7.9. 2014

Grand Prix Bugatti Zlín 2014

 

Víte, jak letos vypadala „předehra“ populární soutěže Barum Czech Rallye? Ve Zlíně se konal čtvrtý ročník Grand Prix Bugatti Zlín 2014. Náš redaktor byl přímo na místě.

Předválečné vozy Velkých cen mají ke Zlínu blízko. Vždyť pro Baťu pracovala světově proslulá závodnice na bugatkách Eliška Junková a jeho továrna v nedalekých Otrokovicích vyvinula i speciální pneumatiky pro speciály Grand Prix. Zahraniční jezdci zvučných jmen k nim zpočátku neměli důvěru, ale brzy se na Masarykově okruhu přesvědčili o opaku a začali je používat. Ale to už je přes osmdesát let.

Mimochodem několikasetkusovou sérii speciálního obutí na historické bugatky Otrokovičtí vyrobili i docela nedávno, na zakázku pro místního sběratele historických vozidel Ladislava Samohýla. V jeho dílnách totiž vzniká unikátní série Nostalgic Edition, k nerozeznání od vzoru v rohu dílny: originálu nejslavnější formule z Molsheimu, Bugatti typu 35 z poloviny 20. let.

Samotná pneumatikárna už dávno patří Continentalu, ale tradiční značka Barum (složenina ze jmen znárodněných podniků Baťa + Rubena + Matador) stále žije. Mimo jiné v názvu Barum Czech Rallye, která se letos konala již po čtyřiačtyřicáté.

Ještě před páteční speciálkou mezi bývalými Baťovými továrními budovami se před davy správně naladěných fanoušků prohnalo několik historických skvostů, účastníků čtvrtého ročníku Grand Prix Bugatti Zlín. Zájemci si je mohli v klidu prohlédnout v parku městského zámku, kde nechyběla ani stoletá hasičská laurinka s kapelou v patřičných mundúrech.

Zdařilou akci uspořádal zmíněný Ladislav Samohýl se synem Martinem, „na place“ se otáčel tým vedený obětavými manželi Pavlínou a Jiřím Valachovými.

Asi největší pozornost budilo devět originálů předválečných Bugatti z České republiky i zahraničí. Kromě už zmíněného atmosférického dvoulitru typu 35 na původních úzkých (a notně patinovaných) pneumatikách jsme obdivovali ještě tréninkovou zmenšeninu, čtyřválcovou patnáctistovku Bugatti 37. Další osmiválcové typy s charakteristickým tříventilovým rozvodem OHC reprezentovala čtveřice „čtyřicítek“, lišících se svými karoseriemi od závodních přes sportovní po cestovní, dále jedna „třiačtyřicítka“ Rakušana Gradische nebo krásný roadster v dvojbarevném provedení, karosovaný italským studiem Zagato: s tím přijel Maďar Kisapati.

Model Bugatti 44 v charakteristické bleděmodré barvě si vyzkoušel náš přední kardiochirurg profesor Jan Pirk z pražského IKEMu. Musíme uznat, že má pro stroj cit a po trati jej vedl zkušeně, bez skřípotu nesynchronizované čtyřstupňové převodovky. Jak už to tak bývá, daleko větší pozornost diváků vzbudila jiná celebrita, herec a mim Bolek Polívka. Bývá tu k vidění pravidelně, ostatně z Vizovic je to do Zlína co by kamenem dohodil. Kolonu veteránů vedl z „kačeny“, hasičského valníku Tatra 805. Stál vedle řidiče a z kruhového otvoru ve střeše kynul kloboukem davům. Pak usedl na místo spolujezdce do řadového osmiválce Alfa Romeo 8C a v zatáčkám se snažil vzbudit zdání, že se otevřené karoserie drží jen tak ležérně.

Po úvodním představení se divákům, shromážděným kolem trati, byly veterány rozděleny do dvou skupin. Jako první sešlápli plyn k podlaze majitelé sportovních vozidel, z nichž nás nejvíce zaujala překrásná Hispano Suiza H6B uherskohradišťského restaurátora Ladislava Nováka. Ten má „na svědomí“ několik podobných skvostů a hned večer po akci prý vyrážel do Francie, kde měl slíbené díly na vysněnou Bugatti 57. Sekundovala mu řada dalších vozů včetně laurinek z doby před první světovou válkou. Pochopitelně jsme nemohli přehlédnout ani Škodu Popular Roadster z Četnických humoresek, s níž jsme nedávno sami najezdili 4500 km po Velké Británii.

Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)

Druhou kategorii, předvádějící výrazně dynamičtější styl jízdy, kromě již zmíněných bugatek a alfy romeo ovládli skuteční srdcaři, manželé Markéta a Stanislav Profeldovi. Svůj šestiválec SS 100 z roku 1938, první typ značky nesoucí přízvisko Jaguar, předvedli v plné parádě a tempu. Mimochodem stovka v typovém označení prozrazuje největší dosažitelnou rychlost v mílích, odpovídající zhruba 160 km/h.

I když se chvílemi jelo opravdu svižně, nešlo o závod a pro všechny účastníky byly připraveny shodné věnce na památku. Nebylo tu poražených a radost nezkalily ani defekty některých strojů. Mimochodem spíše mladších ročníků. Obecně platí, že historické stroje nutně potřebují pravidelně projíždět. Třeba jen pár kilometrů týdně. Jakmile je na delší dobu odstavíte, čekají vás při oživování leckdy dost nepříjemné problémy.

Text: Zdeněk Vacek, Foto: autor

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Brněnský investor Rusňák zbrojí na realitní akvizice, jde si na trh pro dvě miliardy Brněnský investor Rusňák zbrojí na realitní akvizice, jde si na trh pro dvě miliardy

Nejprve to byly telekomunikační společnosti, teď se zájem…

Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Čínské zpomalení Akcie, měny & názory Michala Skořepy: Čínské zpomalení

Podle včerejší oficiální informace čínských statistiků…

Zákaz vjezdu kamionů do Prahy je nereálný, magistrát s ním už nepočítá Zákaz vjezdu kamionů do Prahy je nereálný, magistrát s ním už nepočítá

K plánu minulého vedení Prahy na zákaz vjezdu kamionů na…

Praha chce software, který bude hlídat stav infrastruktury. Má snížit počet uzavírek Praha chce software, který bude hlídat stav infrastruktury. Má snížit počet uzavírek

Vedení Prahy chce nechat vytvořit software, který bude…

 

Štítky Reportáže

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 





 
Nová Škoda Fabia vyroste a dostane tvary od nového šéfdesignéra. Jak to ale bude s kombi?

Nová Škoda Fabia vyroste a dostane tvary od nového šéfdesignéra. Jak to ale bude s kombi?

Dnes 11:53

Čtvrtá generace Škody Fabia je připravována pro rok 2021. Základem bude platforma MQB A0 po vzoru koncernových sourozenců.




Blesk.cz

Exmanžel Partyšové se vrátil k bývalé ženě a čekají dítě! Potomka s ním přitom plánovala Gábina

Exmanžel Partyšové se vrátil k bývalé ženě a čekají…

Ten se s tím tedy nemaže! Když se miliardář Daniel Farnabauer (42) v roce 2015 dal dohromady s Gábinou…

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu z Facebooku

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu…

Desetiletá výzva hýbe světem. Na sociální síti Facebook sdílí miliony lidí své fotografie, na kterých…

 

iSport.cz

Kruppův návrat do Kolína? V Německu spekulují o jeho letním příchodu

Kruppův návrat do Kolína? V Německu spekulují o jeho…

Trenér hokejové Sparty Uwe Krupp by se podle spekulací německých médií mohl v létě vrátit na střídačku Kolína…

Strach o nejdražší posilu! Letadlo do Cardiffu beze stopy zmizelo

Strach o nejdražší posilu! Letadlo do Cardiffu beze…

Letecká tragédie? Bohužel to tak vypadá. Soukromé letadlo s útočníkem Emilianem Salou, který se v sobotu stal…

 

Reflex.cz

Co je zdrojem bělošské nadvlády v Evropě? Islámská komise pro lidská práva tvrdí, že obdiv k židům

Co je zdrojem bělošské nadvlády v Evropě? Islámská…

Za pár dní si připomeneme výročí osvobození nacistického koncentračního tábora Osvětim (27. ledna 1945). S…

Lidé na Babišovu dluhopisovou návnadu s hubeným úrokem neskočili

Lidé na Babišovu dluhopisovou návnadu s hubeným…

Půjčit státu na šest let a první čtyři roky na tom reálně tratit a pak doufat, že to potom něco málo vynese?…