26.8. 2015 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

GM Firebird III: Dvoumístná stíhačka v dobovém propagačním filmu

Američané si nikdy koncepty neschovávali, vždy je rádi ukazovali, dokonce i při jízdě. Třetí z řady Firebirdů se rozhodně v roce 1958 měl čím pochlubit.

Při vyslovení jména Firebird se všem vybaví sporťák od Pontiacu. Ale ptáka Ohniváka nesla v názvu už trojice konceptů General Motors z padesátých let, čtvrtý pocházel z pozdější doby a jednalo se o nefunkční maketu. Všechny připomínaly proudové stíhačky či rakety na kolech. Firebird II z roku 1956 byl dokonce čtyřmístný, představoval rodinné auto zítřka. Koncern futuristickou studii navrhl pro jízdu v automatizovaných dálničních pruzích. Ne, samořiditelné dopravní prostředky jedoucí po „chytrém“ asfaltu nejsou myšlenkou posledních dejme tomu dvou dekád. Jenže před celými šesti nebyly ještě technika a elektronika na takové úrovni, na jaké jsou dnes, takže podobnou myšlenku bylo těžké uvést do praxe. Povedlo se díky drátům v povrchu silnice...

Navíc konstruktérům nebyly cizí ani úvahy o alternativním pohonu. Jaderná energie, které se věnoval Ford, představovala zajímavou, nicméně zcestnou ideu. Od konce druhé světové války až do začátku 70. let však experimentovali hlavně Britové a Američané (Rover, Chrysler, Lotus...) s plynovými turbínami. Největší automobilka světa se k nim přidala, turbína poháněla Firebird I, II i III. Ten vznikl v roce 1958 a stejně jako jeho předchůdci byl extrémní a odvážný. Oddělená místa pro dva pasažéry s průhlednými kapkovitými kryty doplňovala sedmička křídel, ploutví ocasních ploch. Ke stříbřité kupoli technického a stylistického centra General Motors se hodila jeho titanová karoserie náramně! Podvozek s lichoběžníkovými závěsy měl extrémní rozvor 3,02 m.

Za posádkou umístěný plynový agregát Whirlfire GT-305 s výkonem 168 kW doplňoval vpředu celohliníkový benzinový dvouválec o 7 kW, který poháněl příslušenství. Firebird III byl vybaven tempomatem, klimatizací, protiblokovacím zařízením brzd a leteckými vzduchovými klapkami, které jej zpomalovaly. Nechybělo ultrazvukové dálkové otevírání kokpitu a samočinný systém zabraňující střetu s jiným vozidlem. 6,3 m dlouhé a 1,14 m nízké auto (pokud jej tak vůbec lze nazvat) se řídilo joystickem, mohl jej ovládat i spolujezdec! Nebo automaticky palubní počítač, který znovu přijímal signály z elektrického vodiče zabudovaného do vozovky. Prostě letadlo na kolech. Řízení postrádalo mechanickou vazbu na kola, hydrauliku posilovačů měla na starosti elektronika.

Propagační film „Experiment for Tomorrow“ (pro zítřek) vznikl kvůli popularizaci těchto vozidel, pochopitelně i „trojka“ byla na míle vzdálena tehdejší sériové produkci a ani se o ní neuvažovalo. Plnila roli imagemakera, představovala budoucí techniku a inovace. Stříbrný přízrak s kódem XP-73 z firemní výstavy Motorama 1959 nenavrhl Harley J. Earl, jak se všeobecně traduje, v dobovém snímku se objevují jiná jména... Pohled pod pokličku vývoje a vzniku včetně všech technických detailů a testů dřevěné makety ve větrném tunelu nadchne. Záběry ze zkoušek prototypu v Arizoně prozradí, že skutečně jezdil a zněl jako proudová stíhačka. Pohybovaly se ostatně všechny tři tehdy existující Firebirdy.

General Motors Firebird – Auto nebo letadlo?








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Dnes 18:48

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Třinec prohrál na závěr LM v Norsku 2:6, Kometa padla v Zugu

Třinec prohrál na závěr LM v Norsku 2:6, Kometa padla v Zugu

České kluby v úterním programu hokejové Ligy mistrů nezářily. Třinec, který o naději na postup do play off…

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se zlobí na Patáka

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se…

Šlágr ČFL, první s druhým. A poražené Dobrovice se zlobí, že je na hřišti vedoucího mužstva v Zápech zařízl…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…