Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Stream

Tomáš Zajíček
Japonská automobilka Honda pronikla letos poprvé do Renaultem Scénic založeného segmentu kompaktních velkoprostorových automobilů, a to vozem Stream. Ten konstrukčně vychází ze sedmé generace řady Civic a získal tak řadu prvků, které většina...

Stream na první pohled zaujme netradičním designem. Ten je, jak bývá u Hondy zvykem, poměrně konzervativní, nepostrádá však sportovní švih a punc výjimečnosti. Nejvýraznějším prvkem přídě jsou rozměrné světlomety, tvarově podobné těm u civiku, a také maska chladiče. Ta svým pětiúhelníkovým tvarem dává najevo příslušnost ke značce, v rámci odlišení od některých konkurenčních automobilek, které tento prvek převzaly, je však obohacena o několik vodorovných plastových lamel nesoucích logo výrobce.

Na profil vozu je nutné si chvíli zvykat, zejména pak na jeho zadní část, kde je boční linie oken překvapivě zakončena zaoblením. To dodává vozu dojem robustnosti a spolu s klínovitou siluetou a velmi krátkou přídí podtrhuje sportovní vzhled streamu.

Nekonvenčně je vyřešena také záď automobilu. Koncové svítilny jsou umístěny svisle podél pátých výklopných dveří a jejich krycí skla nahoře navzájem spojena podél horní hrany zadního okna. Punc noblesy streamu dodává chromovaná lišta pod oknem.

Přestože je posaz ve streamu poměrně nízký ve srovnání s konkurencí a podobá se tak více Mazdě Premacy, než francouzským automobilům Renault Scénic a Citroen Picasso, interiér se může pochlubit zcela plochou podlahou, kterou byste u většiny konkurence našli jen ztěží. Rovnou podlahu ocení hlavně cestující na zadních sedadlech, kterým nepřekáží středový tunel. Jeho absence také umožňuje procházet mezi přední a zadní řadou sedadel. To je výhodou zejména na dlouhých cestách, ale i při jízdě po městě. Není totiž nutné kvůli změně místa zastavovat a otevírat dveře, stačí jen překročit páku ruční brzdy. Nevýhodou tohoto řešení je však menší výběr odkládacích prostorů, kterých obvykle bývá několik ještě na klasickém středovém tunelu. Řadicí páka na výběžku přístrojové desky, která budí takovou pozornost u hatchbacku Civic už nepůsobí ve streamu tak výjimečně, protože toto řešení má v současnosti třeba Citroen Picasso, nebo Fiat Multipla. Přístrojová deska se tvarem velmi podobá té u civiku, má však jiné rozmístění ovladačů na středovém panelu. Volant je doplněn posilovačem řízení, na rozdíl od elektrického u civiků je však tento hydraulický. Stream je standardně určen pro sedm osob, což v této kategorii nabízel dosud pouze Opel Zafira. Uspořádání je 2+3+2, přičemž prostřední sedadlo ve druhé řadě je určeno spíše pro děti, stejně tak jako obě v poslední řadě. Pro zavazadla pak zbývá 0,158 m3 prostoru. Tuto konfiguraci lze zcela jednoduchým a silově nenáročným způsobem změnit na obvyklejší uspořádání se dvěma řadami sedadel a rozměrným zavazadlovým prostorem (0,435 m3). V tomto uspořádání se také nabízí užitková verze N1 pro podnikatele, s možností odpočtu DPH.

Orientaci na sportovněji založené řidiče kompaktních MPV dává Honda najevo nabídkou pohonných jednotek. Základem je motor o objemu 1,7 l z vozu Civic Coupé. Ten disponuje výkonem 92 kW a točivým momentem 154 Nm. Na rychlost 100 km/h zrychluje za 11,1 s a největší rychlost činí 190 km/h. Na českém trhu se však zatím nabízet nebude a tak se u nás paleta omezí na zcela nový dvoulitr s výkonem pozoruhodných 115 kW a točivým momentem 192 Nm. Tato Honda s ním zrychlí na stovku za 9,3 s a dokáže jet až 205 km/h. Těchto parametrů bylo docíleno díky zcela nové konstrukci. Ta byla pojmenována i-VTEC (intelligent-VTEC) a spojuje v sobě známý systém časování a zdvihu ventilů VTEC se systémem VTC (Variable Timing Control). To umožňuje měnit plynule časování ventilů, namísto původního skokového u předchozích VTECů. Honda Stream je tak v současnosti nejvýkonnějším kompaktním MPV na evropském trhu. Zmíněný motor je také o poznání menší a lehčí, než jeho dvoulitrový předchůdce ve stávajícím modelu Accord. Temperament automobilu krotí kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením.

Podvozek vychází také z řady Civic, což znamená, že vpředu nalezneme vzpěry McPherson, zatímco vzadu dvojitý lichoběžníkový závěs. To by mělo velkoprostorové Hondě zajistit vyhlášené jízdní vlastnosti, které budou odpovídat výkonům pohonné jednotky.

Technické údaje
Motor2,0 i-VTEC
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1998
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)115/6500
Max. točivý moment (Nm/ot)192/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,3
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)11,1
Mimo město (l/100 km)6,9
Kombinovaná (l/100 km)8,4
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4570
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1590
Rozvor (mm)2725
Rozchod vpředu (mm)1470
Rozchod vzadu (mm)1490
Objem zav. prostoru (l)158/435/718
Pohotovostní hmotnost (kg)1400
Nosnost (kg)630
Rozměr pneu196/65 R15

Tomáš Zajíček