Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GM představil prototyp Opelu Vectra se zážehovým motorem 2,2 ECOTEC HCCI

Ondřej Láník
Diskuze (10)
Skutečnost, že vývoj benzinových motorů ještě není ani zdaleka u konce, potvrzuje nenovější dvojice funkčních prototypů z dílen General Motors. Saturn Aura a Opel Vectra mají ve svých útrobách motor 2,2 l HCCI ECOTEC.

Princip motoru HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) pracujícího s homogenní směsí zapalovanou řízeným samozážehem v celém spalovacím prostoru je znám již delší dobu a je považován za jednu z cest jak přivést zážehový motor k vyšší účinnosti tak, aby se mohl v praxi přiblížit spotřebou paliva vznětovým jednotkám. Vítanou výhodou jsou také nízké vícenáklady na péči o čistotu výfukových plynů.

Motor HCCI zapaluje směs benzinu a vzduchu stlačením ve válci. Energie je z paliva získávána nízkoteplotním procesem bez plamene, rychlým spalováním v celém objemu spalovacího prostoru současně. Dostatečná teplota je pro funkci motoru HCCI nezbytná, a tak je přítomnost klasických zapalovacích svíček i nadále nevyhnutelná. Jejich činnost se však využívá zejména pro studené starty a při vysokých zatíženích motoru. Při nízkých zatíženích je (chudá) směs zapalována řízeným samozážehem. Tak lze snížit měrnou spotřebu a přiblížit se dieselům, ale díky specifickému režimu práce není přitom třeba řešit mj. nákladné zachycovače NOx. Podle GM bude navíc možno již brzy přestavět stávající konstrukce motoru na vyspělejší provedení, vyloučen není ani provoz na E85.

Dva prototypy z portfolia GM mají vpředu napříč zabudovaný motor 2,2 HCCI ECOTEC (132 kW, 230 Nm), který je doplněn systémy elektricky ovládaného variabilního časování a zdvihu ventilů a detekcí tlaku v jednotlivých spalovacích komorách. Saturn Aura s automatickou převodovkou je prezentačním modelem pro USA, Opel Vectra s manuální převodovkou má oslovit Evropu.

Řídicí jednotka a příslušné komponenty jsou prozatím v prototypové fázi vývoje, ale GM slibuje, že u sériového provedení už nebude dnes patrný přechod z HCCI na konvenční spalování iniciované zapalovacími svíčkami rozpoznatelný, podobně jako je tomu u systému Active Fuel Management odpojujícímu válce u víceválcových motorů.

V režimu HCCI dnes prototyp může jezdit rychlostí až 55 mph (tj. cca 88 km/h). Tento režim je mnohem náročnější na řízení. Okamžik zážehu (předstih zážehu) je totiž dnes jedním z hlavních nástrojů jak ovlivnit požadovaným způsobem běh motoru, emise, výkon nebo spotřebu paliva. U HCCI je nutno místo jedné veličiny měnit komplexní soubor vstupů jako složení směsi, teplotu ve válci atp.

Ondřej Láník
Diskuze (10)
28. 8. 2007 16:04
Re: chcelo by to este vylepsit
do toho vylepsovani se pustil Mercedes a Vw.udaje i Vw nevim,ale mercedes ma z 1,8litru vykon okolo 180Kw a kroutak........je to uz taky nevim,ale nejspis nekde okolo 300nm.a take nizka spotreba snad neco okolo5,5litru ;-)
Avatar - sargis
28. 8. 2007 14:37
slusne
Dobry vykon i krutiaci moment. Este vediet spotrebu a datum realneho nabehu.