Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CR-V - druhé vydání bestselleru

Michal Fokt
Navázat na předchůdce a být lepším než on nebývá vždy snadné, zvláště pokud byl dotyčný model několik let po sobě nejprodávanějším automobilem kategorie SUV v Evropě.

Dá se říci, že jen dva japonské automobily se nesmazatelně zapsaly do historie jako vozy, které se zasloužily o nebývalou popularitu segmentu, do kterého patří. Před více než desetiletím došlo díky Mazdě MX-5 doslova k zmrtvýchvstání roadsterů, které se nyní prodávají ve světě tak, jako ještě nikdy. Také Honda CR-V, přestože nebyla zdaleka prvním SUV, dokázala trh rozhýbat tak, že si už žádná automobilka nedovolí jej ignorovat, a pokud svého zástupce mezi SUV nemá, tak na něm pracuje.

Recept na úspěch nového CR-V byl sestaven jinak, než tomu bylo u předchůdce, takže byste na tvarech karoserie jen těžko hledali společné rysy, a nebýt masky chladiče s logem, jen těžko byste si tipnuli správně. Přídi nyní vévodí trojúhelníkové světlomety ve stylu civiku, z profilu se zcela změnila linie oken, která je nyní přerušena masivním sloupkem nepravidelného tvaru za zadními dveřmi. Naprosto jiné jsou i koncové svítilny, u nichž bylo zachováno pouze umístění, jinak jsou výrazně delší a směrem vzhůru vtipně přecházejí do decentních střešních ližin, táhnoucích se od rámu čelního skla právě až po koncová světla. Nelze také přehlédnout celkově robustnější vzhled, který mají na svědomí i větší rozměry vozu. Zatímco původní CR-V mělo "míry" 4520 x 1750 x 1675 mm a rozvor 2620 mm, novinka má délku 4537 mm, šířku 1784 mm a výšku 1682 mm. Světlá výška vozu činí solidních 206 mm. Honda předpokládá i u nového CR-V čtyřhvězdičkové hodnocení při nárazovém testu a také tříhvězdičkovou ochranu chodce, stejně jako model Civic, z něhož vychází.

Blízká příbuznost s civikem znamená pro CR-V i řadu dalších určujících konstrukčních prvků. Předně jde o zavěšení, které je vpředu namísto původních dvojitých lichoběžníků tvořeno vzpěrami McPherson, vzadu ale dvojitá příčná ramena zůstala. Dále nové SUV disponuje zcela rovnou podlahou, a údajně i bezkonkurenčně nejprostornějším interiérem. Na rozdíl od hatchbacku Civic šlo CR-V cestou svých vzdálených sourozenců Coupe a Sedan, a má řadicí páku pětistupňové mechanické převodovky opět umístěnou na středovém tunelu. V případě automatu se volič nachází opět pod volantem. Celkové konstrukční řešení vozu také vedlo i přes nárůst výšky ke snížení těžiště, což dále vylepší již tak dobré jízdní vlastnosti na silnicích.

Přístrojová deska vychází z té u civiku, liší se však pojetí středové konzoly, která je zde o poznání masivnější, jak se na pořádné SUV sluší. Další specialitou vozu je umístění ruční brzdy, kterou nenajdete ani na středovém tunelu, ani vlevo od pedálů jako u amerických vozů, ale právě na středové konzole.

Zavazadlový prostor má základní objem 527 l, lze jej však posunutím zadních sedadel zvětšit až na 628 l, a v jeho podlaze se opět nachází sklopný piknikový stoleček. Po sklopení zadních sedadel prý získaný prostor bez obtíží pojme dvě nerozložená horská kola, a jeho objem po spodní okraj oken činí 952 l.

Přestože mnoho automobilů v této kategorii sahá po objemných motorech nad 2,0 l, Honda stále zůstává právě u této kubatury, změnila se však jeho technika. "Klasiku" v podobě jednotky VTEC s proměnným časováním a zdvihem ventilů vystřídal motor i-VTEC, u něhož právě to "i" znamená poměrně výrazné změny. Do systému VTEC, který měnil časování i zdvih skokově, byla integrována technologie VTC (Variable Timing Control), která mění časování díky natáčení vačkové hřídele zcela plynule. U pohonné jednotky "cé-er-véčka" tyto změny sice znamenají nárůst již tak solidního výkonu pouze o 2 kW na rovných 110, vzrostl však točivý moment, a to o 10 N. m, a snížily se otáčky, při nichž je k dispozici. Současný stav tedy je 192 N. m při 4000/min, oproti 182 N. m při 4200/min. Zároveň se o nezanedbatelných 0,7 l snížila kombinovaná spotřeba, která nyní činí jen 9,0 l na 100 km. Jen těžko uvěřitelnou hodnotou je u sportovně-užitkového vozu s dvoulitrovým motorem zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s, za které by se nemusela stydět ani většina sedanů střední třídy s takto velkou pohonnou jednotkou.

Na americkém a australském trhu se CR-V nabízí také s motorem 2,4 VTEC o výkonu 118 kW, o jeho příchodu na evropský trh se však nepřemýšlí.

Pokud jde o systém pohonu všech kol, zůstalo CR-V u systému Real Time 4WD, který připojí zadní kola při prokluzu těch předních, bylo však zapracováno na zrychlení jeho reakcí.

Honda CR-V se vyrábí po boku civiků v britské továrně ve Swindonu, a na český trh přijde po evropské premiéře, kterou si odbude v březnu na autosalonu v Ženevě.

Technické údaje
Motor2,0 i-VTEC
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1998
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)110/-
Max. točivý moment (Nm/ot)192/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)-
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,9
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)9,0
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4537
Šířka (mm)1784
Výška (mm)1682
Rozvor (mm)2620
Objem zav. prostoru (l)527-628/952

Michal Fokt