Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Věděli jste, že Harley-Davidson vyráběl skútr? Šlo s ním jezdit i bez řidičáku, přesto skončil v zapomnění

Stanislav Kolman
Diskuze (1)
Motocykly značky Harley-Davidson patří mezi legendy průmyslu. Ale tušili jste, že počátkem šedesátých let zkoušel výrobce štěstí na poli městských skútrů? Příliš šťastně to nedopadlo…

Společnost Harley-Davidson netřeba dlouze představovat. S motocykly začal výrobce již v roce 1903, ustál velkou hospodářskou krizi i příval konkurence z Japonska. V České republice se značka těší velké oblibě, vždyť první pobočka tu vznikla už v roce 1924. V Praze dokonce působí vůbec nejstarší Harley-Davidson klub světa, jehož založení se datuje do roku 1928.

Tvary křižníků amerického výrobce jsou natolik ikonické, že pro motorky podobného střihu zlidověl název „harlejky“, obdobně jako je tomu u terénních automobilů se slovem „džíp“. Mohlo by se zdát, že společnost za celou svou historii produkovala jen motocykly pro drsné chlapy, ale není tomu tak. Počátkem šedesátých let se pokoušela prosadit na trhu malých městských skútrů.

Devět koní a variátor

Skútr s názvem Topper technicky navazoval na konstrukci německých motocyklů DKW, s nimiž v USA mohli kooperovat díky válečným reparacím. Stroj poháněl dvoudobý jednoválec 164 cm3 uložený vodorovně v podlážce, jenž produkoval výkon devět koňských sil (6,7 kW). S takovým pohonem zvládal skútr rychlost až 75 km/h (o 5 km/h více, než dovolovala tehdejší legislativa ve většině zámořských států), přičemž sílu na zadní kolo posílal prostřednictvím variátoru označovaného jako „Scootaway Drive“.

Právě CVT přineslo majitelům prvních kusů nejvíce strastí. Pás ve variátoru totiž nebyl dostatečně chráněn, rychle se zanášel a posléze prokluzoval. Výroba skútru odstartovala v roce 1960, již o rok později přispěchal Harley-Davidson s novým řešením s uzavřenou převodovkou v olejové lázni.

Naopak si lidé skútr pochvalovali pro nezvykle bohatý zavazadlový prostor. Místo se podařilo ušetřit zejména díky tomu, že stroj nebyl vybaven ventilátorem chlazení. Jeho funkci nahrazoval vzduch proudící pod podlážkou, což ale mnohdy nestačilo a Topper bojoval s přehříváním. Vraťme se ale k zavazadelníku, ve kterém výrobce dokonce doporučoval vozit dvě nádoby s olejem pro mazání motoru. Ten se totiž při tankování přimíchával k benzinu.

Úsměvně se jeví startování taháním za lanko, leč v té době se jednalo o vcelku běžnou praxi. Po technické stránce ale nešlo o žádný zastaralý výrobek, vždyť CVT Topperu disponovalo bezpečnostním asistentem, jenž zabraňoval rozjezdu při překročení 1800 otáček. Ke zdárnému zastavení skútru posloužily bubnové brzdy.

Proč neuspěl?

Harley-Davidson nabízel skútr v několika variantách, roku 1961 se vedle běžného provedení objevila i slabší pětikoňová varianta, na kterou jste v řadě amerických států nepotřebovali řidičský průkaz. A kdyby ani to zákazníkům nestačilo, mohli si k Topperu přikoupit i dva typy sajdkár.

Jediný skútr v historii společnosti se stal ikonou baseballového klubu Milwaukee Brewers, kde tamním hráčům sloužil coby takzvaný „bullpen car“. Ne náhodu, vždyť právě v tomto wisconsinském městě byla společnost Harley-Davidson založena. Poprvé se na stadionu objevil v roce 1959 a ve službách klubu působil až do roku 1995, tedy ještě dlouhých třicet let po ukončení sériové produkce.

Proč se tedy stroj věhlasné značky nikdy nestal světovým fenoménem? Skútry sice toho času patřily mezi vyhledávané zboží, Harley-Davidson s nimi však ve srovnání s konkurencí přišel příliš pozdě, což mělo na možný úspěch modelu značný vliv. Zájem kupců neoživilo ani provedení s inovovanou převodovkou či přepracovaným motorem. Všeho všudy se tak vyrobilo něco kolem tří tisíc kusů.

Brzy bude k mání

Byť se Topper svého času nestal prodejním fenoménem, dnes se mezi motocyklovými sběrateli jedná o horké zboží. I proto se jejich pozornost soustředí na letošní aukci společnosti Mecum v Las Vegas, kde jeden takový exemplář nechybí.

Jde o zachovalý černobílý kousek z roku 1963 s motorovým číslem 60A4234. Pořadatelé aukce si netroufají odhadovat, jakou hodnotu by mohl mít nejvyšší příhoz. Na odpověď si tak počkáme do prvních dvou červnových dnů, ve kterých se akce Mecum soustředí právě na motocykly. Pokud jste tedy o skútru od značky Harley-Davidson slyšeli poprvé a zaujal vás, můžete rovnou po jednom sáhnout. Vzhledem k omezenému počtu vyrobených kusů a skvělému stavu se však obáváme, že nepůjde o levnou záležitost…

Stanislav Kolman
Diskuze (1)
6. 5. 2018 02:18
Milá redakce,
tak si představuji kvalitní diskuzi. Ku*rva, reklama a podvody. :no:

Hezky to vedete, můžete být pyšní. 8-s :no: