Český výrobce roadsterů Gordon postaví továrnu na Slovensku
V něm by mohlo vznikat ročně až 300 vozů, které jsou vyráběny na zakázku. ČTK to dnes řekl ředitel firmy Vladimír Friml. Nový závod by měl stát u slovenské Senice.
"Do firmy vstoupil silný investor, který má větší odbytové možnosti. O stavbě nové továrny jsme jednali už asi dva roky," uvedl Friml. Investorem je slovenská skupina Ebvis group.
Podle sobotního slovenského deníku SME získala firma městské pozemky o velikosti 50 hektarů u Senice. Závod by mohl zaměstnat 150 až 200 lidí. "Výroba bude stále ruční a na zakázku. V Plzni by pak měl zůstat vývoj automobilů," uvedl Friml.
Společnost Auto Projekt Centrum s.r.o. vyrábí od roku 1997 výkonný a elegantní dvousedadlový roadster se skládací střechou. Na stránkách firmy Gordon se píše "Gordon je skutečně rychlý a živý sportovní automobil s excelentními technickými parametry, a řízení vozu je jedinečnou zkušeností, kdy máte možnost zažívat pocity řidičů ze zlatého věku automobilismu, při komfortu současných vozů. Můžeme Vás ujistit, že nikde neprojedete aniž by jste nevzbudili pozornost a obdivné pohledy okolí."
Gordon používá mechanické díly koncernu Ford. Vozy z první série byly vybaveny čtyřválcovým motorem Ford Zetec-E 1,8 16V o objemu 1796 cm3 s elektronickým vstřikováním Ford EEC IV, který odpovídal emisním předpisům EURO 2. Motor měl maximální výkon 85 kW při 5 750 ot/min a maximální točivý moment 160 Nm při 4500 ot/min. Vůz akceleroval z 0 na 100 km/h za 8,7 s a dosahoval maximální rychlosti 185 km/h. Dva Gordony byly vybaveny motorem Ford DOHC 2,3 16V (také EURO 2) o výkonu 108 kW.
V současnosti je ve výrobním programu řada nových motorů odpovídajících platné emisní normě EURO 4. Jedná se opět o motory Ford Duratec HE 2,0 16V a Ford Duratec VE 3,0 24V.
Na rozdíl od mnoha konkurenčních vozů jsou v konstrukci Gordonu použity moderní technické prvky jako hliníkový rám a karoserie kombinovaná z laminátových dílů a výlisků z ocelových plechů. Obě nápravy mají lichoběžníkové zavěšení kol na dvojicích trojúhelníkových ramen, odpružení nastavitelnými vinutými pružinami, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a drátová kola. Komfortně vybavený interiér vozu je čalouněn kvalitní kůží a vyložen ořechovým nebo mahagonovým dřevem. K výbavě vozu patří bezpečnostní rám, vyjímatelná boční okna, skládací střecha a mnoho dalších prvků navozujících pocit luxusu.
Gordon Roadster na českém trhu | |
Motor | 3,0 24V V6 |
Zdvihový objem [cm3] | 2967 |
Válce/ventily | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 166/6150 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 280/4900 |
Max. rychlost [km/h] | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,7 |
Na Slovensku by se měly vyrábět jak vozy Gordon, tak i golfové elektromobily. Firma ale podle Frimla vyvíjí i vlastní velký elektromobil.