Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tenhle motor budou petrolheadi milovat. Superauto tvůrce McLarenu F1 použije kompaktní V12

David Bureš
Diskuze (2)

Gordon Murray, tvůrce slavného McLarenu F1, nyní pracuje na superautu, které bude legendární britskou střelu v lecčems připomínat. Nejnověji odhalil detaily jeho motoru.

Znalcům automobilového prostředí nemá smysl Gordona Murraye blíže představovat. Léta konstruoval monoposty Formule 1, ať už týmu Brabham nebo McLaren, nejvíce se však proslavil prací na McLarenu F1, kdysi nejrychlejšímu autu světa. V poslední době se přeorientoval na tvorbu ekologických miniaut, aktuálně ale zase pracuje na něčem, co mu vyneslo největší slávu. T.50 bude totiž superauto ve stylu Mclarenu F1.

Automobil je chystaný pro představení v roce 2021 s tím, že první zákazníci se ho dočkají o rok později, už nyní však Gordon Murray postupně odhaluje jeho detaily. Po prvním náznaku tvarů tak blíže odhaluje i samotné srdce.

„Mít čistý list papíru a vydat se za účelem vytvoření nejlepšího, nejvýše točícího, nejkrásněji zpracovaného a nejlépe znějícího motoru na světě je něco, na co jsem čekal roky,“ komentuje základní charakter použité jednotky sám Murray.

Už nějakou dobu víme, že se o pohon postará na dnešní dobu nečekaně kompaktní vidlicový dvanáctiválec. Motor vyvíjený slavnou firmou Cosworth bude totiž mít objem pouze 3,9 litru, což je na dnešní poměry V12 opravdu málo.

Inspirací byly jednotky Honda používané v monopostech McLaren nebo dvanáctiválec BMW z McLarenu F1, z nichž byly užity jejich myšlenky, které byly dále vylepšeny. Murray přitom zdůrazňuje, že tenhle agregát má pořád vypadat jako motor, a tak nebude zakrytý množstvím krytů.

Nyní už probíhají intenzivní testy jednotky, a tak už víme, že dosáhne na výkon 663 koní (488 kW) a točivý moment 467 N.m. Mluvíme přitom o motoru, který zůstává atmosféricky plněný, kvůli zajištění okamžitých reakcí Murray odmítl přeplňování turbodmychadlem.

Jinak ale agregát využívá nejnovějších technologií. Písty jsou hliníkové, ventily titanové a nechybí ani 48V startér-generátor jako náhrada za klasický řemenový alternátor. Spalovacímu motoru přitom toto řešení dokáže přidat až 37 kW. O přenos síly na zadní kola se pak postará kompaktní převodovka Xtrac.

Specialitou je konstrukce sázející na vysokopevnostní hliníkové slitiny, klikovou hřídel z odlehčené oceli nebo celou řadu titanových komponent, jako jsou ojnice, ventily či skříň spojky. To v kombinaci s relativně malým objemem znamená, že tenhle vidlicový dvanáctiválec váží pouhých 178 kilogramů, což je na jednotku s tolika válci pozoruhodně nízké číslo. Třeba Lamborghini u 6,5litrového dvanáctiválce Aventadoru v době premiéry uvádělo hmotnost 234 kilogramů.

Výhodou jsou i kompaktní rozměry. Celý motor je vysoký jen 41 centimetrů, což napomůže nízkému těžišti auta. Nízká hmotnost je ostatně jedním z cílů tvůrců. T.50 má díky kombinaci lehkého agregátu a lehké konstrukce vážit pouhých 980 kilogramů.

Motor pak nadchne také svojí prací, červené pole se totiž bude nacházet až v 12.100 otáčkách. „Byl jsem ohromen, kterak Cosworth a Xtrac používají nejnovější technologie a výrobní metody. Požádal jsem například o dva módy, jeden omezený na to, čemu říkám otáčky Ferrari, okolo 9500 otáček, a druhý umožňující plný výkon,“ komentuje Murray s tím, že motor při běžném používání nebude potřeba tolik točit. Už 71 % točivého momentu bude k dispozici v 2500 otáčkách.

Supersport T.50 se má světu představit již brzy, práce probíhají nadále podle plánů. Na rozdíl od jiných projektů totiž Murraye tolik nepostihla opatření proti šíření koronaviru, mnoho klíčových dodavatelů je totiž lokálních. „Jsem nadšený z toho, že se jedná o zcela britský produkt,“ komentuje to sám tvůrce.

David Bureš
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
23. 7. 2020 21:34
Re: 1,9 TDi 66kw Dízle! Milovať !
Možná NEJlepší motor naší doby = a celej jeden příspěvek :yes: :-)