Harley-Davidson Iron 883: Americký bavič
Harley-Davidson je známý tím, že své motorky neustále po malých krůčcích vylepšuje, až je kolikrát celé přepracuje. Iron 883 z rodiny menších a cenově atraktivních sportsterů dostal nejen nové designové prvky jako černá frézovaná kola, ale především přeladěný podvozek s novou přední vidlicí. To pro zvýšení komfortu, který byl u původního modelu kritizován, byť nejde o cesťák, ale zábavnou „každodenní“ motorku do města a okolí. I takové Harley vyrábí, jen v rodině sportsterů jich napočítáme sedm ve dvou kubaturách. Testovaný iron patří k menším, jak napovídá číselné označení. Vzduchem chlazené dvouválcové véčko má objem 883 cm3.
Spojka zabírá sympaticky plynule, navzdory všelijaké pověsti H-D řadí převodovka přesně a nemáme problém rychle najít neutrál. Pozici za řídítky chvíli přicházíme na chuť, ale povedlo se. Sedíme s rukama nataženýma dopředu, vystrčeným zadkem a nohama spuštěnýma pod sebe, těžiště stroje leží nízko a přehazování motorky z jedné zatáčky do druhé jde v této poněkud „záchodové“ pozici snadno. Jen kdyby letošní nové sedlo tolik neklouzalo…
Původní iron byl kritizován za příliš tvrdý podvozek, a tak jsme se na měkčí odpružení vyloženě těšili. Pořád to není vzor plavnosti, na velkých výmolech si pěkně drcnete, ale zlepšení jsme pocítili okamžitě po rozjezdu a vítáme jej s otevřenou náručí. Iron je teď o třídu příjemnější parťák.
A jízdním vlastnostem nášup pohodlí neublížil. Nadále je to nesmírně hbitý stroj, se kterým je radost kličkovat městem i rychlými serpentinami. Na zatáčení s velkým úzkým předním kolem jsme si pár kilometrů zvykali, ale šlo to raz dva.
Na kdovíjaké dlouhé výletování to s ironem není, limitem budiž nádrž jen na 12,5 litru, slabší ochrana před větrem i lehká nejistota stroje nad 110
km/h. Do této rychlosti si ale užijete, což je ostatně poslání řady Sportster. Točivý moment má dvouválec posazený nízko, takže malý harley razantně vystřeluje z křižovatek a po městě působí dost sebevědomě. Od stovky výš už suverenita devítistovky trochu uvadá. Když ale motor podržíte v otáčkách, nuda s ním rozhodně není ani pak. A ať jedete jakkoli, spotřeba stejně vychází kolem pěti litrů, což je fajn. Pořizovací cena 266.000 Kč je na H-D nízká, ale o něco vyšší než u konkurentů.
Plusy
- Zábavný motor
- Obratnost podvozku
- Nízká spotřeba
Minusy
- Navzdory zlepšení pořád tvrdší podvozek
- Kluzké sedlo
- Brzdy vyžadují víc síly
Harley-Davidson Iron 883 | ||
Motor | čtyřdobý vidlicový dvouválec | |
Chlazení | vzduchem | |
Zdvihový objem (cm3) | 883 | |
Výkon (kW/ot. za min) | neuvádí se | |
Točivý moment (N.m/ ot. za min) | 71/3750 | |
Převodovka, sek. převod | 5stupňová manuální, řetěz | |
Startování | elektrické | |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové s ABS 2x 300/260 | |
Pneumatiky P a Z | 100/90 B19 a 150/80 B16 | |
Rozvor (mm) | 1515 | |
Výška sedla (mm) | 775 | |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 256 | |
Objem nádrže (l) | 12,5 | |
Cena (Kč) | 265 968 (Přepočet z eur kurzem ČNB k 9. 5. 2016) |