7.9. 2014

Grand Prix Bugatti Zlín 2014

 

Víte, jak letos vypadala „předehra“ populární soutěže Barum Czech Rallye? Ve Zlíně se konal čtvrtý ročník Grand Prix Bugatti Zlín 2014. Náš redaktor byl přímo na místě.

Předválečné vozy Velkých cen mají ke Zlínu blízko. Vždyť pro Baťu pracovala světově proslulá závodnice na bugatkách Eliška Junková a jeho továrna v nedalekých Otrokovicích vyvinula i speciální pneumatiky pro speciály Grand Prix. Zahraniční jezdci zvučných jmen k nim zpočátku neměli důvěru, ale brzy se na Masarykově okruhu přesvědčili o opaku a začali je používat. Ale to už je přes osmdesát let.

Mimochodem několikasetkusovou sérii speciálního obutí na historické bugatky Otrokovičtí vyrobili i docela nedávno, na zakázku pro místního sběratele historických vozidel Ladislava Samohýla. V jeho dílnách totiž vzniká unikátní série Nostalgic Edition, k nerozeznání od vzoru v rohu dílny: originálu nejslavnější formule z Molsheimu, Bugatti typu 35 z poloviny 20. let.

Samotná pneumatikárna už dávno patří Continentalu, ale tradiční značka Barum (složenina ze jmen znárodněných podniků Baťa + Rubena + Matador) stále žije. Mimo jiné v názvu Barum Czech Rallye, která se letos konala již po čtyřiačtyřicáté.

Ještě před páteční speciálkou mezi bývalými Baťovými továrními budovami se před davy správně naladěných fanoušků prohnalo několik historických skvostů, účastníků čtvrtého ročníku Grand Prix Bugatti Zlín. Zájemci si je mohli v klidu prohlédnout v parku městského zámku, kde nechyběla ani stoletá hasičská laurinka s kapelou v patřičných mundúrech.

Zdařilou akci uspořádal zmíněný Ladislav Samohýl se synem Martinem, „na place“ se otáčel tým vedený obětavými manželi Pavlínou a Jiřím Valachovými.

Asi největší pozornost budilo devět originálů předválečných Bugatti z České republiky i zahraničí. Kromě už zmíněného atmosférického dvoulitru typu 35 na původních úzkých (a notně patinovaných) pneumatikách jsme obdivovali ještě tréninkovou zmenšeninu, čtyřválcovou patnáctistovku Bugatti 37. Další osmiválcové typy s charakteristickým tříventilovým rozvodem OHC reprezentovala čtveřice „čtyřicítek“, lišících se svými karoseriemi od závodních přes sportovní po cestovní, dále jedna „třiačtyřicítka“ Rakušana Gradische nebo krásný roadster v dvojbarevném provedení, karosovaný italským studiem Zagato: s tím přijel Maďar Kisapati.

Model Bugatti 44 v charakteristické bleděmodré barvě si vyzkoušel náš přední kardiochirurg profesor Jan Pirk z pražského IKEMu. Musíme uznat, že má pro stroj cit a po trati jej vedl zkušeně, bez skřípotu nesynchronizované čtyřstupňové převodovky. Jak už to tak bývá, daleko větší pozornost diváků vzbudila jiná celebrita, herec a mim Bolek Polívka. Bývá tu k vidění pravidelně, ostatně z Vizovic je to do Zlína co by kamenem dohodil. Kolonu veteránů vedl z „kačeny“, hasičského valníku Tatra 805. Stál vedle řidiče a z kruhového otvoru ve střeše kynul kloboukem davům. Pak usedl na místo spolujezdce do řadového osmiválce Alfa Romeo 8C a v zatáčkám se snažil vzbudit zdání, že se otevřené karoserie drží jen tak ležérně.

Po úvodním představení se divákům, shromážděným kolem trati, byly veterány rozděleny do dvou skupin. Jako první sešlápli plyn k podlaze majitelé sportovních vozidel, z nichž nás nejvíce zaujala překrásná Hispano Suiza H6B uherskohradišťského restaurátora Ladislava Nováka. Ten má „na svědomí“ několik podobných skvostů a hned večer po akci prý vyrážel do Francie, kde měl slíbené díly na vysněnou Bugatti 57. Sekundovala mu řada dalších vozů včetně laurinek z doby před první světovou válkou. Pochopitelně jsme nemohli přehlédnout ani Škodu Popular Roadster z Četnických humoresek, s níž jsme nedávno sami najezdili 4500 km po Velké Británii.

Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)

Druhou kategorii, předvádějící výrazně dynamičtější styl jízdy, kromě již zmíněných bugatek a alfy romeo ovládli skuteční srdcaři, manželé Markéta a Stanislav Profeldovi. Svůj šestiválec SS 100 z roku 1938, první typ značky nesoucí přízvisko Jaguar, předvedli v plné parádě a tempu. Mimochodem stovka v typovém označení prozrazuje největší dosažitelnou rychlost v mílích, odpovídající zhruba 160 km/h.

I když se chvílemi jelo opravdu svižně, nešlo o závod a pro všechny účastníky byly připraveny shodné věnce na památku. Nebylo tu poražených a radost nezkalily ani defekty některých strojů. Mimochodem spíše mladších ročníků. Obecně platí, že historické stroje nutně potřebují pravidelně projíždět. Třeba jen pár kilometrů týdně. Jakmile je na delší dobu odstavíte, čekají vás při oživování leckdy dost nepříjemné problémy.

Text: Zdeněk Vacek, Foto: autor

Spolupracujeme s TipCars.com
Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství

Americký výrobce čipů Qualcomm obvinil technologickou…

Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu

Sjezd hlavní britské opoziční strany přijal usnesení o…

 

Štítky Reportáže

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN

Když Toyota dříve prohlásila, že chce v budoucnu nabízet…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 





 
Fiat Regata (1983-1995): Pohledný sedan se představil před 35 lety v Brně

Fiat Regata: Pohledný sedan se ve světové premiéře představil před 35 lety... V Brně!

Včera

Fiat Regata navázal na úspěšné Ritmo, jen přidal stupňovitou záď a později i praktické kombi.




Blesk.cz

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se zneužíváním dětí o odpuštění

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se…

Katolická církev potřebuje po skandálu se zneužíváním dětí nový začátek, je přesvědčen předseda německé…

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně na dialýze!

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně…

Selhávající ledviny a nutnost pravidelně docházet do nemocnice na dialýzu. Bývalý ekonom Jan Dostál (76) patří…

 

iSport.cz

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel: Střídej! Ne, jeď!

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel:…

Má raketové nohy, o Radovanu Pavlíkovi se ví, že když nakopne svůj motor, chytá se špatně. V prodloužení zápasu…

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký obrat dokonal Pavlík

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký…

Mountfield HK slaví čtvrtou výhru v řadě! V úterní předehrávce 27. kola to však na ledě Sparty dlouho vypadalo,…

 

Reflex.cz

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých fotografiích, na Karlově mostě jezdily povozy se senem

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých…

Ta mimořádně zajímavá fotografie, jak po pražském Karlově mostě jede vozka s povozem, který je plný sena, se…

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše civilizace končí

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše…

Míra cenzury v našem civilizačním okruhu je dnes vyšší, než byla za komunismu i nacismu. Západní Evropa trestá…