Hanzelka a Zikmund vyrazili na první společnou expedici před 70 lety

 

Dva mladí čeští cestovatelé vyjeli před sedmi dekádami na cestu kolem světa. Výraznou měrou pomohli propagovat kopřivnickou Tatru a pořídili spousty dnes cenného materiálu.

Velká výprava Jiřího Hanzelky (1920-2003) a Miroslava Zikmunda (nar. 1919), mimochodem spolužáků z vysoké školy, odstartovala před sedmi desítkami let. 22. dubna 1947 vyjeli za nemalého zájmu veřejnosti od budovy pražského Autoklubu se svou stříbrnou Tatrou 87. I když se jejich nápad v kopřivnické automobilce nesetkal zpočátku s nijak velkým nadšením, propagaci značky výrazně pomohl, auto nakonec zapůjčila.

Během tří a půl roku projeli oba tehdy mladí muži, vždyť jim na počátku dobrodružství zdaleka nebylo ještě ani třicet, část Evropy, Afriku a Latinskou Ameriku. Z Prahy se vydali do Francie, černý kontinent procestovali celý napříč od Maroka po východní část, jako první na světě. Československou vlajku vyvezli až na vrchol Kilimandžára a dále pokračovali až na jih do Kapského Města. Zapudili myšlenky na emigraci, přepluli přes Atlantik a vydali se z Argentiny směrem na sever do Mexika.

Video

Kvůli vypuknutí války v Koreji na začátku 50. let se ovšem museli vrátit přes zemi galského kohouta a Polsko rychle zpět domů, nedostali víza do USA. Původně plánovaná „cesta kolem světa“ se tak neuskutečnila. V Praze je přivítaly davy nadšených fanoušků 1. listopadu 1950.

Pořídili 11 kilometrů (!) materiálu, který stačil na čtyři celovečerní a takřka 150 krátkometrážních filmů, kromě toho přes přivezli přes 10 tisíc fotografií. Dnes mají pásy i snímky nevyčíslitelnou hodnotu, nejen dokumentační, ale hlavně historickou, mnohdy ukazují už dávno zaniklý svět. Reportáže pravidelně vysílal Československý rozhlas, bylo jich na sedm stovek. Nezapomínejme, že jiné médium vyjma tisku v naší zemi tenkrát neexistovalo, televize ještě nevysílala.

Cesta stála 999 tisíc korun a jejich tatra spolykala 10 tisíc litrů benzinu. Oba cestovatelé si i později chválili její spolehlivost, vyžadovala vlastně jen běžnou údržbu (kromě několika větších či menších ťukanců). Druhá výprava, už s dvojicí speciálně postavených nákladních Tater 805, proběhla v letech 1959-1964 po Asii a Oceánii. Kvalita kopřivnické produkce se za dvanáct let rapidně zhoršila, nebylo dne, aby se alespoň na jednom voze něco neporouchalo.

Oba dobrodruzi společně napsali a vydali rovněž spoustu knih. Stříbrná T87 i s původní značkou P-19720 dnes odpočívá v pražském Národním technickém muzeu, expediční T805 byly zrenovovány, jednu vlastní bývalý závodník a šestinásobný vítěz Dakaru mezi kamiony Karel Loprais, druhou najdeme přímo v kopřivnické tovární sbírce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
Zdroj: ČT, Wikipedia, Extrastory.cz

Štítky Tatra Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…