex.cz

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně zahraničí byla označena za „provokaci evropských rozměrů“

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně…

Ruský prezident Vladimir Putin si v sobotu odpoledne zatančil s rakouskou ministryní zahraničí Karin Kneisslovou…

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému vládci. Co je džihád a proč ho islám nechápe jen jako násilí

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému…

Džihád – arabské slovo, jež ve spojení s islámem vyvolává v mnoha lidech hrůzu a odpor. Kritici islámu používají…